ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

توصیه های امام خامنه ای و امام خمینی به جوانان

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

توصیه های امام خامنه ای و امام خمینی به جوانان

توصیه های امام خامنه ای و امام خمینی به جوانان

نوبهار جوانی زیباترین فصل عمر انسان‏ها است که گل‏های رشد و بالندگی انسان در آن فصل می‏شکفد. بزرگ‏مردانی که قله‏های کمال را درهم نوردیدند، بیشترین استفاده را از روزگار جوانی خود کرده‏اند و گام‏های بلند زندگی خویش را در آن دوران برداشته‏اند. عالم ربانی حضرت امام خمینی از جمله افرادی بود که هم خود بیشترین بهره را از جوانی خویش برد و هم دیگران را از استفاده بهتر از جوانی توصیه می‏فرمود؛ یکی از یاران امام خمینی می‏گوید: ماه شعبان خدمت امام رسیدم مفاتیح دستشان بود و می‏خواستند دعاهای مخصوص ماه شعبان را بخوانند تا رفتم دستشان را ببوسم که مرخص شوم، فرمودند: “هر کاری که می‏خواهی بکنی در جوانی بکن، در پیری باید بخوابی و ناله کنی. ”

جوانی‏ها و عیش و نوش‏های آن بسیار زودگذر است که من خود همه مراحلش را طی کردم و اکنون با عذاب جهنمی آن دست به گریبانم و شیطان درونی دست از جانم بر نمی‏دارد تا – پناه به خدای تعالی – آخر ضربه را بزند، ولی یأس از رحمت واسعه خداوند خود از کبائر عظیم است و خدا نکند که معصیت کاری مبتلای به آن شود.

به تعبیر مولی‏الموحدین امیرالمؤمنین علیه‏السلام دو چیز است که جز کسی که آن را از دست داده، قدرش را نمی‏داند: جوانی و تندرستی.

آن پیر فرزانه اهمیت تکامل در جوانی را به فرزند خود حاج احمد آقا چنین متذکر می‏شوند: پسرم تا نعمت جوانی را از دست نداده‏ای فکر اصلاح خود باش که در پیری همه چیز را از دست می‏دهی یا یکی از مکاید شیطان که شاید بزرگ‏ترین آن باشد که پدرت بدان گرفتار بوده و هست، ـ مگر رحمت حق تعالی دستگیر او باشد ـ استدراج است.

در جوانی شیطان باطن که بزرگ‏ترین دشمنان اوست، او را از فکر اصلاح خود باز می‏دارد و امید می‏دهد که وقت زیاد است، اکنون فصل برخورداری از جوانی است و هر آن و هر ساعت و هر روز که بر انسان می‏گذرد درجه درجه او را به وعده‏های پوچ از این فکر باز می‏دارد تا ایام جوانی را از او بگیرد و آن گاه که جوانی رو به تمام است او را به امید اصلاح در پیری سرخوش می‏کند… .

به تعبیر حافظ:

دلا چو پیر شدی حسن و نازکی مفروش  که این معامله در عالم اسباب رود

علت اهمیت جوانی در تکامل انسان

هر تغییر روحی نیازمند اراده قوی و عزم راسخ است و فتح قله‏های بلند کمال فقط در سایه چنین عزم و اراده‏ای امکان‏پذیر است و چنین اراده محکم و استواری فقط در ایام جوانی به دست می‏آید. از سوی دیگر در دوران جوانی هنوز اخلاق فاسد و عادت‏های زشت در وجود انسان ریشه ندوانده و به کمک عزم و اراده جوانی قابل زوال است بر خلاف پیری که اراده جوانی رو به ضعف می‏رود و ریشه‏های اخلاق فاسد و عادت‏های زشت در وجود او راسخ می‏شود. امام خمینی در این رابطه چنین فرموده‏اند: “بر جوان‏ها حتم و لازم است که تا فرصت جوانی و صفای باطنی و فطرت الهی باقی و دست نخورده است، درصدد تصفیه و تزکیه برآیند و ریشه‏های اخلاق فاسد و اوصاف ظلمانیه را از قلوب خود برکنند که با بودن یکی از اخلاق زشت و ناهنجار، سعادت انسان در خطر عظیم است.

و نیز در ایام جوانی اراده و تصمیم انسان، جوان است و محکم از این جهت نیز اصلاح برای انسان آسان‏تر است، ولی در پیری اراده سست و تصمیم، پیر است، چیره شدن بر قوا مشکل‏تر است.

تأسف بر ایام جوانی

یکی از سخت‏ترین امور آن است که انسان، ایام جوانی خود را به بطالت گذراند و از یاد حضرت دوست غافل باشد و از کاروان انسانیت به دور مانده در پیری به یاد ایام از دست رفته ناله سر دهد که:

;افسوس که عمری پی اغیار دویدیم ;از یار بماندیم و به مقصد نرسیدیم

;سرمایه ز کف رفت و تجارت ننمودیم ;جز حسرت و اندوه متاعی نخریدیم

حضرت امام خمینی در یکی از نامه‏های خود با تذکر این نکته می‏فرمایند:

“بدان که یک روز… همچون من عقب مانده از قافله عشاق دوست، خدای نخواسته بار سنگین تأسف را به دوش می‏کشی، پس از این پیر بینوا بشنو که این بار را به دوش دارد و زیر آن خم شده است، به این اصطلاحات که دام بزرگ ابلیس است بسنده مکن و در جست‏وجوی او جل و علا باش. جوانی‏ها و عیش و نوش‏های آن بسیار زودگذر است که من خود همه مراحلش را طی کردم و اکنون با عذاب جهنمی آن دست به گریبانم و شیطان درونی دست از جانم بر نمی‏دارد تا – پناه به خدای تعالی – آخر ضربه را بزند، ولی یأس از رحمت واسعه خداوند خود از کبائر عظیم است و خدا نکند که معصیت کاری مبتلای به آن شود. ” حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام نیز در مناجات خود باحق تعالی چنین زمزمه می‏فرمایند:

الهی و قد اَفْنَیتُ عمری فی شِرّهِ السّهوِ عنک و اَبْلَیتُ شَبابی فی سَکْرَهِ التَّباعد مِنک فلم اَسْتَیقِظْ ایام اغتراری بکَ وَ رُکوُنی الی سبیل سَخَطِکَ؛ بارالها! عمر را در حرص و آز شدید و غفلت از تو تباه ساختم و جوانی‏ام را در مستی بعد و دوری از تو فرسودم و در روزگار دلیری و گستاخی به تو و قرار گرفتن در راه خشم تو، بیدار نشدم.

به گفته خواجه حافظ شیرازی:

;عمر بگذشت به بی‏حاصلی و بوالهوسی ;ای پسر! جام مِیم ده، که به پیری برسی

;کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش ;وه که بس بی‏خبر از غلغل بانگ جرسی

;بال بگشا و صفیر از شجر طوبی زن ;حیف باشد چو تو مرغی که اسیر قفسی

 

توصیه های امام خامنه ای به جوانان

زندگی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم
جوانهاى ما بروند تاریخ زندگى پیغمبر را از منابع محکم و مستند بخوانند و ببینند چه اتفاقى افتاده است. اگر شما مى بینید امتى به این عظمت به وجود آمد -که امروز هم بهترین حرفها، بهترین راهها، بزرگترین درسها، شفابخش ترین داروها براى بشریت توى همین مجموعه ى امت اسلامى است- این جور به وجود آمد.

جوان بسیجی
جوانى که در نیروى مقاومت بسیج به عنوان یک نیروى بسیجى، خود را خدمتگزار اهداف انقلاب و آرمانهاى اسلامى مى داند، باید چنان خود را بسازد که مثل شمعى پروانه ها را به دور خود جمع کند و سازندگى علمى، اخلاقى، معنوى، فکرى و سیاسى داشته باشد.

چرا بیزاری
جوانان اول انقلاب نیازی به تحلیل در مورد مبارزه با امریکا نداشتند زیرا ظلم و ستم امریکا و حمایت آن از رژیم بی رحم طاغوت را دیده بودند اما جوان امروز باید با تحقیق و تحلیل درست دریابد که چرا ملت ایران با استکبار و رویکردهای امریکا مخالف است و دلیل بیزاری ملت ایران از امریکا چیست؟

آگاهی و هوشیاری
ما از هر اقدام مسئولان که در جهت مصلحت کشور باشد، حمایت می کنیم اما این توصیه را هم به جوانان، داریم که چشم های خود را کاملا باز کنید زیرا تنها راه رسیدن به اهداف ملت، حفظ آگاهی و هوشیاری است.
مقام معظم رهبری

خطرپذیری
خطرپذیرى می تواند جامعه را موفق کند. شما جوانها باید آماده باشید؛ ترس از اینکه شاید نشود، این خیلى چیز بدى است. گاهى اوقات تصورات انسان، یک آینده اى را براى انسان تصویر می کند که بکلى او را مأیوس می کند؛ این به نظر من، یکى از ایرادهاست.

یاس در دشمن
آحاد ملت ایران، جوانان و همه کسانی که به هر دلیل حتی غیر اسلامی، به میهن و خاکشان عقیده دارند باید کاری کنند که در دل دشمن یأس بوجود آید و از ادامه توطئه ها مأیوس شود.

امید بخش
جوان ها! بدانید، بدون هیچ گونه تردیدی آینده ی روشن و امید بخش این کشور و این نظام متعلّق به شما است؛ شما خواهید توانست کشورتان و ملّتتان را به اوج افتخار برسانید؛ شما به توفیق الهی خواهید توانست الگو و نمونه ی کاملِ تمدّنِ نوینِ اسلامی را در این آب و خاک تشکیل دهید.

شکست ناپذیری
اگر روزی کشور و انقلاب به دفاع نظامی در مقابل دشمن نیازمند شود، بی تردید همه ی جوانان شجاع ایران، دلاوری و اقتدار و شکست ناپذیری ملت ایران را به تمام دنیا نشان خواهند داد.

دوری از غفلت
عبادت خوب و پیگیر نیازمند نشاط جسمى و روحى است که این مهم از ویژگیهاى دوران جوانى محسوب مى شود، بنابر این جوانان باید قدر خود را بدانند و مراقب باشند که این فصل مهم زندگى به غفلت سپرى نشود.

اجابت دعا
رشد و بالندگى احساسات و خلقیات انسان در جوانى است و انسان در این دوران است که از صفا و نورانیت معنوى بهرهاى عمیق و وسیع می برد و رونق و شفافیت پیدا می کند، بنابر این جوانان مسلمان ما باید خواسته هاى بزرگ، جلیل و با قدر و قیمت را از خداوند طلب کنند و دعا هر چه بیشتر با تضرع و جدیت و الحاح(پا فشاری)همراه باشد، احتمال اجابت دعاى آنان بیشتر خواهد شد.

علت لغزش
مهمترین علت لغزش های برخی افراد در عرصه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی، گناهانی است که مرتکب شده اند بنابراین تمرین و استقامت در ترک گناه در دوران جوانی، در منحرف نشدن در فراز و نشیب های زندگی بسیار مهم است.

فردا و آینده
جوانان عزیز من! فرزندان برومند! این جوانى را، این عزت و خوشنامى ملت ایران را، این شکوه سیاسى این ملت و این کشور و این نظام را قدر بدانید و خودتان را براى فرداهاى بهتر و فتح میدان هاى بیشتر آماده کنید.
فردا مال شماست؛ آینده متعلق به شماست.

توان و ظرفیت
جوانان باهوش و خوش استعداد کشور، ضمن تلاش و پشتکار مداوم و هوشیارى در برابر وسوسه ها و دامهاى دشمنان این سرزمین، توان و ظرفیت خود را در راه جلب رضایت الهى یعنى خدمت به مردم، جبران عقب ماندگى هاى کشور و پیشرفت ایران بکار مى گیرند.

قدر جوانى را بدانید که صفا، نورانیت، معرفت، سلوک، عروج و خدایى شدن در دوران جوانى آسان به دست مى آید.
درست مثل دستاوردهاى دنیوى که در جوانى آسانتر از کهولت به دست مى آید، مقامات معنوى نیز همین طور است. جوانى را قدر بدانید و آن را در همین راه درستى که شما در آن حرکت مى کنید، مخلصانه و صادقانه به کار بیندازید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ویژه نامه ولادت با سعادت حضرت علی علیه السلام

تاريخ : جمعه 5 / 1 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.