س1) اگر بين مراجع تقليد در ثبوت هلال و عيد فطر، اختلاف پيش آيد، وظيفه مكلف چيست؟ آيا هر مقلّد بايد به نظر مرجع تقليد خود عمل كند یا خیر؟
ج) در رؤیت هلال و ثبوت اول ماه تقليد ملاک نیست، بلكه اگر شخص از هر طریق اطمينان به رؤيت ماه پيدا كند، بايد روزه خود را افطار كند و اگر شك داشت، بايد آن روز را روزه بگيرد.البتّه اگر حاکم اسلامی به عید بودن یک روز معیّن حکم نماید، تبعیّت از حکم حاکم بر همگان لازم است.
س2) اگر ولىّ امر مسلمين حکم نمايد که فردا عيد است و راديو و تلويزيون اعلام کنند که هلال فقط در چند شهر ديده شده است، آيا عيد براى تمامى نواحى کشور است يا فقط براى شهرهايى که ماه در آنها ديده شده و شهرهاى هم افق با آنها، ثابت مىگردد؟
ج) حکم حاکم، شرعاً براى همه شهرها معتبر است.
س3)رؤيت ماه نو با ابزار چه حکمى دارد و آيا رؤيت تصوير هلال ماه با استفاده از دوربين مخصوص و انعکاس نور و بازخوانى اطلاعات ضبط شده توسط رايانه، براى اثبات اول ماه کفايت مىکند؟
ج) رؤيت هلال با وسيله، فرقى با رؤيت به طريق عادى ندارد و معتبر است. ملاک آن است که عنوان رؤيت محفوظ باشد. پس رؤيت با چشم و با عينک و با تلسکوپ محکوم به حکم واحدند. در مورد انعکاس به رايانه که درآن صدق عنوان رؤيت معلوم نيست، محل اشکال است.
س4) اينكه گفته مىشود اگر مجتهد در مورد رؤيت هلال حكم کند، براى همگان لازمالاجرا میباشد، منظور چيست؟ و چه كسانى را شامل مىشود؟
ج) منظور حکم به اول ماه است و صِرف اظهار ثبوت ماه برای حاکم، حكم نيست. و منظور از حاكم، مجتهد جامعالشرايط و در درجه اول ولىّ فقيه است.
س5) ميهمانى كه فقط شب عيد فطر به خانه انسان بيايد، حکم زکات فطرهاش چیست؟
ج) فطریّه ميهمان يك شبه بر عهده خودش مىباشد و بر عهده صاحب خانه نيست.
س6) اگر زن به جهت نياز شوهر، در تأمين مخارج زندگى به وی كمك كند؛ چه كسى بايد زكات فطره آنها را بدهد؟
ج) اگر زن نانخور شوهر محسوب شود، بايد شوهر در صورت توانايى زكات فطره خود و همسرش را بدهد و اگر زن نانخور شوهر و كس ديگرى نباشد، بايد خودش زكات فطره خود را بدهد و زکات فطره شوهر و دیگر اعضاء خانواده بر وی واجب نیست.
س7) مقدار زکات فطره چقدر است؟
ج) شخص بايد براى خود و كسانى كه نان خور او محسوب مىشوند، براى هر نفر سه كيلو از خوراك متعارف مردم (مانندگندم، جو،خرما،كشمش،برنج، ذرت و يا مانند اينها) و يا پول يكى از آنها را به مستحق بدهد.
س8) اگر شخص فطریّه را كنار بگذارد، آیا مىتواند از آن استفاده كند و بعد به جاى آن مال ديگرى بگذارد؟
ج) خير، بايد همانرا كه كنارگذاشته، براى فطریّه بدهد.
س9) زمان كنار گذاشتن فطریّه و پرداخت آن چه وقت است؟
ج) بعد از اثبات حلول ماه شوال مىتواند فطریّه را کنار بگذارد و اگر نماز عيد فطر مىخواند، بنابر احتياط واجببايد پيش از نمازپرداختكند ياكنار بگذارد و اگرنماز عيدنمىخواند، تا ظهر روز عيدفطر مهلتدارد.
س10) آيا جايز است پيش از ماه رمضان، فطره را به فقير داد؟
ج) خير، كفايت نمىكند؛ ولى مىتواند آن را به عنوان قرض به او بدهد و در روز عيد فطر، طلب خود را بابت فطریّه حساب كند.
س11) كسي كه فراموش كردهاست زكات فطره اش را بپردازد، تكليفش چيست؟
ج) زكات فطره از وي ساقط نمىشود و واجب است آن را بدون نيّت ادا يا قضا جدا كرده و بپردازد.
س12) آيا زكات فطره را مىتوان به خانواده فقير غير متدين داد؟
ج) در زكات فطره عدالتِ گيرنده لازم نيست، ولى به كسى كه آشكارا گناه كبيره انجام مىدهد بنابر احتياط نبايد زكات فطره داد.
س13) آيا پدر مىتواند زكات فطره را به فرزند محتاج خود بدهد؟
ج) اگر فرزندان فقير باشند، پدر و مادر بايد مخارج واجب آنان را بپردازند و نمىشود چيزى از زكات فطره را بابت مخارج زندگى به آنها داد، ولى براى اداى قرض و يا مايحتاجى كه نفقه محسوب نمی شود و تأمين آن بر پدر واجب نيست اشكال ندارد.
س14) آيا جايز است زكات فطره را به عنوان هديه، به خويشاوندان آبرومند و مستحق داد؟
ج) مىتواند به عنوان هديه بدهد و لازم نيست به او بگويد زكات فطره است؛ ولى بايد در نيّت قصد زكات كند.
س15) آيا دادن فطريه به برادر جايز است؟
ج) اگر فقير باشد جايز است، بلكه اختصاص زكات فطره به خويشاوندان، همسايگان و غير آنها كه داراى امتيازاتى باشند، مستحب است.
س16) آيا جايز است زكات فطره را در امور فرهنگى و مذهبى كه باعث نشر معارف دين مىشود صرف كرد؟
ج) صرف فطریه در راه نشر معارف دين اشكال ندارد، ولى احتياط اين است که آن را به فقير بدهند.
س17) همسرم از سادات است، ولي خودم سيّد نيستم، آيا ميتوانم فطريه مربوط بههمسرم را به سادات بپردازم؟
ج) ملاک در پرداخت فطريه پرداخت کننده فطريه است نه عيال، بنابراين شما نمىتوانيد فطريه پرداختی را به سيّد بپردازيد، هر چند همسر شما از سادات باشد.
س18) آيا نماز عيد فطر و عید قربان واجب است؟
ج) در عصر حاضر نماز عيد فطر و قربان واجب نيست.
س19) آيا در حال حاضر با وجود ولى فقيه، اقامه نماز عيد فطر و قربان فقط توسط ولى معظّم فقيه و نمايندگان وى که مجاز به اقامه هستند بايد انجام شود، يا اين كه ائمه جماعات هم در مساجد و جاهاى ديگر مىتوانند اقامه نمايند؟
ج) اقامه نماز عيد براى غير منصوبان از طرف ولى فقيه به قصد رجا، نه به قصد ورود، اشكال ندارد، اگرچه بهتر است كه غير از منصوب از طرف ولى فقيه كسى متصدّى اقامه آن نشود.
دریافت نشریه موازین شماره 179 (مخصوص چاپ)
دریافت فایل word نشریه موازین شماره 179
نظرات شما عزیزان: