ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

واکسیناسیون روابط عاطفی زوجین

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

واکسیناسیون روابط عاطفی زوجین

واکسیناسیون روابط عاطفی زوجین

خانواده از ابتداي تاريخ تاكنون در بين تمـامي جوامع بشري به عنوان اولين، اصلي ترين و درعين حال مهمترين واحد و نهاد اجتماعي محسوب مي شود و وجود يك جامعه سـالم، وابسـته بـه تشـكيل خانواده هـاي پايـدار، پويـا و بـا نشـاط اسـت.
واکسیناسیون روابط عاطفی زوجین
به گزارش میگنا ایجاد و حفظ صمیمانه روابط و ارضای نیازهای عاطفی و روانی در جریان ازدواج یک مهارت و هنر است که علاوه بر سلامت روانی و تجارب سالم اولیه نیازمند داشتن نگرش های منطقی و کسب مهارتها و انجام وظایف خاصی است.

در عصرحاضر زوج ها مشکلات بسیار و فراگیری را هنگام برقراری و حفظ روابط صمیمانه و ارضای انتظارات و نیازهای یکدیگر تجربه می کنند این رابطه صمیمانه که توام با احترام است از نیازهای ضروری زندگی و از ویژگی بارز یک زوج موفق و شادمان است که ارتباط تنگاتنگی با افکار، احساسات، نیازها، خواسته ها و تمایلاتشان دارد.

موفق‌ترین روابط عاطفی بین زوجین، روابطی است که در آنها استقلال و فردیت هر دو طرف حفظ می‌شود، به بیانی دیگر می توان گفت روابطی که به افراط و تفریط(وابستگی و استقلال) از جانب یکی از زوجین باشد باعث فرسودگی رابطه شده و دیری نخواهد گذشت که زوجین به انتهای مسیر(طلاق)می رسند. بنابراین آنچه در کنار حفظ استقلال و فردیت مهم است: تعادل، عشق، احترام و امنیت است.

حال سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که یادگیری ارتباط صمیمانه چه تأثیری در کیفیت زندگی زوجین دارد؟
یادگیری ارتباط کارآمد، نخستین گام در فرآیند ایجاد یا افزایش صمیمیت در هر رابطه ای به شمار می رود، چنین روابطی بر بهزیستی روان شناختی و توانایی افراد در جهت عملکرد موثر در زمینه های مختلف فردی و خانوادگی و شغلی موثر است و همچنین در پيشگيري از بروز تنشها و مشاجرات شـديد مـي توانـد در وهلـه اول از بسياري از تنيدگي ها و پيامدهاي ناخوشايند پيشگيري كند و در وهلـه دوم مـانع از ابـتلا به اخـتلالات روانی ناشي از اين عوامل که می توان به افسردگی در زنان، سوء مصرف مواد در مردان و ناکارآمدی جنسی در هر دو جنس تاثیر بگذارد.

بـه لحـاظ مفهومی مي توان گفت مهارتهاي شیوه غنی سازی روابط(E.R) مهارتهايي هسـتند کـه به ارضاي شديدترين تمايلات خانواده که شامل عشق، دلسوزي، تعلق، اعتماد، وفاداري، امنيت و لذت هست، کمک می کند که هر یک از طرفین، ايـن تمـايلات را براي همسرش و ساير اعضاي خانواده ارضا کندکه به عنوان کارکرد رواني - اجتماعي تلقي می شود که مستلزم شناخت و درک عمیق زوجین به منظور بیان افکار و احساساتی است که به عنوان منشأ تشابه و نزدیکی به کار می رود و با ايجاد جو مراقبتي پايدار، عشـق و صميميت و عزت نفس و رشد رواني- فردي هـر يـک از اعضـا را تقويت مي کند.

این آمـوزش(غنـي سـازي روابـط زوجين) که تقریباً در همه فرهنگ ها کاربرد دارد مي تواند باعث رشد شخصـي و تعميـق رابطـه گردد و افراد مي توانند راههاي مـؤثري بـراي بحـث و گفتگو دربـاره مشـكلات برگزيننـد. در نتیجه افزایش روزافزون تعارض های زناشویی و مشکلات مربوط به صمیمیت در دنیای معاصر و خطر روز جدایی و اثر منفی آن بر سلامت روانی زوجین و فرزندان آنان موجب شده است تا مشاوران خانواده نظریه ها و طرح هایی را برای کمک به زوجینی که در روابط زناشویی مشکل دارند ارائه دهند.
 

10 راهکار که زوجین می توانند روابط عاطفی خود را بهبود ببخشند و از بروز تعارضات زناشویی پیشگیری کنند:
١. از يكديگر جلوي ديگران تعريف کنید: جلوي هر جمعي، ويژگيهاي مثبت يكديگر را ذكر کنید و تحقير و بي احترامي در روابط در هر گروهي كه هستید، ديده نميشود.

٢. علیرغم زندگي پرمشغله اي كه دارید، هميشه براي هم وقت بگذارید: حداقل در هر روز مي دانید كه زمانهايي را باهم خواهید بود كه مي تواند فيلم ديدن باشد،پياده روي، دنبال فرزندان بروید يا با يكديگر خريدكنید...

٣. با يكديگر زياد بخندید. سعي كنید مسائل بينتان را راحتتر بگيرید، شوخي با هم كنید و خيلي جدي با يكديگر برخورد نکنید.
٤. از ويژگي ها و توانمندي هاي مثبت همسرتان، قدرداني كنید، نه اينكه فقط نقاط ضعف طرف مقابلتان را بزرگ كنید و آنها را تكرار نمايند.

٥. يكديگر را با القاب و اسامي زيبا صدا كنید. اسم طرف مقابلتان را با كلماتي همچون؛ عزيزم، جانم، .. همراه كنید.

٦. تلاش كنید كه در رابطه خود همدلي را افزايش دهید به اصطلاح دنيا را از چشم طرف مقابل ببينید و در مشكلي كه بوجود مي آيد، فقط خواسته ها و نظرات خودتان را درنظر نگيرید.

٧. از برنامه زمان بندي روزانه يكديگر اطلاع داشته باشید و بدانید كه هر كدام چه زماني در خانه حضور خواهند داشت، اطلاع رساني از برنامه هاي روزانه به يكديگر، در رابطه احساس امنيت ايجاد مي كند.

٨. عشقتان را هر روز به همسرتان ابراز كنید. با هر روشي از جمله زدن پيامك، تماس گرفتن، درآغوش گرفتن و بوسيدن يكديگر، با كلام مثبت... انجام روش هاي گوناگون باعث مي شود كه رابطه كسل كننده نباشد.

٩. از كلمات "تحقيرآميز " و "برچسب زدن" هيچ وقت استفاده نكنید حتي به شوخي بگويید يا تاكيد كنید كه جدي نگفتم!

١٠. بخشنده باشید و به دنبال رشد و پيشرفت رابطه: همه افراد اشتباهات خود را دارند، بايد بپذيرید، عذرخواهي كنید و دنبال بهبود ايرادات خود در رابطه باشید و بدانید كه در رابطه سالم بين زوجين، كينه و نفرت در دلهايشان وجود ندارد و بحثهاي گذشته را نيز مداوم تكرار نمي كنند! با انجام چند رفتار ساده، مهرباني و صميميت در روابط خود را عمق ببخشيد .

 
*فاطمه ترکاشوند- زوج درمانگر
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: روانشناسی وفرآن
برچسب‌ها: روانشناسی وفرآن

تاريخ : سه شنبه 29 / 6 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.