برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
خداوند متعال در قرآن کریم، در آیات 33 تا 35 سوره زخرف با بیانی بسیار تکان دهنده کم ارزشی متاع دنیوی را بیان میکند. در حقیقت اين آيات بیانگر نظام ارزشى اسلام است.
خداوند متعال در قرآن کریم، در آیات 33 تا 35 سوره زخرف با بیانی بسیار تکان دهنده کم ارزشی متاع دنیوی را بیان میکند. در حقیقت اين آيات بیانگر نظام ارزشى اسلام و عدم معيار بودن مال و ثروت و مقامات مادى برای سعادت و خوشبختی انسان است.
راوی می گوید:«ابو امید» را دیدم که در،هر موضع از مسجد الحرام دو رکعت نماز می خواند.سؤال کردم این چه کاری است؟چرا در یک جا نماز نمی گزاری؟
جواب داد:زیرا مکان هایی که در آنها نماز می گزارم،در قیامت برای من گواهی می دهند و این آیه را قرائت کرد:
«یومئذ تحدّث اخبارها؛روزی که زمین به حوادث خود خبر می دهد».(سوره زلزال،آیه 4)
نتیجه این که زمین،همانند نوار ضبط صوت که با چرخش خود صدا را ضبط می کند،صداها و اعمال و حوادث را روی خود ضبط می کند،تا در صحنه قیامت آنها را پخش کند؛و چه شگفت انگیز است آن گاه که زمین به صدا در می آید و اعمال را پخش می کند و بدکاران را آشکار و نیکوکاران را شادمان می کند و هر اندازه قطعات بیشتری از زمین به نفع مؤمن شهادت دهند،شادمانی بیشتری دارد.
عبدالملک بن مروان زمامدار ستمگری بود و فرمانروایی ستمگرتر از خود بر کشور مسلمانان گمارده بود،از جمله فرمانروایان نصب شده توسط عبدالملک بن مروان،حجاج بن یوسف ثقفی در بصره و کوفه بود که دست به کشتار مردم به ویژه نابودی شیعیان امام علی(ع) زد.
عبدالملک شدیداً مراقب امام سجاد(ع) بود و می کوشید تا از رفتار آن حضرت(ع) بهانه ای بدست آورد تا بر او سخت بگیرد و یا توهین کند،روزی به او خبر دادند که امام سجاد(ع) با کنیز آزاد شده خویش ازدواج کرده است،او،طی نامه ای،آن حضرت(ع) را بر این کار شماتت کرد و از طرفی خواسته بود که به این وسیله امام(ع) را متوجه سازد که از همه امور او حتی امور داخلی و شخصی امام(ع) باخبر و مطلع است و همچنین خویشاوندی خود را به یاد او بیاورد.
امام سجاد(ع) طی نامه ای در پاسخ به او نوشت:اسلام و ایمان به خدا،همه امتیازات دیگر را از بین برده و می برد.همچنین با طنزی پنهان او را به گذشته جاهلی پدرانش (و خودش) سرزنش نمود و فرمود:
«هر فرد مسلمان هیچ پستی و خواری ندارد،بلکه پستی،تنها در جاهلیت است».1
همچنین امام(ع)با استناد به این آیه کریمه قرآن فرمودند:«قدکان لکم فی رسول الله اسوة حسنة؛به تحقیق رسول خدا(ص) برای شما الگوی نیکویی است».(سوره احزاب،آیه 21)
ایشان،اشاره به ازدواج پیامبر اکرم(ص) با صفیه کردند و همچنین یادآور شدند که چگونه پیامبر(ص) دختر عموی خود زینب را به عقد زید بن حارث که بَرده بود،در آورد.2
رسول خدا(ص) در مجلسی بودند که این آیات را از سوره زلزال قرائت فرمودند:
«فمن یعمل مثقال ذرة خیراً یره و من یعمل مثقال ذرة شراً یره؛هر کسی اندکی عمل خیر انجام دهد،آن را می بیند و هر کس اندکی عمل بد انجام دهد،آن را می بیند».(سوره زلزال،آیات 7 و 8)
یک عرب بادیه نشین تحت تأثیر قرار گرفت و عرض کرد،یا رسول الله!یک ذره را هم حساب می کنند؟
پیامبر(ص) فرمودند:آری.
بادیه نشین برخاست و گفت:وای بر آشکار شدن بدی و گریه می کرد.
رسول خدا(ص) فرمودند:این بادیه نشین دلش از ایمان به خدا برخوردار است.
و همچنین وقتی پیامبر(ص) این سوره را قرائت کردند و صعصعه آن را شنید،گفت:همین آیه را که از قرآن شنیدم برای من کافی است.1
خویشان را به خویشان خود بنمایند و نشان دهند (لكن از شدت هول به یكدیگر توجه نكنند)، گنهكار آرزو كند اى كاش مىتوانست از عذاب آن روز پسران خود را فدا دهد. و نیز همسر و برادرش را . و نیز خویش و قومش را كه (در دنیا) او را پناه مىدادند. و نیز همه كسانى را كه در روى زمیناند، تا این كار او را (از عذاب آن روز) نجات دهد.اما نمىتواند. عذاب الهى است ؛
ستمکاران وقتی در برابر عذاب الهى قرار گرفتند، گاهى تقاضاى تخفیف و گاهى تقاضاى مهلت مىکنند
ظالمان ستمپیشه، هنگامى که از مرحله حساب گذشته و در برابر عذاب الهى قرار گرفتند، گاهى تقاضاى تخفیف و گاهى تقاضاى مهلت مىکنند، اما «هنگامى که ظالمان مجازات را ببینند نه به آنها تخفیف عذاب داده مىشود و نه مهلت».
گروهی تلاش میکنند با القاءاین شبهه که انسان در نگاه اسلام حق تفکر در خصوص خداوند متعال ندارد ولی این در حالی است که در اسلام نه تنها فکر نکردن در هیچ موردی توصیه نشده است، بلکه فکر کردن در تمامی موارد توصیه مؤکد قرار گرفته است.گروهی تلاش میکنند با القاءاین شبهه که انسان در نگاه اسلام حق تفکر در خصوص خداوند متعال ندارد ولی این در حالی است که در اسلام نه تنها فکر نکردن در هیچ موردی توصیه نشده است، بلکه فکر کردن در تمامی موارد توصیه مؤکد قرار گرفته است.
خداشناسی اولین اصل توحید است. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «اول الدّین معرفته» یعنی ابتدای دین شناخت خداست و بسیار توصیه شده است که حتی در دعا از خدا بخواهیم که به ما نسبت به خودش معرفت (شناخت) بدهد، که دعای زیبا و ژرف «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ ... – خدایا تو خودت خود را به من بشناسان ...» از جمله این آموزه هاست.
تمامی قرآن کریم سخن در معرفی خداوند متعال دارد و توصیه مؤکد شده است که در این آیات تعقل، تدبر و تفکر نمایید. اگر کسی در مورد این که «خدا کیست؟» فکر نکند، که اصلاً به هیچ معرفی دست نمییابد و خدا شناس نمیگردد. پس چطور ممکن است گفته شود که در مورد «خدا کیست» فکر نکنید؟! سوره توحید سراسر معرفی این است که خدا کیست و هم چنین بسیاری از آیات دیگر؛ مانند:
ترجمه: اوستخدایى که غیر از او معبودى نیست داننده غیب و آشکار است اوست رحمتگر مهربان * اوستخدایى که جز او معبودى نیست همان فرمانرواى پاک سلامت[بخش و] مؤمن [به حقیقتحقه خود که] نگهبان، عزیز، جبار [و] متکبر [است]، پاک است خدا از آنچه [با او] شریک مىگردانند * اوستخداى خالق، نوساز، صورتگر [که] بهترین نامها [و صفات] از آن اوست آنچه در آسمانها و زمین است [جمله] تسبیح او مىگویند و او عزیز حکیم است.منبع: afkarnews.ir
رباخوار، مالک بهره نمىشود و اسلام سود رَبَوى را به رسمیّت نمىشناسد
یکی از مواردی که قرآن کریم به صراحتاً درباره آن سخن گفته و مردم را از ارتکاب به آن نهی فرموده، «رباخواری» است. رباخواری از نظر قرآن کریم حرام است و رباخوار با این عمل به جنگ با خدا میرود.
رسول خدا(ص) در مجلسی بودند که این آیات را از سوره زلزال قرائت فرمودند: «فمن یعمل مثقال ذرة خیراً یره و من یعمل مثقال ذرة شراً یره؛هر کسی اندکی عمل خیر انجام دهد،آن را میبیند و هر کس اندکی عمل بد انجام دهد،آن را میبیند».(سوره زلزال،آیات 7 و 8) یک عرب بادیه نشین تحت تأثیر قرار گرفت و عرض کرد،یا رسول الله!یک ذره را هم حساب میکنند؟ پیامبر(ص) فرمودند:آری. بادیه نشین برخاست و گفت:وای بر آشکار شدن بدی و گریه میکرد. رسول خدا(ص) فرمودند:این بادیه نشین دلش از ایمان به خدا برخوردار است. و همچنین وقتی پیامبر(ص) این سوره را قرائت کردند و صعصعه آن را شنید،گفت:همین آیه را که از قرآن شنیدم برای من کافی است.1 1.تفسیر ابوالفتوح رازی،ج 12، ص 147.
بگو: «اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طایفه شما، و اموالی که به دست آوردهاید، و تجارتی که از کساد شدنش میترسید، و خانه هائی که به آن علاقه دارید، در نظرتان از خداوند و پیامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است، در انتظار باشید که خداوند عذابش را بر شما نازل کند؛ و خداوند جمعیّت نافرمانبردار را هدایت نمیکند!»
زمستانی سرد کلاغ غذا نداشت تا جوجه هایش را سیر کند، گوشت بدن خودش را می کند و می داد به جوجه هایش می خوردند زمستان تمام شد و کلاغ مرد! اما بچه هایش نجات پیدا کردند و گفتند: آخی خوب شد مرد، راحت شدیم از این غذای تکراری! این است واقعیت تلخ روزگار ما…
جملاتی حکیمانه از قرآن کریم
كتابي فرخنده بر تو فرو فرستاديم، تا در آيات آن تدبير كنند و خردمندان از آن پند گيرند. ص آیه۲۹
************************
بدانید که زندگی دنیا بازی و سرگرمى و آرايش و فخرفروشى شما به یکدیگر و رقابت در افزایش اموال و فرزندان است. همانند باراني كه محصولش كشاورزان را در شگفتي فرو ميبرد ، سپس خشك ميشود به گونه اي كه آن را زرد رنگ ميبيني،سپس خس و خاشاک گردد ... زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست. حدید آیه ۲۰
************************
در روی زمین به تکبر راه مرو که نمی توانی زمین را بشکافی و هرگز قامتت به بلندای کوهها نمی رسد. اسراء آیه ۳۷
************************
بندگان خاص خداوند رحمان،كسانى هستند كه با آرامش و بى تكبّر بر زمين راه مى روند؛وهنگامى كه جاهلان آنها را مخاطب سازند [و سخنان نابخردانه گويند]، به ملايمت پاسخ مى دهند. فرقان آيه ۶۳
************************
در آنچه خداوند بر تو بخشيده است، سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنيا فراموش مكن و همانگونه كه خدا به تو نيكي كرده است نيكي كن و هرگز فساد در زمين منما كه خدا مفسدان را دوست ندارد. قصص آیه ۷۷
این درد خیلی قیمت دارد و بر خلاف سایر دردهاست. چرا همه می خواهند مثل حافظ شوند اما نمیشوند، چون یک درد قیمتی در دلش بود که می گفت: درد عشقی کشیده ام که مپرس
فرآوری: زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان
عده ای از ما آدم ها فکر می کنیم تنها وقتی گرفتاریم و حاجتی داریم؛ دعا تنها برای زمانی است که مریض هستیم، مریض داریم، چکمان پاس نشده و خلاصه گره ای به کارمان افتاده است ... در واقع تصر بر این است که دعا برای زمان درماندگی و بیچارگی درست شده و مثل دواست و دوا را در حال سلامتی خوردن، خودش نوعی بیماری است و هر کس دارو مصرف می کند، دیگران برای سلامتی ایشان دعا می کنند چون می فهمند که طرف حتماً بیمار است والا دارو نمی خورد و برایش شعر حافظ می خوانند که:
به ناز طبیبان نیازمند مباد وجود نازکت آزرده گزند مباد
رسول خدا(ص) در مجلسی بودند که این آیات را از سوره زلزال قرائت فرمودند:
«فمن یعمل مثقال ذرة خیراً یره و من یعمل مثقال ذرة شراً یره؛هر کسی اندکی عمل خیر انجام دهد،آن را می بیند و هر کس اندکی عمل بد انجام دهد،آن را می بیند».(سوره زلزال،آیات 7 و 8)
یک عرب بادیه نشین تحت تأثیر قرار گرفت و عرض کرد،یا رسول الله!یک ذره را هم حساب می کنند؟
پیامبر(ص) فرمودند:آری.
بادیه نشین برخاست و گفت:وای بر آشکار شدن بدی و گریه می کرد.
رسول خدا(ص) فرمودند:این بادیه نشین دلش از ایمان به خدا برخوردار است.
و همچنین وقتی پیامبر(ص) این سوره را قرائت کردند و صعصعه آن را شنید،گفت:همین آیه را که از قرآن شنیدم برای من کافی است.1