روزه در اديان

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

روزه در اديان

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

روزه در اديان

الف) اديان الهي

خداوند در قرآن كريم مي‏ فرمايد كه روزه بر امت‏هاي پيش از اسلام نيز واجب شده بود.

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَي الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ.

«اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد!بر شما روزه نوشته شد، همان‏گونه‏كه بر امت‏هايى كه پيش از شما بودند، نوشته شد.»[۱]

از تفسير اين آيه چنين به دست مي ‏آيد كه حكم وجوب روزه، براي تمام پيروان اديان الهي كه پيش از مسلمانان زندگي مي‏ كردند وجود داشته است، البته از اين آيه نمي ‏توان دريافت كه روزه آنان شبيه روزه مسلمانان بوده است، بلكه تنها اصل روزه و خودداري را در ميان آنان ثابت مي ‏كند.[۲]

يك ـ دين يهود

اول ـ آداب روزه

روزه داشتن قوم يهود به پرهيز از غذا و آب محدود نمي ‏شد و با آداب ويژه ‏اي همراه بود، مانند:

۱. قرباني كردن؛[۳]
۲. دعا و اعتراف به گناه و توبه؛[۴]
۳. پوشيدن لباس مندرس، و خاك يا خاكستر بر سر نهادن؛
۴. خواندن تورات.[۵]

دوم ـ روزه ‏هاي مرسوم

بر اساس يك طبقه ‏بندي، روزه‏ هاي مرسوم در آيين يهود را مي‏ توان به سه طبقه اصلي تقسيم كرد: 

۱. روزه‏ هاي حكم شده در كتاب مقدس يا روزه هاي واجب شده به مناسبت رويدادهاي مطرح شده در كتاب مقدس از جمله: 

ـ سال‏روز ويراني بيت‏ المقدس؛ 
ـ سال‏روز رخنه كردن دشمنان يهود به شهر اورشليم و فتح آن به دست رومي‏ها؛ 
ـ سال‏روز محاصره اورشليم به دست بخت‏ النصر، پادشاه بابل.[۶]

۲. روزه‏ هاي تعيين شده از سوي عالمان يهود. 

۳. روزه‏ هاي شخصي كه وقت مشخصي ندارد و افراد با توجه به رويدادهاي ويژه ‏اي مي‏ گيرند، ازجمله:

ـ سالگرد فوت والدين يا معلم؛ 
ـ روزه عروس و داماد در روز ازدواجشان تا هنگام انجام مراسم ازدواج؛ 
ـ روز صدور حكم اعدام (اعضاي دادگاه روزه مي‏ گرفتند)؛ 
ـ اگر صفحه ‏اي از اسفار خمسه در ميان جمعي بر زمين مي‏ افتاد، حاضران يك روز روزه مي‏ گرفتند. 

سوم ـ زمان روزه

بر اساس كتاب‏هاي عهد قديم، وقت روزه كه با پرهيز كامل از غذا و نوشيدني، استحمام، ارتباط جنسي، پوشيدن كفش و استفاده از روغن براي مو، همراه بود، از غروب آفتاب تا شامگاه روز بعد بوده است. زنان باردار و شيرده (با رعايت شرايطي) و همه كساني كه سلامتي‏شان در خطر بود، از روزه معاف مي‏ شدند.[۷]

دو ـ دين مسيح

حضرت عيسي عليه ‏السلام و پيروان او نيز بر اساس آيين يهود به روزه عمل مي‏ كردند و توجه داشتند كه روزه حقيقي آن است كه به هيچ كار بدي دست نزنند و با قلبي خالص، خود را وقف خدمت به خداوند كنند. 

اول ـ روزهاي روزه

۱. روزه روز جمعه پيش از عيد پاك؛ 
۲. روزه چهل روز پيش از عيد پاك؛ 
۳. روزه چهل روز پيش از هفته مقدس؛ 
۴. روزه چهارشنبه و جمعه هر هفته؛ 
۵. ديگر روزهاي مقدس؛ 

دوم ـ آداب پرهيز

در آيين مسيحيت، پرهيز تمام و كمال از خوردن و آشاميدن بسيار كم ديده مي‏شود و پرهيز از برخي غذاها و برخي امور مطرح است. براي مثال: 

ـ پرهيز از گوشت و كره؛ 
ـ پرهيز از شير، ماهي و تخم‏ مرغ؛ 
ـ پرهيز از ميوه‏ هاي آبدار، آب ميوه و استحمام؛
ـ پرهيز از سرگرمي، مزاح و اسب سواري؛ 
در واقع، آنان با پرهيز از برخي خوردني‏ها و امور فرح‏ بخش، ارتباط روحاني خود را با خداوند تقويت مي ‏كردند. 

سه ـ آيين حضرت يحيي عليه ‏السلام

«منداييان»، پيروان حضرت يحيي هستند كه در روزهاي ويژه ‏اي از سال از خوردن گوشت، ماهي و تخم ‏مرغ پرهيز مي‏ كردند و به سفارش علماي خود، چشمشان را از نگاه‏ هاي شيطاني و گوششان را از شنيدن حرف‏هاي مردم دور نگه مي‏ داشتند.[۸]

ب) ديگر آيين‏ها[۹]

ـ زاهدان پيرو آيين جين و آيين هندو، براي ايجاد آمادگي روحي در خود، در برخي جشن‏ها روزه مي‏ گرفتند. برخي نيز بهترين مرگ را مرگ بر اثر پرهيز كامل از آب و غذا مي‏ دانستند. 
ـ بسياري از راهبان بودايي مذهب، تنها به يك وعده غذا در روز بسنده مي ‏كردند و اول و نيمه ماه را روزه كامل مي‏ گرفتند. مردم عامي بودايي مذهب نيز هر ماه چهار بار روزه مي‏ گرفتند و به گناهان خود اقرار مي‏ كردند. 
ـ در ميان چينيان كهن، از جمله آداب ديني، پرهيز از غذاهايي بود كه در مراسم قرباني پيش‏كش مي ‏شد. همين‏طور پيروان كنفوسيوس، روزه‏داري را آماده ‏سازي خود براي بهتر به انجام رساندن عبادت مي ‏دانستند. 
ـ در مصر كهن، پس از مرگ پادشاه، رعيت‏هاي او روزه مي‏گرفتند و از مصرف گوشت، نان گندم و هر تفريحي پرهيز كرده، همچنين از استحمام، ماليدن روغن به موي سر و بستر نرم خودداري مي‏كردند. 
ـ قبيله‏ هاي بومي امريكا معتقد بودند روزه گرفتن در كسب هدايت و راهنمايي از روح اعظم مؤثر است و از جمله مراسم عزاداري آنان پرهيز از غذا بوده است. 
ـ مردم كهن مكزيك، امساك از غذا را به عنوان كفاره گناهان به جا مي‏آوردند و پارسايان آنها هنگام روي دادن مصيبتي همگاني، ماه‏ها راه امساك را در پيش مي‏گرفتند. 

 

پی نوشتها:

-------------------------------------

[۱] بقره: ۱۸۳

[۲] محمدحسين طباطبايى، الميزان فى تفسير القرآن، نشر دارالعلم، ج ۳، ص ۸ .

[۳] سفرداوران، باب ۲۰/۲۶، به نقل از: احمدرضا مؤيدى، مقاله «روزه در اديان»، ره توشه راهيان نور، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى، ۱۳۷۶.

[۴] عزرا، باب ۱۰/۱ به نقل از همان، ص ۲۰۶.

[۵] نحميا، باب ۹/۱ به نقل از همان.

[۶] كتاب زكريا، باب ۸/۱۹ به نقل از همان.

[۷] سفر لاويان، باب ۲۳/۳۲ به نقل از همان.

[۸] نگاهى به تاريخچه و عقايد صائبين، ص ۱۸۰، به نقل از همان.

[۹] مقاله «روزه در اديان»، ره‏توشه راهيان نور.

منبع : ارمغان۳(ویژه ماه مبارک رمضان)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ضیافت نور
برچسب‌ها: ویزه نامه ماه مبارک رمضان

تاريخ : چهار شنبه 9 / 2 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.