ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

تقویت مهارت گوش دادن در کودکان

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

تقویت مهارت گوش دادن در کودکان

تقویت مهارت گوش دادن در کودکان

1- شعر خوانی و قصه گویی

هدف : ایجاد تمرکز برای گوش دادن انتقادی .


موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: مهارت گوش دادن ، مهارتهای فرزندپروری ، مهارتهای ارتباطی ، اسرار تربیت ، اسرار تربیت کودک

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 7 / 7 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

افزایش مهارت گوش دادن فعال در کودکان

افزایش مهارت گوش دادن فعال در کودکان

مهارت گوش دادن فعالانه را باید به فرزندتان بیاموزید و باعث افزایش هوش و استعداد وی شوید. سعی کنید سبک و مدل گوش دادن فعالانه وی را تغییر دهید. شنیدن و درک کردن را به اطفال آموزش داده و علاقه و مهارت های وی را تغییر دهید.

مهارت گوش دادن فعالانه، نقش مهمی در برقراری ارتباط موثر در زندگی آینده کودکان ایفا می‌کند. کودکان معمولا در مهارت گوش دادن ضعف دارند و بخش‌های اصلی و مهم اطلاعات را در فرآیند برقراری ارتباط فراموش می‌کنند. با این‌حال، اگر زودتر مهارت گوش دادن فعالانه و موثر را در فرزندتان تقویت کنید، می‌توانید شرایط را تغییر دهید.

در اولین گام باید مدل گوش دادن فعالانه را خودتان به کار بگیرید و زمانی که فرزندتان با شما صحبت می‌کند، حتما به او نگاه کنید.حتی گاهی اوقات بهتر است جمله‌های فرزندتان را تکرار کنید، تا او مطمئن شود که شما صحبت‌های او را شنیده‌اید و درک کرده‌اید. ارائه این مدل رفتاری به کودک، مرجع قابل اطمینانی برای او فراهم می‌کند تا گوش دادن فعالانه را یاد بگیرد.

در دومین گام، از فرزندتان بخواهید تا جمله‌های شما را بعد از پایان حرف‌های‌تان، تکرار کند. مثلا فرض کنید که از او خواسته‌اید تا لباس‌های کثیفش را جمع کند، آن‌ها را درون ماشین لباس‌شویی قرار دهد و بعد دست‌هایش را قبل از شام خوردن بشوید. در این شرایط از او بخواهید تا کارهایی که باید انجام دهد را تکرار کند و به شما بگوید.این کار به کودک فرصت می‌دهد تا درگیر فرآیندی شود که جملات شما را به یاد بیاورد و شما را متقاعد سازد که به حرف‌های شما آگاهانه گوش داده است.

در مرحله بعدی، با فرزندتان درباره موضوعات مورد علاقه او صحبت کنید. این کار به او فرصت می‌دهد تا در یک مکالمه واقعی شرکت کند که هم صحبت کردن و هم گوش دادن فعالانه در آن نقش اصلی را ایفا می‌کنند. این نوع گفت‌وگو دارای هدفی برای کودک است، چون به موضوعات مورد علاقه او اختصاص دارد


موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: مهارت گوش دادن ، اسرار تربیت ، اسرار تربیت کودک ، اصول تربیتی ، مهارتهای ارتباطی

تاريخ : سه شنبه 7 / 7 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

مهارتهای اجتماعی کودکان

مهارتهای اجتماعی کودکان

اولیای کودکان امیدوارند که کودکانشان در مدت زمانی که به پیش دبستان می‌روند چیزهای زیادی یاد بگیرند، شعر بخوانند نقاشی کنند و مفاهیم علمی را بیاموزند اما باید توجه داشت که کسب مهارت‌های دیگری لازم است تا یادگیری برای کودک تسهیل شود. مطالعات نشان می‌دهند که کودک در آغاز ورود به پیش دبستان نیازمند کسب و توسعه‌ی مهارت‌ های اجتماعی هستند که کلید یادگیری محسوب می‌شوند. به عبارت دیگر، این گونه مهارت‌ها اساس یادگیری خواندن، نوشتن ریاضیات و علوم هستند. تقویت اعتماد به نفس، مهارت همکاری و ارتباط با دیگران، خود کنترلی و حس کنجکاوی از جمله‌ی این مهارت‌ های اجتماعی هستند.


موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: مهارت خود کنترلی ، کنجکاوی ، کنجکاوی فرزند ، مهارتهای زندگی ، مهارتهای ارتباطی ، همکاری ، مهارت همکاری ، اعتماد به نفس ، تقویت اعتماد به نفس فرزندان ، موانع اعتماد به نفس فرزندان ، کتاب درباره لجبازی ، دانلود کتاب درباره لجبازی کودکان

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 5 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

خود کنترلی در کودکان

خود کنترلی در کودکان

خود کنترلی یکی از مهارت های تفکر می باشد که کمک می کند بچه ها یاد بگیرند احساسات و رفتارهایشان را در جهت یک تصمیم گیری خوب کنترل کنند، بعلاوه به کاهش اعمال تکانشی و مقابله ی موثر با نا امیدی نیز کمک می کند.به عنوان مثال ،یک کودک ممکن است هنگام مواجهه با مسائل سخت در آزمون کنترل خودش را از دست بدهد، به جای اینکه بدون فکر کردن چیزی در جواب بنویسد، به موقع اضطراب خود را کنترل می کندو وقتی آرام شد شروع به فکر کردن در مورد راه حل مسئله می کند.


موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: مهارت خود کنترلی ، مهارتهای زندگی ، مهارتهای ارتباطی ، اسرار تربیت ، تربیت اجتماعی کودکان ، دانلود کتاب درباره لجبازی کودکان ، کتاب درباره لجبازی

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 5 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

علاقه کودک به شنیدن داستانهای تکراری

علاقه کودک به شنیدن داستانهای تکراری

 

صد و سی و هفتمین بار است که داستان کدو قلقله زن را می شنود اما هنوز مثل بار اول (بلکه بیشتر) از شنیدن آن لذت می برد. هر چند این کار بچه ها حوصله والدین را سر می برد اما کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد. 

اما چرا بچه ها به شنیدن داستانهای تکراری علاقه نشان می دهند؟ 

در واقع این موضوع با تمام سادگی اش نکات جالبی دارد که شنیدن آنها می تواند به بالا رفتن شناخت ما از دنیای کودکان کمک کند. 
1. ما بزرگترها هم فیلم های تکراری می بینیم و لذت می بریم و با هر بار دیدن فیلم به جزئیات بیشتری از آن توجه می کنیم. همین مسئله برای بچه ها هم هست البته به دلیل اینکه هنوز حافظه و قدرت توجه بچه ها رشد کافی پیدا نکرده تعداد این تکرار بیشتر می شود. 
2. بچه ها با داستان ما تصویر سازی می کنند و از تصویری که ساخته اند لذت می برند. تکرار کردن داستان موجب می شود تصویر ذهنی آنها شفاف تر شود. 
3. بچه ها با تکرار داستان آن را حفظ می شوند و می توانند اتفاقات بعدی را پیش بینی کنند. این حالت به آنها آرامش می دهد. در واقع بچه ها در دنیای خیالی داستان زندگی می کنند. طبیعی است که دوست دارند بتوانند وقایع بعدی زندگی خیالی شان را پیش بینی کنند. 
4. یادگرفتن داستان که با تکرار به دست می آید خودش برای بچه ها جالب است. 
5. از اینکه او را در آغوش گرفته اید و با عشق و محبت برایش داستان تعریف می کند لذت می برد و دوست دارد هر شب همین ماجرا تکرار شود بنابراین سعی می کند تا می تواند "دیشب" را با همه جزئیانش شبیه سازی کند.


موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: تربیت فرزند ، اسرار تربیت ، تربیت صحیح ، قصه گفتن برای کودکان ، پیام های نرم افزار باد صبا ، دانلود کتاب درباره لجبازی کودکان ، کتاب درباره لجبازی

تاريخ : دو شنبه 5 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

آماده سازی عاطفی کودک برای اسباب کشی

آماده سازی عاطفی کودک برای اسباب کشی

«اثاث کشی» بنویسیم یا «اسباب کشی» فرقی در اصل ماجرا نمی کند. باید رفت. اینجور وقتها پدرها و مادرها "ذهنشان" درگیر می شود و بچه ها "قلبشان". قرار است از فردا تنها شود. دیگر خبری از ماهان و شایان و باران نیست که با هم بازی کنند. کلاس نقاشی خاله رویا هم نیست. مامان بزرگ را هم دیگر نمی تواند زود به زود ببیند. این همه تغییر "یهویی" برای بعضی از بچه ها "سخت" است و برای بعضی ها "خیلی سخت". 
نقش بابا و مامان اینجا خیلی مهم است که چگونه به کودکشان کمک کنند که با شرایط جدید کنار بیاید. اگر اسباب کشی دارید این چند نکته را بدانید بد نیست: 

1. از مدتی قبل درباره موضوع صحبت کنید و اجازه بدهید کودک نگرانی هایش را به زبان بیاورد. خودتان را خوشحال نشان بدهید و تا می توانید از نکات مثبت محل جدید تبلغات کنید. اینکه نزدیک پارک و شهربازی است، اینکه خانه جدید بزرگتر است هر یک از بچه ها می تواند برای خودش یک اتاق داشته باشد و... 
2. اگر ممکن است چند وقت قبل با هم بروید و خانه جدید را ببینید و اجازه بدهید اتاق خودش را انتخاب کند و درباره چیدمان اتاقش نظر بدهد و...
3. به او اطمینان دهید که قرار نیست دوستانش را از دست بدهد. پس آدرس و شماره تلفن خانه جدید را به دوستانش بدهید تا با هم در تماس باشند و قول بدهید هر از چند گاهی او را به محله قبلی می آورید تا دوستانش را ببیند. 
4. هنگام جمع و جور کردن بسته ها از فرزندتان کمک بگیرید. بچه ها این کارها را دوست دارند و کمی از اندوه رفتن را فراموش می کنند. 
5. در صورت امکان اتاقش را زودتر بچینید و وسایل شخصی به خصوص اسباب بازی هایش را در دسترس قرار دهید(در بسته جدا) تا مجبور نشوید در انبار کاه دنبال سوزن بگردید. 
6. هر چند کار آسانی نیست اما سعی کنید در گیر و دار اسباب کشی از توجه کافی به بچه ها غافل نشوید. بخصوص که آنها احساس تنهایی می کنند و توجه بیشتری نیاز دارند. 
7. سعی کنید با جابجا شدن محل زندگی مجبور نشوید مهد یا مدرسه کودک را هم تغییر دهید که این خودش مصیبت دیگری است.


موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: تربیتی

تاريخ : دو شنبه 5 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

مگه نگفتم؟ راهی آسان برای لجبازتر کردن بچه ها

مگه نگفتم؟ راهی آسان برای لجبازتر کردن بچه ها

« مگه نگفتم؟ » روشی است برای خنک شدن دل والدین و لجبازتر شدن بچه‌ها. در این روش مادر بارها به فرزندش تذکر می‌دهد که: «هوای پارک سرده یه لباس گرم بپوش» و بچه هم می‌گوید: «نه، همین‌که پوشیدم خوشگل تره» اما وقتی از ماشین پیاده می‌شوند بچه سردش می‌شود و اینجا نوبت مادر است که هشدارهای قبلی‌اش را مثل چماق توی سر بچه بکوبد که:  

«مگه نگفتم هوای پارک سرده هان؟ گفتم یا نگفتم؟»

در اینجا مادر از درایت خودش احساس غرور می‌کند و امیدوار است این اتفاق درس عبرتی بشود برای آینده.  اما بچه، نه‌تنها از رفتارش درس نمی‌گیرد و سر عقل نمی‌آید بلکه از اینکه این‌طور تحقیرشده عصبانی می‌شود و در اولین فرصت این تحقیر مادر را با منفی کاری و لجبازی بیشتر تلافی می‌کند.

این جور مواقع بهتر است مادر گرامی خیلی محترمانه لباس گرمی را که همراهش آورده به بچه بدهد تا بپوشد و دور سرکوفتهای بعدی را خط بکشد. اینطوری شاید درس عبرت بشود. شاید هم نشود.

 بچه است دیگر!  

برگرفته از  کتاب «نوموخام» به قلم سید مهدی خدایی


موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: تربیتی

تاريخ : دو شنبه 5 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

خود کنترلی در کودکان

خود کنترلی در کودکان

خود کنترلی یکی از مهارت های تفکر می باشد که کمک می کند بچه ها یاد بگیرند احساسات و رفتارهایشان را در جهت یک تصمیم گیری خوب کنترل کنند، بعلاوه به کاهش اعمال تکانشی و مقابله ی موثر با نا امیدی نیز کمک می کند.به عنوان مثال ،یک کودک ممکن است هنگام مواجهه با مسائل سخت در آزمون کنترل خودش را از دست بدهد، به جای اینکه بدون فکر کردن چیزی در جواب بنویسد، به موقع اضطراب خود را کنترل می کندو وقتی آرام شد شروع به فکر کردن در مورد راه حل مسئله می کند.


موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: مهارت خود کنترلی ،مهارتهای زندگی ،مهارتهای ارتباطی، اسرار تربیت، تربیت اجتماعی کودکا

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 23 / 3 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

علاقه کودک به شنیدن داستانهای تکراری

علاقه کودک به شنیدن داستانهای تکراری

 صد و سی و هفتمین بار است که داستان کدو قلقله زن را می شنود اما هنوز مثل بار اول (بلکه بیشتر) از شنیدن آن لذت می برد. هر چند این کار بچه ها حوصله والدین را سر می برد اما کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد. 

اما چرا بچه ها به شنیدن داستانهای تکراری علاقه نشان می دهند؟ 

در واقع این موضوع با تمام سادگی اش نکات جالبی دارد که شنیدن آنها می تواند به بالا رفتن شناخت ما از دنیای کودکان کمک کند. 
1. ما بزرگترها هم فیلم های تکراری می بینیم و لذت می بریم و با هر بار دیدن فیلم به جزئیات بیشتری از آن توجه می کنیم. همین مسئله برای بچه ها هم هست البته به دلیل اینکه هنوز حافظه و قدرت توجه بچه ها رشد کافی پیدا نکرده تعداد این تکرار بیشتر می شود. 
2. بچه ها با داستان ما تصویر سازی می کنند و از تصویری که ساخته اند لذت می برند. تکرار کردن داستان موجب می شود تصویر ذهنی آنها شفاف تر شود. 
3. بچه ها با تکرار داستان آن را حفظ می شوند و می توانند اتفاقات بعدی را پیش بینی کنند. این حالت به آنها آرامش می دهد. در واقع بچه ها در دنیای خیالی داستان زندگی می کنند. طبیعی است که دوست دارند بتوانند وقایع بعدی زندگی خیالی شان را پیش بینی کنند. 
4. یادگرفتن داستان که با تکرار به دست می آید خودش برای بچه ها جالب است. 
5. از اینکه او را در آغوش گرفته اید و با عشق و محبت برایش داستان تعریف می کند لذت می برد و دوست دارد هر شب همین ماجرا تکرار شود بنابراین سعی می کند تا می تواند "دیشب" را با همه جزئیانش شبیه سازی کند.


موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: تربیت فرزند ،اسرار تربیت، تربیت صحیح، قصه گفتن، برای کودکان

تاريخ : پنج شنبه 23 / 3 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

آماده سازی عاطفی کودک برای اسباب کشی

آماده سازی عاطفی کودک برای اسباب کشی

«اثاث کشی» بنویسیم یا «اسباب کشی» فرقی در اصل ماجرا نمی کند. باید رفت. اینجور وقتها پدرها و مادرها "ذهنشان" درگیر می شود و بچه ها "قلبشان". قرار است از فردا تنها شود. دیگر خبری از ماهان و شایان و باران نیست که با هم بازی کنند. کلاس نقاشی خاله رویا هم نیست. مامان بزرگ را هم دیگر نمی تواند زود به زود ببیند. این همه تغییر "یهویی" برای بعضی از بچه ها "سخت" است و برای بعضی ها "خیلی سخت". 
نقش بابا و مامان اینجا خیلی مهم است که چگونه به کودکشان کمک کنند که با شرایط جدید کنار بیاید. اگر اسباب کشی دارید این چند نکته را بدانید بد نیست: 

1. از مدتی قبل درباره موضوع صحبت کنید و اجازه بدهید کودک نگرانی هایش را به زبان بیاورد. خودتان را خوشحال نشان بدهید و تا می توانید از نکات مثبت محل جدید تبلغات کنید. اینکه نزدیک پارک و شهربازی است، اینکه خانه جدید بزرگتر است هر یک از بچه ها می تواند برای خودش یک اتاق داشته باشد و... 
2. اگر ممکن است چند وقت قبل با هم بروید و خانه جدید را ببینید و اجازه بدهید اتاق خودش را انتخاب کند و درباره چیدمان اتاقش نظر بدهد و...
3. به او اطمینان دهید که قرار نیست دوستانش را از دست بدهد. پس آدرس و شماره تلفن خانه جدید را به دوستانش بدهید تا با هم در تماس باشند و قول بدهید هر از چند گاهی او را به محله قبلی می آورید تا دوستانش را ببیند. 
4. هنگام جمع و جور کردن بسته ها از فرزندتان کمک بگیرید. بچه ها این کارها را دوست دارند و کمی از اندوه رفتن را فراموش می کنند. 
5. در صورت امکان اتاقش را زودتر بچینید و وسایل شخصی به خصوص اسباب بازی هایش را در دسترس قرار دهید(در بسته جدا) تا مجبور نشوید در انبار کاه دنبال سوزن بگردید. 
6. هر چند کار آسانی نیست اما سعی کنید در گیر و دار اسباب کشی از توجه کافی به بچه ها غافل نشوید. بخصوص که آنها احساس تنهایی می کنند و توجه بیشتری نیاز دارند. 
7. سعی کنید با جابجا شدن محل زندگی مجبور نشوید مهد یا مدرسه کودک را هم تغییر دهید که این خودش مصیبت دیگری است.

شاد باشید 
سید مهدی خدایی

 

 


موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: اسرار تربیت ،تربیت اجتماعی ،کودکان ،تربیت صحیح

تاريخ : پنج شنبه 23 / 3 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

مگه نگفتم؟ راهی آسان برای لجبازتر کردن بچه ها

مگه نگفتم؟ راهی آسان برای لجبازتر کردن بچه ها

« مگه نگفتم؟ » روشی است برای خنک شدن دل والدین و لجبازتر شدن بچه‌ها. در این روش مادر بارها به فرزندش تذکر می‌دهد که: «هوای پارک سرده یه لباس گرم بپوش» و بچه هم می‌گوید: «نه، همین‌که پوشیدم خوشگل تره» اما وقتی از ماشین پیاده می‌شوند بچه سردش می‌شود و اینجا نوبت مادر است که هشدارهای قبلی‌اش را مثل چماق توی سر بچه بکوبد که:  

«مگه نگفتم هوای پارک سرده هان؟ گفتم یا نگفتم؟»

در اینجا مادر از درایت خودش احساس غرور می‌کند و امیدوار است این اتفاق درس عبرتی بشود برای آینده.  اما بچه، نه‌تنها از رفتارش درس نمی‌گیرد و سر عقل نمی‌آید بلکه از اینکه این‌طور تحقیرشده عصبانی می‌شود و در اولین فرصت این تحقیر مادر را با منفی کاری و لجبازی بیشتر تلافی می‌کند.

این جور مواقع بهتر است مادر گرامی خیلی محترمانه لباس گرمی را که همراهش آورده به بچه بدهد تا بپوشد و دور سرکوفتهای بعدی را خط بکشد. اینطوری شاید درس عبرت بشود. شاید هم نشود.

 بچه است دیگر!  

برگرفته از  کتاب «نوموخام» به قلم سید مهدی خدایی

دانلود کتاب «نوموخام» فوت و فن های کنار آمدن با کودکان لجباز تألیف سید مهدی خدایی.

منبع: نرم افزار باد صبا

 


موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: اسرار تربیت ، اصول تربیتی ، تربیت صحیح ، سید مهدی خدایی ، نوموخام ، علل لجبازی کودکان ، لجبازی ، لجبازی کودکان ، پیام های نرم افزار باد صبا ، باد صبا ، دانلود کتاب درباره لجبازی کودکان ، کتاب درباره لجبازی

تاريخ : پنج شنبه 23 / 3 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

تربیت فرزند با الگو سازی

 

تربیت فرزند با الگو سازی

 
تربیت به روش الگو سازی روشی کارآمد است که در آن مربى مى كوشد نمونه رفتار و كردار مطلوب را عملا در معرض ‍ ديد متربى قرار دهد و بدين گونه موقعيت اجتماعى او را دگرگون كند تا او به پيروى بپردازد و حالت نيكويى، مطابق با آن عمل نمونه در خويش پديد آورد.  در اين حال فرد سعى مى كند با شخص يا اشخاصى كه به نظرش ‍ شخصيتى قابل قبول دارند، همانند سازى كند و نگرش ها و ويژگى هاى رفتارى و اخلاقى آن فرد يا اشخاص را براى خود سرمشق قرار دهد. 
تربيت به معناى دقيق آن، آموزش انتخاب بهترين روش ها در موقعيت و شرايط خاص مى باشد. و الگوگيرى گزینه ای است که شخص به کمک آن انتخابی بهتر را به آسانی انجام می دهد. و از این رو اینکه ما الگوی مناسب شخص را در دسترس او قرار دهیم کمک خوبی به انتخاب شایسته اوست.
ساختمان وجودى انسان به گونه اى است كه تأثير رفتار بر او بسيار بيشتر از گفتار است. مردم از راه چشم، بيش از گوش امور را فرا مى گيرند و تعليم عملى سودمندتر از تعليم زبانى است. امام صادق عليه السلام به اين امر توجه مى دهند، آن جا كه مى فرمايند:
كونو ادعاه الناس بأعمالكم، و لاتكونوا دعاه بألسنتكم؛ مردم را با رفتار خويش به حق دعوت كنيد نه با زبان خويش. (سفينه البحار، ج 2، ص 278.)
حضرت على عليه السلام نيز مى فرمايند:
مردم را با غير زبان (يعنى عمل خود) به نيكى دعوت كنيد.

موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: تربیت فرزند ،نقش الگو سازی در تربیت فرزند ،تربیت فرزند از نظر اسلام ،تربیت دینی، اهمیت خودسازی

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 20 / 12 / 1398 | 7:28 | نویسنده : اکبر احمدی |

راههای آموزش خداشناسی به کودکان

 

راههای آموزش خداشناسی به کودکان

شناخت خدا برای کودک امر مهمی است. برای آموزش خداشناسی به کودکان روش های متعددی وجود دارد که می توان از آنها در راه معرفی صحیح خداوند و صفات او به کودکان بهره گرفت. در سیره تربیتی معصومین(علیهم السلام) نیز چهار کلید اصلی مشاهده می شود که عبارتند از:
مفروض گرفتن اصل وجود خدا؛ استفاده از دلایل روشن و قابل فهم؛ تاکید بر معرفی خدا از راه صفات؛ ایجاد ارتباط با خدا و حفظ آن
(که آثاری چون تقویت، رشد و ارتقای ایمان به خدا و انس با خدا و محبت او را در پی دارد).[1]


موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: خداشناسی ،کودک، خداشناسی کودکان، داستان ،آموزش خداشناسی به کودکان ،تربیت فرزند، تربیت دینی

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 20 / 12 / 1398 | 7:25 | نویسنده : اکبر احمدی |

تربیت تک فرزند مشکل تر است!

 

تربیت تک فرزند مشکل تر است!

روانشناسان معتقدند، اگرچه تجربه داشتن يك فرزند، امكان ارتباط بيشتر و كامل تر را ميان والدين و فرزند برقرار كرده و صرف هزينه هاي كمتري را نيز به دنبال خواهد داشت، اما تربیت تك فرزند بسیار مشکل تر است. به نحوی که والدین کودک تک فرزند بايستي روش هاي متفاوت تري را در مقايسه با ديگر والدين اجرا كرده تا از پيامدهاي احتمالي آن مانند متوقع شدن بيش از حد فرزند، احساس تنهايي يا منزوي شدن كودك پيشگيري شود. 
   
برخي از تک فرزندها هيچ گاه نمي آموزند كه چگونه با ناكامي ها و شكست ها مبارزه كنند و تصور مي كنند تمام منابع و امكانات اقتصادي چه در خانواده و چه در اجتماع به او تعلق دارد

 تبعات تربیتی تک فرزندی

گرایش به انزوا، افسردگی، ضعف در برقراری ارتباط با همسالان، توجه بیش از حد به بازی های رایانه ای و انفرادی، ترس یا تنفر از حضور در گروه های اجتماعی از جمله خصوصیات تک فرزندهاست. زندگی در کنار برادر یا خواهر روحیه جامعه گرایانه کودک را تقویت کرده و مدیریت درروابط اجتماعی را به وی می آموزد. هم دلی و هم سویی با افراد خانواده، عشق ورزی و سهولت در برقراری ارتباط با افراد هم سن در جامعه و مدرسه از اصلی ترین ویژگی های فرزندان خانواده های دارای بیش از یک فرزند است.


موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: افزایش جمعیت ،عیوب یک فرزندی، تک فرزندی، تک فرزندی از دیدگاه روانشناسی

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 20 / 12 / 1398 | 7:22 | نویسنده : اکبر احمدی |

مسئوليت مادر، در دوران باردارى

 

مسئوليت مادر، در دوران باردارى

وظائف مهم تربيتى مادر از آغاز حمل و باردارى شروع مى گردد، مسئوليت مادر در دوران باردارى، بسیار سنگين است و وظائف و تكاليفى بس مهم را به عهده دارد.

مادر بايد بداند كه پس از احساس باردارى و حمل، بار سنگين و پر مسئوليت امانت دارى را به عهده گرفته و در حفظ و حراست و پاسدارى از موقعيت هاى روحى و معنوى و سلامت جسم و جان كودك بايد بكوشد و بداند كه سعادت و شقاوت فرزند عزيزش از رحم او شروع مى گردد.
مراقبت هاى لازم براى يك مادر مؤمنه و متعهده ايجاب مى كند كه او بداند فرزندش چه دختر و چه پسر نقش دوم او را ايفا مى نمايد و نجابت و پاكدامنى و حجاب و عفاف و طهارت و خباثت و شقاوت مادر در فرزندش ‍نقش مهم و اساسى و بنيانى دارد.
بنابراين مادر بايد در حفظ و سلامت روح و جسم فرزندش از همان دوران حمل، مراقب و مواظب باشد.

موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: باردار ،دوران ،مراقبتهای دوران بارداری، مسئولیت ،مسئولیتها ،مسئولیت مادری

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 20 / 12 / 1398 | 7:19 | نویسنده : اکبر احمدی |

بد رفتاری کودکان و مقابله با آن

 

بد رفتاری کودکان و مقابله با آن

نوشته زیر برگرفته از کتاب «نسیم مهر» (متن پیاده شده برنامه پرسش و پاسخ رادیویی استاد حسین دهنوی) می باشد.

سؤال 1ـ پسر 5 ساله ام، با برادر کوچک تازه متولد شده اش بسیار بد رفتاری می کند. علت چیست و چگونه باید این مشکل را از بین برد؟

پاسخ:
علت این بد رفتاری، حسادت شدید به فرزند دوم است که در کودکان زیر 5 سال و با فاصله ی سنی کمتر از 3 سال بیشتر به چشم می خورد (از 6 سالگی به بعد، به جهت ارتباط بیشتر کودک با همسالان در آمادگی و مدرسه، حس حسادت کمتر می شود؛ ولی از بین نمی رود).
ای کاش پیش از تولد فرزند دوم، فرزند اول خود را آماده می کردید [1] و اگر چنین نکرده اید، برخوردهای شما در حال حاضر بسیار اهمیت دارد. برخوردهای نسنجیده می تواند از فرزند دوم رقیب هولناکی بسازد و آثاری منفی داشته باشد و برخورد درست، حسادت فرزند اول را کاهش خواهد داد.


موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: کودک، بد رفتاری کودکان ،بد رفتاری، رفتار نابهنجار ،برخورد با بدرفتاری کودک ،حسین دهنوی، کتاب نسیم مهر ،تربیت فرزند حسین دهنوی ،تربیت کودک ،تربیت فرزند، مجموعه کامل تربیت فرزند حسین دهنوی

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 20 / 12 / 1398 | 7:15 | نویسنده : اکبر احمدی |

نکته هائی پیرامون تربیت فرزند

 

نکته هائی پیرامون تربیت فرزند

لزوم برقراری ارتباط عاطفی و دوستانه با فرزندان

برقراری رابطه صحیح با فرزند، یکی از مهم ترین و اثربخش ترین عوامل تعلیم و تربیت او به شمار می آید. تأثیرپذیری شخص از جامعه، از سنین خردسالی آغاز می شود و این فرآیند تا واپسین لحظه های زندگی ادامه می یابد. بدین ترتیب، جایگاه مهم تعلیم و تربیت آشکار می شود. تاکنون از سوی صاحب نظران علوم تربیتی، روان شناسی و جامعه شناسی، تعریف های گوناگونی از تعلیم و تربیت ارائه شده است که برای نمونه یکی از آنها را بیان می کنیم:

موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: تربیت، تعلیم و تربیت ،تربیت فرزند، مادر، کودک

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 20 / 12 / 1398 | 7:9 | نویسنده : اکبر احمدی |

مدیریت پدر در تربیت کودک

 

مدیریت پدر در تربیت کودک

مدیری که سخن از مدیریت اوست دو شأن دارد، شأن مردانگی که به او اقتدار، قاطعیت و صلابت می‏بخشد و شأن پدری که وی را سرشار از مهر و شفقت نسبت به فرزند می‏نماید و پدر در مسیر تربیت به این هر دو امر نیازمند است.
محبتی که او را به سهل‏گیری و آزاد و رهاگذاشتن کودک ترغیب می‏نماید و قاطعیتی برخواسته از دوراندیشی و ژرف‏نگری که او را معتقد به استحکام و سختگیری می‏کند.
«تربیت کودک باید حول دو محور متفاوت و در عین حال متجانس شکل گیرد. یکی سهل‏گیری و واگذاری و دیگری سختگیری و کنترل، ضمن رعایت حد اعتدال در این دو شیوه متضاد. رمز بزرگ و هنر ظریف تربیت متعادل برای پرورش شخصیت متعالی کودک توسعه‏یافتگی این دو محور متضاد است.»(1)
مدیریت پدر باید بر پایه این دو اصل کلی بنا شود و پدر وظایف خود را در حیطه تربیت با رعایت اعتدال و بکارگیری درست و منطقی این دو اصل مهم انجام دهد.

موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: کودک ،بازی کودک ،مهر پدری در تربیت کودک، تربیت کودک، بازی پدر با کودک ،محبت پدر به فرزند

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 20 / 12 / 1398 | 7:5 | نویسنده : اکبر احمدی |

فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فقط الگوی بانوان مسلمان نیست

 

فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فقط الگوی بانوان مسلمان نیست

 


میلاد دختر پاک سرشت رسول خدا صلی الله علیه و آله را روز زن نامیده اند تا همه بدانند که فاطمه الگوی و اسوه زنان عالم است.  آیا چنین است؟   ابتدا نگاهی کوتاه به زندگی بانوی دو عالم بیندازیم :


فاطمه در آغازین سالهای دعوت رسول خدا صلی الله علیه و آله چشم به جهان گشود. کودکی او با مشکلات و سختیهای آغاز رسالت همراه بود. او سه سال در شعب ابوطالب با پدرش همراه بود. فاطمه سلام الله علیها  در زمانی که مشرکان رسول خدا را آزار می دادند پدرش را عاشقانه نوازش و پرستاری می نمود و زخمهایش را مداوا می نمود.  او خواستگاران فراوانی از میان صحابه داشت که برخی سرشناس و ثروتمند بودند. اما فاطمهسلام الله علیها علی علیه السلام  را با وجود فقر او برای خود پسندید زیرا  او را  جوانی با ایمان و متعهد یافت. فاطمهسلام الله علیهاعاشقانه علی علیه السلام را دوست می داشت. او خودش را برای محبوبش می آراست و معطر می نمود. علی علیه السلام نیز جز فاطمهسلام الله علیها آرامگاهی نداشت. در روایت است هنگامی که علی علیه السلام  به فاطمه سلام الله علیها می‌نگریست، غم و اندوهش برطرف می‌شد. فاطمه خانه را برای همسرش می آراست و با دست مبارکش برای اهل خانه نان می پخت. فاطمهسلام الله علیها هیچگاه از همسرش چیزی طلب نکرد که در توان او نباشد. او هیچگاه از همسرش نافرمانی نکرد علی علیه السلام  نیز آنگونه که شایسته همسر مهربانش بود با او رفتار می نمود. علی علیه السلام  خود می گوید:


موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: حضرت زهرا سلام الله علیها الگوی زنان، الگوی زن ،مسلمان اسوه بودن حضرت زهرا سلام الله علیها ،ایمان حضرت زهرا سلام الله علیها

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 20 / 12 / 1398 | 7:3 | نویسنده : اکبر احمدی |

توصیه های اخلاقی و تربیتی به والدین

 

توصیه های اخلاقی و تربیتی به والدین

 مهرورزی به فرزندان
محبت و خوش رفتاری، نقش بسیار مهمی در تربیت صحیح فرزند دارد. محبت، احساسات پاک کودک را شکوفا می سازد و کمبود عاطفه و عقده های روانی، دامن گیر فرزندان نمی شود. همچنین، زمینه رحمت خداوند را فراهم می سازد.
امام صادق «علیه السلام» می فرماید:
«اِنَّ اللّهَ عزّوجَلَّ لَیَرْحَمُ الرَّجُلَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِه»
«خداوند بزرگ به آدمی به خاطر شدت علاقه و دوستی به فرزندش، رحم می کند.»
ایشان در سخن دیگری فرموده است:

موضوعات مرتبط: تربیتی
برچسب‌ها: اخلاق ، کودک ، احترام به والدین ، محبت ، تربیت اسلامی ، حدیث درباره تربیت فرزند

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 20 / 12 / 1398 | 7:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.