دریافت نشریه موازین شماره 203 / احکام طهارت- وضو

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دریافت نشریه موازین شماره 203 / احکام طهارت- وضو

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دریافت نشریه موازین شماره 203 / احکام طهارت- وضو

(احکام طهارات)
الف:وضو

1)ضرورت اعاده نماز با علم به وجود مانع در وضو،قبل ویا بعد از نماز
س. شخصی وضو گرفته و در نماز متوجه می‌شود اکلیل بر صورتش می‌باشد حکم نمازش چیست؟ و اگر بعد از نماز متوجه شود حکم نماز چیست؟ چون قبلش آرایش کرده بوده؟
ج. اگر یقین دارد که مانع، هنگام وضوبوده است فرقی بین قبل ازنمازوبعدازنمازنیست ودرهرصورت بایدمانع را برطرف کرده و مجدداً وضو بگیرد و نماز خوانده شده را هم اعاده کند.



2)بطلان نمازباوجودمانع حین وضو وکشف بعدازنماز
س)بعد از کار دستم را تمیز کرده و در آن مانعی ندیدم بعد از مدتی فهمیدم مانعی بر روی دست من بوده و من با آن نماز می‌خواندم تکلیف چیست؟
ج. اگر احتمال می‌‌دهید آن مانع بعد از وضو گرفتن واقع شده است، وضوهای گذشته صحیح است ولی اگر بدانید مانع حین وضو بوده است، وضو و نمازی که با آن خوانده‌اید، باطل بوده است.



3)صحت وضو با شک در وجود مانع حین وضو، قبل ازنماز
س. بعد از وضو و قبل از نماز، چیزی در اعضاء وضو می بینم و در مانعیت آن چیز در اعضاء وضو شک می کنم، آیا با این وضو می توان نماز خواند؟
ج. اگر نداند موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده، وضوی او صحیح است، ولی اگر بداند که در وقت وضو ملتفت آن مانع نبوده، احتیاط واجب آن است که دوباره وضو بگیرد.



4)بطلان وضو با وجودمانع رسیدن آب به بدن وناخن ،مانند: لاک ناخن
س) میخواستم بدانم با لاک دائم(ژلیش) وضو باطل است یا خیر؟
ج. به طور کلی هر چیزی که جرمی دارد که مانع رسیدن آب به بدن و ناخن است، باید برطرف شود. و وضو و غسل با آن صحیح نیست و نتیجتاً نماز باطل است و نیز روزه اگر محدث به حدث اکبر بوده باطل است.



5)عدم منع ایجاد عمدی مانع برای وضو و غسل درغیروقت نماز
س) آیا می‌توان عمداً کاری کرد که وظیفه، وضو و غسل جبیره شود مانند کاشت ناخن یا جراحی بینی که صرفاً به خاطر زیبایی انجام می‌گیرد و ضرورتی ندارد؟ اگر جایز نیست، افرادی که دارای شغل‌هایی هستند که سبب ایجاد مانع می‌شود و برطرف کردن آن برایشان مشقت دارد آیا در صورت امکان تغییر شغل، وظیفه دارند که آن را تغییر دهند؟ (مانند نقاش‌ها که گاهی پشت بدنشان هم رنگی می‌شود و باید کسی این مانع را برایشان برطرف کند و یا رنگ بگونه‌ای است که به راحتی برطرف نمی‌شود.
ج) ایجاد مانعی که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره‌ای می‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولی در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و افراد مشتغل به کارهایی که موجب ایجاد مانع می‌شود (مانند نقاشی، یا گچ‌کاری و امثال آن) چنانچه نتوانند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کنند شستن روی همان مانع کفایت می‌کند.



6)ضرورت قضای نماز درصورت یقین به وضوی ناقص
س. من فکر می‌کردم که شستن دست‌ها تا مچ کفایت می‌کند چون مچ دست هنگام وضو خود به خود شسته می‌شود. نمازهایی که به این ترتیب خوانده‌ام چه حکمی دارد؟
ج. هر نمازی را که یقین دارید با وضوی ناقص خوانده‌اید (یعنی تا مچ دست را بیشتر نشسته‌اید)، باید آن نمازها را قضا کنید.



7)جوازنیت آب وضو کردن آب باران وآبی که ازبیرون روی اعضای وضوریخته است.
س. در هنگام وضو، ریختن آب غیر وضو بر روی دست چه حکمی دارد؟
ج. مانع ندارد مشروط بر اینکه با قطرات باران ویاآبی که ازبیرون به اعضای وضو می‌رسد، قصد وضو نماید و هنگام مسح، باران به کف دست‌ها اصابت نکندو محل مسح خشک باشد.
 


8)عدم صحت وضو درصورت دست زدن به چیز مرطوب (مثل شیر آب) بعدازشستن دست چپ
س. آیا در وضو در حالی که بر روی دست آب می‌‌ریزیم می‌‌توان با همان دست شیر آب را بست؟
ج. قبل از تکمیل شستن دست چپ اشکال ندارد ولی پس از آنکه وضو کامل شد و از شستن دست چپ فارغ شد اگر دست را به چیز مرطوب (مثل شیر آب) بگذارد و آب خارج وضو با آب وضو مخلوط شود، مسح سر و پا با آب خارج وضو و یا با آب مختلط صحیح نیست.



9)جوازدردست داشتن ساعت وانگشتر در هنگام وضو،اگرآب به پوست برسد وازبالا به پایین شسته شود
س) اگر در هنگام وضو گرفتن، ساعت را از دستمان خارج نکنیم ولی آن را چند بار بچرخانیم تا آب به سطح پوست برسد، برای وضو اشکالی دارد؟
ج) اگر آب به پوست می‌رسد و از بالا به پایین شسته می‌شود اشکال ندارد.



10)جواز مشروط مسح بر موی مصنوعی
س. آیا مسح بر موی مصنوعی جایز است؟
ج. اگر موی کاشته شده قابل برداشتن نبوده و یا ازاله آن مستلزم حرج و مشقّت باشد و با وجود موها، امکان مسح بر پوست سر نباشد، مسح روی همان موها کافی است.



11)کافی بودن مسح بر یک انگشت ،از سر انگشت تا مفصل ساقِ پا .
س) آیا باید برای مسح پا حتماً انگشت شست مسح شود یا هر کدام از انگشت‌ها کافی است؟
ج) در مسح پا، انگشت شست تعیّن ندارد و مسح بر هر یک از انگشتها تا مفصل ساقِ پا کافی است.



12)رعایت نکردن مقدار لازم در مسح پادرگذشته، محکوم به صحت ومن بعدبایدمراعات شود.
س)طبق فتوای مقام معظم رهبری مدظله العالی مسح پا باید تا مفصل کشیده شود،اگر شخصی مسح پا را تا روی برآمدگی می‌کشیده است، آیا باید نمازهایی را که با این نوع وضو گرفتن خوانده است قضا نماید؟
ج. نسبت به گذشته محکوم به صحّت است و از این به بعد، تا مفصل، مسح نماید.



13)عدم جوازمقدم کردن مسح پای چپ بر مسح پای راست
س) مقدم کردن مسح پای چپ بر مسح پای راست چه حکمی دارد؟
ج) جایز نیست.



14)وجوب شستن پلک ومژه چشم دروضو
س)آیا پلک چشم و بخصوص مژه به هنگام وضو گرفتن باید شسته شود؟ حکم مژه مصنوعی چیست؟
ج) بله، شستن پلک چشم و مژه واجب است.و مژه مصنوعی برای وضو و غسل، مانع است ، در صورتی که برطرف کردن آن بدون حرج، ممکن باشد و برطرف نکند، وضو، غسل و نماز صحیح نیست، و اگر برداشتن آن حرجی باشد باید به نیت وضو و غسل جبیره انجام دهد .



15)جوازنمازباوضوی به قصدطهارت ویا وضوی نزدیک داخل شدن به وقت نماز
س) آیا وضو گرفتن به قصدطهارت ویابه نیت نماز، قبل از دخول وقت صحیح است یا خیر؟ ج)وضو به قصد طهارت از نظر شرعی مستحب و مطلوب است و خواندن نماز با وضوی مستحب جایز است.
ووضو گرفتن برای خواندن نماز واجب، اگر نزدیک داخل شدن به وقت آن باشد، اشکال ندارد.

 

 16)جوازوضوباکفش غصبی
س)آیا در کفش غصبی ،وضو ساختن ، وضو چه حکمی دارد ؟
ج)لطمه ای به صحت وضو نمی زند.



17)حرمت اسراف دروضووعدم بطلان وضو
س)آیا اسراف در آب وضو باعث بطلان وضو میشود؟
ج)گرچه اسراف عمل حرامی می باشد ولی صرف آن باعث باطل شدن اعمال عبادی نمی گردد.


18)وجوب قطع نمازتوسط امام جماعت درصورت یقین به نداشتن وضو
س)اگر یقین به عدم وضو پیدا کرد وظیفه اش چیست؟
ج) باید نماز را قطع کند و مأمومین نمازشان را فرادا ادامه می دهند و نمازشان صحیح است.
 


1)الإمامُ الرِّضا عليه‏السلام في عِلَّةِ الوُضوءِ : «لأنّـهُ يَـكونُ العَبدُ طاهِرا إذا قامَ بَينَ يَدَيِ الجَبّارِ عِندَ مُناجاتِهِ إيّاهُ ، مُطيعا لَهُ فيما أمَرَهُ ، نَقِيّا مِن الأدناسِ والنَّجاسَةِ ، مَع ما فيهِ مِن ذَهابِ الكَسَلِ وطَردِ النُّعاسِ ، وتَزكِيَةِ الفُؤادِ لِلقِيامِ بَينَ يَدَيِ الجَبّارِ ».(علل الشرايع : ج9،ص257 ) امام رضا عليه‏السلام درباره حكمت وضوفرمود: براى اين كه بنده (خدا) وقتى براى مناجات با (خداوند) جبّار در برابر او مى‏ايستد ، پاك باشد . فرمان او را اطاعت كرده باشد و از آلودگى‏ها و نجاست پاكيزه باشد ، به علاوه اين كه وضو باعث از بين رفتن حالت كسالت و زدودن خواب آلودگى و پاك ساختن دل براى ايستادن در حضور (خداوند) جبّار مى‏شود .
2)قال رسول الله صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :«أسبِغِ الوُضُوءَ ، تَمُرَّ على الصِّراطِ مَرَّ السَّحابِ .» وضو را كامل بگير ، تا از صراط همچون ابر بگذرى .(بحار الأنوار : ج76 /ص4 ح 8 )

 



دریافت نشریه موازین شماره 203 (مخصوص چاپ)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: موازین
برچسب‌ها: موازین

تاريخ : چهار شنبه 3 / 9 / 1399 | 17:58 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.