اعتراف مستشرقان و علمای اهل سنت به جایگاه علمی امام جواد(ع)



عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: اعتراف به عظمت و بزرگی امام جواد(ع) توسط مستشرقان و علمای اهل سنت را زمانی می‌توان بهتر درک کرد که بر توطئه حاکمان در ترویج روایات جعلی علیه ائمه آگاهی داشت.

حجت‌الاسلام «قاسم خانجانی» استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با فارس در ارتباط با فرا رسیدن سالروز شهادت امام جواد (ع) به بیان دیدگاه اهل سنت نسبت به جایگاه علمی این امام همام پرداخت و گفت: یکی از کهن‌ترین مؤلفان اهل سنت که به معرفی امام جواد علیه‌السلام پرداخته، فردی به نام «جاحظ» است که به لحاظ اعتقادی، عثمانی مذهب و از معتزلی‌ها به شمار می‌رود و دارای آثار بسیاری است.

وی اظهار داشت: «جاحظ» در معرفی امام جواد علیه‌السلام ایشان را جزو 10 نفر از طالبیان (بنی ابی‌طالب) ذکر کرده و هر یک از این 10 نفر طالبی را فردی عالم، زاهد، عبادت پیشه، شجاع، بخشنده و پاک نهاد می‌داند. همچنین او معتقد است برخی از امامان بزرگوار، خلیفه و برخی دیگر نامزد خلافت هستند و بیان می‌کند که هیچ یک از خاندان‌های عرب و عجم چنین نسب شریفی ندارند. در واقع، اعتراف آشکار و صریحی را نسبت به شخصیت امام جواد (ع) ابراز می‌دارد.

استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد: پس از دوران «جاحظ» مؤلف دیگری به نام «سبط بن جوزی» صاحب اثر معروف «تذکرة الخواص» است، وی نیز در ارتباط با شخصیت امام نهم (ع) می‌گوید: «امام جواد (ع) در علم، تقوا، زهد و بخشش به روش پدرش، امام رضا (ع) زندگی می‌کرد».

وی ادامه داد: با گذشت زمان، تعدادی از مؤلفان اهل سنت که به نوعی متعصب بوده و با اهل بیت علیهم‌السلام دشمنی دیرینه‌ای داشتند اما در معرفی امام جواد (ع) نتوانستند برخی از واقعیات را انکار کنند لذا تعابیر مختلفی را در ارتباط با امام محمد تقی (ع) به کار برده‌اند که از آن جمله می‌‌توان به «ذهبی» در قرن هشتم اشاره کرد که وی صاحب آثار مهمی مانند «تاریخ الاسلام» است و در ارتباط با حضرت جواد آورده است: «ایشان به جواد، قانع و مرتضی ملقب شد».