او پس از ذكر نام پزشكى در نائين، نسبش را به «سيد مرتضى» مى رساند و مىگويد: «ميرزا محمد طبيب; فرزندش ميرزا محمد على است كه نسبشان به سيد مرتضى طبيب حضرت معصومه(س) منتهى مىشود كه در قم مدفون است».
با توجه به نظريههاى مذكور، برخى از شخصيتهاى همراه حضرت فاطمه معصومه(س) عبارتند از: فضل، جعفر، قاسم، هارون، اسحاق، محمد، ميمونه، فاطمه صغرى، خديجه خاتون (كه همه از فرزندان امام كاظم(ع) هستند) و خواهر حضرت معصومه(س) كه نامش معلوم نيست و سلطان موصليه خادمه حضرت معصومه(س).
با كاروان نور; از مدينه تا قم هجرت امام رضا(ع) از مسير بصره، اهواز و فارس به مرو صورت گرفت; در حالى كه، هجرت حضرت فاطمه معصومه(س) يك سال پس از آن، از مسير ديگرى انجام شد.
حسن بنمحمد بنحسن قمى مىنويسد: «از سادات حسينيه از فرزندان موسى بنجعفر(عليهما السلام) كه به قم آمدند فاطمه دختر موسى بنجعفر(عليهما السلام) بود.
چنين گويند بعضى از مشايخ قم كه چون امام على بنموسى الرضا(عليهما السلام) را از مدينه بيرون كردند تا به مرو رود از براى عقد بيعتبه ولايت عهد براى او فى سنة ماتين،خواهر او فاطمه بنت موسى بنجعفر(عليهم السلام) در سنه احدى و ماتين به طلب بيرون آمد چون به ساوه رسيد، بيمار شد.
پرسيد كه ميان من و ميان شهر قم چقدر مسافت است؟ او را گفتند كه ده فرسخ است.خادم خود را بفرمود تا او را بردارد و به قم برد.خادم او را به قم آورد...»
حبيب پورمظاهر مىنويسد: «ستى فاطمه ملقب به معصومه خاتون دختر امام موسى كاظم(ع) علو مرتبهاش زياده از حد بيان است.در سال دويست و يك هجرى زمان ولايت عهد حضرت امام رضا(ع) با برادران خود فضل على و جعفر و هادى و قاسم و زيد با بعضى از برادرزادگان و چند خدمه از بغداد به عزم ديدار برادر عازم خراسان شدند...
» از مجموع اين سخنان چنين برمىآيد كه كاروان حضرت فاطمه معصومه(س) از شهرهاى مدينه، بغداد، ساوه و قم عبور كرده است.
در صورتى كه، حضرت بيمار نمىشدند، مىبايست از طريق «رى» به «مرو» مىرفت.اما بيمارى ايشان موجب شد تا در قم اقامت نمايد و در همانجا به ديدار خدا بشتابد.
(نقشه شماره 12) اگر گفته مؤلف «بحر الانساب» را ناديده انگاريم و تنها به نوشته حسن بنمحمد بن حسن قمى بسنده كنيم، شهر ساوه ما را از مسير هجرت معصومه(س) از مدينه به قم آگاهمىسازد.
چه اينكه شهر ساوه در مسير مدينه، كوفه و بغداد به خراسان قرار دارد; بر خلاف مدينه، بصره و اهواز به خراسان كه حضرت امام رضا(ع) از اين مسير عبور كردند.
لسترنج گويد: «در زمان عباسيان البته بغداد بزرگترين شهر عراق بود، ولى يك قرن پيش از آنكه اين سلسله روى كار بيايد، مسلمانان قرن اول پس از فتح عراق به ساختن سه شهر بزرگ دست زدند كه واسط و كوفه و بصره باشد.
اين سه شهر تا چندين قرن آبادى و رونق داشت و با انبار (از شهرها دوره ساسانيان) كه در ساحل فرات و با بغداد در يك عرض جغرافيايى بود، بزرگترين شهرهاى پرجمعيت عراق را در دوره عباسيان تشكيل مىدادند.» «معروفترين شاهراهها، جاده بزرگ خراسان بود كه به شرق مىرفت و پايتخت را به شهرهاى ماوراء النهر در حدود چين متصل مىساخت.
اين جاده از دروازه خراسان در خاور بغداد شروع مىشد و از صحرا گذشته از پلهاى مستحكمى كه بر روى رودخانهها ساخته بودند، عبور مىكرد تا به «حلوان» پاى گردنهاى كه از آنجا به كوههاى ايران مىرسيد، منتهى مىگرديد، و در اينجا به ايالت جبال وارد مىشد و پس از عبور از يك سربالايى تند به كرمانشاه مركز استان كردستان مىرسيد و ايالت جبال را با خطى مورب درنورديده به سمتشمال خاورى مىرفت و از همدان نيز مىگذشت تا به «رى» مىرسيد، پس از عبور از رى به سمتخاور متوجه مىشد و از «قومس» عبور نموده، كوههاى طبرستان را در سمت چپ و كوير لوت را در جنوب خود مىگذاشت، تا نزديك بسطام به ايالتخراسان وارد مىگرديد و از نيشابور عبور نموده از طوس مىگذشت و به مرو مىرسيد».
«باز برمىگرديم به بغداد مركز جادهها.شاهراه بزرگى براى زيارت مكه و مدينه از سمتباختر بغداد به جنوب متوجه گرديده به كوفه، در حاشيه باديه عربستان، مىرفت و به خط تقريبا مستقيم از آنجا گذشته به حجاز مىرسيد.
يك جاده ديگر براى زيارت مكه از بصره تقريبا به موازات جاده اول شروع مىشد و در دو منزلى شمال مكه به جاده قبلى مىپيوست».شرح منازل مدينه تا بغداد ترتيب منازل و راههايى كه در قرون اوليه مورد استفاده مسلمانان بود در كتابهاى جغرافيايى ثبتشده است.
قديمترين جغرافىدانان اسلامى «ابنخردادبه»، «قدامه»، «يعقوبى» و «ابنرسته» هستند كه در قرن سوم هجرى به تاليف كتب جغرافيايى و شناسايى جغرافيايى جهان اسلام همت گماردهاند.
«ابنرسته» در «الاعلاق النفيسة» منازل بغداد تا مدينه را مشخص كرد.چون تاليف كتاب در دوره حكومت عباسيان انجام گرفته، منازل هر يك از شهرهاى مهم از بغداد معين شد.
چون عباسيان پس از بناى بغداد در سال 145 هجرى، آن شهر را تا انقراض نظام حكومتى به دست هلاكو، ايلخان مغول در سال656 هجرى، پايتخت و مركز خلافت رژيم عباسى قرار داده بودند.بنابراين، حضرت معصومه(س) از مدينه، راه كوفه و بغداد را انتخاب كرده است.شرح منازل اين مسير به اين ترتيب است.
1.مدينه تا طرف،27 ميل.
2.طرف تا سقره،7 ميل.
3.سقره تا بطنالنخل، 15 ميل.
(از طرف تا بطنالنخل 22 ميل مىشود)
4.بطنالنخل تا مكحولين.
5.مكحولين تا حصين.
6.حصين تا عسيله،13 ميل.
(از عسيله تا بطنالنخل36 ميل است)
7.عسيله تا محدث، 28 ميل.
8.عسيله تا معدن نقره،43 ميل.
(معدن نقره، محل تلاقى راه بصره، كوفه و مدينه است).
9.معدن نقره تا حاجر، 34 ميل.
(قرورى، استراحتگاه شبانه اين منزل است).
10.حاجر تا سميراء، 34 ميل.
(استراحتگاه شبانه آن عباسه است).
11.سميراء تا توز، 20 ميل (استراحتگاه شبانه آن محقية است).
12.توز تا فيد، 31 ميل.
(استراحتگاه شبانه آن قرنتين است).
13.فيد تا الاجفر،36 ميل.
(در آنجا مسجد جامعى است، قرائن استراحتگاه شبانه آن است).
14.الاجفر تا خزيمية، 24 ميل.
(استراحتگاه شبانه آن اغر).
15.خزمية تا ثعلبية، 32 ميل.
(استراحتگاه آن عين است).
16.ثعلبية تا بطانية، 11 ميل.
(استراحتگاه آن بهينة است).
17.بطانية تا شقوق،29 ميل (استراحتگاه آن بدرين است).
18.شقوق تا زباله، 21 ميل.
(استراحتگاه آن تنانير است).
19.زباله تا قاع، 24 ميل.
(استراحتگاه آن جريسى است).
20.قاع تا عقبه، 24 ميل (استراحتگاه شبانه آن جلحاء است).
21.عقبه تا واقصه، 20 ميل (استراحتگاه شبانه آن سماء است).
22.واقصه تا قرعاء، 24 ميل.
(طرف استراحتگاه آن است).
23.قرعاء تا مغيثه، 32 ميل.
(مسجد سعد استراحتگاه آن است).
24.مغيثه تا قادسيه، 30 ميل.
25.قادسيه تا كوفه، 15 ميل.
26.كوفه تا ساهى،7 ميل.
27.ساهى تا بازار اسد،7 فرسخ.
28.بازار اسد تا قصر ابنهبيره،6 فرسخ.
29.قصر ابنهبيره تا پل كوثى، 5 فرسخ.
30.پل كوثى تا بغداد،7 فرسخ.
نظرات شما عزیزان: