ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

بعثت پیامبر اسلام (ص) ،​ احیای توحید و اجرای عدالت

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

بعثت پیامبر اسلام (ص) ،​ احیای توحید و اجرای عدالت

 

بعثت حضرت محمد(ص)، سرآغاز حركتی آگاهانه در مسیر توحید الهی

 

بعثت پیامبر اسلام (ص) ،​ احیای توحید و اجرای عدالت

27 رجب جهان بشریت با مبعث خاتم الرسل به سعادت ابدی رسید.

 جهان در آستانة بعثت حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ در انحطاط و بحران شگفت انگیزی قرار داشت. جهالت، غارتگری، ظلم و ستم، تضییع حقوق ضعیفان و محرومان، فساد و بی بند و باری، تبعیض و ناعدالتی، نگرانی و دلهره، دوری از اخلاق و انسانیت، تمام جوامع بشری را در آن روزگار فرا گرفته بود.
در این میان منطقة جزیرة العرب و به ویژه شهر مکه از منظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، پایینترین و بدترین وضع را تحمل میکرد. خضوع اعراب جاهل در مقابل چوبهای خشکی که به صورت بت درست شده بود و اهالی مکه در مقابل آن اجسام بیجان قربانیها کرده و استمداد میطلبیدند، هر انسان فهمیده و عاقلی را به تعجب و تأسف وا میداشت. زنان نه تنها از حقوق اساسی خود محروم بودند، بلکه همانند کالای بیجان خرید و فروش میشدندو...
مردم آن عصر بدون آنکه خود متوجه باشند، نیاز شدیدی به امور معنوی، اخلاقی و انسانی داشتند ودر آتش ناعدالتی، نابرابری و تضییع حقوق انسانی میسوختند. در این فرصت برخی از علل و عوامل بعثت انبیاء را مرور می کنیم:
1 . انقلاب ارزشها ؛ پیامبر اسلام، در آخرین فرازهای پیام حج خود هم ، به انقلاب ارزشها و حرکت به سوی زیبائیها و کمالات تأکید ورزید و فرمود: «ألا کُلُّ شَیءٍ مِنْ أمْرِ الْجاهِلیّةِ تَحْتَ قَدَمی موضوعٌ؛ بدانید تمام باورها و رسمهای ایام جاهلیت را زیر پای خود نهاده و باطل اعلام میکنم.»
 2. تزکیه و پرورش روح ؛ قرآن کریم در سورة آل عمران با اشاره به این نکته میفرماید: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللهُ عَلیَ المُؤْمِنینَ إذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسولاً مِنْ أنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَیُزَکّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُم الْکِتابَ وَالْحِکْمَةَ وَإنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ﴾؛«خداوند متعال بر مؤمنان منت نهاد هنگامی که در میان آنها پیامبری از جنس خودشان برانگیخت که آیات او را بر آنها بخواند و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد، گرچه قبل از بعثت در گمراهی آشکاری بودند».
3. رساندن به مقام عبودیت ؛ خداوند در قرآن میفرماید: ﴿وَما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالانْسَ إلاّ لِیَعْبُدونَ﴾؛ «جن و انس را نیافریدم جز اینکه مرا عبادت کنند.»
4. تحکیم وحدت انسانها ؛ در سورة بقره آمده است: ﴿کانَ النّاسُ أُمَةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللهُ النَّبیّینَ مُبَشّرینَ وَمُنْذِرینَ وَأنْزَلَ مَعَهُمْ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النّاسِ فیما اخْتَلَفوا فیهِ﴾؛ «مردم [در آغاز امت واحدی بودند [سپس بنابر عللی در میان آنان اختلاف پدید آمد]، پس خداوند نیز پیامبرانی را برانگیخت تا مردم را بشارت دهند وانذار کنند و به همراه آنان کتاب [آسمانی] فرستاد تا در میان مردم در مورد آنچه در آن اختلاف کرده بودند داوری کند.‌»
5. واسطة فیض الهی ؛ در قرآن کریم آمده : ﴿وَابْتَغُوا إلَیْهِ الْوَسیلَة﴾؛ «برای تقرب به درگاه الهی وسیلهای بجویید.» انجام دستورات رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ میتواند بهترین وسیله برای ارتباط با خداوند متعال باشد.
6. احیای پیمان فراموش شده ؛ قرآن کریم در مورد پیمان فراموش شدة الهی به فرزندان آدم میفرماید:﴿ألَمْ أعْهَدْ إ لَیْکُمْ یا بنی آدَمْ أنْ لاتَعْبُدوا الشَّیْطانَ إنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبین﴾؛ «ای فرزندان آدم! مگر با شما عهد نکرده بودم که شیطان را نپرستید، همانا که او دشمن آشکار شماست.»
7. ترویج فضائل اخلاقی ؛ در حدیث معروفی از پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله آمده است : «إنّما بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الاَخْلاقِ؛ من برای تکمیل و توسعة زیباییهای اخلاقی مبعوث شده ام.» رسول خدا خود دارای کاملترین صفات اخلاقی بود و عادات پسندیده و آداب برجستة انسانی در وجود آن گرامی موج میزد.
8. ایجاد و توسعة عدالت اجتماعی ؛ قرآن کریم در آیات متعددی از عدالت خواهی پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ سخن گفته و آن را یکی از اهداف بعثت میشمارد. در سورة اعراف از اهتمام ویژة آن گرامی به اجرای عدالت خبر داده و میفرماید: ﴿قُلْ أمَرَ رَبّی بِالْقِسْط﴾؛ بگو: پروردگارم مرا به عدالت فرمان داده است».
بعثت پیامبر اسلام (ص) ،​ احیای توحید و اجرای عدالت
از سوی دیگر طبق پژوهشی ،​ امام علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه اهداف پیامبری را برشمرده است:
1-احیای فطرت و بر انگیختن عقل انسان‌ها ،​ 2- امام علی علیه‌السلام ارسال رسل و انزال کتب را ابزاری برای هشدار دادن به انسان‌ها دانسته است: «این سخنان را به‌حق به شما می‌گویم که برای آگاهی و بیداریتان، عبرت‌ها، بی‌پرده رخ نموده‌اند. هشداری نیست که به شما داده نشده باشد، و پس از فرشتگان جز انسان تبلیغ کننده‌ای نیست.» 3- احیای توحید و اجرای عدالت. 4- درمان‌های دردهای روحی،روانی بشر. 5- تعدیل غرایز
 
 




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: فضای مجازی ، بعثت ، اجرای عدالت ، احیای توحید ، سعادت ابدی

تاريخ : سه شنبه 9 / 12 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.