مسجد سیدعزیزالله و نقش آن در
قیام 15 خرداد 1342
بازار چهارسوق علاوه بر موقعیت استراتژیك محافظت از بازار، از كاخ شاه و نواحی اطراف آن نیز محافظت مینمود. بدین ترتیب مسجد سیدعزیزالله در قطب سیاسی و اقتصادی شهر تهران قرار داشت و همواره در فعالیتهای سیاسی مربوط به بازار فعال بود. این فعالیتها از زمان كودتای 28 مرداد 1332 و استقرار حكومت دیكتاتوری در ایران افزایش یافت، چرا كه كودتای 28 مرداد 1332 علاوه بر آن كه به مثابه سركوب نیروهای ملی به رهبری دكتر مصدق بود، سركوب نیروهای مذهبی به رهبری آیتالله كاشانی هم بود. فضای بازی كه پس از شهریور 1320 پدید آمده بود مردم مسلمان و مبارز را به دور یكدیگر جمع كرده بود و بار دیگر رهبران مذهبی هستههای مبارزاتی تشكیل داده بودند كه مكان این هستهها در مساجد قرار داشت. كودتای 28 مرداد 1332 و ایجاد دستگاه مخوف ساواك به دستور آمریكاییان بار دیگر فضای كشور را سنگین نمود و به تدریج هستهها و گروههای مبارزاتی را پراكنده ساخت، اما محرم و یاد حسین(ع) این گروهها را جمع مینمود و مساجد را به محل تجمع مبارزان و تبادل افكار و آراء هیئتهای مذهبی مبدل میساخت. این هستههای مذهبی در ابتدا تنها جهت آشنایی جوانان با مسائل مذهبی تشكیل شده بود اما به تدریج با حضور علما به هستههای مبارزاتی بر ضد رژیم پهلوی مبدل شد.
در این بین مساجد سیدعزیزالله، شیخ علی، امین الدوله، شاه، ارك و آذربایجانیها اهمیت ویژهای داشتند و مركز ارتباط روحانیان و بازاریان بودند. نقطه عطف مبارزات این هیئتهای مذهبی با روی كار آمدن اسدالله علم و اجرای طرح انجمنهای ایالتی و ولایتی آغاز شد و به مبارزه علنی علما، بازاریان، مردم با رژیم پهلوی مبدل گشت. به دنبال سخنرانی امام خمینی در خرداد 1342، در مسجد سیدعزیزالله مراسم دعا و نیایش برگزار شد و در پی آن علمای وقت آیتالله خوانساری، بهبهانی و تنكابنی در این مسجد متحصن شدند.
در پی این اقدام، مساجد دیگر نیز وارد عمل شدند و مبارزات مردمی در كشور افزایش یافت و سخنرانیهایی در مساجد فوق به تاسی از آیت الله خمینی توسط آیت الله خوانساری، حجت الاسلام فلسفی و حجت الاسلام تنكابنی برگزار شد. به طوری كه عمال رژیم پهلوی در خرداد 1342 مسجد سیدعزیزالله را تعطیل كردند، اما شدت مبارزات مردمی به حدی بود كه اسدالله علم، نخست وزیر وقت ناچار به لغو تصویبنامه انجمنهای ایالتی و ولایتی گشت.
مسجد سیدعزیزالله همچنان جایگاه خود را در مبارزه بر ضد رژیم پهلوی حفظ نمود و در سالهای 1346 الی 1350 همچنان محل موعظه حجت الاسلام فلسفی و از مراكز تجمع مبارزان و مجاهدان اسلامی بود.
"نیلوفر كسری"
نظرات شما عزیزان: