سوگند قرآن به جایگاه ستارگان

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

سوگند قرآن به جایگاه ستارگان

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

سوگند قرآن به جایگاه ستارگان

575

اعجاز علمی قرآن

سوره مبارکه واقعه آیات ۷۵-۷۶ :

نه (چنین است که میپندارید)سوگند به جایگاه‏ هاى (ویژه و فواصل معین) ستارگان، اگر بدانید آن سوگندى سخت بزرگ است.

↓↓↓↓↓↓↓

امروزه وجود میلیارد ها ستاره در جهان هستی به اثبات رسیده که هر کدام دارای جایگاه، مسیر و مدار مشخص هستند  و سرعت سیرشان طبق قوانین جاذبه-دافعه بسیار دقیق و با برنامه معینی صورت می گیرد.

براستی بیان این موضوع، در زمانه ای که مردم، ستارگان را ثابت و میخ های کوبیده شده به سقف آسمان می پنداشتند، و از حرکت زمین و خورشید اطلاع نداشتند، نشانه ای از برحق بودن قرآن حکیم و آسمانی بودن کلام خالق آن نمی باشد؟!

 

موضوع مقاله: سوگند قرآن به جایگاه ستارگان

 

تهیه کننده: بخش اعجاز علمی قرآن (جناب آقای علی نژاد)

 

مقدمه

 

امروزه وجود میلیارد ها ستاره در جهان هستی به اثبات رسیده که هر کدام دارای جایگاه، مسیر و مدار مشخص هستند و سرعت سیرشان طبق قوانین جاذبه-دافعه بسیار دقیق و با برنامه معینی صورت می گیرد .براستی بیان این موضوع، در زمانه ای که مردم، ستارگان را ثابت و میخ های کوبیده شده به سقف آسمان می پنداشتند ، و از حرکت زمین و خورشید اطلاع نداشتند، نشانه ای از برحق بودن قرآن حکیم و آسمانی بودن کلام خالق آن نمی باشد؟!

 

 

در آیات ۷۵ و ۷۶ سوره مبارکه واقعه می­خوانیم:

 

(نه [چنین است که مى‏پندارید] سوگند به جایگاه‏هاى [ویژه و فواصل معین] ستارگان اگر بدانید آن سوگندى سخت بزرگ است.) [۱]

 

«فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ »
بسیارى از مفسران عقیده بر این هستند که: «لا» در اینجا به معنى نفى نیست، بلکه زائده، و براى تأکید است، چنان که در آیات دیگر قرآن همین تعبیر در مورد سوگند به روز قیامت، و نفس لوامه، و پروردگار مشرق­ها و مغرب­ها، و شفق، و مانند آن آمده است.
در حالى که، بعضى دیگر، «لا» را در اینجا به معنى نفى و اشاره به این مى دانند که، مطلب مورد قسم از آن پراهمیت­تر است که به آن سوگند یاد شود، همان گونه که در تعبیرات روزمره نیز گاه مى گوییم: «ما به فلان موضوع قسم نمى خوریم.»
ولى تفسیر اول، مناسب­تر به نظر مى رسد، چرا که در قرآن به ذات پاک خدا صریحاً سوگند یاد شده، مگر ستارگان از آن برترند که به آنها قسم یاد شود؟!
مفسران در مورد «ِمَوَاقِعِ النُّجُومِ» تفسیرهاى متعددى ذکر کرده اند:

 

نخست: یعنى جایگاه ستارگان و مدارات و مسیر آنها.
دیگر این که: منظور محل طلوع و غروب آنها است.
و دیگر این که: منظور سقوط ستارگان در آستانه رستاخیز و قیامت است.
بعضى نیز آن را تنها به معنى غروب ستارگان تفسیر کرده اند.
بعضى هم، به پیروى پاره اى از روایات، آن را اشاره به نزول قسمت­هاى مختلف قرآن در فواصل زمانى متفاوت، مى دانند (زیرا «نجوم» جمع «نجم» در مورد کارهاى تدریجى به کار مى رود.)

 

http://bavarbaran.ir/wp-content/uploads/2015/12/115.jpg

 

 بررسی علمی آیات

 

شاید هر شب که به آسمان بالای سر خود نگاه می کنیم تعداد اندکی از ستاره گان را می­بینیم که می درخشند اما  شاید ندانیم کائناتی که بالای سر ماست  به چه بزرگی است؟

 

اما اعدادی که در کائنات وجود دارند بسیار متفاوت از آن چیزی است که به فکر ما می آید.

 

مثلا در نزدیکی خود ما سیاره زهره هر ۱۲۱ سال که معادل ۱۵۰ میلیون کیلومتر است به دور خورشید می چرخد.کهکشان راه شیری که یکی از میلیاردها کهکشانی است که در کائنات ما وجود دارد. اگر جسمی با سرعت نور حرکت کند ۱۰۰۰۰۰ میلیون سال طول می­کشد تا به انتهای آن برسد و کهکشان آندرومرا حدود دو میلیون سال از ما فاصله دارد یعنی تصویری که از آن به می رسد مربوط به دو میلیون سال قبل است.

 

در سال ۱۸۳۶ فردریش بسل[۱] دانشمند آلمانی با کمک تلکسوپی که طراحی کرده بود در یافت که که ستاره ای را که دیده است ۷۰۰۰۰۰۰ برابر فاصله زمین تا خورشید را دارد.

 

http://bavarbaran.ir/wp-content/uploads/2015/12/35.jpg

فریدریش ویلهلم بسل ستاره‌شناسی آلمانی بود که نقش مهمی را در پیشرفت اخترشناسی موضعی، ایفا نمود. این شاخه از دانش ستاره‌شناسی به تعیین مکان دقیق اجسام آسمانی می‌پردازد. بسل از اختلافات منظر در محاسبه فاصله ستاره شماره ۶۱ پیکر آسمانی ماکیان (دجاجه)، استفاده نمود. بدین ترتیب، وی نخستین کسی بود که فاصله ستاره ای به غیر از خورشید را اندازه گیری کرد. بسل کار خود را با اندازه گیری فاصله بیش از ۵۰۰۰۰ ستاره، پیگیری نمود و شیوه‌هایش زمینه لازم برای محاسبه دقیق اندازه جهان را فراهم کردند.

 

برای درک انداره کل کائنات این ارقام بسیار جالب است. در کل کائنات بیش از صد میلیارد کهکشان وجود دارد و در هر کهکشان میلیارد­ها سیاره وجود دارد که فاصله­های چندین میلیون ساله با هم دارند کل این ابعاد باور نکردنی فقط ۴ در صد کائنات ما را تشکیل می­دهد ۲۶ درصد بقیه را ماده تاریک و ۸۰ در صد بقیه را انرژی تاریک تشکیل می­دهد.

 

http://bavarbaran.ir/wp-content/uploads/2015/12/46-1024x768.jpg

 

منابع:

 

[۱] سوره مبارکه واقعه آیات ۷۵- ۷۶: «فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ ﴿۷۵﴾ وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ ﴿۷۶﴾»

 

[۲] ویکی پدیا- فردریش بسل

 

[۳] معجزات علمی قرآن- فواصل ستارگان در قرآن

 

[۴] سایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی- حکمت سوگند قرآن به جایگاه ستارگان چیست؟

 

پیوست ها:

 

[۱] Friedrich Bessel




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اعجاز قرآن
برچسب‌ها: اسلام ،اعجاز علمی قرآن، ستاره ،سوره واقعه ،مدار ،معجزه، نجوم

تاريخ : چهار شنبه 9 / 6 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.