زندگی با آیه‌های نورانی

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

زندگی با آیه‌های نورانی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

زندگی با آیه‌های نورانی

زندگی با  آیه‌های نورانی

مهارت‌های زندگی > خانواده– معصومه اصغری:
عشق به قرآن در خانواده اسلامی موروثی است. در این خانواده از پدربزرگ گرفته تا نوه دو ساله، همه با آیه‌های وحی مانوس می باشند.

آنچه بیش از همه آنها را دلبسته این کتاب الهی کرده، جامع بودن سفارش‌‌ها و پیشنهاد‌های این کتاب آسمانی است. اعضای خانواده اسلامی در زندگی روزمره‌شان بهره بسیاری از آموخته‌های قرآنی می‌برند و حالا سعی دارند دیگران را نیز با فواید همراهی با کلام الهی آشنا کنند. درحقیقت آنها با آیه‌های نورانی کتاب خدا زندگی می‌کنند. گفت‌وگوی ما با اعضای این خانواده چکیده‌ای از تلاش‌ها، افتخار‌‌ات و خاطره‌هایی است که آنها در این راه داشته‌اند.

پدر خانواده: برکت زندگی‌ام از قرآن است

یحیی اسلامی، پدر خانواده به‌تازگی عمل قلب داشته است. آرام حرف می‌زند و‌ بین صحبت‌‌هایش چندبار به‌خاطر داشتن خانواده اهل قرآن، خدا را شکر می‌کند. خودش را خادم قرآن معرفی می‌کند و از سال‌های دور‌تر برایمان می‌گوید؛ «اصالت ما تبریزی است اما من بزرگ شده خیابان ۱۷ شهریور هستم. پدر و مادرم را بسیار زود از دست دادم، به همین‌خاطر سعی کرده‌ام تا با محبت بیشتر به بچه‌هایم آنها را از کمبود‌هایی که خودم در این زمینه داشتم دور کنم. پدرم بسیار مشتاق قرآن بود. ایشان جلسه‌های هفتگی قرآن را در منزل بر پا می‌کردند و ما از کودکی با صوت و روخوانی قرآن آشنا شدیم.» اسلامی بزرگ می‌گوید بعد از پدر راه او را ادامه داده است؛ « در محله‌مان به بچه‌ها درس قرآن می‌دادم. آن موقع جلسه‌ها بسیار ساده برگزار می‌شد و تأثیر بیشتری هم داشت. من برکت زندگی‌ام را از این راه می‌دانم و همیشه به بچه‌هایم هم پیشنهاد می‌کنم که آسایش را در ساده زیستی دنبال کنند و تنها از خداوند نیاز‌‌هایشان را بخواهند، چراکه او در قرآن وعده اجابت با عزت به بندگانش داده و برای ما ارزش بسیاری قائل است.»

مادر خانواده: خادمی قرآن، افتخار ماست

مادر این خانواده در تمام دشواری‌های این راه همراه فرزندانش بوده و حالا طعم حلاوت و شیرینی قرآنی بودن خانواده‌اش را تجربه می‌کند؛ «من خود را خادم قرآن می‌دانم. زمانی که متوجه استعداد بچه‌هایم در این زمینه شدم تمام تلاشم را کردم که بتوانم این راه را برای آنها ساده‌تر کنم.» اعظم صالحی می‌گوید که مانوس کردن بچه‌ها با قرآن ابتدا کمی سخت پیش می‌رود، ولی بعد از مدت کمی، بچه‌ها با هوش سرشاری که دارند از والدین جلو می‌زنند؛ «روز‌هایی را به یاد می‌آورم که بچه‌ها سخت مشغول حفظ آیات بودند. در آن روز‌‌ها من به هیچ مهمانی خانوادگی نمی‌توانستم بروم و بعضی از کار‌های شخصی‌ام هم به تعویق می‌افتاد. گاهی ۴ساعت تمام طول می‌کشید تا بچه‌ها یک صفحه را حفظ کنند. این راه نیاز به صبوری داردو نتیجه آن بسیار شیرین است.» صالحی هم از اینکه خانواد‌ه‌ای قرآنی داشته و دارد شاکر است؛ «مادرم سال‌هاست که جلسه قرآن بانوان را اداره می‌کند. و این همواره از برکت این کتاب راهگشا بوده که ما همه با هم در یک مسیر قرار بگیریم و این تفاهم حالا آرامش خوبی را به زندگی روزمره ما بخشیده است.»

دختر خانواده: با قرآن کریم مشورت می‌کنم

زهرا اسلامی، چهارمین فرزند خانواده است. او ‌مانند برادران و خواهرانش حافظ قرآن کریم است و اکنون به ۱۵ جزء آن تسلط کامل دارد. زهرا ۱۹ سال دارد و در رشته حقوق دانشگاه امام صادق(ع) تحصیل می‌کند. او خود را مدیون والدین و برادران و خواهرانش می‌داند؛ «پیش‌روی این مسیر روشن، والدین و برادر‌‌ها و خواهر‌‌هایم بوده‌اند. آنها در این راه مشوق من شدند.» زهرا می‌گوید قرآن جهان بینی کامل و روشنی به انسان می‌بخشد و همه می‌توانند آن را در زندگی روزمره‌شان به‌کار بگیرند؛ «حفظ قرآن موفقیتی است که باید هدفمند شود؛ یعنی ما باید بتوانیم این آیه‌ها را در زندگیمان کاربردی کنیم. قرآن کتاب جامعی است و ما همواره با آن مشورت می‌کنیم. رابطه با قرآن دوسویه است و آیه‌ها به شیرینی تمام پاسخگوی نیاز‌های ما می‌شوند.» او آرامش را بزرگ‌ترین موهبت قرآن به خانواده‌اش می‌داند؛«وقتی خانواده‌مان را با بعضی دیگر از خانواده‌ها مقایسه می‌کنم متوجه آرامش ویژه‌ای در آن می‌شوم. ما با هم تفاهم بسیاری داریم و منشأ آن قرآن است.» زهرا مدرس جامعه‌القرآن نیز هست و تدریس قرآن به کودکان را به‌عهده دارد؛ «از این کار لذت می‌برم و خوشحالم که قدمی در راستای آموزش قرآن برمی‌دارم.»

پسر بزرگ خانواده: قرآن‌،حافظ خانواده ماست

محمد‌هادی اسلامی ۲۳ساله است. در ۱۵سالگی حفظ قرآن را آغاز کرده و حالا علاوه بر تحصیل در رشته مهندسی صنایع، حافظ، مبلغ و مدرس قرآن کریم است. او ابتدا حفظ قرآن را کار بسیار دشواری می‌دانسته و به همین سبب تنها در مسابقات قرائت و مفاهیم شرکت می‌کرده است‌ اما در همین مسابقات بود که همنشینی با حافظان قرآن او را به این سمت سوق داد: «در جلسه‌ای از مسابقه‌های قرآنی یکی از حافظان جمله‌ای گفت به این مضمون که ما وقت می‌گذاریم و قرآن را حفظ می‌کنیم واین قرآن با همه عظمتش حافظ ما می‌شود. این جمله تأثیر بسیاری بر من داشت و از‌‌ همان زمان حفظ را آغاز کردم.» او مقام دوم مسابقات دانشجویی قرآن کریم را از آن خود کرده و اجرای برنامه نزد سیدحسن نصرالله و آیت‌الله سیستانی از افتخار‌‌هایش است. محمد ‌هادی در راستای خواسته مقام معظم رهبری قدم برمی‌دارد و در این‌باره می‌گوید: «ایشان اهتمام بسیاری به طرح ملی حفظ قرآن کریم داشته‌اند. تا به حال تسهیلات خوبی نیز برای حفاظ درنظر گرفته شده و این مشوق خوبی برای افزایش علاقه‌مندان به این رشته قرآنی است. رهبر ما فرمودند که ان‌شاء‌الله باید به جایی برسیم که حداقل ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم. امیدواریم خواسته ایشان اجرایی شود و جامعه قرآنی ما روزبه‌روز پرجمعیت‌تر شود.»

ذکری از غایبان خانواده :ما همه عاشق اهل‌بیت‌ع‌ هستیم

سارا اسلامی اولین فرزند خانواده هم مانند خواهر‌‌ها و برادر‌‌هایش علاقه‌مند به رشته قرآن است. او مدرک کار‌شناسی علوم قرآنی دارد و افتخار شاعره اهل‌بیت بودن نصیب او شده است. یحیی اسلامی به شعر‌های دخترش می‌بالد؛ «ما همه عاشق اهل‌بیت هستیم. از زمان کودکی به همراه همسرم بچه‌ها را به جلسه عزاداری سیدالشهدا(ع) می‌بردیم. عشق به ثارالله در خون این بچه‌ها جریان دارد. حالا خوشحالم که یکی از فرزندانم استعداد این را دارد که برای شخصیت‌های والایی مانند اهل‌بیت و به‌ویژه امام حسین(ع) شعر بگوید.» اسلامی می‌گوید قرآن و اهل‌بیت(ع) همراه هم می باشند و توجه به هر دوی آنها در‌های رحمت خداوند را به روی هر بنده‌ای باز می‌کند؛ « اشعار سارا با عشق به اهل‌بیت(ع) سروده می‌شوند و فکر می‌کنم برکت بسیاری برای ما دارند.» فاطمه اسلامی، دومین فرزند خانواده هم از حافظان کل قرآن کریم است. او نیز مانند خواهرش کار تدریس قرآن را به‌عهده دارد و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته فلسفه است. یحیی اسلامی به همه والدین پیشنهاد می‌کند برای آرامش خاطر خود و سلامت اخلاقی، فرزندانشان را با قرآن مانوس کنند؛«نوه کوچک ما نرگس ایزد پناهی ۲ سال بیشتر ندارد‌ ولی می‌تواند سوره‌های کوچک را به یاد بسپارد. این نشان می‌دهد کودکی بهترین سن برای آموزش قرآن کریم است.»

کوچک‌ترین حافظ خانواده: آموزش قرآن نامحدود است

محمد علی اسلامی، کوچک‌ترین حافظ کل این خانواده است. تنها ۱۷سال دارد و اکنون در مقطع کار‌شناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی و در رشته قرآن و حدیث تحصیل می‌کند. او بسیار از دروسی که دانشجویان در چند ترم موفق به پاس‌کردن آنها می‌شوند را در عرض یک سال به اتمام رسانده است و به تبلیغ قرآن علاقه بسیاری دارد؛ «چند باری که به محضر مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان تأکید بسیاری در زمینه تبلیغ قرآن و افزایش جمعیت قرآنی و حافظان کشور داشتند. سعی می‌کنم تا با موفقیت در درس‌‌ها، زمینه تبلیغ قرآن را در خود تقویت کنم و بتوانم خدمتگزاری در این راه باشم.» محمد علی می‌گوید باید‌‌ها و نباید‌های آمده در قرآن کریم زندگی را با سادگی همراه می‌کند؛ «همه‌‌چیز در قرآن بیان شده است. بعضی‌ها به این اشاره می‌کنند که این کتاب مربوط به قرون قبل است. این یکی از معجزه‌های قرآن است که‌شان نزول آیه‌های آن گاهی متناسب با یک واقعه تاریخی بوده و هنوز نیز بعد از گذشت قرن‌‌ها می‌توان از‌‌ همان آیه بهره‌های بسیاری در زندگی روزمره‌مان ببریم. آموزش و تفسیر قرآن نامحدود است و انسان با وصل به آن به دریایی از دانش‌‌ها متصل می‌شود.»

خاطر‌ه‌ای از پسر خانواده: حفظ قرآن در هر سنی امکان‌پذیر است

یک روز در مترو نشسته بودم غرق افکارم بودم. بعد از مدتی متوجه شدم خانم و آقایی که روبه‌روی من نشسته‌اند به من زل زده‌اند. کمی که گذشت با گوشی همراه‌شان آغاز به عکس انداختن‌کردند. بعد از اینکه متوجه شدند موضوع را فهمید‌‌ه‌ام سبب این کار را برایم توضیح دادند. آنها گفتند که در خانواده‌شان کسی به کلاس‌‌ها و دوره‌های آموزشی قرآن نمی‌رفته است. با این حال برادر کوچک‌ترشان با تماشای یک برنامه تلویزیونی که من در آن حضور داشته‌ام مشتاق آموزش قرآن کریم شده است. همان لحظه خدا را شکر کردم که اجرای من در این برنامه‌ها تأثیرگذار بوده و عد‌ه‌ای به برکت این برنامه در تلاش می باشند تا با کتاب الهی بیشتر آشنا شوند و به جمعیت حافظان قرآن کریم بپیوندند. این برنامه از شبکه آموزش سیما پخش می‌شد. بسیار‌‌ها بر این باور می باشند که حفظ کامل قران کار دشواری است اما جالب است بدانید یکی از آیه‌های قرآن به سادگی این نظریه را رد می‌کند. در این آیه آمده است: «ما قرآن را برای یادآوری آسان ساختیم.» و این نشان می‌دهد در هر سنی می‌توان در این راه تلاش کرد و موفق شد.

روایتی از دختر خانواده : نتیجه همنشینی با قرآن موفقیت است

دانش‌آموزانی که در مقطع پیش‌دانشگاهی درس می‌خوانند همیشه استرس بسیاری دارند. معمولا خانواده‌ها از آنها انتظار دارند طوری درس بخوانند تا در دانشگاه‌های خوبی پذیرفته شوند. به همین سبب فشار روی این دسته از دانش‌آموزان بیشتر است. همه آنها در روز‌های باقیمانده تا کنکور خود را در کتابخانه‌ها حبس می‌کنند تا بهتر و با تمرکز بیشتری درس بخوانند. من همزمان با درس‌خواندن برای آزمون دانشگاه آغاز به حفظ و دوره تثبیت قرآن کردم. به همین سبب مجبور بودم بخشی از وقتم را در جامعه‌القرآن بگذرانم یا مشغول تمرین حفظ آیه‌ها شوم. اما جالب است که با وجود این، هیچ نوع استرسی نداشتم. قرآن به من آرامش می‌داد. وقتی نتایج کنکور آمد همه دوستانم تعجب کردند؛ چرا که من با اینکه کمتر از آنها درس می‌خواندم در دانشگاه بهتر و رشته بهتری قبول شدم و همه اینها را از برکت حفظ آیه‌های شریف قرآن کریم می‌دانم. نتیجه همنشینی با قرآن موفقیت است.‌

خاطره‌ای از کوچک‌ترین عضو خانواده : حتی مسیحیان هم قرآن را دوست داشتند

اواسط‌ماه مبارک رمضان بود که سفری تبلیغی به لبنان داشتیم. من و برادرم محمد‌هادی به همراه کار‌شناسان و مترجمان یکی از برنامه‌های صدا و سیما به این سفر دعوت شده بودیم. در این سفر ابتدا قرار شد تا بین جمعیت قرآنی لبنان اجرای برنامه داشته باشیم. وقتی برای اولین بار چشم‌مان به آن جمعیت مشتاق افتاد دچار دلهره شدیم. نکته جالب ماجرا این بود که در این کشور حتی مسیحیان هم به قرآن علاقه بسیاری نشان می‌دادند؛ به‌طوری‌که خانم‌های بسیاری خوا‌هان پیوستن به جمعیت بودند و متولیان مراسم به آنها چادر‌های سفیدرنگی می‌دادند تا آنها نیز بتوانند در این برنامه شرکت داشته باشند. بسیار برای قرآن احترام قائل بودند و درتمام مدت برنامه در سکوت به خوبی گوش فرامی‌دادند. بعد از آن ما به‌طور خصوصی به دیدار سید حسن نصرالله رفتیم و اجرای مختصری نیز همراه برادرم خدمت ایشان داشتیم. برای ایشان جالب بود که ما می‌توانیم قرآن را به ۵۰ شکل مختلف اجرا کنیم و مورد تحسین‌شان قرار گرفتیم.

تأثیر قرآن به روایت مادر خانواده : آیه‌ها در زندگی جریان دارد

اعظم صالحی، مادر خانواده اسلامی می‌گوید که قرآن و آیه‌های نورانی آن در زندگی روزمره این خانواده جریان دارد؛ «یکی از برکت‌های آموختن قرآن این است که فضای امر به معروف و نهی از منکر در خانه و بین اعضای خانواده رواج پیدامی کند. ما با توجه به آیه‌ها سعی می‌کنیم که بهترین رفتار اسلامی را داشته باشیم. بچه‌ها با توجه به معصومیت‌شان بسیار زود‌تر، از آیات قرآن تأثیر می‌گیرند. محمدعلی در سن پایین آغاز به حفظ قرآن کرده بود و تازه داشت با مفاهیم آیه‌های مختلف آشنا می‌شد. به یاد دارم روزی مشغول کار کردن در آشپزخانه بودم و بدون اینکه متوجه باشم شیرآب در سینک ظرفشویی باز مانده بود. محمد علی با اینکه سن و سال بسیاری نداشت آمد و با دیدن این صحنه آیه پرهیز از اسراف را برایم خواند. همان جا خدا را شکر کردم که آیه‌های قرآن در زندگی ما جریان دارد و بچه‌هایم کم کم دارند با روش درست زندگی آشنا می‌شوند.



منبع:همشهری


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: آرامش در زندگی

تاريخ : دو شنبه 30 / 8 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.