ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

گلچینی از احکام

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

گلچینی از احکام

تصویر در شوخی‌هایی به قیمت توهین به مقدسات اسلامی !!

نماز احتیاط:
بعد از سلام فورا نیت کرده و تکبیر بگوید و حمد را خوانده به رکوع رود و دو سجده نماید اگر یک رکعت است تشهد و سلام بگوید ولی اگر دو رکعت است بعد از سجدتین یک رکعت دیگر خوانده و تشهد و سلام می گوید .(نماز احتیاط سوره و قنوت ندارد و باید آهسته خوانده شود)


سجده سهو:
برای سه چیز بعد از سلام انسان باید دو سجده سهو نماید :در بین نماز سهوا حرف بزند-یک سجده را فراموش کند-در نماز چهار رکعتی بعد از سجده دوم شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت –( در جاهاییکه احتیاط واجب است سجده سهو بجا آورد :در جائیکه که نباید را سلام دهد سهوا سلام دهد–تشهد را فراموش کند اولقضای تشهد فراموش شده را انجام می دهد و بعد سلام داده و سجده سهو انجام می دهد ). احتیاط مستحب است برای نشستن و ایستادن بی جا بلکه برای هر زیادی و نقصی در نماز سجده سهو بجا آورد.
نحوه انجام سجده سهو:
بعد از سلام نماز فورا نیت سجده سهو کند و پیشانی را بر چیزهایی که سجده بر آن صحیح است گذاشته و بگوید بسم الله و بالله السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته یا بسم الله و بالله اللهم صلی علی محمد و آل محمد و بعد باید بنشیند و دوباره سجده رود و ذکر بگوید و بنشیند و تشهد و سلام دهد.
نماز مسافر:
برای شکسته خواندن نمازهای چهار رکعتی در مسافرت هشت شرط وجود دارد :سفر کمتر از هشت فرسخ شرعی نباشد(حدودا ۴۵ کیلومتر )یا جایی که مسافرت می کند بیش از ده روز نماند –از اول مسافرت قصد هشت فرسخ را داشته است-در بین راه از قصد خود برنگردد-پیش از رسیدن به هشت فرسخ از وطن خود نگذرد-برای کار حرام و معصیت سفر نکند-از صحرا نشینهائی نباشد که در بیابانها گردش می کنند –شغل او مسافرت نباشد-به حد ترخص برسد یعنی از وطنش یا جایی که قصد کرده ده روز در آنجا بماندبقدری دور شود که دیوار شهر را نبیندو صدای اذان آنرا نشنود.
شرایط امام جماعت:
بالغ –عاقل-شیعه دوازده امامی-عادل-حلال زاده- مومن – نمازش صحیح باشد.( برای نماز جماعت حداقل باید دو نفر باشد یکی امام یکی ماموم)
شرایط نماز جماعت:
ماموم از امام جلوتر نایستد-جایگاه امام از جایگاه مامومین بالاتر نباشد-فاصله امام و ماموم و فاصله صفها زیاد نباشد(بیش از یک گام نباشد)-بین امام و ماموم و همچنین بین صفها مانعی مانند دیوار یا پرده نباشد(نصب پرده بین مردها و زنها مانعی ندارد)-گفتن تکبیره الاحرام ماموم بعد از امام.
نماز جمعه:
دو رکعت است و دو خطبه دارد که قبل از نماز توسط امام جمعه ایراد می شود .مستحب است در رکعت اول بعد از حمد سوره جمعه و در رکعت دوم بعد از حمد سوره منافقون خوانده شود .دو قنوت دارد در رکعت اول قبل از رکوع و در رکعت دوم بعد از رکوع(حداقل تعداد افراد پنج نفر است یک امام جمعه و چهار ماموم ).
موارد واجب شدن نماز آیات:
زلزله-خسوف (ماه گرفتگی)-کسوف(خورشید گرفتگی)-رعد و برق و وزیدن بادهای زرد و سرخ و سیاه در صورتی که بیشتر مردم بترسند.
دستور نماز آیات:
دو رکعت است در هر رکعت پنج رکوع دارد و انسان بعد از نیت تکبیر بگوید و یک حمد و سوره بخواند باز به رکوع رود و بعد از بلند شدن دوباره حمد و سوره بخواند و به رکوع رود تا بعد رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را بخواند و تشهد داده و سلام دهد .( می شود بجای حمد و سوره یک سوره را پنج قسمت کرده و بعد از حمد اول قسمت اول سوره خوانده شده و برکوع رود و قسمت دوم سوره را خوانده و برکوع رود و همین طور تا رکوع پنجم تمام شود و دو سجده نماید و مانند رکعت اول رکعت دوم را بخواند و تشهد و سلام دهد )
نماز عید:
که همان نماز عید قربان و فطر است که بعد از بلند شدن آفتاب بهتر است خوانده شود و دو رکعت است که در رکعت اول بعد از حمد و سوره پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر گفته و به رکوع رود و سجدتین را بجا آورده و برخیزد و در رکعت دوم بعد از حمد و سوره چهار تکبیر که بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بخواند و به رکوع رفته و دو سجده نماید و تشهد و سلام دهد ( اللهم اهل الکبریاء و العظمه و …).
نماز شب:
یازده رکعت است: هشت رکعت بصورت چهار تا دو رکعتی مانند نماز صبح با نیت نافله شب- دو رکعت به نیت نافله شفع – یک رکعت به نیت نافله وتر.
نماز میت:
پنج تکبیر دارد که بعد از نیت باید تمام نمازگذاران بگویند.
نماز وحشت:
درشب اول قبر برای میت خوانده می شودو دو رکعت است که در رکعت اول بعد از حمد یکمرتبه ایت الکرسی و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قدر.

چیزهایی که سجده بر آنها صحیح است:
بر زمین و چیزهای غیر خوراکی که از زمین می روید مانند درخت،برگ درخت –سنگهای معدنی مانند سنگ مرمر و سنگ سیاه –تربیت سید الشهداء-سنگ آهک –سنگ گچ-آجر – کوزه گلی
سجده واجبه قرآن:
نجم –علق –سجده-فصلت
مبطلات روزه : نه مورد است:
خوردن و آشامیدن-جماع(نزدیکی)-استمناء(انسان با خود کاری کند که منی از او بیرون بیاید)-دروغ بستن بخدا و پیغمبر و امامان معصومین-رساندن غبار غلیظ به حلق-فرو بردن تمام سر در آب-باقیماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح-اماله کردن با چیزهای روان-قی کردن(استفراغ).
کفاره روزه:
که روزه بدون عذر باطل شده است باید قضای آنرا بجا آورده و یکی از این کارها را انجام دهد :آزاد کردن یک برده-دو ماه روزه گرفتن که سی و یک روز آن پی درپی باشد-سیر کردن شصت فقیر یا دادن یک مد طعام به هرکدام از آنها(مد طعام ۷۵۰ گرم است که گندم یا جو و مانند اینها باید بدهد).
روزه های حرام:
روزه عید فطر و قربان حرام است و روزی را که انسان نمی داند آخر شعبان است یا اول رمضان اگر بنیت اول رمضان روزه بگیرد حرام می باشد .
مواردی که انسان اگر چه روزه نیست مستحب است از کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری کند: شش مورد است :کسی که در سفر کاری را که روزه را باطل می کند انجام داده ولی پیش از ظهر به وطنش برسد –مسافری که بعدازظهر به وطنش می رسد-مریضی که پیش از ظهر خوب شودو کاری که روزه را باطل می کند انجام داده باشد- مریضی که بعدازظهر خوب شود-زنی که در بین روز از خون حیض یا نفاس پاک شود-کافری که در روز ماه رمضان مسلمان شود.
مقدار زکات فطریه و جنس آن : برای هر نفر یک صاع (تقریبا سه کیلو) و گندم –جو-خرما-کشمش –برنج-ذرت و مانند اینها .

فرق خمس و زکات:
زکات جزء اموال عمومی جامعه اسلامی محسوب می شود ولی خمس از مالیاتهایی است که مربوط به حکومت اسلامی و برای مخارج آن است.

خمس:
یکی از انواع مالیاتهای اسلامی است بمنظور رفع مشکلات مالی امت اسلامی و توزیع عادلانه ثروت و تقویت بنیه مالی حکومت اسلامی در هفت مورد واجب می شود: منفعت کسب –معدن(نصاب آن ۱۰۵ مثقال معمولی نقره یا ۱۵ مثقال معمولی طلا)-گنج(نصاب آن همان نصاب معدن است)-مال حلال مخلوط به حرام(اگر صاحب مال حرام و مقدارش را نداند)-جواهری که بواسطه غواصی یعنی فرو رفتن در دریا بدست می آید(قیمت آن به ۱۸ نخود طلا برسد)-غنیمت جنگی-زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد.
خمس برای بعضی مورد لازم نیست: اگر غیر از کسب مالی بدست آورد مانند چیزی به او ببخشند-مهریه ای که زن می گیرد-ارثی که به انسان می رسد- مالی را که فقیر بابت خمس و زکات و صدقه مستحبی گرفته از مخارج سالش زیاد بیاید- از کافر یا کسیکه به دادن خمس عقیده ندارد.
مصرف خمس :باید دو قسمت کرد:نصف آن سهم امام زمان است که باید به مرجع تقلید یا نماینده او بدهد و نصف دیگرکه سهم سادات است را بنابر احتیاط واجب باید با اجازه مرجع تقلید به سید فقیر یا سید یتیم یا سیدی که در سفر درمانده است بدهند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسب‌ها: احکام دینی

تاريخ : پنج شنبه 3 / 10 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.