ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

پایستگی انرژی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

پایستگی انرژی

پایستگی انرژی

یکی از محبوب ترین آزمایش هایی که سال هاست سر کلاس انجام می دهم آزمایشی است که در آن سرم را مستقیما در مسیر وزنه ی تخریب، که همتای کوچک وزنه های تخریب واقعی است ، قرار می دهم و زندگی ام را به مخاطره می اندازم. البته که این وزنه کوچک می تواند به اسانی مرا بکشد. وزنه های تخریبی که آنها را گروه های تخریب بکار می برند وزنه های کروی شکلی هستند با وزنی در حدود هزار کیلو، ولی وزنه من ۱۵٫۵ کیلو وزن دارد. در حالی که در یک طرف کلاس ایستاده و سرم را به دیوار چسبانده ام وزنه آونگ را در دستانم می گیرم و آن را تا چانه ام بالا می آورم. وزنه را که رها می کنم باید مواظب باشم که آن را اصلا به جلو هل ندهم حتی به اندازه فوق العاده کم. کوچکترین هل که به وزنه بدهم مرا آسیب می زند یا حتی می کشد. از دانشجویانم می خواهم که حواس مرا پرت نکنن، صدا نکنند، و حتی کوتاه زمانی نفس نکشند و می گویم اگر چنیین نکنند چه بسا این آخرین بار باشد که به آنها درس می دهم.

اعتراف می کنم هر بار که این آزمایش را انجام می دهم، آن زمان که وزنه تاب خوران به سویم می شتابد حس می کنم آدرنالین خونم بالا می رود و با این که یقین دارم فیزیک مرا نجات خواهد داد همیشه وقتی که وزنه تا مویی مانده به چانه ام جلو می آید اعصابم خورد می شود. بی اختیار دندان هایم را به هم می فشارم و حقیقت این است که چشمانم را نیز می بندم! می پرسید که انجام این آزمایش چه سودی برای من دارد؟ اعتقادم این است که به یکی از مهم ترین مفاهیم همه ی فیزیک، یعنی « پایستگی انرژی » راسخ می شود.

یکی از ویژگی های چشمگیر جهان ما این است که انرژی از نوعی به نوع دیگر، و دیگر و حتی به نوع اولیه خود تبدیل می گردد. انرژی می تواند تبدیل شود ولی هرگز از بین نمی رود و هرگز به دست نمی آید. در واقع این تبدیل بی وقفه انجام می شود.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: دانستنی ها

تاريخ : چهار شنبه 8 / 7 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

۲۰ واقعیت گرانشی

 ۲۰ واقعیت گرانشی

سیب نیوتن که او را به فکر فرو برد و کارهای اینشتین که فیزیک را متحول کرد هر دو مفهومی را در دل خود نهان دارند و آن هم گرانش است. گرانشی که ضعیف‌تر از آن‌ چیزی است که فکرش را می‌کنید و عجیب‌تر از آن‌چیزی است که تصورش را می‌کنید.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: #سرعت #اینشتین #گرانش #نیوتون

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 6 / 5 / 1399 | 8:32 | نویسنده : اکبر احمدی |

کشف منبع اصلی آب روی ماه

کشف منبع اصلی آب روی ماه

کره ماه

ناسا اعلام کرد به شواهدی از وجود آب در سنگ دانه های معدنی روی سطح ماه از یک منبع ناشناخته در اعماق زیر سطح این کره، دست یافته است.

این یافته ها که توسط مدارگرد هندی چاندرایان -1 به دست آمده نشان دهنده نخستین تشخیص این نوع آب از مدار ماه است.

تحقیقات پیشین روی نمونه های ارسال شده توسط برنامه اکتشافی آپولو، وجود آب ماگمایی را بر روی ماه نشان داده بود.

ناسا طی بیانیه ای اعلام کرد: دانشمندان با استفاده از داده های تجهیزات "نقشه بردار معدن شناسی ماه" (M3) بر روی فضاپیمای چاندرایان -1 سازمان تحقیقات فضایی هند، از راه دور، آب ماگمایی یا همان آبی که منشا آن اعماق درونی ماه است را بر روی سطح تنها قمر زمین شناسایی کرده اند.

تجهیزات M3 دهانه Bullialdus را که در نزدیکی خط استوا ماه قرار دارد، تصویربرداری کرده است.

"راشل کلیما" زمین شناس سیاره ای در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز گفت: این سنگها که به طور معمول در اعماق سطح قرار دارند، توسط اثری که دهانه Bullialdus را ایجاد کرده است از اعماق به سطح ماه آمده اند.

وی افزود: در مقایسه با اطراف این دهانه دریافتیم، بخش مرکزی این دهانه حاوی میزان قابل توجهی هیدروکسیل – مولکولی حاوی اتم های اکسیژن و یک اتم هیدروژن- است؛ این شاهدی است که نشان می دهد سنگ های این دهانه حاوی آب هستند که از اعماق سطح ماه نشات می گیرند.

در سال 2009، تجهیزات M3 نخستین نقشه معدن شناسی از سطح ماه را تهیه کرد و از وجود مولکول های آب در مناطق قطبی ماه خبر داد.

تصور می شود این آب لایه نازکی است که از برخورد بادهای خورشیدی با سطح ماه ایجاد شده است. دهانه Bullialdus منطقه ای با محیط نامساعد برای بادهای خورشیدی است که امکان تولید میزان چشمگیر آب بر روی سطح ماه را فراهم نمی کند.

"پیت وردن" مدیر مرکز تحقیقات ایمز ناسا در موفیت فیلد گفت: ماموریتهای مختلف ناسا داده های مهمی را جمع آوری کرده است که به طور اساسی شناخت ما را از وجود آب بر روی سطح ماه تغییر می دهد.
تشخیص آب داخلی ماه از مدار این قمر به آن معناست که دانشمندان می توانند آزمایش برخی از یافته های به دست آمده از مطالعات را در محتوای وسیع تری از جمله در مناطقی که بسیار دورتر از مناطق فرود آپولو است آغاز کنند.
سالهای سال محققان معتقد بودند که این سنگ ها به دست آمده از ماموریت آپولو کاملا خشک هستند و هرگونه آب شناسایی شده در این نمونه ناشی از آلودگی آن به آب زمینی است.
کلیما می گوید اکنون که آب را در ماه با منشا داخلی شناسایی کرده ایم می تواینم این آب را با دیگر ویژگی های سطح ماه مقایسه کنیم.

به گفته وی این آب ماگمایی داخلی همچنین شواهدی را از فرایندهای آتشفشانی ماه و ترکیبات داخلی آن برای ما فراهم می آورد که به ما کمک می کند به سوالاتی در مورد چگونگی شکل گیری ماه و چگونگی تغییر فرایند های ماگمایی در زمان خنک شدن آن پاسخ دهیم.

کنجکاو


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: دانستنی ها

تاريخ : چهار شنبه 6 / 5 / 1399 | 8:30 | نویسنده : اکبر احمدی |

سیاهچاله ای که هر چیزی را نمی بلعد!

سیاهچاله ای که هر چیزی را نمی بلعد!

ستاره شناسان رصدخانه اشعه ایکس چاندرا توضیحی برای عملکرد سیاهچاله ای پیدا کرده اند که در قلب کهکشان راه شیری ما قرار دارد تا مشخص شود که چرا این سیاهچاله چون بسیاری دیگر هرچه را که می بیند نمی بلعد.

به گزارش مهر، شاید وقتی نام سیاهچاله به میان می آید همه تصور کنند که سیاهچاله یک مصرف کننده حریص است که هرچه را که در تیررس خود قرار دارد می بلعد، اما ستاره شناسان با استفاه از رصدخانه اشعه ایکس چاندرا به این نتیجه رسیده اند که سیاهچاله ای که در قلب کهکشان راه شیری قرار دارند، در رابطه با امورات خورد و خوراک خود چندان منظم نیست.

این تصویر مرکب در اطراف سیاهچاله پرجرم کهکشان راه شیری انتشار اشعه X-(آبی رنگ) و مادون قرمز (بنفش و زرد) را نشان می دهد.

تصاویر جدید از کمان ای (که کمان ای ستاره خوانده می شود) و تقریبا در فاصله ۲۶ هزار سال نوری از زمین قرار دارد، نشان می دهد که این سیاهچاله کمتر از یک درصد از گاز در دسترس خود را می مکد و قسمت اعظم آن را پیش از بلعیدن در فضا بالا می آورد. کمان ای (Sagittarius A*) یک منبع قوی امواج رادیویی بسیار فشرده و پرجرم در مرکز کهکشان راه ‌شیری است. دانشمندان اعتقاد دارند که این جرم یک سیاهچاله ابرپرجرم باشد که از لحاظ ظاهری در مرز صورت فلکی کمان و عقرب قرار دارد.

فنگ یوان از رصدخانه ستاره شناسی شانگهای در چین در تحقیق خود درباره این پروژه نوشته است: برخلاف آنچه مردم می پندارند، سیاهچاله ها هر آنچه را که به سمت خود می کشند نمی بلعند. ظاهرا بلعیدن و فرودادن غذا برای کمان ای قدری دشوار است. یافته های جدید به رازی که ستاره شناسان مدتها با آن رو به رو بودند پاسخ می دهد. ستاره شناسان مدتها این سوال را مطرح می کردند که چرا سیاهچاله ها به شکل شگفت انگیزی کم نور به نظر می رسند. سیاه چاله ها زمانی تشکیل می شوند که ستاره های بزرگ می میرند و گرانش به قدری زیاد است که حتی نور هم نمی تواند از آن بگریزد. نیروی گرانشی سیاهچاله ها را می توان به وسیله اشعه ایکس اندازه گیری کرد که نشان می دهد چقدر گرما تولید شده است.

دنیل وانگ از دانشگاه ماساچوست به عنوان رئیس این گروه تحقیقاتی گفت: طی ۲۰ سال گذشته بحثی درباره سرنوشت ماده اطراف سیاه چاله درجریان بود. دانشمندان می خواستند بدانند که آیا سیاهچاله ماده را در هم ادغام می کند و یا می تواند ماده را از خود بیرون بیاندازد. این نخستین شاهد مستقیم از بیرون ریزی محسوب می شود.

bigbangpage.com


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: دانستنی ها

تاريخ : چهار شنبه 6 / 5 / 1399 | 8:29 | نویسنده : اکبر احمدی |

معمای 300 ساله چرخش مرکز زمین بالأخره حل شد

معمای 300 ساله چرخش مرکز زمین بالأخره حل شد

دانشمندان دانشگاه لیدز موفق به حل یک مسأله 300 ساله با موضوع جهت چرخش مرکز زمین شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هسته درونی زمین از آهن جامد ساخته شده و در یک جهت رو به شرق می‌چرخد.

این بدین معناست که این هسته سریع‌تر از مابقی سیاره می‌چرخد، در حالی که هسته بیرونی‌تر که عمدتا از آهن ذوب‌شده ساخته شده، با سرعت کندتری به سمت غرب می‌چرخد.

گرچه «ادمون هالی» حرکت رو به غرب میدان ژئومغناطیسی زمین را در سال 1692 نشان داد، این نخستین باری است که دانشمندان توانسته‌اند شیوه چرخیدن هسته درونی را به رفتار هسته بیرونی‌تر مرتبط کنند. سیاره خاکی به دلیل واکنش به میدان ژئومغناطیسی بدین شیوه رفتار می‌کند.

این یافته به دانشمندان در تفسیر دینامیک کره خاکی که منبع میدان مغناطیسی زمین است، کمک می‌کند.

در چند دهه اخیر، زلزله‌نگارهایی که در حال اندازه‌گیری زمین‌لرزه‌های سراسر هسته زمین بوده‌اند، یک ابرچرخش هسته درونی‌تر جامد را در مقایسه با سطح زمین شناسایی کرده‌اند.

به گفته دکتر فیلیپ لیورمور از مدرسه زمین و محیط زیست دانشگاه لیدز، این ارتباط به سادگی از طریق عمل مساوی و مخالف توضیح داده می‌شود.

میدان مغناطیسی موجود هسته درونی‌تر را به سمت شرق تحریک می‌کند و موجب می‌شود که این هسته سریع‌تر از زمین بچرخد و همچنین در هسته بیرونی‌تر مایع موجب چرخش به سمت مخالف می‌شود.

اندازه هسته‌ درونی‌تر آهن جامد به اندازه ماه است و توسط هسته‌ بیرونی‌تر مایع (آلیاژ آهن) احاطه شده و حرکت میدان ژئومغناطیسی را ایجاد می‌کند.

این حقیقت که میدان مغناطیسی داخلی زمین طی بازه زمانه چند دهه‌ای به کندی تغییر می‌کند، به مفهوم آن است که نیروی الکترومغناطیسی مسئول تحریک هسته‌های درونی‌تر و بیرونی‌تر، خود طی زمان تغییر خواهد کرد.

این موضوع می‌تواند توضیح‌دهنده نوساناتی در چرخش عمدتا به سمت شرق هسته درونی‌تر باشد.

یک تحقیق پیشین که مبتنی بر صخره‌های با عمر صدها هزار سال بود، نشان می‌دهد این جهت همواره رو به غرب نبوده است و در تعدادی از بازه‌های زمانی حرکت به سمت شرق ممکن است در سه هزار سال اخیر رخ داده باشد.

چنانچه از دیدگاه مدل جدید به این موضوغ نگریسته شود، این امر نشان می‌دهد که هسته درونی ممکن است چرخش رو به غرب را در چنین بازه‌ای تجربه کرده باشد.

محققان در مطالعه جدید از مدلی از زمین که در ابررایانه Monte Rosa بود، استفاده کردند. این ابررایانه عظیم بخشی از «مرکز ابرمحاسباتی ملی سوئیس» است.

با استفاده از مدل جدید، دانشمندان توانستند هسته زمین را با دقت 100 برابر بهتر از دیگر مدل‌ها شبیه‌سازی کنند.

جزئیات این یافته‌ مهم در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: دانستنی ها

تاريخ : چهار شنبه 6 / 5 / 1399 | 8:26 | نویسنده : اکبر احمدی |

کشف فرایند "کارخانه کیهانی" بلوک‌های سازنده حیات

مطالعه سهم میدان های پیمانه ای در فیزیک کیهان اولیه

 

دانشمندان فرایند موجود در "کارخانه کیهانی" تولید‌کننده بلوک‌های سازنده حیات (آمینواسیدها) را کشف کردند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تیمی از محققان امپریال کالج لندن، دانشگاه کنت و آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور دریافتند هنگامی که دنباله‌دارهای یخی با یک سیاره تصادم پیدا می‌کنند، آمینواسیدها می‌توانند تولید شوند.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: دانستنیها

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 23 / 3 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

طول عمر کیهان تخمین زده شد

طول عمر کیهان تخمین زده شد

جهان ما چقدر بزرگ است؟

دانشمندان فیزیک نظری در موسسه فناوری کالیفرنیا اعلام کردند که اگر سنگین ترین ذرات بنیادین شناسایی شده سنگینتر از تصور دانشمندان باشد، کل کیهان ممکن است ظرف 10 میلیارد سال آینده و حتی زودتر به پایان برسد.

پروتنها و نوترونها که هسته اتمها را می سازند از ذرات بنیادینی به نام کوارک تشکیل شده اند. پروتنها و نوترونها از سبکترین و ثابتترین حالت کوارکها تشکیل شده که به آنها کوارک بالا و کوارک پایین گفته می شود.

کوارک بالا (Up quark)یکی از کوارکهای مهم از این جهت است که ذرات هسته‌ ای را می ‌سازد. کوارک بالا سبک ترین کوارک میان کوارکهای دیگر است و در مدل استاندارد فیزیک هسته‌ ای کوارک بالا سازنده ذرات هسته ‌ای است.

کوارک پایین (Down quark) دومین کوارک از لحاظ سبکی است و اولین کوارک از لحاظ دارا بودن بار الکتریکی است. در مدل استاندارد در فیزیک کوارک پایین و کوارک بالا به تنهایی پروتون و نوترون را می سازند. پروتون از یک کوارک پایین و دو کوارک بالا ساخته شده ‌است اما نوترون از دو کوارک پایین و یک کوارک بالا ساخته شده ‌است.

سنگینترین و غیرثابت ترین حالکت کوارکها، کوارک سر (Top quark) است که آزمایشهای کنونی نشان می دهد 184 مرتبه سنگین تر از پروتون است.

اکنون فیزیکدانهای نظری به این نتیجه رسیده اند که اگر کوارک سر سنگینتر از چیزی باشد که آنها اعتقاد دارند، انرژی که خلاء را اشباع می کند روزی بی ثابت می شود.

شان کارول فیزیکدان نظری از موسسه فناوری کالیفرنیا گفت: اگر خلا بی ثبات شود، همه ما از بین می رویم.

در چنین شرایطی نخست حبابهای میکروسکوپی ظاهر شده و بر میدان هیگز که در فضا فراوان بوده و مسئول جرمهای ذراتی چون الکترون و کوارک بوده تأثیر می گذارد.

این حبابها موجب می شود که میدان هیگز انرژی کمتری از مقدار کنونی خود داشته باشد. اگر یک حباب به زمین اصابت کند، جرم تمام ذراتی که به میدان هیگز وابسته اند تغییر می کند و هیچ موجود زنده ای باقی نمی ماند. این حبابها ممکن است هر 20 میلیارد سال یا زمانی نزدیک به آن ظاهر شوند. درحال حاضر سن کیهان 13.8 میلیارد سال است، بنابرین تقریبا 10 میلیارد سال دیگر برای حیات کیهان زمان باقی مانده است.

کیهان ، گیتی یا جهان به طور عمومی به عنوان کلیت وجود تعریف می شود که شامل سیاره ها، ستاره ها، کهکشانها، محتویات فضای میان کهکشانی و تمام ماده و انرژی می شود.

کنجکاو


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: دانستنیها

تاريخ : پنج شنبه 23 / 3 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

روزی انسان از کجا و چطور تامین می شود؟

روزی انسان
 

روزی انسان از کجا و چطور تامین می شود؟

انسان چگونه روزی خود را کسب می کند؟

خداوند کریم وقتی انسان را خلق می کرد از قبل روزی او را نیز برایش حساب کرده است انسان با توجه به اطمینانی که نسبت به خدای مهربان دارد آگاه است که در هرشرایطی خداوند روزیش را خواهد داد و لذا به آرامش در زندگی دست می یابد.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: دانستنیها

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 21 / 12 / 1398 | 7:36 | نویسنده : اکبر احمدی |

واجبات نماز چند تا است

واجبات نماز

واجبات نماز چند تا است

واجبات نماز یازده چیز است که بعضی از آن ها «رکن» و بعضی دیگر «غیر رکن» می باشد:

1. نیّت

2. تکبیرةالاحرام

3. قیام

4. رکوع

5. سجود (دو سجده)

6. قرائت

7. ذکر

8. تشهد

9. سلام

10. ترتیب

11. موالات

رکن


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: دانستنیها

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 21 / 12 / 1398 | 7:34 | نویسنده : اکبر احمدی |

دین اسلام چه نوع پوشش و آرایشی را مجاز می داند؟

آرایش اسلامی

پوشش و آرایش مجاز در اسلام

آرایش در اسلام نفی نشده و در صورتی که برای جذب نامحرم نباشد و زن برای همسرش خود را بیاراید ، اشکالی ندارد . در اسلام به پوشش فرد نیز توجه شده است و در زمینه پوشش و آرایش احکامی وضع شده است. در این بخش از نمناک بیان حکم کلی پوشش و آرایش برای خانم ها و آقایان، از نظر اسلام می پردازیم.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: دانستنیها

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 21 / 12 / 1398 | 7:30 | نویسنده : اکبر احمدی |

فواید ، فضایل و آثار باور نکردنی نماز شب

نماز شب

فواید ، فضایل و آثار باور نکردنی نماز شب 

یکی از سفارشات با فضیلت اولیا و انبیا خواندن نماز شب می باشد که به عنوان یکی از برنامه های سازنده اسلامی محسوب می شود آن را هر چه بیشتر به سمت وادی معنویات سوق می دهد. به جا آوردن نماز شب تاثیر بسیار زیادی در دنیا و هم در برزخ و همچنین در قیامت دارد و انسان را با خلوت کردن با خالق خود به خودسازی دعوت می کند.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: دانستنیها

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 21 / 12 / 1398 | 7:27 | نویسنده : اکبر احمدی |

هدایت نور به شیوه‌های بی‌سابقه با همکاری دانشمند ایرانی

هدایت نور به شیوه‌های بی‌سابقه با همکاری دانشمند ایرانی

تیمی از محققان دانشگاه سان‌فرانسیسکو با همکاری یک دانشمند ایرانی برای اولین بار در جهان توانسته‌اند ماده شکاف باند فوتونیک نامنظم دو بعدی که به عنوان بستری برای کنترل نور به طرزی بی‌سابقه طراحی شده را به نمایش بگذارند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ماده جدید ساخته شده با همکاری سیدرضا هاشمی‌زاد به محققان اجازه خواهد داد تا جریان و تابش نور را به شیوه‌های جدید از طریق جداسازی از مسیرهای بسیار زاویه‌ای و محدود نور دیکته شده در داخل بلورهای فوتونیک منظم دستکاری کنند.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: دانستنیها

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 21 / 12 / 1398 | 7:23 | نویسنده : اکبر احمدی |

مبنایی استوار برای مدل کورارک سنگین

مبنایی استوار برای مدل کورارک سنگین

مدل قدیمی کوارک آزاد در توصیف هادرون‌های حاوی کوارک b خوب عمل نمی‌کند. بنابراین دانشمندان مدل گسترش کوارک سنگین را مطرح کرده‌اند که برهمکنش میان کوارک‌ها را در بر می گیرد. محققان LHCb با اندازه‌گیری طول‌عمر هادرون Lb و مزون پاد B، همخوانی آن‌ها را با پیش‌بینی این مدل جدید نشان داده‌اند.

برای درک چندین گیگابایت داده‌ای که از برخورددهنده بزرگ هادرونی بیرون می‌آید، فیزیکدانان نیاز به مدل‌های نظری دارند تا نشان دهند که کوارک‌ها و گلئون‌ها چگونه ذرات بزرگتر یعنی هادرون‌ها را شکل می‌دهند. برای هادرون‌های حاوی کوارک نسبتا سنگین Λb رهیافت اولیه – مدل کوارک آزاد – خوب کار نمی‌‌کند، بنابراین پژوهشگران مدل «گسترش کوارک سنگین» را ساختند که برهمکنش میان کوارک‌ها را به حساب می‌آورد. در مقاله‌ای از فیزیکال ریویو لترز، مشارکت LHCb داده برخورد پرانرژی را گزارش می‌کند که حمایت قوی از نظریه گسترش کوارک سنگین است – روشی که تبدیل به بهترین رویکرد برای محاسبات مهم شده است.

یکی از آزمون‌های این نظریه، نگاه به طول‌عمر دو موجود کاملا متفاوت است: هادرون Lb (حاوی کوارک بالا،پایین و ته) و مزون پاد B (حاوی یک پادکوارک پایین و یک کوارک ته). بر اساس گسترش کوارک سنگین، طول عمر دو ذره باید مغلوب کوارک b باشد. بنابراین با اختلاف چنددرصدی با هم برابر هستند. هرچند، داده جد LHC یعنی LEP نشان داد که Lb با فاصله زیاد طول‌عمر کوتاه‌تری نسبت به مزون B دارد.

اکنون داده‌های بهتری توسط پژوهشگران LHCb منتشر شده که واپاشی‌های Lb و پاد B را در برخوردهای پروتون-پروتون ۷ تراالکترون‌ولتی مطالعه کرده‌اند. آن‌ها نسبت طول‌عمرها را ۰.۹۷۶ به دست آورده‌اند که با پیش‌بینی گسترش کوارک سنگین همخوانی دارد. به علاوه، پیش‌بینی بدون اصلاح مدل به دست آمده که از این نحوه نگرش به کوارک‌ها در هادرون‌ها پشتیبانی می‌کند.

 

منبع : psi.com


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: #فیزیک #مدل_کورارک_ها #کورارک_سنگین #انجمن_فیزیک_ایران

تاريخ : جمعه 21 / 12 / 1398 | 7:18 | نویسنده : اکبر احمدی |

رفت و روب فضایی با زباله جمع کن جدید

رفت و روب فضایی با زباله جمع کن جدید

رفت و روب فضایی با زباله جمع کن جدید

همشهری آنلاین: شرکت EPFL و سیستم‌های فضایی سوئیس (S۳) با همکاری یکدیگر ماهواره CleanSpace One را با هدف جمع‌آوری پسماند فضایی ارائه داده‌اند

به گزارش ایسنا، تخمین زده می‌شود بیش از 16 هزار قطعه پسماند فضایی حول زمین می‌چرخند که قطر آن‌ها بیش از 10 سانتی‌متر گزارش شده است.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: #رفتگر #اشغال_جمع_کن #رفت_و_روب_فضایی #ماهواره_اشغال_جمع_کن

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 21 / 12 / 1398 | 7:16 | نویسنده : اکبر احمدی |

قدردانی ناسا از داوطلب هفت ساله فضانوردی!

تصویر قدردانی ناسا از داوطلب هفت ساله فضانوردی!

قدردانی ناسا از داوطلب هفت ساله فضانوردی!

در پی مکاتبه یک دانش آموز هفت ساله انگلیسی با آژانس فضایی ناسا و ابراز علاقه‌مندی او برای فضانورد شدن در آینده، روابط عمومی ناسا در نامه ای از او قدردانی و هدایایی برای این کوچکترین داوطلب فضانوردی ارسال کرد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکستر که با شنیدن خبرهایی درباره پروژه مارس وان(اعزام افراد داوطلب به سفر بی بازگشت به مریخ) تصور کرده بود ناسا به دنبال فضانوردی برای سفر به مریخ است نامه ای به این شرح به ناسا نوشت:


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: #فضانورد #نوجوان #نااسا #مارس_وان

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 21 / 12 / 1398 | 7:13 | نویسنده : اکبر احمدی |

تا چند سال دیگر شرایط زندگی در زمین مهیاست

تا چند سال دیگر شرایط زندگی در زمین مهیاست

دانشمندان دانشگاه ایست‌آنگلیا مدعی‌اند، شرایط قابل‌زیستن بر روی زمین برای دست کم 1.75 میلیارد سال دیگر ممکن خواهد بود.

این یافته‌ها عمر قابل‌زیستن زمین را بر اساس فاصله این سیاره از خورشید و دماهایی که در آن‌ها آب مایع برای گیاهان وجود خواهد داشت، آشکارسازی کرده است.

تیم تحقیاتی برای انجام مطالعه خود از ستارگان الهام گرفت و با استفاده از سیاره‌های تازه‌کشف‌شده در خارج از منظومه شمسی (سیارات فراخورشیدی) به عنوان نمونه‌های مورد مطالعه، پتانسیل این سیارات را برای میزبانی حیات بررسی کرد.

این تحقیق که به رهبری آندرو راشبی از مدرسه علوم محیطی دانشگاه ایست‌آنگلیا صورت گرفت، از مفهوم «دامنه قابل‌زیستن» برای انجام تخمین‌های خود استفاده کرد.

این تئوری بر فاصله سیاره از ستاره میزبان و دماهایی استوار است که در آن‌ها آب مایع بر روی سطح وجود دارد.

محققان از مدل‌های تکامل ستاره‌ای برای تخمین پایان عمر قابل‌زیستن از طریق تعیین زمانی که در آن سیاره دیگر قابل‌زیستن نخواهد بود، استفاده کردند.

آن‌ها تخمین زدند که زمین در جایی بین 1.75 تا 3.25 میلیارد سال دیگر قابل‌زیست نخواهد بود.

پس از این نقطه زمین به "حوزه داغ" خورشیدی با دماهایی بسیار بالا وارد خواهد شد، به طوری که دریاها تبخیر می‌شوند. در این نقطه رویدادهای فاجعه‌آمیز و انقراض گرمایی برای تمامی حیات وجود خواهند داشت.

این در حالی است که شرایط زیستن برای انسان‌ها و دیگر ارگانیسم‌های پیچیده بسیار زودتر از این زمان، غیرممکن خواهد شد.

انسان‌ها حتی با افزایش کوچک دما دچار مشکل می‌شوند و در نزدیکی این انتها فقط میکروب‌های موجود در محیط‌های نامحسوس قادر به تحمل گرما خواهند بود.

میزان زمان قابل‌زیستن بر روی یک سیاره از اهمیت فراوانی برخوردار است، زیرا نکاتی را درخصوص پتانسیل تکامل زندگی پیچیده در اختیار می‌گذارد.

تقربیا هزار سیاره در خارج از منظومه شمسی توسط ستاره‌شناسان شناسایی شده‌اند و تیم تحقیقاتی تعدادی از آن‌ها را به عنوان نمونه موردی آزمایش کرد.

جزئیات این یافته‌ها در مجله Astrobiology منتشر شد.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: دانستنیها

تاريخ : جمعه 21 / 12 / 1398 | 7:1 | نویسنده : اکبر احمدی |

توضیحات ناسا در مورد دورترین جسم ساخته دست بشر

توضیحات ناسا در مورد دورترین جسم ساخته دست بشر

هفته گذشته ناسا اعلام کرد فضاپیمای وویجر 1 که 36 سال پیش به فضا پرتاب شد، رسما از منظومه شمسی خارج شده و پا به فضای میان ستاره‌ای گذاشته است. این خبر اگرچه در ذات خود خبر بسیار مهیجی است؛ اما در عین حال، سوالات زیادی را ایجاد کرده است: چه اطلاعاتی را می‌توان از وویجر 1 دریافت کرد؟ چطور با گذشت این همه سال وویجر 1 هنوز نیروی مورد نیاز خود را تامین می‌کند؟ چه زمانی وویجر 1 با آدم فضایی‌ها مواجه خواهد شد؟
خوشبختانه، دانشمندان و مهندسان پشت سر این پروژه به بسیاری از این سوالات پاسخ داده‌اند که گزیده آنها را با هم مرور می‌کنیم.
ویجر 1
با توجه به اینکه وویجر 1 هم اکنون بسیار دورتر از آنچه انتظار می‌رفت قرار دارد، چطور هنوز می‌توان اطلاعات ارسالی آن را دریافت کرد؟
بخش اعظم آن مرهون پیشرفت چشمگیر فناوری روی زمین طی دهه گذشته است که ما را قادر ساخته سیگنال‌های بسیار ضعیف رادیویی را از فاصله‌ای بسیار دور دریافت کنیم.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: دانستنیها

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 21 / 12 / 1398 | 6:59 | نویسنده : اکبر احمدی |

چگونه مخلوط‌های ذرات معلق مایع، ناگهان به جامد تبدیل می‌شوند ؟

چگونه مخلوط‌های ذرات معلق مایع، ناگهان به جامد تبدیل می‌شوند ؟

مخلوط معلق برخی از ذرات دانه‌ای در مایعات باعث می‌شود که ماده‌ی سیال در مقابل نیروی برشی (مانند حرکت سریع دست در مایع) عکس العمل‌های غیر منتظره‌ای نشان دهد. برای مثال، برخی مواد در چنین شرایطی چنان غلیظ می‌شوند که ناگهان از حالت مایع به جامد تبدیل می‌شوند. این رفتار با علم دینامیک سیالات سنتی کاملاً توجیه‌پذیر نیست. فیزیک‌پیشگانی در سیتی‌کالج نیویورک این خاصیت را مورد مطالعه قرار داده و مدلی  ساخته‌اند که جواب‌گوی بسیاری از آزمایش‌های گوناگون گذشته در این مورد است.‌

    زنجیره‌های درهم موجب غلیظ کنندگی برشی می‌شوند

شبیه‌سازی جدیدی، برگرفته از ترکیب دینامیک سیالات و دینامیک دانه‌ای، می‌تواند اطلاعات برجسته‌ای درباره قدرت غلیظ کنندگی برشی ناپیوسته - اثر شگفت انگیزی که باعث می‌شود برخی سیالات ناگهان مانند جامد رفتار کنند- فراهم کند. این مدل که توسط پژوهش ‌گرانیدر آمریکا ساخته شده، منطبق بر مشاهدات کاربردی کلیدی است، و به دانش پژوهان کمک خواهد کرد به فنون تازه‌ای بر پایۀ غلیظ کنندگی برشی دست پیدا کنند- مانند ساختن زره (ژاکت ضد گلوله) انعطاف پذیر.  مخلوط ذرات جامد بسیار ریز که در مایع پراکنده شده‌اند می‌توانند گستره‌ای از خواص را بروز دهند که فیزیک‌پژوهان نمی‌توانند به طور کامل آن را توسط دینامیک سیالات سنتی درک کنند. ویژه‌ترین خاصیت آن‌ها این است که دارای واکشسانی (ویسکوزیته) ثابتی نیستند: برخی از مخلوط‌ها زمانی که با شدت بیشتری به‌هم‌زده یا هل داده می شوند، رقیق‌تر می‌شوند، در حالی که برخی دیگر غلیظ‌تر. آلبرت اینشتین نخستین کسی بود که در 1906 تأثیر ذرات معلق را در واکشسانی ارزیابی کرد و از آن موقع تاکنون مدل‌های نظری متعددی ارائه شده‌اند. اما هیچ‌یک از این‌ها نتوانسته است غلیظ کنندگی برشی ناپیوسته(مثل جامد شدن ناگهانی مخلوط نشاسته ذرت در آب که به سادگی قابل مشاهده است( را کاملا توصیف کند.  در این پژوهش جدید، ریوهی سیتو (Ryohei Seto) و همکارانش در سیتی کالج


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: #شبیه_سازی #ذرات_معلق_مایع #تبدیل_ذرات_به_جامد #ذرات_معلق_عظیم

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 21 / 12 / 1398 | 6:56 | نویسنده : اکبر احمدی |

دانشمندان به دنبال بازتعریف کیلوگرم با استفاده از خلأ

دانشمندان به دنبال بازتعریف کیلوگرم با استفاده از خلأ


دانشمندان در تلاش برای یافتن تعریف دوباره کیلوگرم با استفاده از خلأ هستند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از میان تمامی واحدهای استاندارد مورد استفاده در سراسر جهان، کیلوگرم (واحد رسمی جرم در سیستم بین‌المللی واحدها) تنها واحدی است که هنوز هم به شیئ فیزیکی برای تعریف آن متکی است.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: #خلا #کیلوگرم #بازتعریف_کیلوگرم #ipk

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 21 / 12 / 1398 | 6:55 | نویسنده : اکبر احمدی |

هر جا کم آوردی، 100 مرتبه این ذکر را بگو

هر جا کم آوردی، 100 مرتبه این ذکر را بگو

هر جا کم آوردی، 100 مرتبه این ذکر را بگو


یکی پول و مادیات می خواست، یکی فرزند می خواست، یکی برکت در زندگی، یکی در جستجوی مودت و دوستی و خلاصه هر کسی با نیتی ذکر می گفت ...
چند وقتی است که بین جوانان ذکر گفتن زیاد شده است ... خیلی از افراد که به ظاهر شاید خیلی به آن ها نمی آید که اهل ذکر باشند تسبیح در دست دارند و ذکر می گویند... یک بار با یکی از آن ها باب صحبت را باز کردم و پرسیدم که اگر فضولی نیست میشه بگید چی دارید میگید؟ گفت: چند وقتی است که به مشکل مادی خورده ایم و از یکی شنیده ام ذکر "یا رزاق" خیلی برای مادیات خوب است... گفتم خوب چرا ذکر "استغفار" را نمی گویید؟ او گفت: اون ذکر که برای توبه و آمرزش خواستن و بخشیده شدن گناه است، من میگم یه ذکری می خوام برای زیاد شدن روزی ...


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: استغفار، رحمت الهی، آمرزش، هر جا کم آوردی، 100 مرتبه این ذکر را بگو ،افزایش ثروت و قدرت ،برکت الهی ،استغفار کن

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 25 / 11 / 1398 | 19:49 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.