ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

بثورات پوستی که خطر جانی به همراه دارند

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

بثورات پوستی که خطر جانی به همراه دارند

بثورات پوستی که خطر جانی به همراه دارند

علائم بثورات یا راش‌های پوستی که در این مقاله مورد بحث قرار می‌گیرد به شما کمک خواهند کرد بتوانید بلافاصله مراقبهای پزشکی مورد نیاز را اتخاذ کرده، بطوریکه با این کار به نجات یک زندگی کمک خواهد شد. با خواندن این مقاله اطلاعات بیشتری در خصوص عوارض پوستی مرگبار به ویژه در کودکان کسب خواهید کرد.

بثورات پوستی که خطر جانی به همراه دارند

بثورات پوستی که خطر جانی به همراه دارند

علائم بثورات یا راش‌های پوستی

علائم بثورات یا راش‌های پوستی که در این مقاله مورد بحث قرار می‌گیرد به شما کمک خواهند کرد بتوانید بلافاصله مراقبهای پزشکی مورد نیاز را اتخاذ کرده، بطوریکه با این کار به نجات یک زندگی کمک خواهد شد. با خواندن این مقاله اطلاعات بیشتری در خصوص عوارض پوستی مرگبار به ویژه در کودکان کسب خواهید کرد.
 

 

بثورات پوستی که خطر جانی به همراه دارند

بثورات پوستی و عفونتها از جمله شایع‌ترین امراضی هستند که یک متخصص پوست با آن سروکار دارد. بثورات پوستی اینچنینی بسیاری وجود دارد که نیاز به مراقبتهای پزشکی ندارند. تنها چند درمان خانگی به رفع خارش بثورات کمک می‌کنند. اکثر بثورات و جوشهای پوستی به دلیل عفونت باکتریایی، عفونت ویروسی و در برخی موارد به دلیل بروز آلرژی تظاهر می‌یابند. در اکثر موارد، لوسیون کالامین به تسکین آنها کمک می‌کند.

کرم‌های ضد خارش، کورتیکواستروئیدها و آنتی هیستامین‌ها نیز به غلبه بر بثورات پوستی آزار دهنده کمک می‌کنند. با این حال در برخی موارد نادر، بثورات یا جوش دانه‌ها به بثوراتی تبدیل می‌شوند که ممکن است موجب مرگ فرد شود.

علائم بثورات پوستی که ممکن است موجب مرگ فرد شوند بایستی در اسرع وقت شناسایی شوند، به این دلیل که به نجات زندگی فرد کمک خواهد شد. پنج نوع بثورات پوستی وجود دارد که می‌توانند به وضعیت تهدید کننده حیات پیشرفت کنند. این بثورات پوستی در سراسر پوست و غشاهای مخاطی دیده می‌شوند. آنها در دهان، بینی، چشم، واژن، مجرای ادرار، مقعد و غیره ظاهر می‌شوند. این بثورات تاول‌های نازکی را شکل می‌دهند که ممکن است در صورت پارگی در معرض رطوبت قرار گیرند و موجب درد پوست شوند. تاولهای درون دهان هنگامی که پاره می‌شوند درد زیادی را بوجود آورده و نیز نوشیدن و خوردن را سخت می‌سازند. هنگامی که فرد این تاولها را می‌خاراند، موجب بزرگتر شدن و گسترش آنها می‌شود.


انواع بثورات پوستی که خطر جانی به همراه دارند

علائم بثورات پوستی تهدید کننده حیات برای بثورات خاص، اختصاصی هستند. برخی از بثورات پوستی که منجر به وضعیت مرگ و زندگی می‌شوند به قرار زیر هستند:


پمفیگوس ولگاریس (Pemphigus Vulgaris)

یک اختلال خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن، پروتئینهای درون بدن را به عنوان ذرات خارجی به حساب آورده و آنها را مورد حمله قرار می‌دهد. در این عارضه، سیستم ایمنی به پروتئینهای پوست حمله می‌کند. این عارضه عموماً افراد متعلق به گروه‌های سنی 40 تا 60 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما حتی می‌تواند بر روی کودکان به کوچکی 3 سال نیز اثر گذارد. علائم این عارضه تهدید کننده حیات عبارتنداز:

•    تاولهای دردناکی که به شکل نامنظم هستند.
•    ضایعات پوستی برآمده که اندازه آنها به بیش از یک اینچ یا 2.52سانتیمتر می‌رسد.
•    جوش یا تاولهایی که موجب قرمز شدن پوست می‌شوند.
•    ضایعاتی که نخست در دهان، لبها، روی زبان، گلو و بخش داخلی گونه‌ها ایجاد می‌شوند.
•    ضایعات به تدریج بر روی صورت، سر، زیر بغل، بالاتنه پخش می‌شوند.
•    تاولها از مایع پر شده و هنگامی که پوست اطراف تاول فشرده شود، منجر به تشکیل یک تاول جدید می‌شود.
•    پس از 2 تا 3 روز مایع شفاف درون تاولها کدر می‌شود.
•    تاولها پاره شده و موجب پوسته پوسته شدن پوست می‌شوند.
•    این تاولهای باز و بسیار دردناک در معرض ابتلاء به عفونت قرار دارند.
•    عفونت از پوست به خون گسترش یافته و چنانچه در اسرع وقت درمان نشود، منجر به مرگ فرد می‌شود.


بثورات پوستی که خطر جانی به همراه دارند
 

بیشتر بخوانید: جوش یا بثورات پوستی ناشی از استرس


سندرم پوست پوسته شده استافیلوکوکی (Staphylococcal Scalded Skin Syndrome)

این عارضه به دلیل بروز عفونتهای استافیلوکوکی به تاولهای سوخته و پوسته پوسته منجر می‌شود. این بیماری یکی از بثورات پوستی تهدیده کننده زندگی در کودکان است. باکتریهای استافیلوکوک دو نوع ماده سمی در جریان خون آزاد می‌سازند که موجب بروز بثورات پوستی خاص می‌شود. علائم اولیه اغلب نادیده گرفته می‌شوند به این دلیل که معمولاً تب، زود خشمی و حساس شدن برخی نواحی پوست را شامل می‌شود. بثورات پوستی استافیلوکوکی ناگهان بر روی گردن، دهان، چشمها، زیر بغل و نواحی کشاله ران ظاهر شده و بزودی در سرتاسر بدن پخش می‌شوند. پوست بسیار گرم و نسبت به لمس حساس شده و به رنگ قرمز درمی‌آید. این بثورات دارای بافتی خشن و سنباده مانند هستند. 24 ساعت پس از ظاهر شدن بثورات، پوست شروع به تشکیل تاولهای بزرگ و نامنظم می‌کند. پس از حدود 3 تا 5 روز تاولها پاره شده و لایه‌های بیرونی پوست پوسته پوسته می‌شود. این حالت کنده شدن پوست موجب می‌شود پوست ظاهری پخته و سوخته به خود گیرد و با درمان آن می‌تواند  ظرف 15 روز بهبود یابد.


سندرم استیونز ـ جانسون

یک بیماری التهابی است که همچنین تحت عنوان اریتم مولتی فرم (Erythema multiforme) شناخته می‌شود. سندرم استیونز ـ جانسون (SJS) موجب بروز ضایعات متعدد در غشاء مخاطی می‌شود. این عارضه افراد متعلق به گروه‌های سنی 20 تا 40 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. غشاهای مخاطی چشم و دهان بیش از هر جای دیگر بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرند. علائم اولیه این بثورات پوستی، تب، درد عضلانی، درد مفاصل، خستگی و احساس سوزش پوست را شامل می‌شود. ضایعات بوجود آمده ضایعات هدف نامیده می‌شوند به این دلیل که دارای مرکزی متمایل به آبی بوده که به وسیله یک هاله قرمز احاطه شده‌‌اند. این ضایعات به اندازه 1 اینچ (2.52سانتیمتر) بوده و خوشه یا دسته‌هایی را شکل می‌دهند. آنها می‌توانندعلائم بثورات پوستی که ممکن است موجب مرگ فرد شوند بایستی در اسرع وقت شناسایی شوند، به این دلیل که به نجات زندگی فرد کمک خواهد شد. پنج نوع بثورات پوستی وجود دارد که می‌توانند به وضعیت تهدید کننده حیات پیشرفت کنند. این بثورات پوستی در سراسر پوست و غشاهای مخاطی دیده می‌شوند. آنها در دهان، بینی، چشم، واژن، مجرای ادرار، مقعد و غیره ظاهر می‌شوند. این بثورات تاول‌های نازکی را شکل می‌دهند که ممکن است در صورت پارگی در معرض رطوبت قرار گیرند و موجب درد پوست شوند. در هر ناحیه از بدن مانند سینه، شکم، کمر، پا، دست و غیره ظاهر شوند. هنگامی که ضایعه بوجود آمد، حدود 1 تا 2 روز زمان لازم دارد تا ضایعه هدف، خود را نشان دهد. تاولهای شکل گرفته بسیار دردناک خواهند بود.
 

بثورات پوستی که خطر جانی به همراه دارند


نکروز سمی اپیدرم (Toxic Epidermal Necrolysis)

بوجود آمدن یک واکنش دارویی به بروز نکروز سمی اپیدرم منجر می‌شود. این عارضه همچنین تحت عنوان سندرم لییِل (Lyell) شناخته می‌شود و زنان را بیش از مردان تحت تأثیر قرار می‌دهد. این عارضه پوستی جدی، موجب بروز تب، خستگی، درد عضلانی، درد مفاصل، سرفه، گرفتگی بینی و نیز آبریزش بینی می‌شود. همچنین موجب حساسیت به لمس پوست یک هفته پیش از بیرون آمدن بثورات پوستی می‌شود. ضایعات دهانی و التهاب ملتحمه چشم در حدود 2 روز پیش از بثورات پوستی بوجود می‌آیند. بثورات در ابتدا بر روی صورت و اندام تناسلی ظاهر شده و سپس در اطراف بدن بوجود می‌آیند. پوست نسبت به لمس بسیار دردناک شده و به رنگ قرمز درمی‌آید. تاولهایی بر روی پوست شکل می‌گیرند. پوست اطراف بدن شروع به پوست انداختن می‌کند. در صورتی که ضایعات در چشمها ظاهر شوند، موجب بروز چرک و کوری می‌شود. بثورات همچنین ممکن است اطراف دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش ظاهر شوند. در صورت عدم درمان، منجر به مرگ خواهد شد.


سندرم شوک سمی (Toxic Shock Syndrome)

عفونت باکتریایی مرتبط با استافیلوکوک اورئوس و استرپتوکوک پیوژنز را سندرم شوک سمی (TSS) می‌نامند. مواد سمی ترشح شده توسط باکتری منجر به بروز این بیماری جدی و خطرناک می‌شود. این سندرم حدود 2 روز پیش از بیرون آمدن بثورات از پوست ظاهر می‌شود. علائم آن، گلودرد، سردرد، خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال و تب (حدود 102 درجه فارنهایت یا 88ر38 درجه سانتیگراد) را شامل می‌شود. غشاهای مخاطی چشم قرمز و آزرده شده و زبان به رنگ قرمز درمی‌آید. تورم مفصل و پلک چشم رخ داده و بثورات در سرتاسر بدن پخش می‌شوند. اندامهای دیگری مانند کلیه، کبد، اندامهای تنفسی و قلب نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. بثورات ممکن است پس از 3 تا 5 روز ناپدید شده و مستلزم مداخله فعال پزشکی است.

موارد ذکر شده برخی از بثورات پوستی تهدید کننده زندگی بودند که ممکن است انسان را تحت تأثیر قرار دهند. مشاهده این بثورات که ممکن است خطر مرگ به همراه داشته باشند بسیار نادر است. چنانچه فردی هر نوع بثورات غیر طبیعی را در بدن خود مشاهده کرد، بایستی بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

 

منبع: راسخون


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: پزشکی
برچسب‌ها: پزشکی

تاريخ : شنبه 8 / 4 / 1400 | 8:16 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.