دانستنی هایی درباره نبی رحمت صلی‏ الله ‏علیه‏ و‏آله‏ وسلم و رحلت جانگدازش
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 31060
بازدید دیروز : 15274
بازدید هفته : 46334
بازدید ماه : 89304
بازدید کل : 11146155
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 24 / 7 / 1399

تصاویر متحرک حضرت محمد (ص) aksgif.ir- hazrate mohammad gif

دانستنی هایی درباره نبی رحمت صلی‏ الله ‏علیه‏ و‏آله‏ وسلم و رحلت جانگدازش
نگاهی گذرا بر زندگی خاتم الانبیاء (ص)

خاتم الانبیا حضرت محمد بن عبدالله در سال 571 م که مصادف با روز جمعه هفده ربیع ‏الاول بود، در مکه چشم به جهان گشودند و در چهل‏ سالگی از طرف خداوند متعال به پیامبری برگزیده شدند. حدود سیزده سال در مکه به صورت پنهان و نیمه ‏پنهان به تبلیغ دین اسلام پرداختند.

سپس در نتیجه فشارهای روزافزون کفار و مشرکان به مدینه هجرت کردند. پس از ده سال تبلیغ و تبیین احکام نورانی اسلام و تشکیل نخستین حکومت اسلامی در سن 63 سالگی در روز دوشنبه 28 صفر سال یازدهم هجری به ندای حق لبیک گفتند و چشم از جهان فانی فرو بستند. مرقد مطهرشان در مدینه منوره در کنار مسجدالنبی قرار گرفته است و همه ‏ساله سیل عاشقان نبوت، به‏ ویژه در ایام پیش و پس از مراسم حج، از سراسر عالم به زیارتشان می‏شتابند.

آخرین هشدار پیامبر صلی الله علیه و آله


در آخرین ساعت‏های زندگی پیامبراکرم صلی‏ الله‏ علیه ‏و‏آله‏ وسلم ، وقتی غم و اضطراب و دلهره سراسر مدینه را فرا گرفته بود و یاران باوفای آن‏حضرت با دیدگانی اشک‏بار و دل‏های آکنده از اندوه در کنار خانه رسول خدا صلی‏ الله ‏علیه‏ و‏آله ‏وسلم جمع شده بودند تا از سرانجام کسالت آن‏ حضرت آگاه شوند، دختر گرامی رسول‏ خدا، حضرت فاطمه علیهاالسلام ، در کنار بستر پدر با قلبی سوزان و دیده گریان به زمزمه کردن اشعاری که حضرت ابوطالب علیه‏ السلام در وصف آن‏ حضرت سروده بودند مشغول شد.

چون به این بیت رسید که می‏گوید: «[ای صاحب] آن چهره نورانی که به احترام آن مردم از ابرها باران درخواست می‏کنند و شخصیتی که پناهگاه یتیمان و بیوه‏زنان و درماندگان است»، ناگهان رسول خدا صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله‏و سلم چشم خود را باز کردند و با صدای آهسته به دختر بزرگوارشان فرمودند:

دخترم به جای این اشعار آن آیه را تلاوت کن که می‏گوید:
«محمد پیامبر خداست و پیش از او نیز پیامبرانی آمدند و رفتند. آیا اگر او رحلت کند یا کشته شود به آیین و اعتقادات قبلی خود باز می‏گردید؟ [بدانید] هرکس دست به چنین کاری بزند به خدا زیان نمی‏ رساند».



 

سخنان امام علی علیه‏ السلام در سوگ پیامبر صلی‏ الله‏ علیه ‏و‏آله ‏وسلم

نقل کرده‏ اند وقتی حضرت علی علیه‏ السلام بر طبق وصیت پیامبر صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله‏ وسلم پس از رحلت آن‏حضرت مشغول غسل و کفن رسول خدا
صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله و سلم شدند، در حالی که اشک از دیدگانشان جاری بود با این جمله ‏ها درد فراق پیامبر را تسکین می‏بخشید:

«پدر و مادرم فدای تو ای رسول خدا! با مرگ تو رشته‏ ای بریده شد که جز در مرگ تو چنان گسستنی دیده نشده است. با مرگ تو رشته پیامبری و فرود آمدن پیام ‏های آسمانی از هم گسست. مصیبت رحلت تو دیگر مصیبت‏ دیدگان را به شکیبایی وا داشت و همگان را در مصیبت تو یکسان عزادار کرد.

اگر تو خود ما را به شکیبایی امر نمی‏ کردی، آن‏قدر اشک می‏ریختیم که اشک دیدگان با گریستن بر تو پایان پذیرد، با این همه، دردِ جان‏کاهِ فراق تو همیشه با ما خواهد بود و این اندوه هرگز از ما جدا نخواهد شد و صدالبته که این در مقابل عظمت مصیبت فقدان تو امر ناچیزی است. اما چه می‏شود کرد؟ نه امکان بازگرداندن دوباره زندگی میسر است و نه می‏توان مانع وقوع مرگ شد.


 
سفارش به عترت و کتاب خدا

پس از برگشتن از «حجة‏الوداع» پیامبر اکرم صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏آله ‏وسلم به مناسبت‏های مختلف از رحلت خود سخن به میان می‏آوردند و یاران و پیروانشان را آماده می‏کردند که اوضاع پس از رحلت پیامبر را بتوانند تحمل کنند.
نقل می‏کنند در این ایام فراوان خطبه می‏خواندند و مردم را نصیحت می‏کردند و از فتنه ‏های پس از خود باخبر می‏ساختند.
از جمله به آنها توصیه می‏کردند: «مبادا پس از من از سنت من دست بردارید و به بدعت‏گذاری در دین بپردازید.
بدانید که بعد از من با فتنه‏ها و آزمایش‏های زیادی مواجه خواهید شد.
اگر می‏خواهید در همه این پیشامدها از خطر در امان باشید، از کتاب خدا و عترت من دست برندارید.
ای مردم، من در بین شما این دو چیز را به یادگار می‏گذارم و در روز قیامت از آنها سؤال خواهم کرد».

 
 
وداع با مردم

پیامبر اکرم صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏آله‏وسلم در یکی از آخرین روزهای حیات مبارکشان، در حالی‏که علی علیه‏السلام دست راست و فضل بن عباس دست چپ او را گرفته بودند به مسجد آمدند و برای مردم خطابه‏ا ی را با این عبارت خواندند:

«ای مردم طولی نخواهد کشید که من از میان شما به عالم بقا منتقل شوم.

بنابراین به هرکس وعده‏ای دادم یا به هرکس مدیونم، آن را از من طلب کند تا به جای آورم. ای بندگان خدا، جز از طریق اطاعت خدا کسی به خیری دست نیافته، از شرّ و بدی‏ها دور نمی‏شود.

کسی ادعا نکند که بدون عمل رستگار شده است.

هیچ آرزومندی بدون تبعیت از احکام الهی رضای خدا را به‏دست نمی‏آورد.

سوگند به خدایی که مرا به پیامبری مبعوث کرد، انسان از عذاب الهی جز از طریق رحمت خدا و عمل صالح نجات پیدا نخواهد کرد.
منِ پیامبر هم اگر به گناه و معصیت آلوده شوم هلاک خواهم شد».




آخرین نماز جماعت پیامبر صلی‏ الله‏ علیه ‏و‏آله‏ وسلم


همان‏گونه که پیامبراکرم صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏آله ‏وسلم اولین نماز را به همراه حضرت خدیجه و علی بن ابیطالب علیه ‏السلام به جماعت خواندند، در پایان عمر مبارکشان نیز آخرین نماز را در مسجد و به جماعت به جای آوردند.

نقل کرده‏ اند در آخرین ساعات حیات رسول ‏خدا صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله ‏وسلم در حالی که در بستر بیماری بودند ناگهان صدای اذان بلال حبشی را شنیدند و متوجه شدند وقت نماز فرا رسیده است.

رسول خدا صلی‏ الله علیه ‏و‏آله ‏وسلم به علی بن ابیطالب علیه السلام و فضل بن عباس فرمودند:«کمک کنید تا به مسجد بروم».

چون به کمک آن‏دو به مسجد رسیدند، نماز را به جماعت به جا آوردند و این آخرین نماز جماعت آن‏ حضرت بود. بعد از آن‏که به خانه برگشتند دیری نگذشت که روح مبارکشان به ملکوت اعلا و جوار قرب حضرت حق پرواز کرد.


 
تأملی در صلوات بر حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)وآل پاکشان


چراغ هدايت‏گرى بشر، همواره روشن است؛ چنان‏كه نام پيامبر اعظم صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله وسلم جاويد است.
روزهاى مقدس خدا، يادواره‏هايى از فضايلند و امروز، رنگ و بوى صلوات گرفته ‏ايم.

امروز در فضايى آكنده از بغض و غزل‏گريه، دل را قرين عطر صلوات مى‏كنيم و در غمِ گل‏هاى محمدى شريك مى ‏شويم.

انگيزه‏اى فراهم شده تا با ارج نهادن به تلاش‏هاى بى‏ وقفه حبيب خدا، از خوان پر كرامت صلوات بهره‏مند شويم.

فرصتى مهيا شده تا پس از بررسى «معناى اين ذكر شريف» و «چگونگى درود عرشيان و فرشيان»، و نيز بررسى «صلوات در قرآن كريم» و «نماز»، به مساحت معنوى اين ذكر كوتاه بيشتر پى ببريم.

از جمله بدانيم:
«صلوات گناهان را از ميان مى ‏برد»، «وسيله برآمده شدن حاجات است»، «فقرزدايى مى ‏كند»، «باعث استجابت دعا مى‏ شود»، «نقش مهمى در قيامت و در سنجش اعمال دارد» و «در محو شدن گناهان مؤثر است».

با هم به سمت دشت اشراق صلوات گام برمى ‏داريم:
اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد.


 
در حزن بى ‏شمار


مسجدالنبى در تراكم سوگ‏واژه‏ هاى وداع، غمگنانه ‏ترين تصوير امروز است.

صلوات و محراب و منبر، در جامه اشكند و مهرانگيزترين خانه وحى، در حزن بى‏ شمار.

صحيفه ‏هاى رسولان پيشين، در محضر شريف قرآن با دسته‏ گل‏هاى تسلى نشسته ‏اند.

سرتاسر امروز، درياى تيره ماتم است.

بوى شرجى عزا، سرزمين شعرهاى آيين را فرا گرفته است.

بيست و هشتم صفر، پاى هموارترين بيان‏ها را نيز به تيغستان اندوه كشانده است.

تاريخ كه روزگارى هجرت طربناك پيامبر را تا مدينه عاشق ديده بود، اينك اين هجرت غمبار را چگونه روايت كند؟

دستى كو تا غبار تلخ مرثيه را بزدايد؟ همه هستى مصيبت زده‏ اند.

با كوچ زبده وجود، گرداگرد دين برگزيده، شيون‏هايى از تبار غروب است و ماتم ‏سرايى.

نگاه كن كنار رسالت سبزى كه بر دوش قلم نهاده شده، داغ بيست و هشتم صفر را.


 
معناى صلوات

صلوات در اصل به معناى دعاست و نماز را به دليل دربرداشتن دعا، «صلاة» مى ‏گويند.

در عرف، صلاة را بر دو چيز اطلاق مى ‏كنند:
يكى «درود»، كه دعايى خاص است و ديگرى «نماز» كه عبادتى مخصوص است.

گفته ‏اند حقيقت دعا آن است كه بنده با تمام اعضا خدا را بخواند.

درود دهنده نيز بايد گاه فرستادن صلوات، دلش با زبان موافق باشد و اين الفاظ كوتاه و روشن را با تأمّل و توجه جان، همراهى كند.

پژوهش بيشتر در ترجمان صلاة، ما را به احتمال‏ هاى ديگرى در اين زمينه رهنمون مى‏ سازد: گروهى صلاة را از «صله» دانسته‏ اند و بر اين عقيده ‏اند كه نمازگزار حقيقى آن است كه در حال نماز، از خلق منفصل و به خالق متصل گردد، و درود دهنده كامل نيز آن است كه از آثار بدعت، منقطع و به انوار سنت متصل شده باشد.

دسته ديگر، ريشه صلاة را «تصليه» مى‏ دانند كه به معناى پيروى است. بر اين اساس، نمازگزار، پيرو شارع در امر او و درود دهنده، تابع پروردگار و فرشتگان خواهد بود، به فرموده آيه شريف:
«إِنَّ اللّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ». (احزاب: 56)



 
صلوات در قرآن كريم

قرآن مجيد در آيات فراوانى، از آخرين سفير الهى و اين شخصيت پرفروغ عالم هستى، به شكل‏هاى گوناگون سخن گفته و چهره مقدس و ملكوتى ‏اش را به تصوير كشيده است. گاه نام مقدسش را با تعظيم ياد مى ‏كند. زمانى اطاعت از او را اطاعت از پروردگار و نافرمانى او را نافرمانى خدا برمى‏ شمارد. گاهى به وجود پربركتش سوگند ياد مى ‏كند و وقتى ديگر به دفاع از او برمى ‏خيزد.

خداى كريم افزون بر بيان اوصاف پيامبراعظم صلى ‏الله‏ عليه ‏و‏آله وسلم در قرآن مجيد، احترام به آن حضرت را يكى از واجبات مسلمانان برشمرده و در آياتى، همگان را به اين امر مهم و وظيفه شرعى فراخوانده است.

از جمله مصداق ‏هاى آشكار احترام پيامبر اعظم صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله وسلم، مسئله صلوات است. جالب اين كه پروردگار پيش از آنكه چنين دستورى را صادر كند، نخست خود و فرشتگانش براى پيامبر، صلوات مى ‏فرستند و سپس مى ‏فرمايند:

«اى مؤمنان! شما نيز به دليل اداى احترام و رعايت حقوق رسول خدا صلى‏ الله ‏عليه ‏و‏آله وسلم بر او صلوات و درود بفرستيد».
(احزاب: 56)



 
 
 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی