بسم الله الرحمن الرحیم
واژگان
1ـ لا یَستَحیِی: شرم ندارد، ملاحظهای ندارد.
2ـ الفاسِقین: نافرمانان. «فِسق» در لغت به معناى «خارج شدن هسته از درون خرما» است و به همین جهت، به كسانى كه از مسیر بندگى خداوند بیرون می روند، «فاسِق» اطلاق میشود.
3ـ یَنقُضُونَ (نَقض: شكستن): میشکنند.
4ـ میثاق (مصدر میمى از ماده وَثق): محكم كردن یا محكم شدن.به معنای پیمانى كه با سوگند و عهد تأكید شده باشد، نیز میآید.
5ـ فَسَوَّاهُنَّ («تَسوِیَة»: برابر كردن، مرتب گردانیدن): پس آن ها را مرتب نمود. در لغت به معناى تسلط، احاطه ی كامل و قدرت بر خلقت و تدبیر است.
نکات تفسیری
آیه 25
1/25ـ رابطهی ایمان و عمل صالح:
ایمان و عمل صالح در بسیاری از آیات قرآن، به عنوان دو بال مهم در رسیدن به سعادت اخروی در كنار هم مطرح شدهاند. این نکته نشانگر آن است که این دو ارزش ـ که یکی مربوط به اعتقاد و دیگری مربوط به عمل میباشد ـ در یکدیگر تأثیر مستقیم دارند؛ به گونهای که ایمان عمیق موجب فزونی عمل صالح و انجام اعمال صالح، سبب افزایش ایمان و گشودهشدن درهای بیشتری از حقیقت میگردد.
2/25ـ مراد از عبارت (هَذَا الَّذِى رُزِقنَا مِن قَبل):
مؤمنان صالح هرگاه در بهشت نعمتى بیابند مىگویند: این رزق را پیش از این نیز دریافت كرده ایم و مراد آنان توفیق ایمان و عمل صالح است كه در دنیا بهره ی آنان شده بود و اكنون به صورت نعمت هاى بهشتى مجسّم و ظاهر شده است.
آیه 26
1/26ـ خداوند از مثالهای گوناگون ابایی ندارد:
الف) پنجاه مثل در قرآن: در قرآن حدود پنجاه مَثَل ذکر شده و خداوند گاهى به حیوانات و حشرات كوچكى مانند مگس (حج/73) و عنكبوت (عنکبوت/41) مثال زده است.
ب) ایراد مشرکان: وقتی برخی از این آیات نازل شد، جمعی از مشرکان این مطلب را مایه ی ضعف قرآن دانسته و گفتند:
«چرا در یک وحی آسمانی سخن از عنکبوت و مگس به میان آمده است؟!»
خداوند نیز در جواب آنان این آیات را نازل نمود و این چنین پاسخ داد که:
خداوند از بیان چنین مثالهایی ابایی ندارد؛ زیرا:
اول: هدف وی از مثال زدن به چیزهای گوناگون، فهماندن حقایق و نزدیک کردن مفاهیم سخت هدایتی به فکر و ذهن افراد است.
دوم: در خلقت همین موجودات به ظاهر ناچیز، اسرار و شگفتیهای فراوانی نهفته است.
ج) چرا به پشه مثال زد: امام صادق علیهالسلام در این باره میفرماید:
«خداوند به پشه مثال زد؛ زیرا به رغم کوچکی جثهاش، در آن علاوه بر تمام اعضاء و جوارحی که در فیل آفریده، دو عضو دیگر (شاخکها و بالها) را نیز آفریده است پس خدا خواست كه بدينوسيله مؤمنين را، به لطافت خلقت و شگفتى آفرينش آگاه سازد».
2/26ـ اِضلال (گمراه نمودن) و هدایت، دو گونه است:
عدهای از بهانهجویان این آیه را دلیلی بر عقیدهی جبر (نفی اختیار و آزادی انسانها در انتخاب راه خوب و بد) دانستهاند؛ زیرا در آن خداوند میفرماید: «هر کسی را که بخواهد هدایت میکند و هر کسی را نیز بخواهد گمراه میسازد.» ولی باید توجه داشت که اِضلال (گمراه نمودن) و هدایت، دو گونه است:
1ـ هدایت و اِضلال ابتدایی: خداى تعالى بشر را، هم از طريق فطرت و هم به وسيله دعوت انبياء هدايت كرده و راه را يادشان داده است پس هدایت ابتدایی داریم اما اضلال ابتدایی نداریم و این همان عقیدهی جبر است که باطل می باشد و در شأن خدا نیست، زیرا همه هدايت ابتدايى دارند، و آن كسى كه خدا مىخواهد گمراهش كند كسى است كه خودش راه ضلالت يعنى معصيت را پيموده و پشيمان هم نمىشود و آن كس كه خدا هدايتش كرده كسى است كه هدايت فطرى خود را از دست نداده و بر آن اساس مشى مىكند يا همواره در طاعت است.
2ـ هدایت و اضلال مجازاتی: هدایت در این معنا، فراهم آوردن زمینههای بیشتر سعادت برای مؤمنان است كه ما نام آن را توفیق مىگذاریم. اضلال نیز، از بین بردن زمینههاى هدایت برای کافران است؛ البته بدون اینكه جنبهی اجبارى به خود بگیرد؛ بلکه به این معنا که خداوند توفیق هدایت را از کسانی که با ارادهی خودشان راه فسق و فجور را انتخاب کردهاند، سلب کرده و زمینهی فرورفتن بیشتر آنان در گمراهی را فراهم میکند. و از آنجا که این امر نتیجه ی مستقیم اعمال خود انسانهاست، با اختیار و آزادی آنها کاملاً سازگار است.
آیه 27
1/27ـ فاسقان چه کسانی هستند؟
این آیه ما را در شناخت بیشتر فاسقان كه از دایرهی اطاعت خدا خارج شدهاند، یاری مینماید؛ زیرا برجستهترین ویژگیهای آنان را ذکر نموده است:
الف) آنان تمام پیمان هایی را که خدا به آن دستور داده است (اعم از پیمان بندگی خداوند، پیمان پیروی از پیامبر و أئمّه اطهار و پیمان نیکی به خویشاوندان) میشکنند.
ب) با کسانی که خداوند به ارتباط با آنها دستور داده است (مانند خویشاوندان) قطع رابطه می کنند.
ج) به حقوق دیگران تجاوز کرده و در زمین فساد می کنند.
2/27ـ حدیث درباره ی صله رحم:
امام حسین علیهالسلام می فرماید: «پدرم به من فرمود:
«پسرم! با کسی که با فامیل خود ارتباط ندارد، دوست مشو؛ زیرا من او را در سه جای قرآن ملعون یافتم. سپس آیاتی را قرائت کرد».[که یکی از آن آیات همین آیه بود.]
آیه 28
پنج مرحلهی زندگی انسان:
در این آیه، مراحل زندگی انسان بیان شده است:
مرحلهی اوّل: انسان به صورت اجزاء طبیعى و عناصر گوناگون در زمین و طبیعت وجود دارد. (أَمْواتاً) ؛
مرحلهی دوّم: انسان به صورت موجود زنده در میآید و در این مرحله است که تکالیف و احکام شرعی متوجه اوست. (فَأَحْياكُمْ)؛
مرحلهی سوّم: جسم انسان دوباره تبدیل به عناصر خاکی میشود. (يُميتُكُمْ) ؛
مرحلهی چهارم: انسان در حیات برزخی به سر می برد. (برزخ، عالَمى میانهی عالم دنیا و قیامت است.) (يُحْييكُمْ) ؛
مرحلهی پنجم: انسان، در بهشت یا دوزخ، حیات ابدی و جاودانه می یابد. (إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ)
آیه 29
مقصود از آسمان های هفت گانه:
از آیات قرآن چنین استفاده میشود که تمام ستارگان و سیّارههایی که ما میبینیم، جزء آسمان اوّل است و ماورای این آسمان، شش آسمان دیگر نیز وجود دارد که از محدودهی دید و ابزارهای علمیِ ما بیرون است؛ شاهد این سخن، آیات شریفهای است که میفرماید: «ما آسمان پایین را با چراغهای ستارگان زینت کردیم». (فصلت/12) (صافات/6)
برخی نیز مراد از آسمانهای هفتگانه را همان طبقات جوّ میدانند كه دور زمین را احاطه كرده و امروز به آن «اتمسفر» گفته مىشود و چند طبقه بودن آن هم از نظر علم روز ثابت شده و قابل تردید نیست.
پیام ها
1ـ. اولین و مهمترین شرط همسر، پاكى و پاكیزگى است و شروط دیگر تحتالشعاع آن قرار دارد. «اَزواجٌ مُطَهَّرَة» (آیه25)
2ـ در بیان حقایق، شرم و خجالت پسندیده نیست. «لا یَستَحیی» (آیه26)
3 ـ حقایق مهم را مىتوان با بیان ساده و مثال بیان نمود. «أن یَضرِبَ مَثَلًا» (آیه26)
4ـ پرسش از عقل و فطرت مخاطبان، یكى از شیوههاى تبلیغ و ارشاد است.
«كَیفَ تَكفُرُونَ» (آیه28)
5ـ از جملهی «خَلَقَ لَكُم ما فِی الاَرضِ» (آیه29) استفاده میشود که:
1/5 ـ هیچ آفریدهاى در طبیعت بیهوده نیست؛ هر چند ما راه استفاده از آن را ندانیم.
2/5 ـ دنیا براى انسان است؛ نه انسان براى دنیا.
3/5 ـ بهرهگیرى از نعمت های زمین، براى همه ی انسان هاست؛ نه گروهی خاص.
4/5 ـ چرخ و زمین بنده ی تدبیر توست/ بنده مشو درهم و دینار را.
[پروین اعتصامی]
دریافت فایل بروشور درس پنجم PDF | ||
دریافت فایل word درس پنجم | ||
پرده نگار(پاورپوینت) درس پنجم | ||
فایل صوتی درس پنجم ذکر مبارک |
نکته: برای اجرای کامل و بدون نقص پاورپونت های نورمبین از powerpoint 2013 به بالا استفاده کنید.
نظرات شما عزیزان: