اصول کار جهادی در سلوک سردار سلیمانی

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اصول کار جهادی در سلوک سردار سلیمانی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اصول کار جهادی در سلوک سردار سلیمانی

اصول کار جهادی در سلوک سردار سلیمانی

زندگی حاج قاسم سلیمانی را می توان از زوایای مختلف مورد بررسی و واکاوی قرار داد. صفحه های زرین زندگی این سردار قلبها درس ها و پیامهای ماندگاری را برای عموم مردم به همراه دارد. یکی از جنبه های زندگی این شهید تراز انقلاب اسلامی که می توان به آن توجه جدی داشت، مدیریت کار تشکیلاتی و جهادی است.

اصول کار جهادی در سلوک سردار سلیمانی

اصول کار جهادی در سلوک سردار سلیمانی سردار قلبها مجاهد وارسته، شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از بی بدیل ترین پدیده های اعجاب آور در منظومه و دایرة المعارف شهدا به شمار می آید. او کسی بود که تمام عمر با برکت خود را در پی شهادت می دوید و لحظه ای از رسیدن به  این آرزوی شیرین غفلت نمی ورزید. لحظه‌ لحظه ی زندگی این شهید والامقام در آروزی وصل شدن به معبود از معبر و کانال شهادت سپری می شد. چنان تشنه شهادت و مبارزه با استکبار بود که گوی سبقت را از همگان ربوده بود. هر چند حسرت رسیدن به این آروزی زیبا سالیان سال قلب و روح او را مالامال از غم و اندوه کرده بود، ولی با این وجود شوق وصل  شدن به محبوب از دریچه شهادت، هیچگاه در وجودش خاموش نشد.

 
اصول کار جهادی در سلوک سردار سلیمانی

زندگی حاج قاسم سلیمانی را می توان از زوایای مختلف مورد بررسی و واکاوی قرار داد. صفحه های زرین زندگی این سردار قلبها درس ها و پیامهای ماندگاری را برای عموم مردم به همراه دارد. یکی از  جنبه های زندگی این شهید تراز انقلاب اسلامی که می توان به آن توجه جدی داشت، مدیریت کار تشکیلاتی و جهادی در عرصه های مختلف:  فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و نظامی است. موضوعی که اگر به درستی در دستور کار فعالان و نخبگان جهادی و فرهنگی قرار داشته باشد خاکریزهای بسیار  مهم و راهبردی در جاده موفقیت و پیروزی فتح خواهد شد.

 
1-هنر اخلاص و کار کردن برای خدا  

یکی از مهمترین و بارزترین ویژگی های قرآنی و دینی حاج قاسم سلیمانی که همه ی دوستان و همرزمان آن شهید والا مقام به آن اعتراف دارند، اخلاص و خداباوری بود. عنصر اخلاص چنان در زندگی حاج قاسم حل شده بود که دوست نمی داشت هیچ کاری را بدون قصد نیت و قرب به محبوب انجام دهد. این شاخص دینی از او انسانی تربیت کرده بود که هرگز به دنبال تعریف و تمجید و نکوداشت دیگران نباشد. کمتر انسانی را می توان پیدا کرد که تا به این اندازه بر روی نفس و روح خود کار کرده باشد که در گرو پست و مقام و جایگاه مادی نباشد و تنها به یک افق نگاه نماید و تنها یک آرزو را در سربپروراند. این شاخص دینی و اخلاقی برگرفته از زندگی الگوهای صادقی است که خدای متعال در توصیف و تمجید آنها این چنین بیان فرموده است: «إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُورا؛[1] (و مى‏گویند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام مى‏ کنیم، و هیچ پاداش و سپاسى از شما نمى ‏خواهیم!». اخلاص در آیه فوق موضوعیت دارد. انسان مخلص منتظر تقدیر و تشکر دیگران نیست؛ چرا که او کارش را تنها برای رضایت باری تعالی انجام می دهد. هنر سردار سلیمانی این بود که توانسته بود محور همه کارهای زندگی را بر اساس اخلاص سامان دهد. راز موفقیت در کار تشکیلاتی و جهادی بر مدار و محور اخلاص می گردد.
هنر تعقل گرایی و خرد ورزی سردار سیلمانی نیز برگرفته از بصیرت قرآنی بود به طوری که هیچ گاه شر و فتنه استکبار جهانی که این بار از آستین داعش و جبهه تکفیری بیرون زده بود را ساده نمی پنداشت و با برنامه ای اصولی و متقن به مصاف با آن رفت.

 اصول کار جهادی در سلوک سردار سلیمانی

 

2-هنر در هم آمیختن قول و عمل

یکی از آسیب های بسیار مخرب و ویرانگر کار جهادی و تشکیلاتی، خمودگی، ایستایی و رکود است. مدیریت جهادی و تشکیلاتی برخی افراد تنها در چارچوب اتاق های بسته و در پس میزهای چوبی خلاصه می شود. مدیریت شهید سیلمانی متفاوت با سایر مدیریت های جهادی بود؛ چرا که او به جای اینکه با تکیه بر میز ریاست و  در اتاق جنگ و در پشت درهای بسته به دنبال مدیریت بحران باشد، خود در وسط میدان حضور داشته و بحران را با گوشت و پوست خود لمس و مدیریت می کرد. او پیش از آنکه سربازان را امر به رفتن در میدان نبرد و جهاد نماید خود پیشتاز حضور در معرکه جنگ بوده و ذره ای از همرزمان و سربازنش عقب نمی نشست. کارهای جهادی سردار سلیمانی کار میدانی و عملیاتی بود. این نوع مدیریت جهادی سردار دلها در واقع گویای همرنگی و هم صدایی قول و فعل یک مجاهد در راه خداست که قول و فعلش با یکدیگر تفاوت و تقابلی ندارد. در واقع مدیریت جهادی و انقلابی سردار سلیمانی برگرفته از این روایت اهل بیت(علیهم السلام) است که می فرمایند: «قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَع‏؛[2]ابن ابى یعفور گوید: امام صادق (علیه السّلام) به من فرمود: مردم را به غیر از زبانتان دعوت به دین کنید، تا سعى و کوشش و درستى و پرهیزگارى و خویشتن دارى را از شما مشاهده کنند».

 اصول کار جهادی در سلوک سردار سلیمانی
3-هنر نترسیدن و زدن به قلب خطر

در زمانی که سردمداران جبهه تکفیری تلاش داشتند با طراحی سناریوی هایی از جنس رعب و وحشت مردم انقلابی را به بیماری بزدلی و ترس مبتلا نمایند، شهید سردار سلیمانی با شجاعت و دلیرمردی تمام آتش ترس و دلهره را به جان قلب تکفیری های افراطی انداخت و اجازه ی مانور رسانه ای را به آنها نداد. به طوری که در هر منطقه ای که اسم و نام سردار سلیمانی برده می شد چنان خط دشمن از هم می پاشید که گویی فرشته مرگ سایه خود را بر سر آنها افراشته است. هنر سردار سلیمانی در مدیریت بحران و کار جهادی خطر پذیری بود. او به دنبال محافظه کاری و تسلیم شدن در برابر استکبار و ظالمان نبود از این رو برای مقابله و ایستادگی و ریشه کن کردن آن خود را به قلب آتش می زد. این رویه جهادی سردار سلیمانی به خوبی گواه بر این است که او روح و جان خود را در اقیانوس معارف قرآنی جلا و سیقل داده است؛ چرا که خدای متعال در وصف بهترین الگوی صادق زندگانی و بهره مندی از عنصر شجاعت این چنین می فرماید: «وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفى‏ بِاللَّهِ حَسیباً؛[3] و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش ‏دهنده اعمال آنها) است!».

 
4-هنر مهربانی و رأفت اسلامی

سردار سلیمانی با تمام شجاعت و دلیر مردی و حضور در میدان های سخت و پر مخاطره و ایستادگی تمام قد در برابر خون آشامان تاریخ انسانیت، دارای قلبی آکنده از مروت و عطوفت و مهربانی بود. وقتی در برابر دشمن نابکار تکفیری می ایستاد با بصیرت کامل ذره ای تردید و شک به خود راه نمی داد و برای از میان بردن آن اندکی سستی و ضعف به خود راه نمی داد ولی با وجود تمام این اقتدار و صلابت از چنان قلب رئوف و مهربانی برخوردار بود که ذره ای از درد و رنج یک مسلمان روح و جان او را به درد می آورد. دست های نوازش گر او بر سر یتیمان مدافع حرم تا ابد در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد. «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُم‏؛[4] محمّد (صلی الله علیه و اله) فرستاده خداست؛ و کسانى که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند».

اصول کار جهادی در سلوک سردار سلیمانی
 
5-هنر تعقل گرایی و خرد ورزی

یکی از آسیب های کار تشکیلاتی و جهادی فاصله گرفتن از تعقل گرایی و خرد ورزی است. هنر شهید حاج قاسم سلیمانی بهره مندی از عنصر تعقل و خرد ورزی در بحران های سخت زندگی است. تعقل و خرد ورزی سردار سیلمانی تدبیر و برنامه های اتاق عملیات جبهه تکفیری و استکباری را به هم ریخته و آنها را به شدت عصبانی کرده بود. او ژنرالی بود که تدبیر جنگیش زمینه ساز خلاصی مردم مظلوم سوریه از سایه شوم تکفیری ها شد. اگر تدبیر و درایت حاج قاسم در میدان جنگ نبود به طور قطع و یقین می توان این چنین ادعا کرد که سایه شوم خون آشامان تکفیری سرتاسر عراق را احاطه می کرد و قدرت نفوذ و تسلطه جامعه شیعی را به شدت تضعیف می نمودند. نه فقط یک تئوریسین میدان جنگ، بلکه متفکر دینی و فرهنگی بود که برای جنگ نرم دشمن نیز موضع گیری های عقلانی و خرد ورزانه ای داشت.

هنر تعقل گرایی و خرد ورزی سردار سیلمانی نیز برگرفته از بصیرت قرآنی بود به طوری که هیچ گاه شر و فتنه استکبار جهانی که این بار از آستین داعش و جبهه تکفیری بیرون زده بود را ساده نمی پنداشت و با برنامه ای اصولی و متقن به مصاف با آن رفت. «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذینَ لا یَعْلَمُونَ إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْباب‏؛[5] بگو: «آیا کسانى که مى‏ دانند با کسانى که نمى‏ دانند یکسانند؟! تنها خردمندان متذکّر مى‏ شوند!»

پی نوشت ها:
[1]. سوره مبارکه انسان، آیه9.
[2]. مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، على بن حسن طبرسى‏، ص ۴۶؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ‏۶۷، ص ۳۰۹.
[3]. سوره مبارکه احزاب آیه 39.
[4]. سوره مبارکه فتح، آیه29.
[5]. سوره مبارکه زمر، آیه9.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جهان سیاست
برچسب‌ها: جهان سیاست

تاريخ : شنبه 30 / 10 / 1399 | 9:17 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.