نمونه هایی از نیک فرجامان و بدفرجامان در تاریخ بشریت

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نمونه هایی از نیک فرجامان و بدفرجامان در تاریخ بشریت

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نمونه هایی از نیک فرجامان و بدفرجامان در تاریخ بشریت

ابلیس در قرآن







ابلیس در قرآن کریم


قرآن کریم دست کم پانزده بار جریان بدعاقبتی ابلیس را یادآور شده است و منشأ آن را برای مؤمنین بیان کرده است. از میان آیات قرآن کریم، آیات سوره حجر با تفصیل بیشتری جریان انحراف ابلیس را بیان فرموده است. در آیات 26 تا 42 این سوره مبارکه چنین آمده است:
و لقد خلقنا الانسان من صلصال من حما مسنون و الجان خلقناه من قبل من نار السوم و اذ قال ربک للملائکة انی خالق بشرا من صلصال من حما مسنون فاذا سویته و نفخت فیه من روحی فقعوا له ساجدین فسجد الملائکة کلهم اجمعون الا ابلیس ابی أن یکون مع الساجدین قال یا ابلیس ما لک الا تکون مع الساجدین قال لم اکن لاسجد لبشر خلقته من صلصال من حما مسنون قال فاخرج منها فانک رجیم و أن علیک اللعنة الی یوم الدین قال رب فانظرنی الی یوم یبعثون قال فانک من المنظرین الی یوم الوقت المعلوم قال رب بما اغویتنی لازینن لهم فی الارض و لاغوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین قال هذا صراط علی مستقیم أن عبادی لیس لک علیهم سلطان الا من اتبعک من الغاوین(92).
(و هر آینه انسان را از گلی خشک برگرفته از لجنی بد بو آفریدیم، و جن را، پیش از آن، از آتشی سوزان آمیخته به دود و نافذ خلق کردیم و چون پروردگارت به فرشتگان فرمود: بشری را از گلی خشک از لجنی بد بو می آفرینم و آنگاه که او را درست و آراسته کردم و از روح خود در او دمیدم برای او به سجده بیافتید، پس، همه فرشتگان، دسته جمعی، سجده کردند جز ابلیس که نپذیرفت که از ساجدین باشد، (خداوند متعال) فرمود: چرا با ساجدین نمی شوی؟ گفت: بر بشری که از گلی خشک و از لجنی بد بو آفریدی سجده نمی کنم. فرمود: پس، (از بهشت) بیرون رو، که همانا، تو رانده شده ای و همانا تا روز قیامت بر تو لعنت باد! گفت: پروردگار من! پس، تا روزی که انسان ها مبعوث می شوند (روز قیامت) به من مهلت ده. فرمود: به تو مهلت داده می شود تا روز زمان معلوم. گفت: پروردگارم! چون مرا از گمراهان قرار دادی آنچه را در زمین است بر مردم جلوه خواهم داد و همگی آنان را گمراه خواهم کرد مگر بندگان ترا که از ایشان بندگان خالص شده تواند، فرمود: این صراط مستقیم من است، همانا تو بر آنها سلطه ای نداری، مگر آن کسی که خود، از تو پیروی کند و از گمراهان شود).
همین مطالب و مشابه آن در آیات 60 تا 65 سوره اسراء و آیات 1 تا 5 سوره کهف و آیات 116 تا 120 سوره طه هم آمده است. این آیات شریفه، یادآور می شوند که شیطان به دلیل اینکه تکبر ورزید و بر آدم سجده نکرد نه تنها، خود از گمراهان شد بلکه خدای متعال به او این فرصت را داد که منشأ انحراف دیگر کسانی باشد که از او پیروی می کنند.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

تاريخ : یک شنبه 14 / 1 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.