(بحار الانوار ج 56 ، ص 326)5 . به راستى كه خدا ، جز بدانچه خودش را وصف كرده ، وصف نشود . كجا وصف شود آنكه حواس از دركش عاجز است ، و تصورات به كنه او پى نبرد ، و در ديدهها نگنجد ؟ او با همه نزديكيش دور است و با همه دورىاش نزديك . كيفيت و چگونگى را پديد كرده ، بدون اينكه خود كيفيت و چگونگى داشته باشد . مكان را آفريده بدون اينكه خود مكانى داشته باشد . او از چگونگى و مكان بر كنار است . يكتاى يكتاست ، شكوهش بزرگ و نامهايش پاكيزه است. (تحف العقول ، ص 510)6. هر كه بر طريق خداپرستى محكم و استوار باشد ، مصائب دنيا بر وى سبك آيد ، گر چه تكه تكه شود. (تحف العقول ، ص 511)7. اگر بگويم كسى كه تقيه را ترك كند مانند كسى است كه نماز را ترك كرده ، راست گفتهام. (تحف العقول ، ص 511)8. شخص شكرگزار ، به سبب شكر ، سعادتمندتر است تا به سبب نعمتى كه باعث شكر شده است . زيرا نعمت كالاى دنياست و شكرگزارى ، نعمت دنيا و آخرت است . (تحف العقول ، ص 512)9. خداوند دنيا را سراى امتحان و آزمايش ساخته و آخرت را سراى رسيدگى قرار داده است ، و بلاى دنيا را وسيله ثواب آخرت ، و ثواب آخرت را عوض بلاى دنيا قرار داده است. (تحف العقول ، ص 512)10. ستمكار بردبار ، بسا كه به وسيله حلم و بردبارى خود از ستمش گذشت شود و حقدار نابخرد ، بسا كه به سفاهت خود ، نور حق خويش را خاموش كند. (تحف العقول ، ص 512)11. كسى كه خود را سبك مىشمارد ، از شر او در امان مباش. (تحف العقول ، ص 512)12. اگر همه مردم مسيرى را انتخاب كنند و در آن گام نهند ، من به راه كسى كهتنها خدا را خالصانه مىپرستد خواهم رفت. (بحار الانوار ، ج 78 ، ص 245)13. حسد نيكوييها را نابود سازد. (مسند الامام الهادى ، ص 302)14. تكبر و غرور ، دشمنى آورد. (مسند الامام الهادى ، ص 302)15. فقر يعنى آزمندى نفس است و نااميدى بسيار. (بحار الانوار + ج 78 ، ص368)16. بخل ناپسندهترين خلق و خوى است. (مسند الامام الهادى ، ص 302)17. طمع خصلتى ناروا و ناشايست است. (مسند الامام الهادى ، ص 302)18. امام هادى (ع) به كسى كه در ستايش از ايشان افراط كرده بود فرمودند : از اين كار خوددارى كن كه تملق بسيار ، بدگمانى به بار مىآورد ، و اگر برادر مؤمنت مورد اعتماد تو واقع شد ، از تملق او دست بردار و حسن نيت نشان ده. (مسند الامام الهادى ، ص 302)19. هر گاه در زمانهاى عدل بيش از ظلم رايج باشد ، بدگمانى به ديگرى حرام است ، مگر آنكه آدمى بدى از كسى ببيند ، و هرگاه در زمانهاى ظلم بيش از عدل باشد ، تا وقتى كه آدمى خيرى از كسى نبيند ، نبايد به او خوشبين باشد. (مسند الامام الهادى ، ص 304)20. بهتر از نيكى نيكوكار است ، و زيباترين از زيبايى ، گوينده آن است ، و برتر از علم حامل آن است ، و بدتر از بدى ، عامل آن است ، و وحشتناكتر از وحشت ، آورنده آن است. (مسند الامام الهادى ، ص 304)21. از كسى كه بر او خشم گرفتهاى ، صفا و صميميت مخواه و از كسى كه به وى خيانت كردهاى ، وفا مطلب ، و از كسى كه به او بدبين شدهاى ، انتظار خيرخواهى نداشته باش ، كه دل ديگران براى تو همچون دل تو براى آنهاست. (مسند الامام الهادى ، ص 305)22. خشم بر زير دستان از پستى است. (مسند الامام الهادى ، ص 304)23. هر كه از خود راضى باشد ، خشمگيران بر او زياد خواهند بود. (مسند الامام الهادى ، ص 303)24. مقدرات چيزهايى را بر تو نمايان مىسازد كه به فكرت خطور نكرده است. (مسند الامام الهادى ، ص 303)25. نارضايتى پدر و مادر ، كم توانى را به دنبال دارد و آدمى را به ذلت مىكشاند. (مسند الامام الهادى ، ص 303)26. مردم در دنيا با اموالشان و در آخرت با اعمالشان هستند. (مسند الامام الهادى ، ص 304)27. مسخرگى ، تفريح سفيهان و كار جاهلان است. (مسند الامام الهادى ، ص 304)28. وقت جان دادنت نزد خانوادهات را به ياد آر كه در آن هنگام طبيبى جلوگير مرگت و دوستى نفع رسانت نباشد. (مسند الامام الهادى ، ص 304)29. جدال ، دوستى قديمى را تباه مىكند و پيوند محكم را مىگسلد و كمترين چيزىكه در آن است كوشش براى غلبه بر ديگرى است ، كه آن هم ريشه علتهاى جدايى است. ( مسند الامام الهادى ، ص 304)30. حكمت ، اثرى در دلهاى فاسد نمىگذارد. (مسند الامام الهادى ، ص 304)31. براى نعمتها همسايه خوبى شويد و با شكرگزارى به افزودن آن اميدوار باشيد. (مسند الامام الهادى ، ص 305)32. گلايه كليد گرانبارى است ، ولى گلايه بهتر از كينهتوزى است. (مسند الامام الهادى ، ص 304)33. نادان ، اسير زبان خويش است. (مسند الامام الهادى ، ص 304)34. افسوس كوتاهى كارهاى گذشته را با تلاش در آينده جبران كنيد. (مسند الامام الهادى ، ص 304)
#دین و اندیشه#
نظرات شما عزیزان: