انحرافات و آسیب‌های غریزه جنسی

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

انحرافات و آسیب‌های غریزه جنسی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

انحرافات و آسیب‌های غریزه جنسی

انحرافات و آسیب‌های غریزه جنسی

تربیت جنسی کودکان لازمه پیشگری از آسیب‌های اجتماعی
«شهوت» نقطه مقابل «عفت» است. «عفت» نیز دارای مفهوم عام و خاص است. مفهوم عام آن، خویشتن داری در برابر هر گونه تمایل افراطی نفسانی است و مفهوم خاص آن، خویشتن داری در برابر تمایلات بی بند و بارِ جنسی است.
میل جنسی یکی از مهم ترین گرایش ها و نیازهای زیستی انسان است و بقای نسل، حیات و آرامش روحی انسان به این میل و غریزه بستگی دارد. اگر این غریزه در مسیر حقیقی خود قرار گیرد، سعادت دنیا و آخرت انسان تأمین می شود، ولی اگر به انحراف کشیده شود، مشکلات و آسیب های جبران ناپذیر روانی، اخلاقی و اجتماعی را برای انسان به وجود می آورد. از این رو، انحراف ها و نابهنجاری های جنسی، از مهم ترین آسیب های اخلاقی در تاریخ بوده است.
امروزه نیز با گسترش و تنوّع یافتن ارتباطات و وسایل ارتباطی، این آسیب اخلاقی، چه در شیوه و چه در کمیت رو به افزایش است. هرچند بروز این آفت در کشورهای غربی نسبت به جوامع اسلامی قابل مقایسه نیست، امّا از آن جا که کارآمدترین حربه جهان غرب برای تضعیف اقتدار ملی سایر جوامع، ترویج انحرافات اخلاقی و جنسی از طریق تهاجم فرهنگی و براندازی نرم است، پژوهش هایی با چنین موضوعاتی لازم و ضروری به نظر می رسد.[١]

شهوت و عفّت

«شهوت» در لغت دارای مفهوم عامی است که به هرگونه خواهش نفس و میل و رغبت به لذات مادی اطلاق می شود؛ گاهی علاقه شدید به یک امر مادی را نیز شهوت می گویند. مفهوم شهوت، علاوه بر مفهوم عام، در خصوص «شهوت جنسی» نیز به کار رفته است. واژه «شهوت» در قرآن کریم هم به معنی عام کلمه آمده است و هم به معنی خاص آن. «شهوت» نقطه مقابل «عفت» است. «عفت» نیز دارای مفهوم عام و خاص است. مفهوم عام آن، خویشتن داری در برابر هر گونه تمایل افراطی نفسانی است و مفهوم خاص آن، خویشتن داری در برابر تمایلات بی بند و بارِ جنسی است.
«عفت» یکی از فضایل مهم اخلاقی در رشد و پیشرفت و تکامل جوامع انسانی است؛ امّا شهوت که مقابل عفّت قرار دارد، (در صورتی که تحت کنترل عقل قرار نگیرد) موجب سقوط فرد و جامعه می شود. مطالعات تاریخی نشان می دهد که اشخاص یا جوامعی که بهره کافی از عفت داشته اند، از نیروهای خداداد خود، بالاترین استفاده را در راه پیشرفت خود و جامعه خویش برده و در سطح بالایی از آرامش و امنیت زیسته اند، اما افراد یا جوامعی که در «شهوت پرستی» غرق شده اند، نیروهای خود را از دست داده و در معرض سقوط قرار گرفته اند.
طبق نظر کارشناسان حقوقی، «شهوت جنسی» در ایجاد جرم و جنایت نقش عمده را دارد تا جایی که گفته شده است: «در هر جنایتی، شهوت جنسی نیز دخیل بوده است». شاید این تعبیر، مبالغه آمیز باشد، ولی به یقین منشأ بسیاری از جنایات و انحرافات، طغیان «غریزه جنسی» و شهوت پرستی است. خون های بسیاری در این راه ریخته شده و اموال فراوانی بر باد رفته، اسرار مهم کشورها به وسیله زنان جاسوسی که سرمایه و ترفند کارشان استفاده از زیبایی و آلودگییشان بوده، افشا شده و آبروی بسیاری از آبرومندان در این راه ریخته شده است. طبق بیان آیات و روایات در می یابیم که یکی از ابزارهای مهم شیطان همین «شهوت جنسی» است. در قرآن کریم در موارد مختلف به «عفت» و «شهوت پرستی» اشاره شده است.[٢]
از باب نمونه، خداوند متعال در باره شهوت پرستی و رفتار زشت (هم جنس گرایی) قوم لوط می فرماید:
«وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَكُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمِینَ * إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ * وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْیتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ یتَطَهَّرُونَ».
و (به خاطر آورید) لوط را، هنگامى كه به قوم خود گفت: آیا عمل بسیار زشتى را انجام مى ‏دهید كه هیچ یك از جهانیان، پیش از شما انجام نداده است؟! * آیا شما از روى شهوت به سراغ مردان مى ‏روید، نه زنان؟! شما گروه اسراف كار (و منحرفى) هستید! * ولى پاسخ قومش چیزى جز این نبود كه گفتند: این ها را از شهر و دیار خود بیرون كنید، كه این ها مردمى هستند كه پاكدامنى را مى ‏طلبند (و با ما هم صدا نیستند!).[٣] و یا در باره عفّت ورزیدن، به مؤمنین سفارش می کند:
«وَ لْیسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى یغْنِیهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ...».
و كسانى كه امكانى براى ازدواج نمى ‏یابند، باید پاكدامنى پیشه كنند تا خداوند از فضل خود آنان را بى ‏نیاز گرداند.[٤]


تفاوت‌های غریزه جنسی در انسان و حیوان


این غریزه همان طور که در حیوان ها وجود دارد در انسان نیز هست، ولی بین وجود غریزه جنسی در انسان و حیوان تفاوت هایی است که به لحاظ آن تفاوت ها، نوع و روش ارضاء و پاسخ گویی به خواست جنسی در آدمی و حیوان فرق می کند. اوّل: غریزه جنسی در حیوان از استقلال برخوردار است، و به همین جهت در ارضاء آن ضابطه خاصّی غیر از جهات تکوینی وجود ندارد. ولی غریزه جنسی در انسان در جنب خواسته های انسانی قرار گرفته، و به همین جهت در ارضاء آن باید خواسته های انسانی مورد توجّه قرار گیرد. خواست انسانی به عنوان خواستی برتر در نحوه ارضاء و برآوردن خواست غریزه جنسی دخالت می کند، مگر این که خواست انسانی را نادیده گرفته و نظر تنها به همان بُعد حیوانی باشد.
دوّم: ظهور فعلی و ارضاء غریزه در حیوان خالی از ارزش مثبت و منفی است، در صورتی که ظهور فعلی و نحوه ارضاء غریزه در انسان همراه با ارزش مثبت و منفی است و به حُسن و قبح توصیف می شود. و آن چه در این حُسن و قبح تأثیرگذار است کیفیّت ارضاء می باشد. سوّم: جهت غریزه جنسی در حیوان تنها جهت تکوینی بوده و آن بقاء نوع است، ولی در انسان جهت بقاء نوع به تنهایی مورد نظر نیست. بلکه خواست واقعی انسان وجود نسل سالم و پاک است؛ زیرا زمان، مکان، حالات خاصّ اخلاقی و روحی در جهت پیدا کردنِ غریزه جنسی و کیفیت مثبت و منفی پیدایش نسل مؤثّر است. چهارم: ارضاء غریزه جنسی در انسان همراه با اراده و تفکّر است ولی در حیوان اگرچه احیاناً همراه با اراده ضعیف باشد ولی خالی از نحوه تفکّر است.
شاخص ترین تفاوت بین غریزه جنسی در حیوان و غریزه جنسی در انسان همان تفاوت اوّلی است، و دیگر تفاوت ها فرع برآن است. این تفاوت ها ایجاب می کند که انسان روش خاصی را در ارضاء غریزه اعمال کند. روشی که در چارچوب ضوابط انسانی قرار گیرد و در این ضوابط مقام و شأن انسانی، و پیدایش نسل پاک به طور کامل مراعات شود.
افسارگسیختگی غریزه جنسی و ناهماهنگی اش با بُعد انسانی و خواسته های عقلانی، سبب سقوط شرف و عزّت انسانی، ظهور فعلی رذیلت و پیدایش نسلی بدسیرت می گردد. سال هاست جامعه غرب که نظریه فروید و افرادی چون او را در آزادی بی قید و شرط شهوترانی پذیرفته است، شاهد پی آمدهای منفی آن می باشد و آمار روزافزون فجایع شهوانی در رسانه ها، شاهد گویای این مطلب است. اگر بر فرض از وجود فرزندان نامشروع، بی سرپرست، نوزادان پیدا شده در زباله دان ها، توالت ها، کورتاژها، قتل ها و ضایعه های دیگر اخلاقی و انسانیِ آزادی جنسی، چشم پوشی کنیم، ولی با فاجعه بزرگ نابودی شخصیت انسانی زن و تبدیل شدن او به ابزاری برای شهوت رانی که هر لحظه مورد حمله چشم ها، لمس ها و قوّه شهوانی مردان شهوتران است، چه باید کرد؟![٥]


تعریف انحراف جنسی


معجم مقاییس اللغة در مورد واژه «انحراف» چنین می نویسد: سه حرف اصلی آن «ح، ر، ف» هستند و «انحراف» یعنی عدول از حدّ و اندازه چیزی و انحراف از چیزی؛ گفته می شود منحرف شد از آن. راغب اصفهانی نیز در مفردات بیان می دارد: «حرف ّ الشیء» یعنی، لبه و جانب چیزی و «انحرف عن كذا و تحرّف و احترف» یعنی منحرف شد و از آن عدول كرد. در تعریف انحراف جنسی، تعریفی دقیق و مورد پذیرش همگان در دست نیست و جامعه شناسان، زیست شناسان، علمای علم اخلاق و روان شناسان با یکدیگر توافق کامل و کلی ندارند.
جامعه شناسان چنان چه روش های لذّت یا ارضای جنسی مورد قبول و تصویب جامعه نباشد، آن را انحراف جنسی می دانند. زیست شناسان در روابط جنسی فقط به تولید مثل و بقای نوع توجه دارند و هر آمیزشی که در راه نیل به این هدف نباشد، از نظر آن ها انحراف جنسی محسوب می شود. از نظر اخلاقی نیز به هر نوع ارضای جنسی که مورد نکوهش قرار گیرد و بلافاصله احساس ندامت به فرد دست دهد، انحراف جنسی گفته می شود و کسی که برخلاف تکلیف رفتار کند و مرتکب خلاف اخلاق شود، دچار ندامت و پشیمانی می گردد و از عذاب وجدان رنج می برد و خود را خوشبخت و سعادتمند نمی یابد. روان شناسان، انحراف جنسی را عبارت از آن دانسته اند که فرد از حالت تعادل روانی و رفتاری خارج شود که این امر، خود ناشی از به هم خوردن وحدت درون است که جامعه شناسان آن را نوعی رفتار تبهکارانه مخالفِ موازین اجتماعیِ مورد قبول دانسته اند و وجودش را برای دوام نظام اجتماعی و عدالت، زیان بخش می دانند.
دین مبین اسلام هرگونه کامیابی جنسی، اعم از آمیزش و لذت بردن سمعی یا لمسی را ویژه همسران می داند و غیر از آن را مایه گناه و آلودگی جامعه. برهنگی زنان که پیامدهایی همچون آرایش و عشوه گری را به همراه دارد، جوانان را در یک حالت تحریک همیشگی قرار می دهد و سبب هیجان های بیمارگونه عصبی و گاه سرچشمه امراض روحی می گردد.[٦]


خودآزمایی


١- شهوت و عفّت را تعریف کنید؟
٢- دو مورد از تفاوت های غریزه جنسی در انسان و حیوان را بنویسید؟

پی‌نوشت‌ها


[١] پژوهش نامه اسلامی زنان و خانواده/ سال دوم/ شماره دوم/ بهار و تابستان ١٣٩٣ /٩٣-١١٣- مقاله: علل و عوامل انحرافات جنسی از دیدگاه قرآن و روایات ص ٩٤.
[٢] مشکلات جنسی جوانان و بحثی درباره انحرافات جنسی (شیرازی، مکارم) ص ١ و ٢.
[٣] سوره اعراف/ آیه ٨٠ تا ٨٢ (ترجمه مکارم).
[٤] سوره نور/ آیه ٣٣ (ترجمه مکارم).
[٥]  اسلام و ارضاء غریزه جنسی (امین زاده، محمدرضا) ص ٥ تا ٧. (با تلخیص و تصرّف)
[٦] پژوهش نامه اسلامی زنان و خانواده/ سال دوم/ شماره دوم/ بهار و تابستان ١٣٩٣ /٩٣-١١٣- مقاله: علل و عوامل انحرافات جنسی از دیدگاه قرآن و روایات ص ٩٤ تا ٩٦. (با تلخیص) 

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
حجت‌الاسلام مسلم زکی‌زاده

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اخلاقی
برچسب‌ها: اخلاق، غریزه ،جنسی

تاريخ : پنج شنبه 7 / 8 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.