آرامش، ثمره اعتقاداتی که باید عملی وارد زندگی ما شود

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

آرامش، ثمره اعتقاداتی که باید عملی وارد زندگی ما شود

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

آرامش، ثمره اعتقاداتی که باید عملی وارد زندگی ما شود

آرامش، ثمره اعتقاداتی که باید عملی وارد زندگی ما شود

گروه اجتماعی: بارها شنیده‌ایم که در راه رسیدن به آرامش باید از دین و باورهای مذهبیمان بهره بگیریم ولی باید بدانیم که آرامش ثمره اعتقاداتی است که باید عملی وارد زندگی ما شود.


  امروزه ثابت شده که دین و باورهای مذهبی به زندگی انسان‏ها معنا می‌دهد و این موجب آرامش‌بخشی بسیاری از حوادث و رویدادها در جهان هستی است، که از این طریق به انسان آرامش روانی دست می‌دهد.

زندگی بدون اعتقاد به دین و باورهای قلبی و ایمانی در بعد مادی خلاصه شده و در هر فراز و نشیبی به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد و بر روح و روان انسان فشار و درد سنگینی وارد می‌کند که در برخی موارد به خودکشی منجر می‌شود.

چه چیز باید جنبه‏‌های روحی و روانی انسان را تأمین کند؟

انسان عصر ماشین و صنعت بیش از انسان قرون گذشته به دین نیازمند است، زیرا صنعت و تکنولوژی اگر چه در رفع نیاز مادی او مؤثر باشد، اما چه چیز باید جنبه‏‌های روحی و روانی او را تأمین کند و او را به فردای مطمئن و آینده‏ای ابدی امیدوار سازد؟

اعتقادات دینی در پیشگیری اختلالات روحی و روانی نقش بسیار مهمی دارد. یکی از بیماری‌های فراگیر که در زندگی انسان‏ها اختلال ایجاد می‌کند، افسردگی است و دین در درمان بیماریهای مربوط به افسردگی نقش مؤثر دارد.

یکی از مهمترین شاخصه‏‌های مذهبی که نقش مستقیمی در رفع اضطراب و استرس دارد، توکل به خدا است. می‌توان گفت کسی دارای توکل است که رابطه‌‏ای با خداوند دارد و این ارتباط بر اساس اعتقادی است که انسان به قدرت، حکمت، رأفت و شفقت خداوند دارد.

این اعتقاد حالتی را در شخص به وجود می‌آورد که موجب می‌شود فرد در تمام حالات و رفتار خویش حضور پروردگار را در نظر گرفته و در این حضور احساس قدرت و توانمندی می‌کند و خود را به وی وابسته می‌بیند، از این‌رو آرامشی در دلش ایجاد می‌شود که با پدید آمدن حوادث سخت در زندگی دچار شک و تردید نمی‌شود و کارهایی را که مدیریت و برنامه‌ریزی آن‏ها خارج از تدابیر او است، به خدا واگذار می‌کند.

حجت‌الاسلام هادی شهاب، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه از نظر اسلام و علم روان‌شناسی دعا نقش اساسی در تغییر رفتار و درمان بیماری‌های جسمی و روحی دارد، گفت: دعا در بهبود بیمار نقش تعییین‌کننده ای دارد و بسیاری از مردم اثرات شگفت انگیز دعا را در شفای بیماری‌های غیر قابل درمان با چشم خود دیده و آن را تجربه کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش دعا در سلامت روح و جسم اظهار کرد: ‌دعا بخشی از نظام ایمانی است و نظام ایمانی موجب انسجام شخصیتی انسان و یکپارچگی روحی، جسمی و شخصیتی می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند بیان کرد: دعا موجب می‌شود که انسان بداند در سختی‌ها و ناملایمات تنها نیست و همیشه یک منبع فوق‌العاده قوی در کنار او وجود دارد و منابع انرژی و قدرت او به دلیل وصل به چنین منبعی تمامی ندارد.

عدم موفقیت افراد در تسلیم خود به خداوند؛ زمینه‌ساز بیماری‌های روحی و روانی

شهاب با بیان اینکه عدم موفقیت افراد در تسلیم خود به خداوند موجب می‌شود آنان به‌طور مداوم در معرض بیماری‌های روحی و روانی قرار گیرند، ادامه داد: بعد از ارتباط با خدا، تعامل سالم و سودمند با مردم، گذشت و مهربانی در ارتباط با اطرافیان از اصلی‌ترین عوامل زمینه‌ساز سلامت روانی به شمار می‌آید.

وی ارتباط با کسانی که همسو و هم‌ساز با عقاید و ارزش‌های دینی هستند را بهترین عبادات و عامل مهم آرامش و سعادت و سلامت جسمی و روانی انسان دانست و افزود: افرادی که مخالف ارزش‌ها و عقاید دینی هستند ارتباط با این گروه انسان را دچار چالش می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند مطرح کرد: افراد مؤمن و معتقد ارتباط خود را با خداوند مانند ارتباط با یک دوست صمیمی توصیف می‌کنند که می‌توان با توسل به خدا تأثیر نامطلوب موقعیت‌های غیرقابل کنترل را مهار کرد.

فاطمه الهامی، مدرس حوزه علمیه خواهران بیرجند و کارشناس خانواده نیز اظهار کرد: بیماری‌های روحی و روانی در قالب اصطلاحاتی همچون عوارض سایکوتیک و آسیب‌هایی همچون افسردگی، اضطراب، هیجان‌های کاذب، وسواس‌های فکری و درگیری‌های ذهنی بروز کرده و گریبانگیر جمع زیادی از جوامع است.

وی با بیان اینکه افسردگی و اضطراب نه تنها موجب آسیب‌های روانی می‌شوند بلکه تأثیر خود را در مشکلات جسمانی نیز ثابت کرده، بیان کرد: بیماری‌های روانی، اعتیاد به مواد مخدر، تنگی نفس، بیماری‌های پوستی و ... از جمله این مشکلات است.

دین و باورهای مذهبی به زندگی انسان‏‌ها معنا می‌دهد

الهامی با اشاره به اینکه دین و باورهای مذهبی به زندگی انسان‏‌ها معنا می‌دهد، گفت: ایمان به خدا اگر از کودکی در نفس انسان استقرار یابد نوعی مصونیت و پیشگیری از آسیب بیماری‌های روانی به شخص می‌بخشد.

وی با اشاره به اینکه کفر و نفاق از منظر قرآن یک بیماری است، ادامه داد: شخصیت کافر و منافق یک شخصیت نامتعادل و بیمار است لذا این بیماری روحی و روانی است که تأثیر خود را در جسم انسان نشان می‌دهد.

مدرس حوزه علمیه خواهران بیرجند قرآن را بهترین راهنما برای تدوین جامع‌ترین دستورالعمل بهداشت روانی فردی ذکر کرد و افزود: خداوند در قالب آیات متعددی به سلامت فردی و اجتماعی و در عین حال بهداشت جسمی و روحی بشر اشاره کرده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: آرامش ، ثمره ، اعتقاداتی ، عمل

تاريخ : جمعه 28 / 11 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.