تفاوت ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری/ عزت با تبعیت از ولایت محقق می‌شود

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

تفاوت ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری/ عزت با تبعیت از ولایت محقق می‌شود

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

تفاوت ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری/ عزت با تبعیت از ولایت محقق می‌شود

در تفسیر سوره احزاب مطرح شد؛

تفاوت ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری/ عزت با تبعیت از ولایت محقق می‌شود

 ولایت‌پذیری شاخصی برای نگرش اعتقادی و ولایت‌مداری شاخص نگرش عملی انسان است، اظهار کرد: عزت با تبعیت از ولایت محقق می‌شود.

تفاوت ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری/عزت با تبعیت از ولایت محقق می‌شودآیه ۳۶ سوره احزاب با مضمون «وَ مَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُؤْمِنَةٍإِذَا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَن یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَن یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً مُّبِیناً» برشمرد و اظهار کرد: ساختار نظام سیاسی اسلام بر محور ولایت است.
روح اسلام ولایت است
وی روح اسلام را ولایت دانست و افزود: در اول و آخر زیارت جامعه کبیره ولایت آمده و منشأ خیر و خوبی نیز ولایت بیان شده است.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که ولایت امام علی(ع) توسط پیامبر اکرم(ص) در ماجرای غدیرخُم آشکار شد، ادامه داد: آن حضرت در واقعه غدیر فرمود هر که من مولای اویم پس علی مولای اوست.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که در یکی‌ از آیات قرآن ولایت منحصر در سه گروه شده است، اضافه کرد: ولایت ازآن خدا و رسول خدا و کسانی‌که ایمان آوردند است و منظور از مؤمن علی بن ابیطالب(ع) است.
امام جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که حزب‌الله کسی است که ولایت خدا و رسول خدا(ص) و امام علی(ع) را بپذیرد، اظهار کرد: حزب‌الله همیشه پیروز است.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که کسی‌که ولایت را قبول کرد از خدا و رسول خدا و اولوالامر یا پیشوایان معصوم اطاعت می‌کند، ادامه داد: کسانی‌که ولایت را بپذیرند ولایت‌پذیر هستند و ولایت‌پذیری شاخصی برای نگرش اعتقادی انسان است.
وی با ذکر این مطلب که کسانی‌که ولایت را پذیرفته و عمل کنند ولایت‌مدار هستند، تصریح کرد: ولایت‌مداری شاخص نگرش عملی انسان است مؤمن ولایت‌پذیر و ولایت‌مدار است.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که تمام عزت در ولایت‌پذیری خلاصه شده است، اضافه کرد: عزت با تبعیت از ولایت محقق می‌شود.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که یکی‌از آیاتی‌که دلالت بر ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری می‌کند آیه ۳۶ سوره احزاب است، بیان کرد: هیچ زن و مرد مؤمنی حق ندارد اگر خدا و پیامبر یک حکم یا داوری در کارشان انجام داد، مخالفت کنند.
میرعمادی با ذکر این مطلب که وقتی فرمانی از سوی خداوند متعال صادر شد همه باید آن‌را بپذیرند هر کس نافرمانی خدا کند در گمراهی به سر می‌برد به بیان تفاوت آیه ۳۵ و ۳۶ سوره احزاب پرداخت و گفت: آیه ۳۵ صفات ایجابی و صفات مثبت مؤمنان را ذکر کرد اما آیه ۳۶ صفات سلبی مؤمنان را ذکر کرد.
نهایت بندگی مطیع محض بودن است
این مفسر قرآن‌کریم جمله «وَ مَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُؤْمِنَةٍ» را از تعابیر مهم قرآن برشمرد و اظهار کرد: ما در برابر خدا و رسول خدا حق نداریم اراده خودمان را تحمیل کنیم بلکه باید تسلیم باشیم؛ چراکه نهایت بندگی مطیع محض بودن در برابر خدا و رسول خدا است.
وی به تشریح جمله «إِذَا قَضَى اللَّهُ» پرداخت و با ذکر این مطلب که کلمه «قَضَى» در قرآن به پنج معنا به‌کار رفته است، اضافه کرد: «قَضَى» گاهی به‌معنای به پایان بردن و گاهی به‌معنای داوری کردن به کار می‌رود معنای دیگر قضا کشتن است و گاهی این کلمه به‌معنای برآورده شدن حاجت است.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که «قَضَى» به‌معنای فرمان دادن نیز به‌کار رفته است، اضافه کرد: در این آیه قضی به‌معنای فرمان دادن است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که علامه طباطبایی در تفسیر این آیه آورده است: مربوط به حاکمیت است هرگاه خداوند و رسول خدا فرمان حکومتی صادر کرد ما حق مخالفت ندادیم، تصریح کرد: فرمان خدا و رسول خدا(ص) سعادت‌بخش بوده و موجب خیر و سعادت است.
امام جمعه خرم‌آباد با ذکر این مطلب که سه گروه ولایت‌پذیر، ولایت‌مدار و ولایت‌ستیز داریم، بیان کرد: ولایت‌پذیر کسانی هستند که در مقام اعتقادی ولایت را قبول دارند و ولایت‌مدار در مقام عمل؛ کمااینکه در مقابل ولایت‌پذیر ولایت‌ستیز قرار دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: دفاع از حریم ولایت
برچسب‌ها: دفاع از حریم ولایت

تاريخ : یک شنبه 15 / 12 / 1399 | 9:23 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.