یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان در انتظار بودجه و تدبیر

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان در انتظار بودجه و تدبیر

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان در انتظار بودجه و تدبیر

درحالی که سال گذشته مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این وعده را داده‌بودند که تا پایان همان سال یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی خواهد شد اما ماه‎ها از سال ۹۸ گذشته است و این امر محقق نشده است.

اردیبهشت‌ماه سال گذشته زمانی که علی ربیعی، مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برعهده داشت، از یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان به‌عنوان یکی از برنامه‌های پیش بینی شده است، این وزارتخانه یاد کرده بود، وعده‎‌ای که شهریورماه همان سال سید تقی نوربخش، مدیرعامل فقید سازمان تامین اجتماعی درباره آن عنوان کرد؛ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۷ عملیاتی خواهد شد، با این توضیح که  قانون مذکور با پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی به تصویب رسیده و براساس آن تاپایان سال دوم برنامه ششم توسعه یعنی تا سال ۹۷ به اجرا گذاشته می شود.

عمل‌نکردن به قوانین یا نبود اعتبارات؟
با این وجود این وعده به سرانجام نرسید و بعد از گذشت پنج ماه از سال ۹۸ علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس عمل‌نکردن دولت باید به قوانین را عاملی برای اجرایی نشدن آن ذکر کرد، زیرا همانطور که پیش‎تر اشاره شد قانون برنامه ششم، دولت را مکلف به اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کرده است، اما همچنان اجرایی‌نشدن این امر یکی از مهمترین گلایه‌های بازنشستگان بوده که بیشتر مسئولان نیز اگر چه این نقد را می‌پذیرند، اما مانند بسیاری از موارد دیگر گره اصلی در اجرایی شدن قانون مذکور را به نبود اعتبارات مربوط می‌دانند. اینکه اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به ۱۶ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و دولت باید اعتبارات لازم را جهت اجرای این مصوبه به سازمان بازنشستگی کشوری تخصیص دهد، آنچه که سلمان خدادادی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز اخیرا از آن سخن گفته است.

دولت اعتبارات را پیش‎بینی کند
این درحالی است که آیین‌نامه اجرایی بند‌های (ج) و (ی) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور در موضوع تعیین ضریب حقوق و حداقل و حداکثر حقوق بازنشستگان و همسان‌سازی فروردین‌ماه سال‌جاری ابلاغ شده است، ولی همچنان اجرایی شدن آن بر زمین مانده است. اکنون نیز بعد از گذشت هشت ماه از زمانی که مدیرعامل فقید سازمان تأمین اجتماعی وعده تحقق این قانون را داده بود، عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید دارد که دولت باید در لایحه بودجه سال ۹۹ اعتبارات موردنیاز برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را پیش‌بینی کند. این سخن به این معنا است که اگر به این موضوع توجه نشود سال آینده نیز از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان خبری نیست.

شرط مهم اجرایی شدن در سال ۹۹
اکنون این موارد موجب شده تا غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز تاکید داشته باشد؛ اگر در بودجه ۹۹ ردیف بودجه‌ای مشخصی برای همترازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته نشود و این برنامه دولت عملی نشود، مجلس به این وعده بی‌سرانجام دولت ورود خواهد کرد. در این میان البته خدادادی خاطرنشان کرده است که امسال بازنشستگان امیدوار هستند که دولت حداقل با تخصیص ۱۱ هزار میلیارد تومان این تفاوت پرداخت را تا حدودی تامین کند و این تبعیض را از بین ببرد. جالب اینکه اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد در بودجه سال ۹۷ بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و ۴۰ هزار میلیارد ریال برای حقوق بگیران نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد تصویب کرده است. با این وجود اما طبق اظهارات یوسفیان اگرچه افزایش حقوق براساس نرخ تورم، همسان‌سازی حقوق، رتبه‌بندی فرهنگیان جزو احکام قانون برنامه ششم توسعه است، ولی دولت تاکنون نسبت به اجرای آنها بی‌توجه بوده و برای تحقق آنها اعتبار لازم را تخصیص نداده، این درحالی است که سال از نیمه گذشته و به‌تدریج به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم.

مدیریت گزینه مهم دیگر
در این میان خدادادی اما جدا از ماجرای بودجه، یکی دیگر از دلایل اجرایی‌نشدن قانون مذکور را به مدیریت سازمان بازنشستگی کشوری مربوط می‌داند، که گاها مدیران آن در این زمینه چندان موفق عمل نکرده‌اند. مواردی که جمع آنها موجب شده است تا اجرایی شدن این قانون روی زمین بماند و این دلنگرانی ایجاد شود که مبادا مشکلات بودجه‌ای عملیاتی شدن آن را مانند برخی از برنامه‌ها و طرح‌های دیگر به سرنوشتی نامعلوم یا حداقل زمان‌بر تبدیل کند، آن هم در شرایطی که بازنشستگان از جمله اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند که سال‎های جوانی خود را با تلاش و کار سپری کرده‌اند و اکنون شرایط ‌شان ایجاب می‎کند تا زندگی آرامی را بدون دغدغه‌های معیشتی سپری کنند.
منبع/حمایت

ارسالی : نصراله خلیلی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: اخبار بازنشستگان, بازنشستگان, حقوق, سایت بازنشست نیوز, سخن بازنشستگان, مهمترین اخبار2, همسان سازی حقوق, کمپین حمایت از بازنشستگان

تاريخ : سه شنبه 25 / 3 / 1399 | 9:42 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.