دین دلبخواهی نیست - درس دوازدهم

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دین دلبخواهی نیست - درس دوازدهم

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دین دلبخواهی نیست - درس دوازدهم

بسم الله‌ الرحمن الرحیم
دین دلبخواهی نیست


انس با قرآن:
معجزات علمی قرآن:
2ـ رقيق‌تر بودن هوا در ارتفاعات

...مَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاء ... (انعام/125)؛
« (خدا) هر كس را كه بخواهد (به خاطر اعمالش) در گمراهى‌‌اش وا نهد، سينه‌‌اش را تنگِ تنگ مى‌‌كند، گويا مى‌‌خواهد در آسمان بالا برود».
امروزه ثابت شده كه هواي اطراف كره زمين در نقاط مجاور اين كره به‌‌طوركامل فشرده و براي تنفس انسان آماده است، اما هر قدر به طرف بالا حركت كنيم، هوا رقيق‌تر و ميزان اكسيژن آن كمتر مي‌‌شود به حدي كه اگر چند كيلومتر از سطح زمين به طرف بالا (بدون ماسك اكسيژن) حركت كنيم، تنفس كردن براي ما هر لحظه مشكل و مشكل‌تر مي‌‌شود و اگر به پيشروي ادامه دهيم، تنگـــي نفس و كمبود اكسيژن سبب بيهوشي ما مـي‌‌گردد. بيان اين تشبيـه در آن روز كه هنوز اين واقعيت علمـي به ثبوت نرسيده بود، در حقيقت، از معجـزات علمي قـرآن به شمار می‌رود



واژگان
جَعَلُوا: قرار دادتد
مُقْتَسِمِينَ: (قِسم) (جمع: مُقتسم) تجزیه‌گران
عِضِينَ: (عِضوَة) (جمع: عِضَة) بخش بخش، قطعه قطعه
نَذِير (مُنْذِر) بيم دهنده بر هر چيزي كه بيم دادن در آن باشد.
إِنْذَار: خبري است كه ترس و بيم در آن باشد


تقسیم کنندگان
در آیه 89 سوره حجر به پيامبر صلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم دستور مى‌دهد که در برابر افراد بى‌ايمان و ثروتمند بایست «و صريحاً بگو من انذار كننده آشكارم».
بگو: من به شما اعلام خطر مى‌كنم كه خدا فرموده عذابى بر شما فرو مى‌فرستم «آن‌گونه كه بر تقسيم كنندگان فرستادم»
«همان تقسيم كنندگانى كه آيات الهى را تجزيه كردند»
آن‌چه به سودشان بود گرفتند و آن‌چه به زيان‌شان بود كنار گذاشتند.
اين‌جاست كه مؤمنان راستين از مدعيان دروغين شناخته مى‌شوند، مؤمنین همه را در بست مى‌پذيرند و مى‌گويند: «آمَنَّا بِهِ كلُ‌ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا ـ ما به همه‌ی آن ايمان آورديم، همه از طرف پروردگارِ ماست» (آل‌عمران/7).
اما کسانی هستند که به بعضی ایمان می‌آورند و به بعضی کافر می‌شوند «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ»(نساء/150)
یا به برخی از دستورات کتب الهی عمل می‌کنند و برخی را پشت سر می‌اندازند. «أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ» (بقره/85)
و خداوند به اینان وعده عذاب سخت داده است.
«أُوْلَئكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًاـ آن‌ها كافران حقيقى‌اند و براى كافران، مجازات خواركننده‌اى فراهم ساخته‌ايم».(نساء/151)
«فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُرَدُّونَ إِلى‌ أَشَدِّ الْعَذابِ ـ پاداش كسى كه چنين كند به جز خوارى در زندگى دنيا و اين‌كه روز قيامت به طرف بدترين عذاب برگردد چيست؟»(بقره/85)
حتی سؤال خداوند از آنها که در آیات بعدی سوره حجر آمده است براى كشف مطلب پنهانى نيست، چرا كه او از همه‌ی اسرار آگاه است و سؤال به خاطر تفهيم به خود طرف است تا به زشتى اعمالش پى ببرد، و يا به عنوان يك نوع مجازات روانى است، چرا كه بازجويى از كارهاى خلاف، آن‌هم توام با سرزنش و ملامت، آن‌هم در جهانى كه انسان به حقايق نزديك‌تر و آگاه‌تر مى شود، دردناك و زجرآور است، بنا بر اين، در حقيقت اين پرسش‌ها نیز بخشى از مجازات آن‌هاست.


دستور سخت
برخی دین را تا جایی قبول دارند که دستورات آسان و مطابق میل آن‌ها داشته باشد و عدم ایمان‌شان به دین یا بعضی از دستورات دین به همین دلیل است.
هنگامى كه پيامبر صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌و‌سلم به مدينه آمد روزى ابن صوريا (يكى از علماى يهود) با جمعى از يهود فدك نزد ایشان آمدند، و سؤالات گوناگونى از حضرتش كردند، و نشانه‌هايى را كه گواه نبوت و رسالت او بود جستجو نمودند، پس از سؤالات متعدد، ابن صوريا گفت: «يك سؤال باقى مانده كه اگر آن را صحيح جواب دهى به تو ايمان مى‌آوريم و از تو پيروى خواهيم كرد».
«نام آن فرشته‌اى كه بر تو نازل مى‌شود چيست؟»
پیامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌و‌سلم فرمود: «جبرئيل است».
ابن صوريا گفت: «او دشمن ما است، دستورهاى مشكل در باره جهاد و جنگ مى‌آورد، اما ميكائيل هميشه دستورهاى ساده و راحت آورده، اگر فرشته وحى تو ميكائيل بود به تو ايمان مى‌آورديم».
در این‌جا آیه 98 سوره بقره نازل شد و آنان را کافر دانست.
مَن كاَنَ عَدُوًّا لِّلَّهِ وَ مَلَئكَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْرِيلَ وَ مِيكَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِّلْكَافِرِينَ ـ كسى كه دشمن خدا و ملائكه و رسولان او و جبرئيل و ميكائيل است بايد بداند كه خدا هم دشمن كافران است».

تعطیلی حدود و عمل بر طبق نفس
امام صادق عليه‌اسلام درباره نشانه‌های آخرالزمان فرموده‌اند:
وَ رَأَيْتَ‌ الْحُدُودَ قَدْ عُطِّلَتْ‌ وَ عُمِلَ فِيهَا بِالْأَهْوَاء
و مي‌بيني كه حدود الهي تعطيل شده و در مورد حدود به هواي نفس رفتار مي‌شود.


وقتي دستور خلاف نفس شد
همان‌طور که آمد مخالفت با آن دسته از دستورات خدا که خلاف نفس است در امت‌های پیشین رواج داشته چنان‌که خداوند می‌فرماید: «أَ فَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولُ بِمَا لَا تَهْوَى أَنفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَ فَرِيقًا تَقْتُلُونَ ـ آيا چنين نيست كه هر زمان، پيامبرى چيزى بر خلاف هواى نفس شما آورد، در برابر او تكبر كرديد (و از ايمان آوردن به او خوددارى نموديد) پس عده‌اى را تكذيب كرده، و جمعى را به قتل رسانديد؟!»(بقره/87) (روى سخن در اين آيه به بنى‌اسرائيل است، هر چند مفاهيم و معيارهاى آن عموميت دارد و همگان را در بر مى‌گيرد.)
اما مخالفانِ پیامبر صلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم اعم از اهل كتاب، مشركان و منافقان وقتی بعد از مخالفت زياد فهميدند نمي‌توانند در مقابل آن نور الهي بايستند و حقايق آن را كتمان كنند: «يريدون ليطفؤا نور الله بأفواههم و الله متمّ نوره ولو كره الكافرون»(صف/8) اندكي از موضعِ قبلي خود تنزّل كرده پيشنهاد دادند كه ما پيام تو را مي‌پذيريم؛ امّا از عبادت و پرستش آن‌چه كه پدران‌مان مي‌پرستيدند، دست بر نمي‌داريم، بعضي مي‌گفتند كه ما دين تو را قبول مي‌كنيم؛ ولي در مقابل غير بت سر به سجده نمي‌گذاريم؛ يعني بخشي از دين را كه سهل و آسان است پذيرا هستيم و بخش احكام و تكاليف آن‌را قبول نداريم.
اين، هر چند بخشي از دين است؛ نه همه حقيقت آن؛ ليكن به هيچ وجه ارتباطي با دين ندارد، زيرا بيان بخشي از دين و حذف بخش ديگر آن، تصويري غير واقعي و تعريفي ناصحيح از دين الهي، بلكه تحريف آن است.
دین کامل آن است که از اهل بیت علیهم‌السلام رسیده و هر کس از ایشان جلو بیفتد یا عقب بماند در گمراهی است. در صلوات شعبانیه خطاب به ایشان می‌گوییم:
الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ وَ اللازِمُ لَهُمْ لاحِق
همین مضمون در زیارت جامعه کبیره نیز آمده است:
فَالرَّاغِبُ عَنْكُمْ مَارِقٌ وَ اللازِمُ لَكُمْ لاحِقٌ وَ الْمُقَصِّرُ فِي حَقِّكُمْ زَاهِق


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ذکر مبارک
برچسب‌ها: ذکر مبارک

تاريخ : شنبه 31 / 2 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.