ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چه کنیم تا در روز‌های قرنطینه چاق نشویم؟

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چه کنیم تا در روز‌های قرنطینه چاق نشویم؟

چه کنیم تا در روز‌های قرنطینه چاق نشویم؟

 

چاق نشدن, برای چاق نشدن هنگام قرنطینه

چاق نشدن

 

با آمدن ویروس کرونای جدید به ایران، مردم در بسیاری از شهر‌ها بنابه توصیه‌های بهداشتی و برای جلوگیری از شیوع این بیماری، خود را قرنطینه کردند و همچنین مدارس، دانشگاه‌ها و بیشتر شرکت‌ها و کارخانه‌ها تعطیل شدند و انسان‌های زیادی را خانه‌نشین کردند.

 یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از افراد این است که در روز‌هایی که فعالیت چندانی ندارند و امکان خروج از منزل نیز برایشان مهیا نیست، برای جلوگیری از اضافه وزن خود چه کنند؟

 

فعالیت فیزیکی داشته باشید

اکثر افراد در روز‌های قرنطینه و تعطیلات، ترجیح میدهند بنشینند و به استراحت بپردازند، ولی همین موضوع می‌تواند به تنهایی باعث افزایش وزن شما شود. خصوصا اگر علاوه برعدم فعالیت به خوردن بیش از حد نیز بپردازید. روزانه ۱۵ دقیقه یوگا می‌تواند به تناسب اندام شما در روز‌های قرنطینه کمک کند.

 

انجام این فعالیت‌ها همینطور باعث می‌شود رفتار‌های رژیمی بهتری را در تمام طول روز اتخاذ کنید و وسوسه شما برای مصرف خوراکی‌های با کالری و چربی بالا کاهش یابد.

 

خوردن غذاهای کم کالری

سعی کنید از مواد غذایی کم کالری یا چربی سوز مانند سبزی‌ها میوه‌ها و غلات سبوس دار استفاده کنید.

 

چاق نشدن, برای چاق نشدن هنگام قرنطینه

راههایی برای چاق نشدن

 افزایش تعداد وعده‌های غذایی

به جای ۳ وعده غذایی، ۴ تا ۶ وعده غذایی را با فاصله‌ی ۲ تا ۳ ساعت از یکدیگر بخورید. البته در این صورت باید حجم هر وعده غذایی کمتر از وعده‌های قبلی باشد، یعنی همان مقدار غذایی را که در سه وعده می‌خورید، باید در ۶ وعده بخورید نه اینکه بیشتر غذا بخورید. خوردن مقادیر کم غذا در وعده‌های متعدد، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد.

 

مصرف شیرینی را به حداقل برسانید

افراط در مصرف شیرینی می تواند لطمه فراوانی به سلامت انسان وارد سازد. یکی از زیان های مهم مصرف زیاد شیرینی، چاقی و عوارض و اختلالات ناشی از آن است. مواد قندی و نشاسته ای به آسانی تبدیل به چربی شده و در بدن ذخیره می شوند و ایجاد چاقی می کنند. 

 

پروتئین را در وعده‌های غذایی خود فراموش نکنید

در روز‌های قرنطینه، مقدار مصرف چربی ما در وعده‌های غذایی بیشتر از مقدار پروتئین مصرفی ماست. پروتئین به حفظ وزن کمک می‌کند، زیرا رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین، سیری بیشتری به دنبال دارند و همینطور باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند. به همین منظور لازم است درهر وعده‌ی غذایی، ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئین مصرف کنید.

 

آب کافی بنوشید

 کمبود مصرف آب می تواند اختلالات مهمی در سلامت انسان به جا بگذارد؛ از جمله آنکه موجب بروز یبوست و ناراحتی های گوارشی ناشی از آن شود. 

 

کمبود مصرف آب در انجام واکنش های بیوشیمیایی حیاتی که داخل بدن انجام می شود، اختلال ایجاد می کند. آب در حفظ سلامت، شادابی و طراوت پوست تاثیر مهمی دارد و کمبود مصرف آن باعث کاهش رطوبت و طراوت پوست شده و یکی از عوامل موثر در خشکی و پژمرده شدن پوست، پیری و چروک شدن آن است. 

 

چاق نشدن, برای چاق نشدن هنگام قرنطینه

راههای جلوگیری از اضافه وزن

 غذا را به آرامی بخورید، خوب بجوید

غذا را به آرامی بخورید، خوب بجوید و در دهان تان مزه مزه کنید، به این ترتیب هم از غذای تان لذت می برید و هم معده شما فرصت پیدا می کند تا احساس سیری خود را اعلام کند و هم غذا بهتر هضم می شود. 

 

آدامس بجوید

هرچند که عقاید متفاوتی نسبت به جویدن آدامس و تاثیر آن بر روی اشتها وجود دارد، ولی جویدن آدامس می‌تواند در کوتاه مدت باعث پرت شدن حواس شما از خوردن غذا شود و در بین وعده‌های غذایی میل شما به غذا‌های شیرین و شور را کاهش دهد.

خوب بخوابید

کمبود خواب در ایام قرنطینه و تعطیلی، می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود. زیرا کسانی که به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابند، بیشتر گرسنه می‌شوند، کالری بیشتری دریافت می‌کنند و فعالیت کمتری انجام می‌دهند. عادت‌های خواب‌تان را اصلاح کنید؛ و شب‌ها غذای پُرچرب نخورید.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: پزشکی
برچسب‌ها: پزشکی

تاريخ : سه شنبه 5 / 11 / 1399 | 9:31 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.