ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

ساعت زنگ‌دار در منظومه شمسی به صدا درآمد!

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

ساعت زنگ‌دار در منظومه شمسی به صدا درآمد!

فضاپيماي روزتا

ساعت زنگدار فضاپیمای روزتا برای بیدار شدن از یک خواب زمستانی 31 ماهه، امروز دوشنبه در عمق فضا به صدا درآمد.

فضاپیمای روزتا متعلق به آژانس فضایی اروپا در سال 2004 با هدف بررسی دنباله دار 67P/Churyumov-Gerasimenko به فضا پرتاب شد و در این مدت از کنار دو سیارک Steins‌ و Lutetia عبور کرد.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: ساعت زنگ‌دار در منظومه شمسی به صدا درآمد!

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 25 / 10 / 1398 | 8:13 | نویسنده : اکبر احمدی |

ماهیت ساختاری فضا-زمان چیست؟

Amazing-3D-Space-Bubble-Dekstop-Background-Wallpaper-1024x639

دانشمندان هنوز هم به دنبال آزمودن پیوستگی فضا-زمان یا دانه‌دانه بودن آن هستند.

 


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: ماهیت ساختاری فضا-زمان چیست؟

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 25 / 10 / 1398 | 8:8 | نویسنده : اکبر احمدی |

رفتگرهای ژاپنی فضا را می‌روبند

ژاپن یک فضاپیمای مجهز به یک کمند ۷۰۰ متری را برای جمع آوری زباله‌های فضایی راهی مدار زمین کرد.

 

ایسنا؛ این دستگاه که "کانوتوری"(به معنی لک‌لک در زبان ژاپنی) نام دارد، روز جمعه ساعت 13:27 دقیقه به وقت گرینویچ بر روی یک موشک H-IIB از مرکز فضایی تانگاشیما به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد و 15 دقیقه بعد با موفقیت از فضاپیما جدا شد.

این سیستم که با کمک یک شرکت سازنده تورهای ماهیگیری طراحی شده، حاوی رشته‌های آلومینیومی و سیم‌کشی فولادی با هدف کاستن از سرعت زباله‌ها و خارج کردن آن‌ها از مدار است.

دانشمندان سازمان اکتشافات هوافضای ژاپن یک کمند الکترودینامیکی طراحی کرده‌اند که زباله‌های فضایی را از مدار زمین بیرون کشیده و چندین تن ضایعات از جمله تجهیزات متروکه فضایی را راهی جو زمین کرده تا در آنجا بسوزند.


تخمین زده می‌شود که بیش از 50 سال فعالیت فضایی انسان از زمانی که روسیه ماهواره اسپوتنیک را در سال ۱۹۵۷ در مدار قرار داد، باعث تولید بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه زباله در مدار زمین شده باشد که شامل تجهیزات متروکه ماهواره‌های کهنه، ابزارها و قطعات موشک هاست. برخورد ماهواره‌ها و آزمایش سلاح‌های ضدماهواره‌ای این مشکل را بدتر کرده است.

بسیاری از این اجسام با سرعت بالا در حدود ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت در مدار زمین گردش می‌کنند و ممکن است برای فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی یا شبکه ارتباطات راه دور در مدار زمین تهدیدآمیز باشند.

فضاپیمای ژاپن در مسیر خود به ایستگاه فضایی همچنین تدارکاتی از جمله باتری و آب ‌آشامیدنی را نیز برای فضانوردان حاضر در آزمایشگاه مدارگرد حمل می‌کند.

 


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: رفتگرهای ژاپنی فضا را می‌روبند

تاريخ : سه شنبه 19 / 8 / 1398 | 9:43 | نویسنده : اکبر احمدی |

نخستین آزمایش نمونه خاک ماه توسط ماهنورد چین

نخستین آزمایش نمونه خاک ماه توسط ماهنورد چین

نخستین مأموریت نمونه‌برداری و آزمایش خاک ماه توسط ماهنورد یوتو با موفقیت انجام شد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، فرودگر چانگه-3 حامل ماهنورد Jadde Rabbit یا «یوتو» 14 دسامبر (23 آذر) بر سطح ماه فرود آمد؛ فرودگر و ماهنورد پس از طی کردن یک دوره سکون دو هفته ای 12 ژانویه (22 دی) از

خواب شبانگاهی بیدار شدند.

112-20.JPG

یک شب در ماه 14 روز زمین بطول می‌انجامد و در طول این زمان دما تا منفی 180 درجه سانتیگراد می‌رسد که در این زمان نور خورشید برای تأمین انرژی پنل‌های خورشیدی وجود ندارد.

واحدهای گرمایشی رادیوایزوتوپ حامل پلوتونیوم-238 باعث گرم‌ نگه داشتن ماهنورد یوتو در شب‌های سرد ماه می‌کنند.

بر اساس اعلام مرکز کنترل هوافضای پکن(BACC) ، نخستین مأموریت نمونه‌برداری و آزمایش خاک ماه، عصر پنج‌شنبه 16 ژانویه (26 دی) با موفقیت انجام شد؛ در این مأموریت، ماهنورد یوتو بمدت 30 دقیقه و با کمک بازوی مکانیکی اقدام به جمع‌آوری نمونه خاک از سطح ماه کرد.

«وو فنگلای» از محققان BACC تأکید می‌کند: در یک دستاورد مهم موفق به کنترل بازوی مکانیکی از فاصله 380 هزار کیلومتری و جمع‌آوری نمونه از سطح ماه شدیم.

مأموریت اصلی ماهنورد یوتو، آزمایش فناوری‌های جدید و جمع‌آوری داده‌های علمی از سطح ماه عنوان شده است که به توسعه برنامه فضایی چین در آینده منجر خواهد شد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، فرودگر چانگه-3 بمدت یک سال و ماهنورد یوتو بمدت سه ماه به فعالیت بر سطح ماه ادامه خواهند داد.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: نخستین آزمایش نمونه خاک ماه توسط ماهنورد چین

تاريخ : سه شنبه 19 / 8 / 1398 | 9:40 | نویسنده : اکبر احمدی |

آزمایش نظریه‌ی نسبیت عام با یک سیستم سه‌ ستاره‌ای

آزمایش نظریه‌ی نسبیت عام با یک سیستم سه‌ ستاره‌ای

یک سیستم سه‌ستاره‌ای شامل دو کوتوله‌ی سفید و یک تپ‌اخترِ ابرچگال که به تازگی کشف شده و در فضایی کوچکتر از مدار گردش زمین به دور خورشید واقع است، اخترشناسان را قادر می‌سازد تا طیف وسیعی از اسرار کیهانی از جمله ماهیت گرانش را کاوش کنند.

یک تیم بین‌امللی از ستاره‌شناسان شامل اینگرید استیرز (Ingrid Stairs)، ستاره شناس UBC، یافته‌های خود را پنجم ژانویه در Nature منتشر کردند [1].

یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی اهل آمریکا با استفاده از تلسکوپ بانک سبز بنیاد ملی علوم آمریکا تپ‌اختری به فاصله‌ی 4200 سال نوری از زمین را کشف کرد که 366 بار در ثانیه دوران می‌کند. این تپ‌اختر نزدیک مدار یک ستاره‌ی کوتوله‌ی سفید قرار دارد و این دو با کوتوله‌ی سفید دیگری که در فاصله‌ای دورتر قرار دارد، در چرخش‌اند.

این سیستم سه‌جسمی، بهترین فرصت دانشمندان برای کشف تخطی از مفهوم کلیدی در نظریه‌ی نسبیت عام آلبرت انیشتین است: مطابق با اصل هم‌ارزی قوی (strong equivalence principle)، اثر گرانش روی یک جسم به طبیعت یا ساختار داخلی آن جسم بستگی ندارد.

استیرز می‌گوید: «با انجام زمان‌سنجی بسیار دقیق پالس‌هایی که از این تپ‌اختر می‌آید، می‌توان میزان انحراف از این اصل را با حساسیتی چند برابر میزان فعلی مورد بررسی قرار داد. انحراف از اصل هم‌ارزی قوی، می تواند نشانه ای از نقص نسبیت عام به عنوان نظریه گرانش کلاسیک باشد و ما را به سمت یک نظریه‌ی اصلاح شده برای گرانش هدایت ‌کند.»

اسکات رانسم (Scott Ransom) سرپرست گروه از ر‌صدخانه‌ی ملی نجوم رادیویی آمریکا (NRAO) می‌گوید: «این سیستم سه‌گانه یک آزمایشگاه کیهانی طبیعی را در اختیار ما قرار می‌دهد، به مراتب بسیار بهتر از آنچه که قبلاً کشف شده بود تا به بررسی چگونگی عملکرد چنین سیستم هایی پرداخته شود و همچنین مسائل احتمالی مربوط به نسبیت عام را که فیزیک‌پیشه‌گان انتظار دارند تحت شرایط سخت ببینند، آشکار می‌سازد.»


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: آزمایش نظریه‌ی نسبیت عام با یک سیستم سه‌ ستاره‌ای

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 19 / 8 / 1398 | 9:38 | نویسنده : اکبر احمدی |

مردگان خود را به الماس تبدیل کنید +عکس

یکی از کارهایی که می‌توان با جسد مردگان کرد، تبدیل آنها به الماس است!

به گزارش اسپوتنیک، در شبکه های اجتماعی مطلبی مبنی بر تبدیل اجساد مردگان به الماس با پرداخت هزینه منتشر شده است. به گفته این مطالب، می‌توانید با پرداخت حدودا ۵ تا ۲۲ هزار دلار که بستگی به قیراط الماس دارد، جسد وابستگان خود را به حدود ۹ الماس تبدیل کنید.

 

 

گفته شده است که این فرآیند، حدودا ۳ ماه طول می‌کشد و رنگ الماس‌ها معمولا آبی است.

 

عده ای از کاربران عنوان کردند که دوست دارند پس از مرگ به الماس تبدیل شوند. به گفته این دسته از کاربران، در دوران زندگی خود که شخص مفیدی نبودیم مگر اینکه پس از مرگ تبدیل به کالای گرانقیمتی مانند الماس شویم.
عده ای دیگر از کاربران عنوان کردند که بازیافت فرآیند به صرفه ای است و در مورد تبدیل
جسد انسان به الماس نیز جالب خواهد بود.
اما در مقابل عده ای ای دیگر از کاربران عنوان کردند که دوست دارند که جسد آنان در خاک گذاشته شده و جزئی از زمین شوند.



موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: مردگان خود را به الماس تبدیل کنید +عکس

تاريخ : یک شنبه 17 / 8 / 1398 | 22:8 | نویسنده : اکبر احمدی |

ما هم آمریکا یی ها را به گوشه رینگ بردیم

ما هم آمریکا یی ها را به گوشه رینگ بردیم  کلیپ بسیار زیبا حتما دانلود کنید ضرر نمی کنید

دانلود کنید


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: ما هم آمریکا یی ها را به گوشه رینگ بردیم

تاريخ : یک شنبه 17 / 8 / 1398 | 21:12 | نویسنده : اکبر احمدی |

بخت النصر از کودکی تا مرگ

بخت‌النصر تأدیب خدا بر یهود

بخت النصر از کودکی تا مرگ

بخت النصر که از جبارترین، ستمکارترین و خونخوارترین پادشاهان دنیا به شمار می آمد،فرزند یکی از پادشاهان بابل در زمان ارمیای پیامبر بود.که مادرش که او را در اثر رابطه پنهانی با مردی حامله شده بود،پس از به دنیا آوردن فرزندش،او را از خود جدا و به کنار بتی سنگی در میان شهر بابل به نام نصر رها کرد تا کسی از وجود کودکش آگاهی نداشته باشد.از قضا؛ کودک زنده ماند و به مدت یک سال توسط ماده سگی تغذیه کرد.تغذیه او از شیر سگ سبب می شود تا از نظر روحی، از دنیای آدمیان به کنار رود و از نظر قوای جسمی بسیار نیرومند گردد پس از یکسال، باری دیگر به آغوش مادر خویش باز گشت و نزد او به سن هفت سالگی رسید.با اینکه این کودک زشت رو،به بیماری آبله دچار بود و پاهایش از ناحیه زانو لنگ می زد،اما هیچ کودکی تاب پایداری در برابر زور و نیرومندی هایش را نداشت. در حالی که تا 12سال در کنار مادر خویش به هیزم شکنی سرگرم بود،خداوند بعد از 12 سال،به پیامبران خویش (دانیال و ارمیا) خطاب کرد که از سرزمین بیت المقدس به سمت نینوا و بابل به نزد او بروید و از وی امان بگیرید؛چرا که این کودک روزی بر خاندان بنی اسرائیل قدرتمند خواهد شد. پس آن دو پیامبر،پا به بابل گذاشتند و در پی فرمانبری از فرمان خداوند، به کمک نشانه هایی که در یافت کرده بودند،در جستجوی او برخاستند.سرانجام،بخت النصر را یافتند و به او ابلاغ کردند که «ای پسر، تو روزی بر خاندان بنی اسرائیل پیروزی خواهی یافت و توانا خواهی شد.امروز ما از تو درخواست می کنیم؛تا آن زمان ما را در میان بنی اسرائیل امان دهی» بخت النصر نیز که از این خبر بسیار خشنود شده بود،عهد و پیمانی بست که به آنها امان دهد. پیامبران خدا به سمت بیت المقدس باز گشتند و به بنی اسرائیل خبر دادند که «اگر به درگاه خداوند متعال توبه نکنید، تمامی شما به دست چنین آدمی نابود خواهید شد!»، اما آنها سخنان دانیال و ارمیا را جدی نگرفتند و از سخن آنها پیروی نکردند.به همین خاطر،زمینه قدرتمند شدن روز به روز بخت النصر، به خواست خداوند فدا هم شد،تا اینکه او مُنشی مخصوص وزیر گردید،اما پس از چند سال کار برای وزیر، سمت او از منشی گری به حاکمیت یک زندان که پنج هزار نفر زندانی داشت، تغییر یافت.در


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: بخت النصر از کودکی تا مرگ

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 15 / 8 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

✍️دانستنی های تاریخی :


آیا میدانید : اولین مردمانی كه شیشه را كشف كردند و از آن برای منازل استفاده كردند ایرانیان بودند
آیا میدانید : اولین مردمانی كه زغال سنگ را كشف كردند ایرانیان بودند
آیا میدانید : اولین مردمانی كه مقیاس سنجش اجسام را كشف كرد ایرانیان بودند
آیا میدانید : اولین مردمانی كه به كرویت زمین پی بردند ایرانیان بودند
آیا میدانید : اولین مردمانی كه پا به قاره آمریكا گذاشتند ایراینان و ارتش داریوش بوده است و
كریستف كلب و واسكودوگاما بر اثر خواندن كتابهای ایرانی كه در كتابخانه واتیكان بوده به فكر قاره پیمایی افتاده اند
آیا میدانید : كلمه شاهراه از راهی كه كورش بین سارد پایتخت كارون و پاسارگاد احداث كرد گرفته شده

آیا میدانید : ابوریحان بیرونی به چرخش زمین پی برده بود واین گالیله نبوده است كه نخستین بار به چرخش زمین اشاره كرده است .
آیا میدانید : كورش بزرگ در شوروی سابق شهری ساخت به نام كورپولیس كه خجند امروزی نام دارد
آیا میدانید : كورش بزرگ پس از فتح بابل به معبد مردوك رفت و برای ادای احترام به بابلی ها به خدای آنان ستایش كرد و در همان معبد كه بیش از 1000 متر بلندی داشت برای اثبات حسن نیت خود به آنان تاج گذاری كرد
آیا میدانید : اولین هنرستان فنی و حرفه ای در ایران توسط كورش بزرگ در شوش جهت تعلیم فن وهنر ساخته شد
آیا میدانید : دیوار چین با بهره گیری از دیواری كه كورش در شمال ایران در سال 544 قبل از میلاد


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: ✍️دانستنی های تاریخی :

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 15 / 8 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

لزوم ايمان به همه آيات و احكام الهى

 



انسان در صورتى كه علاقه داشته باشد از نظر ايمان مؤمنى كامل و مقبول حق گردد، و به پاداش اعمالى كه در فضاى پر بركت ايمان كامل انجام مي دهد برسد، بايد از نظر قلبى به تمام حقايق مربوط به ايمان يعنى خدا، قيامت، فرشتگان، پيامبران، كتاب هاى الهى اعتقاد جزمى و يقينى داشته باشد، و از نظر نفسى به حسنات اخلاقى آراسته، و از نظر ظاهر مزين به اعمال صالحه ديده شود.
مؤمن واقعى بدون لحاظ چيزى به همه آيات و احكام الهى دلبسته و هريك را در جاى خود با نيتى خالص و همتى بلند به اجرا مي گذارد.
مؤمن حقيقى در آيات و احكام الهى تفكيك قائل نيست و حالت و نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ در خيمه حيات او و عرصه گاه ايمانش راه ندارد.
مؤمن مقبول حق به عبادات بدنى، مالى، حقوقى با كمال شوق و رغبت روى مي آورد و براى او فرقى ندارد كه در هر موقع خاص مكلّف به چه تكليفى است، او خود را بنده و عمله خدا ميداند، و هر لحظه آماده فرمانبردارى از دستورات خداست.
در فرهنگ سعادت بخش اسلام ارزش ويژه چنين انسانى است، و خير دنيا و آخرت و سعادت امروز و فردا مخصوص به اوست.
مؤمن مورد اكرام حق، احترام پيامبران و امامان و مايه بركت براى اهل زمين و ستارهاى درخشان در ديد تيزبين فرشتگان است.
در رابطه با ارزش و والائى چنين مؤمنانى رواياتى شگفت آور از اهل بيت نقل شده كه به بخشى از آن اشاره مي شود:
از حضرت صادق (ع) روايت شده:
«انما سمى المؤمن مؤمنا لانه يؤمن على الله فيجيز امانه:» «1»
مؤمن را به اين سبب مؤمن خوانده اند كه با بهره گيرى از ايمانش براى ديگران در دنيا و آخرت درخواست نجات مي كند و به شفاعت بر مي خيزد و خدا دعايش را مستجاب و شفاعتش را مي پذيرد.
امام صادق (ع) در روايتى بسيار مهم بدين گونه اوصاف مؤمن را بيان ميكند:
«المؤمن هاشمى لانه هشم الضلال والكفر والنفاق، المؤمن قرشى لانه اقر للشيئ و نحن الشيئ وانكر لاشيئ: الدلام واتباعه، والمؤمن نبطى لانه استنبط الاشياء تعرف الخبيث عن الطيب، والمؤمن عربى لانه عرب عنا اهل البيت، والمؤمن اعجمى لانه اعجم عن الدلام فلم يذكره بخير والمؤمن فارسى لانه تفرس فى الاسماء لوكان الايمان منوطا بالثريا لتناوله ابناء فارس:» «2»
مؤمن هاشمى است زيرا شكننده گمراهى و كفر و نفاق است، مؤمن قرشى است زيرا به حق با جان و دل اقرار دارد و ما اهل بيت همان حق هستيم، و منكر باطل و پيروان اوست، مؤمن نبطى است زيرا كشف كننده حقايق است و پاك را از ناپاك در همه مواردش مي شناسد، و مؤمن عربى است زيرا از ما اهل بيت سخن مي گويد، و مؤمن عجمى است زيرا از باطل به خير سخن نمي گويد، و مؤمن فارسى است زيرا به سماوات با نظر عقل و خرد نگاه مي كند، اگر ايمان آويخته به ثريا باشد فرزندان فارس آن را به دست مي آورند.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: لزوم ايمان به همه آيات و احكام الهى

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 3 / 8 / 1398 | 6:3 | نویسنده : اکبر احمدی |

دانستنیهایی از قرآن(ولایت،مکمل رسالت)

عکس پروفایل عید غدیر

«یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس ان الله لا یهدی القوم الکافرین » (سوره مائده/67)
ای پیام آور خدا آنچه از پروردگارت بر تو نازل شده، به مردم برسان، پس اگر این کار را انجام ندادی رسالت خدا را ابلاغ نکرده ای و همانا خداوند تو را از (شر و کید) مردم نگه خواهد داشت و بی گمان خداوند کافران را هدایت نخواهد کرد .
یا ایها الرسول: در قرآن سیزده بار خطاب به پیامبر با جمله یا ایها النبی آمده است که این موارد در سوره های انفال - توبه - احزاب - ممتحنه و تحریم دیده می شود و منحصرا تمام موارد، مربوط می شود به جهاد در راه خدا و یا سفارشهائی در باره همسران رسول الله . وتنها در دو مورد - که هر دو در سوره مائده است - خطاب یا ایها الرسول به پیامبر صلی الله علیه و آله شده است . جالب اینجا است که هر دو مورد نیز در باره ولایت است .
یکی از آن موارد همین آیه مورد بحث است و آیه دوم که بی ارتباط با این نیست این آیه می باشد: «یا ایها الرسول لا یحزنک الذین یسارعون فی الکفر من الذین قالوا آمنا بافواههم و لم تؤمن قلوبهم » ای رسول تو را نگران نسازد آنانکه به سرعت کافر می شوند از آنان که در زبان گفتند ما ایمان آوردیم ولی هرگز قلبهایشان ایمان نیاورد . چه بسیار از همین به ظاهر اصحاب پیامبر بودند که در روز غدیر خم پس از اعلام رسمی نصب جانشین از سوی رسول الله و به فرمان خداوند، تبریک و تهنیت به امیر المؤمنین گفتند و رسما اعلام داشتند که پس از پیامبر تو ولی و پیشوای هر مرد و زن مسلمان هستی ولی هنوز آب کفن پیامبر خشک نشده بود که سقیفه را تشکیل دادند و از این امر قطعی که خود نیز بر آن صحه گذاشته بودند سرباز زدند و انکار کردند و خلافت را غصب نمودند و چه بسیار آنهائی که در روز غدیر خم شاهد آن واقعه تاریخی بودند ولی پس از رحلت پیامبر بلافاصله از علی فاصله گرفتند .
اینها قطعا شامل همین آیه هستند که در ظاهر ایمان آوردند ولی ایمانشان حقیقی نبود بلکه بیشتر به خاطر مصالح خود در زبان ایمان آوردند .
در این زمینه روایتی در تفسیر علی بن ابراهیم از جابر بن عبدالله انصاری نقل شده که گفت: شخصی نزد امام باقرعلیه السلام این آیه را خواند: «و اسبغ علیکم نعمه ظاهرة و باطنة » حضرت فرمود: «اما النعمة الظاهرة فهی النبی صلی الله علیه و آله و سلم و ما جاء به من معرفة الله عزوجل و توحیده و اما النعمة الباطنة ولایتنا اهل البیت و عقد مودتنا فاعتقد و الله قوم هذه النعمة الظاهرة و الباطنة و اعتقدها قوم ظاهرة و لم یعتقدوها باطنة فانزل الله: یا ایها الرسول لا یحزنک الذین یسارعون فی الکفر . . . ففرح رسول الله (ص) عند نزولها اذ لم یقبل الله تبارک و تعالی ایمانهم الا بعقد ولایتنا و محبتنا» نعمت آشکار و ظاهر وجود رسول خدا است و آنچه از شناخت خدای عزوجل و توحید آورد و اما نعمت پنهانی و باطنی ولایت ما اهل بیت است و پیمان محبت با ما بستن . به خدا سوگند برخی از مردم به هردو نعمت ظاهری و باطنی معتقد شدند ولی گروهی تنها به نعمت ظاهری ایمان آوردند و نعمت پنهانی را نپذیرفتند پس خدای متعال این آیه را نازل فرمود:


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: دانستنیهایی از قرآن(ولایت،مکمل رسالت)

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 3 / 8 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

چند تمرین برای یاد خدا!

عکس نوشته آیه های قرآنی برای پروفایل

در کشاکش زندگی گاه مواقعی پیش می آید که ممکن است احساس کنیم، خدا به ما کاری ندارد یا گویا ما را فراموش کرده است. این پندار گرچه ظاهری کفرآمیز دارد اما ممکن است در ذهن بسیاری از ما به وجود آمده باشد و مناسب است که درباره آن اندیشه کنیم.

کلیدی که در دستان خود ماست
در حقیقت توجه خدا به ما ریشه ای در درون خودمان دارد یعنی اگر کاری نکنیم که توجه خدا را به خود جلب کنیم، او به سراغ ما نمی آید، با همه مهربانی و کرامتش. در کتاب خودش فرموده: "بگو پروردگارم به شما توجهی نمی کند اگر دعایتان نباشد"(1)
کلید توجه خدا در حقیقت در دستان خود ماست. گویا خدا متوجه ماست ولی تا ما خود را متوجه خدا نکنیم او توجه خود را به ما نشان نمی دهد. در قرآن کریم فرمود که "فَاذْكُرُونی أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لی وَ لا تَكْفُرُونِ"(2)
بنابراین اگر دوست داریم خدا ما را یاد کند باید خدا را یاد کنیم. به عبارت دیگر مانعی از جنس "خود ما" است که یاد خدا را در ما تأخیر می اندازد و برطرف کردن این مانع هم به همت و شوق و اراده خود ما مربوط است.
خدا به وعده اش عمل می کند
این تفکر که "نکند خدا ما را فراموش کرده است" زنگ خطری برای روحیه ماست و نشانه آن است که در طول زندگیمان خدا را یاد نمی کنیم و او نیز ما را یاد نمی کند که در نتیجه به این فکرهای باطل دچار شده ایم. زیرا خدای ما همان خدای قدیمیهاست با همان قدرت و شوکت و خدایی اش را در لابلای همین شرایط نیز نشان می دهد هر کس خدا را در کشاکش کارهای روزمره یاد کند، خواهد دید که خدا به وعده خود عمل می کند یعنی با وجود خود درک می کند که خدا با اوست و خدا هم به یاد اوست. شیرینی این ذکر از آنجاست که گاهی که به یاد خدا نیستیم، ناگهان خدا ما را به یاد خودش می اندازد و لذتی از بندگی نصیبمان می کند که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. این نمونه ای از یاد خداست. آیا ممکن است خدا دوستان خود را رها کند و آنها را خوار سازد؟
دوستان ممکن است مشکلات مختلفی در زندگی پیدا کنند اما دچار شکست روحیه و ذلت و حقارت نمی شوند. یاد خدا باعث شکوفایی درونی ما و به قول قرآن "فلاح" ما می شود.(3)
در جهت مقابل، برای اینکه خدا ما را یاد کند، باید او را در کشاکش امور زندگی یاد کنیم. گناه کردن نشانه فراموشی خداست. اگر در طول روز مواردی از گناه برایمان پیش بیاید و مثل بقیه مردم خود را آلوده به آنها کنیم و با دلایل و افکار خود توجیه کنیم، یعنی خدا را فراموش کرده ایم.

 


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: چند تمرین برای یاد خدا!

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 3 / 8 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

قرآن را با چه دیدگاهی بخوانیم؟

عکس نوشته آیه های قرآنی برای پروفایل

قرآن را با چه دیدگاهی بخوانیم؟

در طول تاریخ اسلام چهار گونه دیدگاه و برخورد با قرآن کریم را می توان شناخت و آثار و شواهد آن را در فرهنگ اسلامی و حوزه های مرتبط با قرآن کریم مشاهده نمود.

هر یک از این چهار برخورد به گونه ای خاص به سراغ قرآن رفته اند و هر کدام با قرآن شناسی مخصوص به خود، نظامی خاص را برای «ارتباط با قرآن» و «استفاده» از آن پیشنهاد کرده اند که عبارتند از: الف) اصالت کمیت ب) اصالت کیفیت ج) کمیت گرایی د) کیفیت گرایی.
الف) اصالت کمیت:
در این دیدگاه، قرآن پدیده ایست که تلاوت آن مایه اجر و ثواب است و اساساً برای این نازل شده است که افراد آن را بخوانند و به «ثواب و اجر» قرائت قرآن نایل شوند.
در این دیدگاه، راه ارتباط با قرآن، قرائت آن می باشد و تنها حاصل آن، اجر و ثواب مترتب بر آن است. کسی که با این دیدگاه به سراغ قرآن می رود، انتظاری جز کسب ثواب ندارد و تصوّری غیر از این که قرآن خواندن، مستحب مؤکّد و موجب اجر «کثیر» است، در ذهن او نیست؛ بنابراین کاملاً طبیعی است که در این دیدگاه خواندن زیاد قرآن مورد تشویق است و هر چه بیشتر بتوان قرآن خواند، بیشتر از آن استفاده شده است و ختم قرآن نیز کمال مطلوب شمرده می شود.
این دیدگاه با نزول وحی شکل گرفته است و در عهد نبوی نیز ملاحظه می شود که عده ای از صحابه، خواندن زیاد قرآن را کمال مطلوب می انگارند و به گونه ای جدّی اصرار می کنند که حتی در کمتر از هفت یا سه روز، قرآن را ختم کنند که با برخورد جدی پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) مواجه می گردند.
(ک. علوم القرآن عند المفسرین. ج2، ص 326، 327، 330، 331)
ب) اصالت کیفیت:
این دیدگاه نقطه مقابل دیدگاه اصالت کمیت است. در این دیدگاه، خواندن زیاد قرآن امری ممدوح و نیک تلقّی نمی شود و هیچ تشویقی در جهت تلاوت حجم زیادی از قرآن و یا ختم قرآن صورت نمی گیرد.
این دیدگاه با نزول وحی شکل گرفته است و در عهد نبوی نیز ملاحظه می شود که عده ای از صحابه، خواندن زیاد قرآن را کمال مطلوب می انگارند و به گونه ای جدّی اصرار می کنند که حتی در کمتر از هفت یا سه روز، قرآن را ختم کنند که با برخورد جدی پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) مواجه می گردند
در این دیدگاه، قرآن «جلوه خدا» ست که یک آیه نیز، مظهر کامل این تجلّی است و می توان در آیینه تنها یک آیه، جمال دوست را دید و کمال رب را کشف و شهود کرد.
این دیدگاه با دیده تحقیر و نقد، به دیدگاه پیشین می نگرد و هیچ گاه توصیه نمی کند که زیاد قرآن بخوانید و این تصور را که قرآن برای نیل به ثواب نازل شده است، تصوری قشری می شمارد و انتظاری جز ثواب، از تلاوت قرآن نداشتن را نگرشی کودکانه و جاهلانه می پندارد.
آنچه در این دیدگاه قابل توجه است، این است که: «کمیتش ابداً و اساساً اهمیت ندارد و برای ارتباط با قرآن حتی می توان روزها و هفته ها و ماهها، تنها و تنها به یک آیه اکتفا کرده و یا تنها یک سوره را برگزید و آن را خواند و بدین وسیله به جلوات الهی و عالم غیب متصل گردید و از آن بهره برد.
در این دیدگاه، مهم نیست که کسی، هیچ گاه قرآن را ختم نکند و یا تنها با معدودی آیات آشنا باشد و به همین آیات اکتفا کند؛ بلکه این مهم است که بتوان به بطون آیات رسید؛ بنابراین در این دیدگاه هیچ تشویق و توصیه ای بر یادگیری آیات بیشتر و انس با تعداد بیشتر آیات، نمی توان یافت. این دیدگاه را می توان در آرا و افکار برخی متصوفه و عرفا مشاهده کرد.

 


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: قرآن را با چه دیدگاهی بخوانیم؟

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 3 / 8 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

احادیث و آیات قرآن درباره رباخواری

رباخواری

آیات قرآن درباره حرام بودن ربا

سود، بهره، ربا، نزول و کلماتی از این دست، همگی به یک معنا هستند. ربا در عرف عامه به این معنا است که در ازای دریافت مبلغی پول به عنوان قرض، مبلغی بیشتر به عنوان اصل و سود پول به صاحب مال داده شود. سود پول هم در عرف بازار، در ماه متفاوت است و برخی ، از رباخواری به کسب پول و درآمدهای بیشتر می پردازند.

ربا و رباخواری از خطرناک ترین آفتهای اجتماعی و از گناهان بزرگ به شمار رفته است، که هرگز استثناپذیر نبوده و قابل تخصیص نیست.

ربا در دین اسلام یکی از گناهان کبیره است و در احادیث فراوانی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیه السلام تصریح به کبیره بودنش می فرمایند و نیز از جمله گناهانی است که در قرآن مجید بر آن وعده عذاب داده شده است بلکه تشدید عذاب آن را بیش از بسیاری از گناهان می فرماید.

رسول اکرم (ص) :کیفر شخص رباخوار هفتاد گونه عذاب میباشد که کمترین آن مانند عذاب شخصی است که با مادر خود در خانه کعبه و مسجد الحرام زنا کرده باشد. تفسیر جامع جلد 1 صفحه 393

تفسیرآیات 278 - 280 سوره بقره:

یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِیَ مِنَ الْرِّبَو اْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ
ای کسانی که ایمان آورده اید! تقوای الهی پیشه کنید و آنچه را از (مطالبات) ربا باقی مانده است، رها کنید، اگر ایمان دارید. (278)
در آیات قبل به مفاسد ربا اشاره شد که ربا فرد وجامعه را از تعادل خارج و آشفته می کند؛ (یتخبّطه الشیطان) وروشن شد که ربا در حقیقت کم شدن است، نه زیاد شدن؛ (یمحق الربا) اکنون نهی از ربا را صریحاً بیان می کند. (ذروا مابقی من الربا)
در تفاسیرِ مجمع البیان، المیزان و مراغی نقل شده است که وقتی آیه تحریم ربا نازل شد، برخی از صحابه همانند خالدبن ولید، عباس وعثمان، از مردم مقداری طلب از بابت ربا داشتند، آنها در مورد طلبکاری خود، از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم کسب تکلیف کردند و آیه فوق نازل شد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بعد از نزول این آیه فرمود:عباس، عموی من نیز حقّ مطالبه ربا ندارد و قبل از همه، باید خویشان من دست از ربا بردارند. همچنان که در طی خطبه ای فرمود:«وکلّ ربا فی الجاهلیة موضوع تحت قدمیّ هاتین و اوّل ربا اَضع ربا العباس» تمام رباهای مقرّر در دوره جاهلیّت را زیر پای می اندازم و از همه پیشتر رباهایی که برای عباس است.تفسیر فی ظلال القرآن.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: احادیث و آیات قرآن درباره رباخواری

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 29 / 7 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

“ذکر یونسیه” و اعمال و برکات آن

ذکر یونسیه

برکات و متن ذکر یونسیه

 حضرت یونس علیه السلام مدت ها در میان قومش به ارشاد مردم پرداخت ولی در مدت سی و سه سال فقط دو نفر به او ایمان آوردند او هم قوم خود را نفرین کرد و خداوند به او وعده داد که در فلان تاریخ عذاب خود را بر آنان خواهد فرستاد یونس از شهر خارج شد اما یکی از دوستانش در شهر ماند و مردم را از عذاب خدا ترساند و از آنها خواست توبه کنند و آنها که نشانه های عذاب وعده داده شده را دیدند از ترس عذاب توبه و ناله کردند تا خدا عذابش را از آنان بر گرداند یونس به امید اینکه مردم نابود شده اند به شهر بازگشت و وقتی دید همه چیز عادی است و مردم به کارشان مشغول عصبانی شد و شهر را بدون اجازه خداوند ترک کرد و با یک کشتی راهی دریا شد.
 
در بین راه ماهی غول پیکری به کشتی حمله کرد و به خواست خداوند متعال حضرت یونس را بدون اینکه به او آسیب برساند بلعید حضرت یونس وقتی به هوش آمد متوجه اشتباه خود شد و با ناله و تضرع به درگاه خداوند توبه کرد که توبه او در قرآن آمده است و بخشی از آیه به عنوان ذکر یونسیه مشهور شده است که علما و عرفا خواص بیشماری را برای آن نقل میکنند .
 
قرآن میفرماید :«وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَی فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»1 ؛ ذوالنون 2 را ، آنگاه که خشمناک برفت و پنداشت که هرگز بر او تنگ نمی گیریم و در تاریکی ندا داد :هیچ خدایی جز تو نیست ، تو منزه هستی ومن از ستمکاران هستم.



موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: “ذکر یونسیه” و اعمال و برکات آن

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 29 / 7 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

ماجرای دلسوزی عزرائیل ، جایی که دلش برای 2 نفر سوخت

دلسوزی عزرائیل

دلسوزی عزرائیل برای دو نفر

عزراییل یا ملک الموت فرشته ای از فرشتگان الهی است که از طرف خداوند مامور گرفتن جان آدم هاست . همه افراد نمی توانند ای فرشته را ببینند تا زمانی که مرگشان فرا برسد اما رسول خدا (ص ) توانایی دیدن این فرشته و صحبت با او را داشته است. مطلبی که در ادامه این بخش از نمناک آورده ایم بخشی از گفتگوی جالب بین رسول خدا و فرشته مرگ است ، با ما همراه شوید.

دلسوزی عزرائیل

عزرائیل برای چه کسانی دلسوزی کرده است؟ 

دل عزراییل برای چه کسانی سوخته است؟

روزی عزراییل به زیارت حضرت محمد (ص ) آمد . رسول خدا (صل الله علیه و آله) از او پرسید :ای برادر ! در این چند هزار سالی که جان بنده ها را گرفته ای و مامور قبض روح انسان ها بوده ای ، آیا شده دلت برای کسی بسوزد ؟

رحم عزرائیل

دلسوزی عزرائیل به دو نفر...



موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: ماجرای دلسوزی عزرائیل ، جایی که دلش برای 2 نفر سوخت

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 29 / 7 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

مرگ چطوریه؟ روایت جالب 6 انسانی که بعد مرگ زنده شدند

زنده شدن بعد مرگ

تا به حال به این فکر کرده اید که اولین دقایق و لحظات پس از مرگ چه می شود ؟ فرد چه می بیند و چه می شنود ؟ کجا و چطور می رود ؟ حرفهای جالب 6 فردی که زنده شدن بعد مرگ را تجربه کرده اند را بخوانید.

چه اتفاقی پس از مرگ می افتد؟ روایت 6نفر که زنده شدن بعد مرگ را تجربه کرده اند!

این سوال قدیمی می باشد که تعداد معدودی می توانند به این سوال پاسخ دهند که پس از مرگ چه اتفاقی می افتد ؟از نظر پزشکی مرگ چیزی است که همه آنرا به خاطر دارند و آنگونه که معلوم است ، دو غول بزرگی که ممکن است ما را بترسانند مرگ و مالیات می باشند . بطور کلی مفهوم مرگ یکی از آخرین اسرار زندگانی می باشد که ما به آن پی می بریم ( تاکید می شود از آخرین اسرار زندگی - صرف نظر از پیشرفت های علمی بزرگ خود ) .
تنها بینش و تصور ما از فردی که مرده این است که او جان ندارد و تنها از یک جهانی به جهانی دیگر منتقل شده است . به نظر شما مرگ به چه چیزی شباهت دارد ؟!
 



موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: مرگ چطوریه؟ روایت جالب 6 انسانی که بعد مرگ زنده شدند

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 29 / 7 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

انسان ها هنگام مرگ چه چیزهایی می بینند؟

هنگام مرگ

اتفاقاتی که هنگام مرگ برای انسان رخ می دهد؟

بسیاری از ما درباره لحظه مرگ و جان دادن صحبتهایی را شنیده ایم و فرا رسیدن آن لحظه و اتفاقاتی که قرار است برایمان پیش آید ، خوف و وحشت داریم . در لحظه مرگ برخی از واقعیت ها که در زمان حیات، بر انسان پوشیده است ، بر او آشکار می ‏شود؛ زیرا در آن زمان که آدمی از مرز دنیا می گذرد، فرشته مرگ را می بیند و در آستانه جهان غیب قرار می گیرد. در این بخش از نمناک شما را با اتفاقاتی که لحظه مرگ می افتد آشنا می کنیم.

هنگام مرگ

هنگام مرگ چه اتفاقی می افتد؟

آدمی در لحظه جان دادن چه می بیند؟

در لحظه مرگ رابطه انسان با اطرافیان و اطرافیانش با وی قطع می شود؛ نه محتضر می تواند مشاهدات خود را برای آنان بگوید و آنچه بر وی می گذرد، توضیح دهد و نه اطرافیان قادرند به اطلاعات و مشاهدات محتضر پی ببرند و از چگونگی حالش آگاهی یابند و برخی از واقعیت ها در زمان حیات، بر انسان پوشیده است و لحظه مرگ، بر او آشکار می ‏شود.

مشهودات اهل ایمان و کفر در لحظه مرگ به اعمال آن ها بستگی دارد؛ اهل ایمان و عمل صالح از کرامات حق تعالی بهره مند می شوند و مناظر مطبوع و دلپذیر را می بینند ولی اهل کفر و نفاق به اندازه حظّ و بهره خود و آنچه در دار دنیا کسب نموده اند، آثار غضب و قهر الهی را مشاهده می کنند.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: انسان ها هنگام مرگ چه چیزهایی می بینند؟

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 29 / 7 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

شب اول قبر انسان چگونه شبی است؟

شب اول قبر

به محض ورود میت به قبر ، شب اول قبر آغاز می شود که ممکن است تحمل همان سختی های اولیه ، جهت آشنایی با جهان آخرت ، پذیرفتن حقایق هولناکی چون حساب و کتاب ،نکیر و منکر ،برزخ و قیامت و... باشد.

شب اول قبر چگونه است

انسان پس از مرگ وارد عالمی می شود به نام«عالم برزخ» حیات برزخ و حقیقت باطن همین عالم دنیاست. دنیا ظاهری دارد و باطنی، ظاهر دنیا که بدان عالم مُلک گفته می شود همین دنیای مادی که ما در آن زندگی می کنیم که خصوصیات خاص خودش را دارد(مکان، زمان، مادی بودن...) همین دنیا باطنی دارد که بعضی خصوصیات عالم دنیا را داراست. مثلاً شکل و اندازه و رنگ و بو در آن عالم هم وجود دارد و لکن ماده در آنجا نیست. صورت مردمان برزخی رنگ و اندازه مشخصی دارد و در آنجا خوشحالی و مسرّت و غضب و نگرانی هست در آ نجا نور هست و لکن آنجا ماده نیست

در بعضی از روایات از همین حیات برزخی به«عالم قبر» تعییر شده است. در روایتی است که از امام صادق ـ علیه السّلام ـ پرسیدند:برزخ چیست آن حضرت فرمود:قبر از هنگام مرگ آدمی است تا روزی که قیامت می شود

پس مراد از قبر در بعضی روایات این گودال خاکی که بدن میت در آن جا می گیرد، نیست بلکه باطن همین قبر مراد است که همان عالم برزخ است از آنجایی که قبر خاکی جایگاه و محل استقرار بدن جسمانی است و عالم برزخ نیز جایگاه استقرار روح انسان است به عالم برزخ عالم قبر نیز گفته می شود.

در روایت مفصّلی است از حضرت امیرالمؤمنین که آن حضرت در وصف مرگ انسان و انتقال او به قبر و شاهدات او در قبر توضیحاتی می فرماید که ما به قسمتی از آن اشاره می کنیم، در بخشی که مربوط به مرگ مؤمنان و مشاهدات آنان است این چنین می فرماید:... او می شناسد کسی را که او را غسل می دهد و قسم می دهد افرادی را که جنازة او را حمل می کنند که به سرعت ببرند و زودتر به خاک بسپارند و وقتی که او را وارد در قبرش می کنند دو مَلَک به نزد او می آیند و آن دو، دو فرشتة بازپرسی و باز جوئی کننده از عقائد و کردار او هستند ...


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: شب اول قبر انسان چگونه شبی است؟

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 29 / 7 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

تنها راه بازگشت مردگان به دنیا چیست؟

آیا مردگان راه بازگشتی دارند ؟ چه راهی ؟

هنگامی که روح انسان از بدن او جدا می شود و انسان از خدا درخواست بازگشت به دنیا را می کند ، خداوند تنها یک راه را برای بازگشت به دنیا جلوی پای انسان ها قرار می دهد که در این بخش به بیان این راه بازگشت مردگان می پردازیم.

بازگشت مردگان

راه بازگشت مردگان به دنیا پس از مرگ چیست؟

بازگشت مردگان به زندگی دنیایی

آیا فکر می کنید هنگامی که روح از تن جدا می شود راهی برای بازگشت به دنیا وجود ندارد ، اما به خواست و اراده خداوند همه چیز امکان پذیر است و همانگونه که به اذن خدا و به دست حضرت عیسی مردگان زنده می شدند ، راهی برای بازگشت از دنیای آخرت به این جهان وجود دارد .

هنگامی که میت را غسل داده و راهی قبرستان می کنند، روح میت از بالا تمامی ماجرا را نظاره می کند و البته نمی داند که از دنیا رفته است. وقتی او خوب به جسم خود می نگرد و می بیند که می خواهند او را دفن نمایند ، به پیش اطرافیانش می رود و به آنها می گوید من زنده هستم اما هیچ کس صدایش را نمی شنود.

بازگشت مردگان زنده

بازگشت از دنیای آخرت به این جهان چگونه است؟

وقتی میت را دفن می کنند او هنوز فکر می کند زنده است پس سعی می کند از جایش برخیزد و به سمت خانه اش برود اما هنگامی که می خواهد بلند شود سرش به سنگ لحد برخورد می کند و متوجه می شود که دستش از دنیا کوتاه شده است .


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: تنها راه بازگشت مردگان به دنیا چیست؟

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 29 / 7 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.