خودکشی و شب اول قبر

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

خودکشی و شب اول قبر

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

خودکشی و شب اول قبر

خودکشی و شب اول قبر

http://s3.picofile.com/file/8219980826/marg2.jpg

 خودکشي مصداق کشتن انساني است که جانش محترم است .کسي حق کشتن او را ندارد ،حتي اگر اين کس خودش باشد.خداوند مالک تمام جهان و از جمله جان انسان ها است،پس نمي توان بدون اجازه مالک يا رضايت او کاري انجام داد.قرآن نسبت به قتل و کشتن انساني که کشتنش واجب نشده،تهديد شديد کرده و وعده عذاب جاويد جهنم داده است :

" ولا تقتلوا انفسکم ان الله کان بکم رحيما و من يفعل ذالک عدواناو ظلما فسوف نصليه نارا "(1)"و من يقتل مومنا متعمدا فجزاؤه جهنم خالدا فيها و غضب الله عليه و لعنه و اعد له عذابا اليما"(2)در روايات پيامبر و اهل بيت استفاده از آب براي وضو را در جايي که آب کم و خوف هلاک ازتشنگي باشد يا در جايي که براي بدن ضرر داشته باشد يا حمله به تنهايي به دشمن که به کشته شدن مي انجامد و اثري بر آن مترتب نمي شود ، به استناد آيه اول نهي کرده اند.(3)بنا بر اين خود کشي از گناهان کبيره اي است که براي آن وعده عذاب دائم و شديد داده شده و

مومن حق ندارد خود را بکشد يا به کشتن بدهد .

علاوه بر آن که خود کشي حرام است، اين عمل از گناهان کبيره ديگري هم در فرد خود کشي کننده خبر مي دهد که آنان نيز از بزرگ ترين گناهان کبيره هستند.فرد با خودکشي اعلام مي کند که به تقديرهاي خدا راضي نيست و خدا را در تقدير عادل نميداند و از گشايش خداوندي نيز نا اميد است . اينان هر کدام از گناهان کبيره هستند.اما ممکن است فرد در اثر خشم شديد يا حمله عصبي يا ترس ناگهاني و... دست به خودکشي بزند، ولي به سرعت پشيمان شود، ولي ديگر کار از کار گذشته و عنان کنترل از دست خارج شده باشد و او بميرد.در اين جا اولا واقعا فرد قصد خود کشي نداشته، بلکه جاهلانه و خارج از اختيار و انتخاب مرتکب عملي شده ؛ثانيا از آن هم پشيمان شده و توبه کرده ،چنين فردي به خواست خدا آمرزيده شده ،از دنيا رفته و در آخرت مورد مواخذه نيست و به خواست خدا از رحمت بيکران خدا بهره مند خواهد بود.بنابراين اگر شخصي از روي اختيار و با وجود آگاهي و توجه اقدام به خودكشي كند،مرتكب گناه كبيره شده است و برزخ خوبي در انتظارش نخواهد بود و عذاب قبر شدیدی خواهد داشت. اگر در اثر خشم يا حمله عصبي يا موارد ديگري كه اختيار را از انسان سلب مي كند،اقدام به اين كار كرده باشد ، اميد است كه مورد مغفرت خداي متعال قرار بگيرد و از اين جهت مورد مؤاخذه قرار نخواهد گرفت.حال اگر گناهان ديگري داشته باشد ، حسابش جدا است . به مقتضاي گناهانش در صورت توبه نكردن يا توبه كردن حالات مختلفي مي تواند در برزخ داشته باشد.ما هم موظفيم از کساني که دشمني آنان با خدا قطعي است ،بيزاري بجوييم ،ولي دشمني خودکشي کننده با خدا، قطعي نيست . چه بسا توبه او قبول شده و در حالي که جزو محبوبان خداست، از دنيا رفته باشد ، و يا خودكشي او از روي اختيار نباشد.بنابر اين حق داريم براي آنان طلب رحمت کنيم و برايشان خيرات بفرستيم.

 

پي نوشت ها:


1-نساء(4)،آيه30.


2- همان،آيه93.


3- مستدرک الوسائل،ج2،ص548؛

وسايل الشيعه،ج29،ص24؛

تفسير عياشي،ج1،ص236.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: فرجام شناسی
برچسب‌ها: فرجام شناسی

تاريخ : پنج شنبه 18 / 7 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.