نشریه موعظه خوبان شماره 199

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نشریه موعظه خوبان شماره 199

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نشریه موعظه خوبان شماره 199

قال امیرالمؤمنین علیه السلام : نُصحُكَ بَينَ المَلَأِ تَقْريعٌ .  /  (غرر الحكم : 9968 )
نصيحت كردنت در حضور جمع ، سركوفت است .

 

راه مستقیم انسانیّت !

 در هر حال انسان باید یک یک از اخلاق قبیحۀ فاسده را در نظر گرفته، به واسطۀ خلاف نفس از مملکت روح خود بیرون کند. وقتی غاصب بیرون رفت، به واسطۀ خلاف نفس از مملکت روح خود بیرون کند. وقتی غاصب بیرون رفت، صاحب خانه خودش می آید، محتاج به زحمت دیگری نبست. چون که مجاهدۀ نفس در این مقام به اتمام رسید و انسان موفق شد که جنود ابلیس را از این مملکت خارج کند، و مملکتش را محل سکنای ملائکة الله و معبد عبادالله الصالحین قرار داد، کار سلوک الی االه آسان می شود و راه مستقیم انسانیت، روشن و واضح می گردد، و ابواب برکات و جنات به روی او مفتوح می گردد، و ابواب جهنم و درکات آن به روی او بسته می گردد.

[ امام خمینی ،چهل حدیث ، نشر فرهنگی رجاء، 1368 ، ص 24 ]

رضایت مادر

... قال ابی عبد الله جعفر بن محمد (علیه السلام) : اِنَّ رَسُولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله، حَضَرَ شابّا عِنْدَ وَفاتِهِ . فَقالَ لَهُ: قُلْ: لااِلهَ اِلاَّاللّهُ . قالَ: فَاعْتَقَلَ لِسانُهُ مِرارا ، فَقالَ لاِمْرَئَةٍ عِنْدَ رَأسِهِ: هَلْ لِهذا اُمٌّ؟ قالَتْ: نَعَمْ اَنَا اُمُّهُ . قالَ: اَفَساخِطَةٌ اَنْتِ عَلَيْهِ؟ قالَتْ: نَعَمْ ما كَلَّمْتُهُ مُنْذُسِتَّ حِجَجٍ قالَ لَها: اِرْضى عَنْهُ قالَتْ: رَضِىَ اللّهُ عَنْهُ بِرِضاكَ يا رَسُولَ اللّهِ. فَقالَ لَهُ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: قُلْ: لااِلَهَ اِلاَّاللّهُ قالَ: فَقالَهَا ... ثُمَّ طَفَى … . (بحار الانوار، ج 74، ص 75.)

 یک جوانی در حال احتضار و جان دادن بود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بر بالین او حاضر شدند. پیامبر (صلی الله علیه و آله) به او فرمودند، کلمه توحید ، لا اله الا الله را بگو ، زبانش بند آمد . حضرت دو باره تکرار کردند ، باز هم زبانش بندآمد ، یک بانویی بالای سر این جوان نشسته بود به او فرمودند آیا این جوان مادری دارد ؟ عرض کرد، بله ، من مادرش هستم . حضرت به مادرش فرمود : آیا تو نسبت به این جوان خشمگین و ناراحت هستی ؟ زن گفت بله ناراحت هستم . شش سال است با او حرف نزدم. - محبت مادر یک جور دیگری است . ببین چکار کرده که مادر با او شش سال حرف نمی زند. - حضرت ( صلی الله علیه و آله ) به زن فرمود: از او راضی شو. مادر قبول کرد و گفت : خدا از او راضی باشد ، وقتی تو از آن راضی هستی. به مجرد اینکه این را گفت ، پیغمبر (صلی الله علیه و آله) رو کرد به این جوان محتضر و فرمود بگو لا اله الا الله . این دفعه این جوان توانست کلمه توحید را بر زبان جاری کند. در این روایت هم مسأله اهمیت رضایت مادر است و هم یک نکته مهمی دیگری است که باید این دستورات شرعی، در عملکرد انسان مورد توجه قرار بگیرد.

 [ شرح حدیث از مقام معظم رهبری در مقدمه درس خارج: 29 / 07/96 ]

بهتر از هزار سال عبادت!

امام‌ علی علیه السلام می فرمایند: روزی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر ما وارد شدند، فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در کنار دیگ نشسته بود، و من مشغول پاک کردن عدس بودم، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم وقتی دیدند که من در حال کمک کردن به دخترشان هستم، خوشحال شدند فرمودند: یا ابالحسن. عرض کردم: لبیک یا رسول الله. حضرت فرمودند: به سخنانی که به تو می گویم گوش بده که من هر چه می گویم امر خدایم است. «هیچ مردی در خانه به همسرش کمک نمی کند، مگر این که به تعداد هر مویی که در بدنش هست، عبادت یک سال را برای او می نویسند.» ببینید ثواب در اطراف شما ریخته ،اما شما جمع نمی کنید. پیامبر خدا در ادامه فرمودند: « عبادت یک سال که روزهایش را روزه گرفته و شب هایش را به شب زنده داری گذرانده باشد برای او می نویسند و خداوند ثواب صابرین را به این شخص عطا می کند.» و حضرت در ادامه فرمودند : یا علی کسی که عار نداشته باشد از این که به زنش کمک کند ، اسم این شخص در دیوان شهداء نوشته می شود و در هر شب و روز برای او ثواب هزار شهید نوشته می شود و به ازای هر قدمی که بر می دارد ثواب یک حج و عمره به او می دهند و به تعداد رگ هایی که در بدن دارد،یک شهر در بهشت به او می دهند. یا علی یک ساعت آدم خدمت به خانه بکند ، بهتر از هزار سال عبادت است.» ببینید ثواب در اطراف شما ریخته، اما شما جمع نمی کنید.

[ از مواعظ آیت الله مجتهدی تهرانی ، بدیع الحکمة ، بوستان قم،چاپ چهارم ، 1395 ، ص 239 و 240 ]

راه رسیدن به راحتی !

 در روایات ما مسئله هواهای نفسانی خیلی مورد توجه قرار گرفته است. منظور از هواهای نفسانی نیز همان خواسته های شهوی،غضبی و وهمی است. حتی وقتی از اهل بیت سئوال می کردند : « انسان چه موقع راحت می شود و یا راه رسیدن به راحتی چیست ؟» ایشان جواب می دادند : « زمانی که انسان با خواسته های نفسانی اش که به طور گسترده عمل می کنند،مخالفت کند،به راحتی ی رسد.» روایتی از امام صادق علیه السلام در تحف العقول صفحه 370 نقل شده که وقتی به حضرت عرض کردند : « أَيْنَ طَرِيقُ الرَّاحَةِ » راه رسیدن به راحتی چیست ؟ حضرت فرمودند : « فِي خِلَافِ الْهَوَى » راحتی انسان،در مخالفت با هوای نفس است. مجدداً از امام علیه السلام پرسیدتد : « فَمَتَى يَجِدُ عَبْدٌ الرَّاحَةَ ؟ »؛ با این وضع که همیشه باید خلاف خواسته های نفس عمل کرد و او را مدام محدود ساخت ،پس کجا راحتی را میتوان به دست آورد؟ حضرت در جواب فرمودند : « عِنْدَ أَوَّلِ يَوْمٍ يَصِيرُ فِي الْجَنَّة» ؛ اولین روزی که انسان به سمت بهشت می رود ، راحتی را به دست خواهد آورد؛

[ مجتبی تهرانی ،ادب الهی ، کتاب پنجم ،تهران ، مصابیح الهدی ،چاپ پنجم ،1394 ، ص 35 و 36 ]

 

یکی از مقاصد انبیاء

 مرحوم آیة اللَّه نائینی در کتاب ‏تَنْزیهُ الْامَّة می‏گوید: همه می‏دانند که قوم موسی، اولاد یعقوب، هرگز فرعون را مثل قبطیها پرستش نکردند ولی درعین حال چون فرعون آنها را مانند برده خودش استخدام کرده بود، قرآن این را با کلمه « تعبید» ( یعنی به بندگی گرفتن ) از زبان موسی نقل می‏کند. یکی از مقاصد انبیاء به ‏طور کلی و به ‏طور قطع این است که آزادی اجتماعی را تأمین کنند و با انواع بندگیها و بردگیهای اجتماعی و سلب آزادیهایی که در اجتماع هست مبارزه کنند. دنیای امروز هم آزادی اجتماعی را یکی از مقدسات خودش می‏شمارد. آیا آزادی مقدس است؟ بله مقدس است و بسیار هم مقدس است. پیغمبر اکرم جمله‏ای دارد که می‏گویند متواتر هم هست؛ فرمود: اذا بَلَغَ بَنوا ابِی الْعاصِ ثَلاثینَ اتَّخَذوا عِبادَ اللَّهِ خَوَلًا وَ مالَ اللَّهِ دُوَلًا وَ دینَ اللَّهِ دَخَلًا . پیغمبر اکرم همیشه از اُموی ها بیم داشت و از آینده آنها بر امت نگران بود. فرمود: اولاد ابی العاص اگر به سی نفر برسند، بندگان خدا را بنده خود و مال خدا را مال خود حساب می‏کنند و در دین خدا هم آنچه بخواهند بدعت ایجاد می‏کنند.

[ مرتضی مطهری ، صدرا ، چاپ سی و هفتم ، 1386 ، ص 19 و 20 ]

یا همه با هم یا هیچ کس!

 در عملیات رمضان تلفات زیادی دادیم. دریک محور بچه های گردان مسیر را اشتباهی حدود پانزده ، بیست کیلومتری جلو رفته بودند. آقا مهدی یک نفربر برداشت ورفت جلو . آقا عزیز(جعفری)آمد و به ما گفت : "به مهدی بی سیم بزن برگرده ، منطقه نا امنه، اوضاع اصلا منا سب نیست." پیام را با بی سیم رساندم. چند بار دیگر آقا عزیز پیغام داد که : « بگین مهدی برگرده.» دفعه ی آخر آقا مهدی پشت بی سیم به من گفت: « آقای اَلموسوی ، تا تک تک بچه های مردم را از اینجا جمع نکنم بر نمی گردم عقب.» و تا جایی که توانسته بود زخمی ها وشهدا را به عقب منتقل کرد. نسبت به نیروها تا این حد حسّاس بود. می گفت: « این بچه‌ها امانت مردم اند که دست ما هستند. امانت داری هم خیلی سخته. شما اگه یک شئ رو بهتون بدن و بگن این رو حفظش کن، چه جوری حفظش میکنین؟ این بچه ها هم این طورن. اول باید به اونا برسیم. بعد به خودمون. یه مدیر اول باید به زیر دستاش برسه که کجا وچطوری زندگی می کنه. » جان نیروهایش را مثل جان خودش وعزیزانش دوست داشت؛ نمونه اش هم شهادت حمید و جنازه اش. ( که شهید احمد کاظمی در ذکر خاطره ای نقل می کند : " به مهدی اصرار کردم، بگذار بچه‌ها شب بروند حمید را بیاورند. هنوز دیر نشده. سر تکان داد و گفت نه.گفت: این قدر اصرار نکن احمد،یا همه با هم یا هیچ کس. " )

[ علی اکبری ، یاران ناب 8 ( نمی توانست زنده بماند) خاطراتی از شهید مهدی باکری ، نشر یا زهرا سلام الله علیها،چاپ چهارم ، 1392 ، ص27 .]

 

یک استفتاء

سوال: اگر سازمانی از کارکنان خود در پروژۀ مسکن ثبت نام کرده و آنان مبلغی را برای شروع پروژه به سازمان پرداخت کرده اند؛ امّا موانعی جلوی شروع کار را گرفته و به مرور زمان مبلغ بیشتری برای ساخت لازم می شود . ضرر متوجّه چه کسی است ؟ فرد یا سازمان؟ اگر سازمان تعلل ورزید چه؟ آیا اگر فردی ثبت نام کرده و بعد به علّت گرانی کار نتواند ما بالتفاوت را بپردازد، با این که مقصّر نبوده و سازمان یا دیگران تخطّی کرده اند ، آیا فرمانده حق دارد نام این فرد را از جمع ثبت نام کنندگان به علّت نداشتن پول کافی حذف کند؟
جواب:اگر موانع شروع به کار قهری و از اختیار سازمان خارج بوده ، سازمان ضامن خسارت نیست، ولی اگر خسارت به دلیل تعلّل سازمان باشد ، سازمان باید خسارت را بپردازد و چنانچه فرد یا افراد خاصی مقصّر باشند، آنان ضامن خسارتند و فرمانده حق ندارد نام فرد یا افرادی را که ثبت نام کرده اند ، حذف کند.

( استفتائات از مقام معظم رهبری امام خامنه ای ، جزوه فقه سازمانی ، پژوهشگاه امام صادق علیه السلام. )


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: موعظه خوبان
برچسب‌ها: موعظه خوبان

تاريخ : شنبه 19 / 6 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.