بدرالسادات همایونیان اختلالات یادگیری را ۳ دسته گفتاری، نوشتاری و ریاضی دانست و اظهار داشت: تعدادی از دانشآموزان در مقاطع تحصیلی خود در ریاضی دچار مشکل میشوند و با وجود تلاشی که میکنند پیشرفت مورد انتظار را به دست نمیآورند معمولاً معلمان آن ها را نصیحت میکنند تا بیشتر درس بخوانند و بازیگوشی نکنند. وی افزود: جملاتی مانند برای پیشرفت در ریاضی معلم خصوصی باید بگیری، پیشرفت در ریاضی ارثی است، پایهات از ابتدا ضعیف بوده است و چرا سر کلاس توجه نمیکنی بسیار متداول است غافل از این که ضعیف بودن در ریاضی میتواند به دلیل اختلال یادگیری در محاسبه باشد. وی افزود: برخی والدین و اولیای مدرسه دانشآموز را سرزنش میکنند و از آن بدتر گاهی با ارزیابی مقایسهای عزت نفس او را خدشهدار میکند همچنین محروم کردن کودک از تفریح و بازی و داشتن برنامهای فشرده رفتارهایی است که متأسفانه اعمال میشود در حالی که این رفتارها نتایج بدتری را همراه دارد. این روانشناس کودک ادامه داد: اولین گام بررسی ضایعه مغزی در کودک است چنانچه هوش او طبیعی باشد و به لحاظ روانی اختلالی مشاهده نشود باید نوروسایکولوژیستها و روانشناسان کودکان استثنایی به درمان مبتلایان به اختلال یادگیری بپردازند. وی با بیان اهمیت رفتارهایی چون سینهخیز رفتن، چنگ زدن و پرتاب کردن در عدم ابتلا به اختلالات یادگیری گفت: محققان یادگیری مشاهده کردهاند چنانچه کودکی فعالیتی را انجام ندهد مثلاً پیش از راه رفتن سینهخیز نرود در بزرگسالی به اختلالات یادگیری مبتلا میشود متأسفانه گاهی برخی والدین خوشحال میشوند که فرزندشان بدون گذر از مرحله چهار دست و پا رفتن شروع به راه رفتن میکند در حالی که این مرحله در رشد مغز و عدم ابتلا به اختلالات یادگیری در آینده مؤثر است و چنانچه رفتاری جا بماند در رشد کودک اختلال ایجاد میشود. همایونیان افزود: جالب است بدانید چنانچه کودکی هفت ساله مبتلا به اختلالات یادگیری باشد باید جهت درمان از ابتدا شروع کنیم در گام اول ابتدا بهره هوشی او محاسبه میشود بر این اساس تمام آیتمهای کلامی و بیانی باید توسط خرده آزمونها محاسبه شود تا میزان توانمندی فرد در ابعاد مختلف سنجیده شود البته آزمونهای هوشی کلیت را نشان میدهند و آزمونی در جهان وجود ندارد که به طور دقیق هوش را محاسبه کند. این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: چنانچه ۲ نفر از هوشبهره یکسان داشته باشند و نمرات یکسانی در خرده آزمونها بگیرند ممکن است در دروس مشابه نمرات مختلفی کسب کنند که این به تفاوتهای فردی مربوط میشود. وی گفت: بهتر است والدین کودک را خسته نکنند و در برنامهریزی خود این نکته را لحاظ کنند که کودکان با یکدیگر متفاوت هستند و گاهی تفاوت در توجه، دقت و تمرکز منجر به کسب نمرات متفاوت میشود. این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: اگر کودک ریاضی، خواندن و نوشتن را از پایه یاد نگیرد در سال های آتی با مشکل مواجه میشود همچنین شناخت استعداد در سال اول ابتدایی اتفاق میافتد متأسفانه گاهی کودکان گروهبندی و طبقهبندی را بلد نیستند و ردیف کردن را نمیدانند همچنین آموزش کوچک تر، بزرگ تر، بالا، پایین، حجم، سبکی و سنگینی پیش از دبستان در عدم ابتلا به اختلالات ریاضی و پیشرفت تحصیلی موثر است. وی افزود: همچنین بهتر است طیف رنگ ها را به کودکان آموزش دهیم از سویی دیگر اولیای مدرسه باید این موضوع را بدانند که ممکن است برخی کودکان به دلیل مشکلات مالی نتوانند به مهد کودک رفته و این مفاهیم را پیش از دبستان یاد بگیرند بهتر است این کودکان شناسایی شده و آموزشهای اولیه پیش از تدریس درباره آن ها اعمال شود. کودکان خود را از بازی محروم نکنید وی افزود: والدین و آموزگاران باید نسبت به یادگیری ریاضی در کودکی که کلاس اول است توجه زیادی کنند و نسبت به فهم او ریاضی را آموزش دهند متأسفانه برخی معلمان حوصله آموزش جمع و تفریق را به تمام دانشآموزان ندارند و ممکن است دانشآموزی بدون یادگیری این ها وارد مرحله بعدی یادگیری که آموزش ضرب و تقسیم است شود و نتواند آن ها را یاد بگیرد. مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: فارس اختلالات یادگیری
اختلالات یادگیری در کودکان
گام اول بررسی ضایعات مغزی است
به تفاوتهای فردی توجه کنید
شناخت استعداد در سال اول ابتدایی اتفاق میافتد
نظرات شما عزیزان: