چگونه مقایسه به رابطه همسران آسیب می‌زند

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چگونه مقایسه به رابطه همسران آسیب می‌زند

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چگونه مقایسه به رابطه همسران آسیب می‌زند

چگونه مقایسه به رابطه همسران آسیب می‌زند

رابطه همسران
 

شما بدون درک واقعی معمولاً دست به مقایسه می‌زنید‎

 

پیش می‌آید که گاهی سبک زندگی و رابطه‌تان را با زندگی و رابطه دیگران مقایسه کنید. خیلی‌ها فکر می‌کنند مقایسه کار اشتباهی است. اما مقایسه لزوماً بد نیست چون دریافت‌های شما را از محیط پیرامون‌تان بیشتر می‌کند و تأثیر مثبتی در انتخاب‌های پیش‌رویتان دارد. اما کنجکاوی درباره نحوه زندگی دیگران و ایجاد درگیری‌های شدید ذهنی به‌خاطر تفاوت‌ها با مقایسه فرق دارد.

 

شما تا جایی اجازه دارید به روابط و سبک زندگی دیگران توجه کنید که این کار تأثیر مثبتی در افکار و رفتارتان داشته باشد اما متأسفانه در بیشتر مواقع این اتفاق نمی‌افتد. چون همه ما عادت داریم آنقدر زیاد کنجکاوی کنیم که راهی جز مقایسه خودمان، موقعیت‌ و روابطمان نداریم. حتی اگر از ابتدا چنین هدفی نداشته باشیم به این راه می‌رسیم. به همین دلیل است که تمرکز بر سبک زندگی دیگران و مقایسه دائمی رابطه و سبک زندگی با دیگران خطرناک و اشتباه است.

  

در حوزه روابط معمولاً آدم‌ها به سه شیوه زندگی خود را با دیگران مقایسه و ارزیابی می‌کنند. گاهی مقایسه شریک زندگی خود با دیگران است، گاهی میزان دستاوردها و امکاناتی است که در اختیار دیگران قرار دارد و گاهی شکل رابطه عاطفی است که ارزیابی می‌شود.

  

برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید شما بدون درک واقعی معمولاً دست به مقایسه می‌زنید. مقایسه باعث می‌شود قضاوت کنید. در این قضاوت معمولاً خودتان را سرزنش می‌کنید چون در اغلب این مقایسه‌ها شما زوجی هستید که کم آورده‌اید و شکست خورده‌اید. شما دائم با پرداختن به این موضوعات احساسات و افکارتان را جریحه‌دار می‌کنید: کاش ما هم همانقدر پول داشتیم، کاش رابطه عاطفی ما هم مثل آنها بود، کاش تحصیلات آنها را داشتیم، کاش من هم زیبا بودم، کاش همانقدر مورد توجه بودم. کاش ما هم شانس داشتیم. این آرزوها و حسرت‌ها معمولاً فقط در همین سطح باقی نمی‌مانند.شما ممکن است در مقایسه خود آنقدر پیش بروید که آرزو کنید امکانات رفاهی یک سوپر استار را داشته باشید، یا همسرتان به اندازه برخی از بازیگرها زیبا یا جذاب می‌بود.

 

رابطه زن و شوهر

تمرکز بر  سبک زندگی و مقایسه دائمی رابطه و سبک زندگی با دیگران اشتباه است‎

 

چون شما هیچ‌ وقت و به هیچ شیوه‌ای نمی‌توانید همه‌ چیز را درباره یک رابطه دیگر بدانید.

آنچه که شما از یک رابطه دیگر می‌بینید تنها بخش کوچکی از آن است وشما شکل و نوع آن را با پیش‌فرض‌هایی مبتنی بر چندین رفتار جمعی می‌سازید. شما همه واقعیت را نمی‌بینید و حقیقت همیشه جنبه‌های پنهانی دارد. همه سعی می‌کنند بهترین رفتار را نشان بدهند در حالی که همیشه بهترین نیستند.کیفیت یک رابطه را نمی‌توان از رفتار ظاهری آدم‌ها در جمع حدس زد. البته این به معنای این نیست که همه روابط پشت درهای بسته بد و ناکارآمد هستند. کسی که شما خودتان را با او مقایسه می‌کنید شاید واقعاً یک زندگی رضایت بخش داشته باشد. اما این به هیچ کس مربوط نیست و کسی نمی‌تواند آن را حدس بزند.

  

علاوه بر این مقایسه کردن به مرور زمان می‌تواند به یک وسواس فکری تبدیل شود. بعد از مدتی متوجه می‌شوید به جای تمرکز روی رابطه خودتان مدام در حال رصد کردن زندگی دیگران هستید. این باعث اضطراب و نگرانی‌تان می‌شود چون دائماً باید برای به دست آوردن چیزهایی تلاش کنید که در اصل ربطی به شما و رابطه عاطفی‌تان ندارد.

  

منبع: سلامت نیوز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ناگفته های زندگی
برچسب‌ها: ناگفته های زندگی

تاريخ : سه شنبه 1 / 3 / 1401 | 9:5 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.