شرطیسازی به جای خواندن
آنچه به عنوان بستههای آموزش خواندن از طریق دیدن عکس عنوان میشود در حقیقت آموزش خواندن به کودکان نیست. این نوع خواندن تنها یک شرطیسازی ساده است که نسبت به عکس در کودک ایجاد میشود. وقتی دو موضوع بارها و بارها همزمان با هم تکرار شوند، نوعی شرطیسازی به وجود میآید که فرد با دیدن یکی، موضوع دیگر را تداعی میکند. وقتی عکس گل را با کلمه «گل» بارها و بارها به کودک نشان دهیم، نسبت به آن شرطی میشود و هر بار با دیدن عکس یا کلمه، دیگری را تداعی میکند. اما اگر کلمه گل را با عکس بی ربطی مثل نان به کودک نشان دهید و آن کلمه را تکرار کنید، بعد از آن کودک با دیدن عکس نان، کلمه گل را به زبان میآورد.
بیخیال آرزوهایت شو
بسیاری از والدین نگران این هستند که کودکشان در مناسب ترین سن آموزشهای لازم را دریافت نکند و برخی دیگر از اینکه فشار بیش از اندازه به کودکشان بیاورند، نگرانند. آنچه امروز شاهد آن هستیم کمال گرا شدن بسیاری از والدین است؛ یعنی انتظار دارند فرزندانشان بسیار سریع مهارتهای مختلف را بیاموزند. این کمال گرایی را در شیوه زندگی خود والدین هم میتوان دید؛ مثلا انتظار دارند بسیار سریع پیشرفت کنند.
این والدین در برخورد با کودکان هم میخواهند آرزوهای تحقق نیافته خود را در فرزندشان محقق کنند؛ اصرار والدین برای تحقق آرزوهای خود در فرزندان میتواند مخرب باشد. نباید فراموش کنید که بچهها الزاما علایق، روحیات و استعدادهایی شبیه شما ندارند و به همین دلیل نباید آن ها را مجبور کنید که درست مثل شما زندگی کنند یا تنها به بهانه فراهم کردن امکانات برایشان انتظار داشته باشید که آرزوهای ناکام شما را برآورده کنند.
یادگیری متوقف نمیشود
اولین آموزشهای رسمی در سنین ابتدایی زندگی یعنی پنج تا شش سالگی آغاز میشود. با این اوصاف میتوان گفت بهترین زمان یادگیری هم از همین سنین است اما باید توجه داشت این سنین طلایی یادگیری را با فشار بیش از حد نباید از دست داد و فرصت آموزش را برای کودک به خستگی تبدیل کرد. نباید فراموش کرد در هر سنی و تا زمانی که مغز به لحاظ فیزیولوژیک تغییر نکرده یا زوال نیافته میتوان آموزش دید و یادگیری به دوران خاصی محدود نمیشود.
چه وقتی؛ چه کلاسی؟
اگر میخواهید بدانید در کدام سن باید کودکتان را در کدام کلاس آموزشی ثبتنام کنید، از این جدول کمک بگیرید.
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا
نظرات شما عزیزان: