ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

ملاک برتری مردان از نظر پیامبر (ص)

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

ملاک برتری مردان از نظر پیامبر (ص)

ملاک برتری مردان از نظر پیامبر (ص)

پیامبر (ص) فرمود: برترین شما مردان، کسى است که خیر و خوبی‌اش براى همسرش بیشتر باشد.

علاقه و میل به برتری و پیروز شدن، از خصائصی است که آن را می‌توان در وجود بسیاری از انسان‌ها به وضوح یافت. خصوصیتی که به صورت فطری در وجود انسان نهادینه شده و افراد مختلف با وسایل متفاوت، دنبال رسیدن به این برتری و امتیاز هستند. از این رو شارع مقدس و حضرات معصومین علیهم‌السلام نیز به این نیاز درونی انسان‌ها بی‌تفاوت نبوده و اموری را که با آن می‌توان به موفقیت و پیروزی حقیقی رسید، در قالب‌های مختلف مطرح فرموده‌اند که گاهی ممکن است از تصوّر افراد ساده به دور باشد! در حدیثی زیبا پیامبر (ص) یکی از ملاک‌های برتری برای مردان را چنین بیان می‌فرمایند:

«أَلَا خَیْرُکُمْ خَیْرُکُمْ لِنِسَائِهِ برترین شما مردان، کسى است که خیر و خوبی‌اش براى همسرش بیشتر باشد»

نمی‌توان این حقیقت را کتمان کرد که اگر انسان با دیدگاهی مقدّس به همسر خود نگاه کند و او را امانتی الهی درنظر بگیرد بی‌شک نوع برخورد و معاشرتش با او نسبت به حالات دیگر متفاوت خواهد شد و اگر در مواجهه با این امانت، درست توجه کرده و در نظر بگیرد که خوب بودن و محبّت کردن نسبت به او چه آثار و برکات متعددی را می‌تواند در زندگی مادّی و معنوی‌اش ایجاد کند یقیناً به آسانی از کنار این فرصت نخواهد گذشت، فرصتی که می‌تواند اسباب موفقیت‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.

در حدیث شریفی که آمد اگر با دیده دقّت و تأمّل همراه شود، راهی آسان و زیبا برای رسیدن یک مرد، به موفقیت و پیروزی‌های بیشتر مطرح شده و آن خوبی و مهربانی کردن به همسر است؛ عاملی در دسترس، که به راحتی می‌توان از آن بهره برد و با عشق‌ورزی مناسب و ضابطه‌مند نسبت به همسر، جزو بهترین‌ها شد.

از نکات کلیدی روایت که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد، مطلق بودن عبارت «خَیْرُکُمْ لِنِسَائِهِ» در روایت است و ملاک رسیدن به بهترین شدن را، خوبی و مهربانی، به صورت کلّی بیان کرده و در واقع به نوعی، بسته‌ای گسترده در جمیع جهات و اموری که بتواند مصداقی برای خوبی و مهربانی حقیقی شود را مطرح فرموده است.

متأسفانه هستند افرادی که با دیدی تک سویه، تنها به برخی از جنبه‌های همسر و خانواده توجه دارند و با غفلت از باقی جهات و نیاز‌های طبیعی و مشروع و منطقی، نه تنها شادی حقیقی را برای همسرشان فراهم نمی‌آورند بلکه گاهی مشکلات متعددی را برای او ایجاد می‌کنند.

نباید فراموش کرد که نیاز‌های همسر، ابعاد مختلفی را می‌تواند شامل شود و نمی‌توان آن را منحصر در مباحث اقتصادی و یا جنسی و یا هر خصوصیت دیگری به صورت تک بُعدی کرد، بلکه برای بهترین شدن، باید بهترین بود در توجّه به جمیع نیاز‌های روحی، مادّی و معنوی همسر، در غیر این صورت یقیناً نمی‌توان خیرخواه خانواده به معنای حقیقی محسوب شد و مشمول این روایت شریف و در زمره بهترین‌ها شدن قرار گرفت.

منبع: تسنیم



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مذهبی
برچسب‌ها: دانستنی های مذهبی

تاريخ : یک شنبه 16 / 8 / 1399 | 19:4 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.