ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نهضت امام خمينى(ره) زمينه ‏ساز ظهور دولت‏ حضرت مهدى (عج)

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نهضت امام خمينى(ره) زمينه ‏ساز ظهور دولت‏ حضرت مهدى (عج)

زمينه سازان ظهور حضرت مهدى (عج) و نهضت امام خمينى (ره) و احاديث مربوط به آن رواياتى كه بر وقوع يك حركت زمينه ساز براى انقلاب بزرگ مهدى دلالت دارند، صفاتى را ذكر مى‏كنند كه اين صفات به روشنى بر نهضت امام خمينى تطبيق مى‏ كند:



1- به راه افتادن اين قيام از ايران

اين حركت از ايران (مشرق زمين) آغاز مى ‏شود. ايران سرزمينى است كه در آن برف مى‏ بارد، در حالى كه باريدن برف در جزيرة العرب متداول نيست.

انقلاب اسلامى ايران نيز در ماه بهمن به پيروزى رسيد. بهمن در زبان فارسى به معناى توده انبوه برفى است كه در كوهها جمع مى‏ شود و به سوى دره‏ها و دشتها سقوط مى‏ كند; همچنين به ذرات ريز برف كه در هوا معلقند و گاهى باعث‏ به وجود آمدن كولاك م ى‏شود، بهمن مى‏ گويند. (16)

از آن سبب اين ماه را بهمن ناميده‏ اند كه موسم ريزش برف در ايران است; جمله "فاتوها و لوحبوا على الثلج; به آن نهضت‏ بپيونديد حتى اگر با سينه خيز رفتن روى برف باشد" در اين روايات دليل روشنى است ‏بر اينكه شروع اين حركت از ايران مى‏ باشد; افزون بر احاديث‏ شريفى كه بر شروع اين حركت از ايران دلالت دارد، پيروزى انقلاب اسلامى در دهه دوم ماه بهمن كه فصل ريزش برف سنگين در ايران است و به كار بردن اين جمله "حبوا على الثلج" به همراه كلمه مشرق در روايات به روشنى به مكان شروع اين حركت اشاره دارد.



2- نسب رهبران حركت

همان گونه كه از نص احاديث‏ شريفه‏اى كه نمونه‏ هايى از آن ذكر شد، و رواياتى كه از كتب اهل سنت نقل شده است، (خصوصا روايتهاى سوم و هفتم) روشن مى‏ شود كه قيام كنندگان اين حركت، گروهى از شيعيان اهل بيت هستند و رهبر اين حركت (كه زمينه را براى آل محمد فراهم مى‏ كند) مردى از اهل بيت است، (چنانكه در حديث دوازدهم آمده بود) . اين صفت‏ به خوبى با نهضت امام خمينى (ره) كه از جهت راه و روش و نسب به اهل بيت نسبت دارد تطبيق مى‏ كند.


3-مشخصات رهبر حركت

با توجه به آنچه گفته شد، رهبر اين حركت مردى از قم است كه مردم را به سوى حق فرامى‏خواند، به تقوا راهنمايى مى‏ كند، رفتار هدايت‏ شده دارد و در حكومت‏ خود رشوه نمى‏ گيرد و اين مشخصات به روشنى با امام خمينى (ره) قابل تطبيق است.


4- سيماى زمينه‏ سازان حركت

با توجه به مجموعه احاديث‏ شريفى كه در اين باره ذكر شد، بر پا كنندگان اين نهضت در طلب حق و پيشمرگ شدن براى برقرارى و پايدارى آن اصرار بسيار دارند و به جهت توكل كامل به خداى تبارك و تعالى و داشتن تقوا، شايسته مقامى شده‏ اند كه آينده وعاقبت‏براى آنان است; بنابراين به پيروزى نهايى مى ‏رسند. همان طور كه ديديم يكى از آشكارترين مواردى كه نهضت امام خمينى را از ساير نهضت ها جدا مى‏ كند، همان زنده كردن روح عرفانى جهاد در جامعه بود كه در مسير انقلاب هزاران بار خود را به نمايش گذاشت، از جمله چهره فداكارانه و شهادت‏ طلبانه ‏اى كه ياران امام با الهام از حادثه كربلا در حوادث گوناگون انقلاب، چه قبل از پيروزى انقلاب و چه بعد از آن، به ويژه در طى هشت ‏سال دفاع مقدس، آن را ترسيم كردند.بنابراين، مشخصات رهبر و ياران و حاميان اين حركت، بر امام خمينى و ياران او انطباق ‏پذير است.

اما آنچه كه درباره ويژگي هاى مرد خراسانى كه با پرچم سياه قيام مى‏ كند... وارد شده، به رهبران اين نهضت‏ بعد از رهبر بزرگ آن كه مرد قمى است، و به حركتهاى آنها كه در مراحل بعدى اين انقلاب انجام مى‏ دهند، مربوط مى‏ شود و تكرار جمله طلب حق (يطلبون الحق) در احاديث‏ شريفى كه از روند و گسترش اين حركت زمينه ساز خبر مى‏ دهند، به آن اشاره دارد و روشن است‏ حركتى كه مى‏خواهد زمينه را براى انقلاب بزرگ جهانى، مثل انقلاب مهدوى فراهم كند، نياز به فرصتى دارد تا با اين هدف بسيار بزرگ متناسب باشد; بنابراين هنگامى كه ما مى‏ گوييم نهضت امام خمينى زمينه ساز انقلاب بزرگ مهدوى است، مقصود اين است كه اين نهضت در ادامه و در مراحل گوناگون خود و با تلاش رهبران و حاميان خود، (يعنى كسانى كه شاهد شروع اين نهضت‏ به دست امام خمينى (ره) بوده‏ اند) و يا نسلهاى آينده و رهبران آنها زمينه ظهور امام مهدى (عج) را فراهم خواهند كرد.



5- پايان يافتن استضعاف آيين اهل بيت (ع)

آنچه كه از احاديث ‏شريفه استفاده مى ‏شود، اين است كه اين حركت همراه با تحرك علمى است كه راه و رسم اهل بيت را به سوى يك حركت جهادى تبليغ مى‏ كند و اين امر نه تنها طبيعى است ‏بلكه براى انقلاب بزرگ جهانى كه داراى پايه و هدفهاى اعتقادى است، ضرورت دارد. انقلابى كه از راه و روش اهل بيت ‏سرچشمه گرفته است; زيرا (طبق حديثى كه ذكر شد) رسول خدا تصريح كرده كه مهدى (عج) از آنها است و ظهور او (قبل از او ظهور زمينه‏ سازان ظهور او) به استضعاف اهل بيت و راه و رسم آنها پايان مى ‏بخشد. همان طور كه در احاديث به آن اشاره شده است، شروع اين حركت پس از انتقال مركز نشر علوم اهل بيت از كوفه به شهر قم در ايران خواهد بود. پس شهر قم مركز نشر و پخش اين علوم به همه كره خاكى خواهد شد و اين همان چيزى است كه با آغاز نهضت امام خمينى (ره) و همزمان با آن تحقق يافته است.

حوزه علميه قم كه به وسيله حاج شيخ عبدالكريم حائرى (استاد امام خمينى (ره‏» و با كمك گروهى از علما، از جمله امام خمينى (ره) (كه مرحوم حاج شيخ حائرى را براى اقامت در قم و تاسيس حوزه علميه در آن شهر تشويق كردند) تاسيس شد. بعد از او، يعنى در زمان مرحوم آقاى بروجردى كه امام خمينى مهمترين نقش را در راضى نمودن ايشان به مهاجرت از شهر بروجرد به شهر قم و پذيرش سرپرستى حوزه علميه آن به عهده داشت (17) ، فعاليت‏ حوزه قم گسترش يافت. با پيروزى انقلاب اسلامى، حوزه قم بزرگترين حوزه علوم اهل بيت (ع) در جهان گرديد، به ويژه پس از آنكه نقش حوزه نجف به جهت محدوديت هاى ايجاد شده توسط رژيم عراق محدود و كمتر شد; زيرا بسيارى از علما نجف را ترك كردند و از فعاليت و تحرك باقى ماندگان نيز كاسته شد و بدينسان آنچه كه اخبار شريفه (خصوصاً حديث نهم خبر داده بودند، در عمل به حقيقت پيوست.

چنانكه امام صادق (ع) تصريح مى‏ فرمايند: اين تحول - انتقال مركز علوم آل محمد به قم نزديك قيام قائم ما، يعنى امام‏ مهدى (عج) به وجود مى ‏آيد، به طورى كه در آن زمان قم معدن علم و فضل مى‏ شود در روى زمين حتى يك نفر مستضعف در دين باقى نمى‏ ماند - زيرا به سبب انتشار علوم آل محمد به همه دنيا مردم دين را مى شناسند - و به اين ترتيب آيين اسلام از رهگذر حوزه علميه قم به همه جهانيان خواهد رسيد; به گونه ‏اى كه تاريخ حوزه‏هاى علوم اهل بيت تاكنون شاهد حضور اين همه دانش پژوه و دانشجو، مانند حضور امروزه طلاب در حوزه قم نبوده كه از اطراف دنياى اسلام براى فراگيرى علوم آل محمد در اين حوزه حضور يافته ‏اند. همچنين وجود مدارس دينى براى بانوان در حوزه علميه قم كه تاريخ هرگز شاهد آن نبوده است و اين در تاريخ فرهنگ دينى بانوان، آن هم در سطح عالى پديده ‏اى نوظهور و منحصر به فرد است كه در حديث مزبور نيز به آن اشاره شده است: "حتى المخدرات فى‏ الحجال; حتى زنها در پشت پرده‏ ها و حجله‏ ها از علوم آل محمد بهره‏ مند مى‏ شوند".


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ويژه نامه گراميداشت سالروز پيروزي انقلاب اسلامي

تاريخ : دو شنبه 17 / 11 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.