در طب سنتی چینی (TCM)، علفی که عموما در غرب horny goat weed نامیده می ‌شود به نام یین یانگ هو شناخته می‌ شود. تمرین کنندگان TCM قرن ها از برگ گیاه علف هرز بز شاخدار برای افزایش سلامت جنسی و همچنین درمان مشکلات مختلف مانند بیماری کلیه یا کمک به سلامت استخوان ها استفاده کرده اند.

بر طبق یک مقاله منتشر شده توسط Acupuncture Today ، اعتقاد بر این است که Epimedium (علف هرز بز شاخدار) با برطرف کردن نفخ و از بین بردن رطوبت کلیه ها را تقویت می کند.

پزشکی غربی مکانیسم عمل علف بز شاخدار را اینگونه توصیف می‌ کند: بازگرداندن گردش خون، حمایت از تعادل هورمونی و کمک به مبارزه با اثرات گوناگون پیری براثر مبارزه با استرس اکسیداتیو (آسیب رادیکال آزاد).

علف بز شاخدار (گیاه اپیمدیوم)

علف بز شاخدار (گیاه اپیمدیوم)

علف بز شاخدار (Horny Goat Weed) چیست؟

علف بز شاخدار گیاهی است که از آن با عنوان “محرک قوای جنسی طبیعی” یاد می شود. همانطور که در برخی مطالعات انجام‌ شده بر روی حیوانات نشان‌ داده شده‌ است که این گیاه دارای اثرات مثبت بر تولید هورمون و میل جنسی هستند. گیاهی که علف بز را تولید می‌ کند گونه ‌ای است که اپیمدیوم (Epimedium) نام دارد که یکی از اعضای خانواده Berberidaceae است که بیشتر در چین، دیگر بخش ‌های آسیا و دریای مدیترانه رشد می ‌کند. Epimedium شامل ترکیبات فعال بنام icariin است که مسئول بسیاری از تاثیرات بهبود سلامت است.

اگر به این فکر می کنید که این گیاه نام عجیبی دارد، خوب است بدانید که در پشت این اسم داستانی نهفته است. داستان پشت این نام این است که کشاورزان متوجه شدند که بزها و گوسفندانی که گیاهان epimedium را می‌ خوردند، در اطراف حیوانات جنس مخالف به هیجان آمده بودند. دانشمندان ثابت نکرده اند که علف بز شاخدار باعث افزایش عملکرد جنسی در انسان ها می شود. با این حال، شواهد حکایتی، همراه با مطالعات حیوانی خاص، حاکی از آن است که این گیاه دارای برخی از مزایای زیر است:

  • کمک به افزایش تولید تستوسترون
  • کمک به افزایش سطوح استروژن، به ویژه در زنان بعد از یائسگی
  • بهبود میل جنسی
  • افزایش گردش خون
  • کمک به درمان بیماری هایی مثل ناتوانی جنسی (اختلال نعوظ یا ED) یا خشکی واژن
  • نرمال کردن سطوح کورتیزول
  • کمک به افزایش توده عضلانی
  • جلوگیری از، از دست دادن استخوان ها

۶ فایده و مزیت علف بز شاخدار:

  1. یک تقویت کننده طبیعی قوای جنسی است:

علف بز شاخدار ممکن است بتواند به نرمال کردن سطح کورتیزول کمک کند و برخی از اثرات منفی استرس بر روی بدن را کاهش دهد که می ‌تواند شامل خستگی ذهنی و مشکلات مختلف با تعادل هورمونی یا عملکرد جنسی شود. با کمک به تثبیت سطح هورمون تستوسترون و استروژن، ممکن است برای مبارزه با علائم مانند انرژی کم،اختلال انزال و خشکی واژن مفید باشد.

همچنین Icariin همچنین یک وازودیلاتور است که به افزایش جریان خون کمک می ‌کند و دارای توانایی‌ های ضد التهابی است. اثر دیگر این تحقیق نشان می ‌دهد که icariin ممکن است مانع یک آنزیم به نام استیل ‌کولین ‌استراز (AChE) باشد، که بر سیناپس‌ های انتقال ‌دهنده عصبی و توابع عصبی عضلانی تاثیر دارد. استفاده از اریکارین با تغییرات مثبت ترکیب بدن مانند افزایش توده عضلانی، قدرت و رشد استخوان همراه است که می تواند عملکرد، انرژی و حتی اعتماد به نفس را افزایش دهد.

  1. ممکن است به درمان اختلال نعوظ کمک کند.

همانطور که در بالا ذکر شد، یک مکانیسم عمل علف های هرز بز شاخدار در مورد درمان ED، کمک به افزایش گردش خون در رگ های خون متصل به آلت تناسلی است. به این ترتیب، به عنوان بهبود عملکرد erectogenic و بهبود نعوظ عمل می کند. پس از تحریک جنسی، نیتریک اکسید (NO) آزاد می شود تا رگهای خونی کاورنوزوم (بافتی که آلت تناسلی تشکیل می شود) به منظور ایجاد نعوظ تولید شود. در حالی که این اتفاق می افتد، یک ترکیب به نام مونوفسفات گوانوزین سیکل (cGMP) تجمع می یابد که می تواند توسط ماده PDE5 تجزیه شود.

از آنجا که icariin توانایی جلوگیری از PDE5 را از انجام این کار را دارد، تاثیر اکسید نیتریک را حتی بیشتر افزایش می‌ دهد و به حفظ نعوظ کمک می‌ کند. در یک مطالعه شامل موش‌ها، هنگامی که icariin به عنوان یک مکمل روزانه برای موش ‌های ۱۲ هفته‌ ای سالم اداره می ‌شد، به طور قابل ‌توجهی نتایج عملکردی cavernous را در مقایسه با گروه کنترل بهبود بخشید. در گروه درمان ‌شده با icariin، افزایش سطح اکسید نیتریک و اثرات ماهیچه صاف مشاهده شد که منجر به کاهش علایم تصادفات ناشی از آسیب عصب شد.

  1. می تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد

نشان داده شده است که ایکارین دارای خواصی جهت افزایش تستوسترون است، یکی از دلایلی که به بهبود تمایل جنسی، قدرت و حتی عملکرد ورزشی کمک می‌ کند. محققان در یک مطالعه شامل موش ‌های آزمایشگاهی نشان دادند که icariin شرایط کلی ارگان ‌های تولید مثل را بهبود بخشیده و سطح گردش تستوسترون را در مقایسه با موش‌ هایی که این عصاره را دریافت نکرده بودند، افزایش داده‌ است. مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا ببینند آیا ثابت خواهد شد که عامل تقویت تستوسترون برای انسان‌ها خواهد بود یا خیر.

  1. می تواند به تعادل هورمون در طی یا بعد از یائسگی کمک کند

در پزشکی سنتی چین، نشان داده شده که یین یانگ هو به بازگرداندن انرژی و تعادل هورمون های زنانه در طی و یا بعد از یائسگی مفید است.

از آنجایی که پرنیلفلاوونویدها به عنوان فیتواستروژن عمل می کنند، در برخی مطالعات نشان داده شده است که به افزایش سطح استروژن و کاهش علائم یائسگی در زنان کمک می کند. بنابراین، علف بز شاخدار می تواند به عنوان استروژنی محسوب شود که شامل بسیاری از ترکیبات مختلف پرییلیل فلاوونوئید است که با علائم کاهش یائسگی مانند کمبود میل جنسی و کاهش استخوان همراه است و قویترین آن، ایریکار است.

  1. می تواند به افزایش قدرت عضلانی کمک کند

در برخی مطالعات icariin اثرات مثبت بر تولید ماهیچه های نخاعی داشته‌ است. تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی جنسی نشان می دهد “ICA (icarin) ممکن است اثرات نوروتروفیک را علاوه بر اثرات مهار افسردگی فسفودی استراز ۵ مشخص کند. Neurotrophins انواع پروتیین‌ هایی هستند که به توسعه، رشد و عملکرد نورون‌ها کمک می‌ کنند. گمان می شود که icariin به ترشح پروتیین ‌های ترشح کننده بدن کمک کند که به سلول‌ ها اجازه رشد و کمک به ترمیم بافت را می‌ دهد.

جای تعجب نیست که افرادی مانند ورزش‌کاران و بدنسازانی که به دنبال افزایش توده بدنی هستند از آن به عنوان یک جز فعال در مکمل ‌هایشان استفاده کنند. اگرچه این یک محرک محسوب نمی ‌شود و مثل کافئین عمل نمی ‌کند، این در حالی است که برخی متوجه می شوند که مصرف مکمل‌ های حاوی icariin می‌ تواند به بهبود قدرت و استقامت آن‌ ها کمک کند.

  1. به بهبود سلامت استخوان کمک می کند

تحقیقات انجام‌ شده توسط دپارتمان شیمی و بیوتکنولوژی در دانشگاه توکیو نشان داد که علف بز شاخدار دارای اثرات مثبت بر احیای تراکم استخوان است و بنابراین ممکن است به جلوگیری از علایم مرتبط با پوکی استخوان مانند شکستگی و یا کاهش چگالی استخوان ستون فقرات کمک کند.

یافته‌ های مطالعات انجام‌ شده بر روی حیوانات در دانشگاه نشان داد که “ایاکارین یک کاندیدا قوی برای یک ترکیب استئوژنیک برای استفاده در مهندسی بافت استخوانی است.” محققین پس از چهار هفته تشکیل استخوان جدید قابل‌ توجهی را در موش ها مشاهده کردند و پس از شش هفته افزایش ضخامت استخوان را افزایش دادند.

تحقیقات مشابهی در موسسه مرکز ارتوپدی بیمارستان لانژو در چین نشان داد که icariin می‌ تواند به ” جلوگیری از پوکی استخوان با افزایش تراکم استخوان و شکل‌ گیری استخوان و بهبود ریزساختار استخوان کمک کند.”

عوارض جانبی علف هرز بز شاخدار

از آنجا که علف بز شاخدار یک درمان گیاهی است و نه دارو، کیفیت مکمل های اریکایین یا اپیمیدیم در بازار به طور محکم توسط FDA کنترل نمی ‌شود.

همیشه محصولات گیاهی را از یک شرکت معتبر بخرید و برچسب ‌های مواد اولیه را بخوانید تا مطمئن شوید که محصول صحیح را دریافت می‌ کنید.

وقتی در دوزهای بالا مصرف شود، عوارض جانبی احتمالی وجود دارد. در حالی که معمولا این عوارض به خوبی تحمل می‌ شود، علائم موقتی نظیر افزایش تشنگی، سرگیجه، تهوع و خونریزی وجود دارند.

هیچ تعاملات دارویی شناخته شده با epimedium وجود ندارد که یعنی به طور کلی برای اکثر بزرگسالان ایمن است. با این حال، به دلیل اینکه می ‌تواند بر سطح هورمونی تاثیر بگذارد، زنانی که باردار یا شیرده هستند نباید بدون صحبت با پزشک از آن استفاده کنند.

برای هر کسی با سابقه سرطان، بیماری‌ های قلبی، بیماری کبد، بیماری‌ های کلیوی و یا دیگر مشکلات سلامتی مانند دیابت که نیاز به دارو برای کنترل علایم دارد، همیشه باید پیش از شروع هر گونه درمان گیاهی جدید با پزشک صحبت کند.

افراد مبتلا به اختلالات خونریزی و یا بیمارانی که از عمل جراحی شفا می ‌یابند نیز نباید از مکمل ‌های غذایی استفاده کنند، زیرا می تواند به لخته شدن خون منجر شود.