مکیدن انگشت شست یا استفاده از پستانک؟

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

مکیدن انگشت شست یا استفاده از پستانک؟

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

مکیدن انگشت شست یا استفاده از پستانک؟

با عادت مکیدن انگشت در کودکان چه باید کرد؟

مکیدن انگشت شست یا یکی از انگشتان دیگر، و یا مکیدن پستانک یکی از دغدغه های والدین جوان است. ولی کارشناسان تربیت کودک به خوبی میدانند که مکیدن های غیر معمول، مانند مکیدن یک انگشت، انگشت شست، و یا پستانک، رفتاری عادی در بسیاری از نوزادان و کودکان کم سن و سال است. آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا (AAPD) اعلام داشته است که این امر به نیاز آنها برای رفع نیاز به تماس و امنیت کمک می کند.

قبلاً اینچنین بوده که پدر و مادر خیلی با استفاده نوزادان از پستانک موافق نبودند. نگرانی آنها از این بود که نوزادان با تغذیه با شیر مادر به مشکلاتی برخورد خواهند کرد و استفاده طولانی مدت می تواند باعث تاخیر در گفتار و مشکلاتی در دندان ها شود.

اما توصیه های فعلی آکادمی کودکان نشان می دهد که استفاده از پستانک ممکن است ا نوزادان در برابر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) محافظت کند. در نتیجه، در حال حاضر والدین بیشتری اجازه می دهند که نوزادانشان از پستانک استفاده کنند.

اتصال پیشگیرانه Pacifier-SIDS

مکیدن انگشت توسط پسر دو ساله ای در تخت بخواب رفته است.

مطالعه ای در سال ۲۰۰۵ که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد نشان داده است صرف نظر از اینکه نوزاد به پشت می خوابد و یا روی شکم خود به خواب می رود، کودکانی که به هنگام خواب از استفاده می کنند، نسبت به نوزادانی که از پستانک استفاده نمی کند به طور قابل توجهی احتمال کمتری به ابتلای به SIDS دارند. محققان چنین حدس می زنند که ممکن است پستانک سبب باز ماندن مسیرهای هوا را باز نگه داشته و همچنین ممکن است دسته پستانک مانع از فرو رفتن سر نوزاد در بستر شود.

آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا به والدین نوزادان ۱ ماه یا بیشتر توصیه می کند که به کودک در زمان خواب پستانک داده شود تا خطر ابتلا به SIDS را کاهش دهند. آنها توصیه می کنند که پستانک کودک پس از ۶ ماهگی گرفته شود تا خطر بروز اوتیتیس (عفونت گوش داخلی) را کاهش دهد.

مزایای (و معایب) دیگر پستانک

مکیدن پستانک صورتی توسط نوزادی زیبا
پستانک خوردن کودک

یک استدلال برای ترجیح پستانک به شست و دیگر انگشتان دست این است که اگر یک کودک عادت طولانی مدتی به پستانک یابد، می توان به راحتی پستانک را از دسترس خارج کرد. در طرف مقابل، اگر کودک بخواهد انگشتان و شست خود را بمکد، آنها همیشه، همان جا در دسترس هستند.

بعضی از متخصصان همچنین معتقدند که پستانکهای به اصطلاح “ارتودنسی” به احتمال زیاد، کمتر باعث مشکلات دندان می شوند. با این حال، آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا بیان می کند که مکیدن انگشت شست، سایر انگشتان و پستانک عمدتاً تاثیر یکسانی بر دندانها دارد و اغلب بچه ها قبل از اینکه دندان های دائمی آنها دربیاید و به دندان ها یا فک ها آنها آسیب برسد، این عادت را کنار میگذارند.

از طرف دیگر، برخی مطالعات چنین پیشنهاد کرده اند که استفاده از پستانک (یا شیشه شیر) می تواند خطر ابتلای به عفونت گوش را افزایش دهد، زیرا احتمالا حرکت مکش و مکیدن مانع از جریان مناسب هوا در شیپور استاش (eustachian tubes) گوش را متوقف می سازد، زیرا که این جریان هوا به طور معمول گوش میانی را باز و تمیز نگه می دارد.

استفاده از پستانک هیچ تضمینی وجود ندارد که فرزند شما یک مکنده انگشت شست نباشد. یک نظرسنجی دریافت که ۳۴ درصد اسکن طولانی مدت انگشت شست در ابتدا در پستانداران مکیده شده است.

مزایا و معایب مکیدن انگشت شست

دختر یکساله ای که در آغوش والدین به خواب رفته است.
انگشت خوردن کودک

دلیل اصلی ترجیح دادن مکیدن انگشت و انگشت شست به پستانک این است که نوزاد شما زمانی که به آرامش نیاز دارد به شما نیاز ندارد که به طور مداوم آن را در دهانش قرار دهید (اگر کودک تان بخاطر هر بار افتادن پستانک گریه کند، باعث این می شود که شما چندین بار در طول شب از خواب بیدار شوید). در حالیکه وقتی که کودک شما انگشتان را پیدا می کند، انگشتان دست یا انگشت شست او همیشه در دسترسش خواهد بود و او می تواند به راحتی از مکیدن آنها آرامش بگیرد.

با این حال، بسیاری از کارشناسان گزارش کرده اند که ترک عادت خوردن انگشت شست سخت تر است و کودکانی که انگشت شست شان را می خورند،  بیشتر احتمال دارد که عادت خود را تا زمان طولانی تری نگه دارند.

باید در نظر داشت که استفاده از پستانک سبب ضمانت این نمی شود که فرزندتان شست خود را نمکد. یک بررسی نشان داده است که ۳۴ درصد کودکانی که شست خود را می مکند، پستانک می خورده اند.

مهمتر از همه، هیچ مطالعه ای نشان نداده است که مکیدن انگشتان دست و انگشتان در کاهش خطر ابتلا به SIDS  فایده ای مشابه ای داشته است، دلیلی که بزرگترین علت برای ترجیح استفاده از پستانک است.

پستانک مکیدن شست
مطالعات نشان می دهد که استفاده در زمان خواب ممکن است خطر ابتلا به SIDS را کاهش دهد. شواهدی وجود ندارد که خطر ابتلا به SIDS را کاهش دهد
ممکن است اثر منفی بر تغذیه با شیر مادر داشته باشد. همیشه در دسترس است
ممکن است خطر ابتلا به اوتیتس پس از ۶ ماهگی را افزایش دهد. می تواند عادتی باشد که ترک آن سخت تر از پستانک باشد
اگر بعد از دو سالگی ادامه یابد ممکن است اثرات جانبی بر دندانها داشته باشد. ممکن است کودک را بیشتر در معرض میکروب قرار دهد.



اگر بعد از دو سالگی ادامه یابد ممکن است اثرات جانبی بر دندانها داشته باشد.

نکاتی در خصوص پستانک

چیزهایی که در مورد پستانک ها باید در نظر داشته باشید:

  • اگر شیردهی دارید، پیش از ارائه پستانک منتظر بمانید تا یک روال مناسب ایجاد کنید. (به طور معمول، ایجاد این روال ۳ تا ۴ هفته طول می کشد). اگر کودک شما به پستانک علاقه مند نیست، او را مجبور نکنید.
  • از پستانک سیلیکونی یک تکه که امکان شستشو با ماشین ظرفشویی دارد استفاده کنید و چند پستانک یدکی برای روز مبادا نگه دارید که در صورتی که یکی از آنها گم شد بتوانید از آنها بهره ببرید.
  • پستانک ها را تمیز نگه دارید (مخصوصاً قبل از اینکه او شش ماهه شود و سیستم ایمنی اش به بلوغ خود برسد)، می توانید آنها را با صابون و آب، یا ماشین ظرفشویی شستشو دهید. از تمیز کردنپستانک با استفاده از دهان خود حذر کنید؛ با این کار تنها میکروب های بیشتری را به دهان کودک خود وارد می کنید. (اگر فرزندتان انگشتان را ترجیح می دهد، آنها را پاک نگه دارید.)

پستانک را دوره ای عوض کنید و از پستانکی با اندازه مناسب سن کودک خود بهره ببرید. مراقب قطعات شل شده و یا نشانه های خراب و پوسیده شده آن باشید. هرگز پستانک را به یک بند و یا تسمه نبندید که در اطراف گردن کودک در دسترس باشد.

کلام آخر

نوزادی که در تخت خوابیده و با چشمانی باز انگشت شست خود را می مکد

این واقعیت که استفاده از انگشت شست و پستانک میتواند به عادات طولانی مدت تبدیل شود، ممکن است منجر به این شود که شما از هر دو تای آنها اجتناب کنید، اما به یاد داشته باشید که مکیدن یکی از این دو تا یکسالگی طبیعی است و اکثر بچه ها آن را ترک می کنند.

در نهایت، این شما نیستید که می تواند انتخاب کند که کودک از پستانک استفاده می کند یا انگشت شست خود را بخورد؛ بسیاری از نوزادان ممکن است به سادگی یکی را به دیگری ترجیح دهند. در عین حال هستند والدینی که نمیتوانند نوزادشان را به گرفتن یکی از آنها وادار کنند.

این صفحه به شما کمک کرد؟

منابع:

  1. verywellfamily.com

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مربیان ببینند
برچسب‌ها: مربیان ببینند

تاريخ : چهار شنبه 24 / 12 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.