.post img { max-width: 500px; /* Adjust this value according to your content area size*/ height: auto; وضو و درمان بیماری ها

وضو و  درمان بیماری ها

آب نقش مهمی را در زندگی و حیات آدمی بازی می کند. آب مایه حیات است. یکی از بارزترین روش های وضو استفاده از آب و خیس و مرطوب کردن قسمتهای مختلف بدن است. این موضوع از اهمیت شایانی برخوردار است. از دید انرژیکی آب یکی از بهترین بسترهای انرژیکی است. بدین معنی که قادر است حجم عظیمی انرژی را در خود جذب، نگهداری و انتقال دهد. بیش از 4/3 سطح کره ی زمین را آب پوشانیده است. در واقع این حجم عظیم آب است که حیات انرژیکی را بر روی کره ی زمین ممکن نموده است. انرژی خورشید، انرژی هوا و انرژی زمین به میزان زیادی در آب اقیانوسها و دریاها ذخیره شده است. دمای آب با میزان انرژی حیاتی آن -انرژی حیاتی که ازمحیط به عاریت گرفته- ارتباط مستقیمی دارد. هرچه که میزان انرژی حیاتی بیشتر باشد دمای آب بالاترمی رود. آب صفر درجه تقریبا خالی ازانرژی حیاتی است. دمای بالاتر برجنبش مولکولی مولکولهای آب افزوده و در نتیجه باعث جذب بیشتر انرژیهای محیطی می گردد. این مسئله با اسکن کردن توده انرژی دو لیوان آب سرد و آب گرم کاملا قابل آزمایش است. در طب آیورودا توصیه ی اکیدی براستفاده از آب ولرم جهت نوشیدن می شود. بیشترمردم آب خنک و گوارا را ترجیح می دهند.


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: وضو و درمان بیماری ها

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 14 / 8 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

از نظر علمی ثابت شده ‌که میزان انرژی حیاتی، قبل و بعد از طلوع خورشید و قبل و بعد از غروب خورشید، به بالاترین حد خود می‌رسد و می‌بینیم که سفارش به نماز اول وقت، یعنی درست قبل از طلوع و غروب خورشید شده است‌.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش

 

 

 

 

 

 

مشرق، تمامی توصیه های اسلام، برآمده از وحی و متکی بر حکمت حضرت حق هستند به این معنا که هر یک از این دستورات بر مصالحی واقعی و حکیمانه بنا شده اند. 

دانش و آگاهی از چیزی می تواند اعتقاد و التزام  انسان را نسبت به آن افزایش دهد و دید انسان نسبت به موضوع مربوطه را وسیع تر گرداند. بنابراین اگر وضو, نماز و دیگر اعمال را با دانش و تدبیر انجام دهیم، به نور می رسیم.

  از نظر اسلام، داشتن وضو  امری است پسندیده تا آن حد که در آموزه های دینی ما، دایم الوضو بودن یک ارزش به حساب می آید؛ برای مثال، حضرت  محمّد مصطفی(ص) می فرمایند:" اگر می توانی که در تمام شبانه روز با وضو باشی این کار را بکن که اگر در حال طهارت بمیری، شهید از دنیا رفته ای"(العاملی، وسایل ‏الشیعه،1374، ج 1؛ ص 383). 



موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: اثرات معجزه آسای وضو و نماز بر بدن و درمان بیماری‌ها

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 14 / 8 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

نماز و امواج مغزی:
با دفع بارهای زائد بدن در وضو، امواج مغزی در ایده آل ترین حالت قرار می گیرند. علاوه بر آن حالت تمرکزی که در هنگام نماز در انسان به وجود می آید، تشعشع امواج آنها را به اندازه قابل توجهی بالا می برد و توانایی مغز را در تولید این امواج بالا می برد.

حالات نماز:

۱-ایستادن در نماز:
ایستادن در نماز، باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است را تقویت می کند. این عمل باعث می شود تا فرد با صرف کمترین نیرو و انرژی به انجام صحیح حرکات بعدی بپردازد.
وقتی چشمها در حالت نماز ثابت می ماند، جریان فکر هم خود به خود آرام شده و در نتیجه تمرکز فکر افزایش می یابد. ثابت ماندن چشم باعث بهبود ضعف و نواقصی چون نزدیک بینی می شود و به لحاظ روانی باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و بی خوابی و افکار نا آرام را از انسان دور می کند.

۲- رکوع در نماز:
تقویت ماهیچه های شکم، حفظ سلامت دستگاه گوارش و رفع یبوست مزمن، سوء هاضمه و بی اشتهایی از خواص رکوع در نماز است.کارشناسان می گویند در حالت رکوع ماهیچه های اطراف ستون مهره ها منبسط می شود که در تعادل و آرام کردن سمپاتیک موثر است.مدت زمان خواندن ذکر رکوع نیز باعث تقویت عظلات صورت، گردن، ساق پا و رانها می شود و به این ترتیب به جریان خون در قسمتهای مختلف بدن سرعت می بخشد. تنظیم متابولیسم بدن، فراهم نمودن زمینه از بین رفتن اکثر بیماریها از بدن، کمک به افزایش حالت استواری و استحکام مغز از دیگر خواص رکوع در نماز است.

۳- سجده در نماز:


سجده، ستون مهره های بدن را تقویت کرده و درد های سیاتیک را آرام می کند. سجده علاوه بر از بین بردن یبوست و سوء هاضمه، پرده دیافراگم را تقویت کرده و به دفع مواد زاید بدن به دلیل فشرده شدن منطقه شکمی کمک می کند.سجده همچنین باعث افزایش جریان خون در سر شده، که این امر با تغذیه غدد باعث حفظ شادابی، زیبایی و طزاوت پوست می شود.
حالات سجده به واسطه باز کردن مهره ها از یکدیگر، باعث کشیده شدن اعصابیکه قسمتهای مختلف بدن را به مغز وصل می کند شده و این اعصاب را در یک حالت تعادلی قرار می دهد که این امر برای سلامت انسان بسیار حائز اهمیت است.
اگر فاصله مهر از نمازگزار به اندازه حدودا یک وجب جلوتر از حالت معمولی باشد، کشش بیشتری در کمر حس می شود که باعث مداوای کسانی که دیسک و یا ناراحتی کمر دارند می شود. و اگر کسی که سالم است این کار را انجام دهد، هیچ گاه دچار دیسک و ناراحتی کمر نمی شود.
سجده باعث آسودگی و آرامش در فرد شده و عصبانیت را تسکین می دهد. سجده قدرت درک و فهم را زیاد می کند. دلیلش این است که در سجده به پیشانی ما فشار می آید و باعث می شود که کاملا روی پیشانی متمرکز شویم ( اگر در این حالت به نوک بینی مان نگاه کنیم، خود به خود به پیشانی فشار می آید ) .


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: شگفتی های علمی نماز

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 14 / 8 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

شگفتی های علمی نماز

وضو و معالجه بیماری ها
وضو سبب رفع بسیاری از بیماریها می شود. دلیلش اثر آب سردبر روی نقاط حساس بدن در قسمتهایی است که وضو می گیریم. جالب این است که در دین اسلام نقاط طب سوزنی مخصوصا در وضو رعایت شده است.برای مثال، آقایان باید آب را از پشت آرنج بریزند. ولی خانمها باید آب را از قسمت تای دست بریزند. چونکه نقاط طب سوزنی در آقایان و خانها در بعضی از نقاط فرق می کند.

 

این را هم بدانید که با تحریک نقاط طب سوزنی بوسیله آب سرد وضو، خط سیر چهارده نصف النهار را تحریک می کنیم و باعث سرحالی، شادابی، تسکین دردها، نیروی جسمانی وروحی و معالجه بسیاری از بیماریها می گردد.و همچنین تمامی اعضاء داخلی بدن را تقویت می کند.از جمله: ریه ها، روده بزرگ، معده، قلب، کلیه ها، کبد و…

 

ایجاد نیرو و نشاط با وضو
در احادیث آمده که بعد از وضو، بدن را با چیزی خشک نکنیم وبگذاریم خودش خشک شود. دلیل آن اینست که بدن در برابر سرمائی که حس می کند، خود به خود درجه حرارت آن بالا می رود تا بدن را خشک کند، که همین تحریکات حرارتی باعث باز شدن منافذ زیرپوست می شودو اکسیژن بیشتری به بافتهای پوست و مقداری هم عظلات زیر پوست می رسد و باعث نیرو و نشاط می گردد.


منبع زیر مطلب فراموش نشه



موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: شگفتی های علمی نماز

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 14 / 8 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

شگفتی های نماز

نماز از بهترين انواع  ورزش به شمار مي رود، زيرا  در طول حيات مؤمن و بانظامي بسيار دقيق، همراه است و در نتيجه فرد از بيماري هاي بسياري مانند پوكي استخوان و خميدگي ستون فقرات، دور مي شود و ثابت شده است كه مداومت بر نماز، شادابي را به بدن باز مي گرداند و فعاليت هاي داخلي بدن را منظم مي كند. خداوند متعال مي فرمايد:(فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآَتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيرُ) [الحج: 78]

(پس نمازرا به پا داريد و زكات رابپردازيد و بهخداوند تمسك جوئيد. او سرپرست و ياورشماست. چه خوب  ياور و چه نيكو ياري دهنده اي است!)


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: شگفتی های نماز

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 14 / 8 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

عبادات ابعاد مختلف دارد. يك بخش نماز است، ولي هر كاري كه به قول قرآن رنگ خدايي داشته باشد، عبادت است. و همه‌ي كارهاي مؤمن بايد رنگ خدايي داشته باشد. شماحساب كن وقتي يك چرخ خياطي مي‌خريد، تمام پيچ گوشتي هايش هم رنگ و آرم كارخانه را دارد. يك سرويس ملامين كه مي‌گيري، ديس بزرگش آرم كارخانه دارد، آن نعلبكي و ترشي خوري كوچكش هم آرم كارخانه دارد. اگر شمابروي در كاخ شاه، در حمام كه مي‌روي كف دمپايي‌هاي شاه هم تاج حك شده است. اسكناس هر كشور، چه يك قراني و چه هزار توماني آرم همان كشور را دارد. يعني كسي كه شاه شد، بايد تاج او كف دمپايي حمام كشورش حك شود. روي يك قراني هم بايد آرم كشور باشد، چه برسد به هزار توماني! يعني كسي كه خدايي شده، همه‌ي كارهايش خدايي مي‌شود.

حركت خرداد، خدايي بود چون روزي بود كه امام عزيز را از قم گرفتند و تبعيد كردند. مردم حركت كردند. حركت مردم خدايي بود. عبادت و راهپيمايي‌ها عبادت بود. قرآن حركت‌هايي را كه دشمن را به عز وجز مي‌اندازد عبادت مي‌داند. فرموده: «وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغيظُ الْكُفَّارَ وَ لا يَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلاً إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ»(توبه/120) اين آيه‌ي قرآن بود. يعني حركتهاي دسته جمعي كه كفار را به غيظ در مي‌آورد. غيظ غير از غضب است.

آدم كه جوش مي‌آورد، مي‌گويند: غضب، وقتي خيلي سر رفت مي‌گويند: غيظ، يعني آب گرم است و آب جوش. غضب آب گرم است و غيظ آب جوش. غضب وقتي زياد پر رنگ شد، غيظ مي‌شود. قرآن مي‌گويد: «وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً» يعني حركت‌هايي كه مي‌كنند «يَغيظُ الْكُفَّارَ» اين راهپيمايي‌ها و اين از خانه بيرون ريختن‌ها كه «يَغيظُ الْكُفَّارَ» كفار وشاخه‌ها و هوادارانش را به غيظ در مي‌آورد، اين حركت‌ها كاري نيست، «إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ» مگر اين كه در مقابل اين حركت‌ها عمل صالحي انجام دهند. يعني كسي كه خدايي شد، رأي دادنش، 15 خردادش، همه‌ي كارهايش خدايي مي‌شود. نجاري و كشاورزي او هم خدايي مي‌شود.

در اين كه چه چيزي خدايي باشد و چه چيز نباشد، اختيارش دست خودمان است. من مي‌توانم قرآن بخوانم و از متن قرآن به جهنم بروم. از لابه لاي آيات قرآن به جهنم بروم و شما مي‌تواني بخوابي و از خرو پف خوابت به بهشت بروي، بله مي‌شود. بنده قرآن مي‌خوانم براي اين كه بگويند: صدايش خوب است، بگويند: حافظ قرآن است، براي ريا قرآن مي‌خوانم براي كاسبي و پول درآوردن قرآن مي‌خوانم.

براي شهرت قرآن مي‌خوانم. قرآن كه مي‌خوانم، نمي‌خواهم قرآن را مطرح كنم، مي‌خواهم خودم را مطرح كنم پس من در عين اين كه مي‌گويم: «إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقيمٌ»(آل عمران/51) همان وقت كه مي‌گويم: «هذا صراط مستقيم»، صراط خودم مستقيم نيست و لذا داريم «رُبَّ تَالِ الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ يَلْعَنُهُ»(بحارالأنوار، ج‏89، ص‏184) يعني چه بسا كساني هستند كه قرآن مي‌خوانند و قرآن هم آن‌ها را لعنت مي‌كند. اجمالاً كسي كه بنده‌ي خدا شد، تمام كارهايش بايد خدايي شود.

منتهي بحث ما عباداتي است كه دائم با آن‌ها سرو كار داريم. چون بعضي عبادات به دليلي فصلي هستند و موسمي، اما يكسري عبادات هستند كه سر و كار ما دائماً با آن هاست و آن مسئله‌ي نماز است و روزه. هر سال بايد روزه بگيريم. دو جلسه در مورد عبادت صحبت كرديم. جلسه‌ي اول و دوم ماه رمضان، در جلسه سوم كه سيماي نماز را در روايات گفتيم. جلسه چهارم اذان بلال را گفتيم. مطالبي تفسير گونه براي اذان داشتيم و اين جلسه هم خصوصيات ديگري را كه لابلاي روايات نماز است را برايتان مي‌گويم و معنايش اين نيست كه شما نماز نمي‌خوانيد.

معنايش اين است كه بايد نماز را درست خواند. اگر هزار هروئيني را جايي رها كنند، سال ديگر ده هزار هروئيني درست مي‌شوند. يعني يك هروئيني سالي چند هروئيني درست مي‌كند ولي نماز خوان، سالي چند نمازخوان درست نمي‌كند. اگر بحث اذان رامطرح مي‌كنيم، معنايش اين نيست كه شما اذان نمي‌گوييد.


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: نماز در روايات

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 19 / 7 / 1398 | 9:24 | نویسنده : اکبر احمدی |

http://bayanbox.ir/view/1879725606141741768/%D9%86%D9%88%D8%A8%D8%AA-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%AD%D8%A7%D8%AC%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF.jpg

 


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: نماز اول وقت

تاريخ : جمعه 17 / 7 / 1398 | 8:57 | نویسنده : اکبر احمدی |

تأثير دعا

قال رسول الله - صلى الله عليه و آله -:التعقيب بعد صلوة الفجر ابلغ فى طلب الرزق

دعاى پس از نماز صبح براى جلب رزق مؤ ثرتر است .(بحارالانوار، ج 85، س 326، مستدرك الوسايل ، ج 1، ص 336)

 

صلوات بر محمد (ص ) و اهل بيتش

قال الصادق - عليه السلام -كل دعاء يدعى الله - عزوجل - به محجوب عن السماء حتى يصلى على محمد و آل محمد

هر دعايى كه خدا با آن خوانده شود، پوشيده است ، بالا نمى رود و به هدف اجابت نمى رسد مگر اين كه صلوات بر محمد و آل محمد (ع ) همراه باآن باشد (اصول كافى ، - ج 2، ص 493)

 

فضيلت تسبيح حضرت فاطمه (س ):

قال الصادق - عليه السلام -تسبيح فاطمة الزهراء - عليهاالسلام - فى كل يوم فى دبر كل صلاة احب الى من صلاة الف ركعة فى كل يوم :

تسبيح حضرت زهرا (س ) در هر روز در تعقيب هر فريضه نزد من محبوب تر است از به جا آوردن هزار ركعت نماز در هر روز (ثواب الاعمال ، ص 166)


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: آثار تعقیبات نماز

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 17 / 12 / 1396 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |


وصف نماز را باید از کسی شنید که خود به راستی اقامه کننده آن بود . کسی که نماز با تک تک سلولهای مبارکش عجین شده و آن را با  تمام وجود برپا می نمود .

ذره ذره خاک مدینه، مکه ، کوفه هر جایی که ایشان قدم نهاده است ، گواه راز و نیازها و نمازهای حقیقی آن بزرگوار است . هنوز پژواک نوای دلنشین مناجات امام علی (ع) در جان هستی طنین انداز است . پس گوش جان به فرموده های آن امام همام می سپاریم ، تا آداب قیام به نماز را که ستون دین است ، فرا گرفته و عامل به آن باشیم .

"اهمیت و فضیلت نماز "

-شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش می کنم، زیرا نماز برترین عمل و ستون و اساس دین شما است . (1)

-وقتی که بنده ای سجده می کند ، ابلیس فریاد می زند: وای برمن! او اطاعت کرد، ولی من معصیت کردم، او سجده کرد و من از این عمل سرباز زدم.(2)

-گناهی که پس از آن مهلت یافتم تا دو رکعت نماز گزارم و از خدا اصلاح آن گناه را بخواهم، مرا اندوهگین نکرد.(3)

-نماز ستون دین است و اولین عمل انسان است که خدا بدان نظر می کند، اگر صحیح بود ، به سایر اعمال نیز نظر می فرماید و اگر صحیح نباشد در هیچ عمل دیگر نمی نگرد و کسی که تارک نماز باشد بهره ای از اسلام ندارد .(4)


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: « نماز در کلام امیر مومنان علی علیه السلام»

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 17 / 12 / 1396 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |


نماز از دیدگاه قرآن

1- برپایى نماز

 

 

 

 معناى اقامه نماز چیست؟

 

 

2 - پاسداشت‏ حریم نماز

 

 

3 - كمك گرفتن از نماز

 

 

4 - امر به نماز

 

یكی از نیازهای ثابت همگانی تغییرناپذیر و نسخ ناپذیر كه زمان، توان تاثیرگذاری در آن را ندارد؛ موضوع عبادت و پرستش است. یكی از نیازهای اساسی بشر پرستش است. پرستش حالتی است كه در آن انسان از ناحیه باطنی خود به حقیقتی كه او را آفریده و خود را در قبضه قدرت او می بیند و خود را نیازمند و محتاج او می داند؛ توجه می كند. این حالت در واقع سیری است از خلق به سوی خالق.

 

عدم پرستش و عبادت، در روح بشر عدم تعادل را ایجاد می كند. با یك مثال مفهوم عدم تعادل را روشن می نماییم. حیوانی باربر را در نظر بگیرید كه خورجینی روی او قرار داده شده كه یك طرف پر و طرف دیگر خالی باشد كه در این صورت تعادل ایجاد نشده و حركت حیوان بسیار دشوار می شود؛ انسان نیز به همین صورت است. در وجود او خانه ها و فضاهای خالی زیادی وجود دارد، در دل انسان جای خیلی از چیزها است. حال هر نیازی كه برآورده نشود، روح انسان را مضطرب و نامتعادل می سازد. اگر انسان بخواهد در تمام عمر به عبادت بپردازد و به دیگر نیازهایش بی توجه باشد؛ همان نیازها او را ناآرام و ناراحت می نمایند. و یا بالعكس اگر انسان همیشه به دنبال مادیات باشد و جایی برای معنویات نگذارد، باز هم روح و روان او ناراحت و نا آرام است.

" نهرو" مردی است كه از سنین جوانی لامذهب شده بود. در اواخر عمرش یك دگرگونی و انقلابی در وجودش ایجاد شد. او می گوید: من هم در روح خود و هم در جهان یك خلأ، یك جای خالی احساس می كنم كه هیچ چیزتوان پركردن آن فضا را ندارد الا معنویت.اضطرابی كه در جهان پیدا شده، علتش اینست كه نیروهای معنوی جهانتضعیف شده است. او می گوید: الان در اتحاد جماهیر شوروی- قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی- این ناراحتی به سختی وجود دارد. تا وقتی كه مردم آنجا گرسنه بودند و گرسنگی اجازه نمی داد كه درباره چیز دیگری فكر بكنند، یكسره در فكر تحصیل معاش بودند. حال كه زندگی عادی پیدا كرده اند یك ناراحتی روحی در میان آنان پیدا شده است. زمانی كه از كار، بیكار می شوند تازه اول مصیبت آنهاست كه این ساعات فراغت را با چه چیز پرنمایند؟ بعد می گوید: من گمان نمی كنم اینها بتوانند آن ساعات را جز با یك امور معنوی با چیز دیگری پر كنند. و این همان خلایی است كه من دارم.


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: نیاز اساسی بشر امروز

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 17 / 12 / 1396 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

نماز روح بندگی

 
 

ساختار فطری انسان به گونه ای تشکیل یافته است که انسان در همه حالات نیاز به پرستش و عبادت دارد.عبودیت و بندگی انسان از طرفی خلاء موجود در نهان انسان را پر می کند و از طرف دیگر باعث رشد و تکامل و رسیدن به مقام قرب الهی می شود . بهترین راه پرستش و بندگی انسان ها به جای آوردن نماز است.
نماز رابطه انسان با خداست  و مایه صفای روح و پاکی دل و پیدایش روح تقوا و تربیت انسان و پرهیز ار گناهان است. طبق روایات وارده در کتب حدیثی ما مهمترین عبادت بندگان نماز می باشد که اگر مورد قبول درگاه الهی واقع شود عبادات دیگر نیز قبول خواهد شد و اگر قبول نگردد اعمال دیگر نیز قبول نخواهد شد[1] . پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند:کسی که نمازهای پنج گانه را انجام میدهد از گناهان پاک می شود همانگونه که اگر شبانه روز پنج مرتبه در نهر آبی شست و شو کند اثری از آلودگی در بدنش باقی نمی ماند[2]. به همین خاطر در آیات و روایات بر آن تاکید بسیار شده است و ترک آن را از بزرگترین گناهان کبیره به شمار می آورند[3].


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: نماز روح بندگی

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 5 / 10 / 1396 | 8:8 | نویسنده : اکبر احمدی |

نماز ، حل المشاکل

 
 

ساختار فطری انسان به گونه ای تشکیل یافته است که انسان در همه حالات نیاز به پرستش و عبادت دارد.عبودیت و بندگی انسان از طرفی خلاء موجود در نهان انسان را پر می کند و از طرف دیگر باعث رشد و تکامل و رسیدن به مقام قرب الهی می شود . بهترین راه پرستش و بندگی انسان ها به جای آوردن نماز است.
نماز رابطه انسان با خداست  و مایه صفای روح و پاکی دل و پیدایش روح تقوا و تربیت انسان و پرهیز ار گناهان است. طبق روایات وارده در کتب حدیثی ما مهمترین عبادت بندگان نماز می باشد که اگر مورد قبول درگاه الهی واقع شود عبادات دیگر نیز قبول خواهد شد و اگر قبول نگردد اعمال دیگر نیز قبول نخواهد شد[1] . پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند:کسی که نمازهای پنج گانه را انجام میدهد از گناهان پاک می شود همانگونه که اگر شبانه روز پنج مرتبه در نهر آبی شست و شو کند اثری از آلودگی در بدنش باقی نمی ماند[2]. به همین خاطر در آیات و روایات بر آن تاکید بسیار شده است و ترک آن را از بزرگترین گناهان کبیره به شمار می آورند[3].


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: نماز ، حل المشاکل

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 5 / 10 / 1396 | 8:7 | نویسنده : اکبر احمدی |

شرايط امام جماعت از ديدگاه اهل‏ سنت

 
 

آیا صحیح است كه نظر احناف این است: اگر چند امام جماعت حاضر بودند ترجیح با كسى است كه همسرش زیباتر و یا آلت مردانگى او كوتاه تر باشد؟ چنانچه شرنبلالى حنفى متوفاى «691» در كتاب خود این فتوى را داده است. راستى در یك چنین موقعیتى وظیفه مأمومین كشف عورت هر دو امام جماعت براى اطمینان از كوتاه بودن عورت آنان است؟ و یا فقط به گفته خود امام جماعت اكتفا مى شود؟ و آیا دو امام جماعت باید همسران خود را به مردم نشان بدهند تا خودشان تشخیص بدهند كدام یك برترى در جمال و زیبایى دارد؟ و یا باز هم، گفته خود دو امام جماعت كافى است؟ و آیا راه علم دو امام جماعت از كجاست؟ آیا خودشان به عورت یكدیگر نگاه مى كنند و یا اندازه تقریبى كافى است؟ و یا باید از متر و واحد اندازه گیرى استفاده كرد؟

شرنبلالى حنفى مى گوید: «اذا اجتمع قوم ولم یكن بین الحاضرین صاحب منزل اجتمعوا فیه.. فالأحسن زوجة لشدة عفته، فأكبرهم رأساً، وأصغرهم عضواً، فأكثرهم مالا فأكبرهم جاهاً...». مراقی الفلاح شرح نور الایضاح ص 7 دار الإیمان تاریخ 814تألیف حسن بن عمار بن على الشرنبلالى شیخ «عیسی بن صالح» مفتی سرشناس سعودی در جدید ترین فتوای خود اعلام کرد:


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: شرايط امام جماعت از ديدگاه اهل‏ سنت

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 5 / 10 / 1396 | 8:6 | نویسنده : اکبر احمدی |

اقتدا به امام جماعت فاسق!

 
 

سوال : نظر فقهای اهل سنت درباره شرط عدالت در امام جماعت چیست؟
پاسخ : بسیاری از محدثان اهل سنت نقل کرده اند که رسول خدا (ص) فرموده است: «صلّوا خلف کل برّ و فاجر»؛ (نماز بخوانید پشت سر هر نیک و بدی).(1)
و ازهمین رو فقهای عامه طبق این روایت فتوا داده اند که عدالت در امام جماعت شرط نیست.(2)

لذا ما در اینجا به نقل بعضی از اقوال علمای اهل سنت اشاره می کنیم:
اسحاق بن محمد سمرقندی می گوید: «نماز پشت سر هر نیک و بدی می شود خواند، زیرا پیامبر اکرم (ص) فرموده است: «صلوّآ خلف کل بّر و فاجر». اگر چه آن کس زناکار یا می خواره باشد».(3)
البته باید گفت: فقهای ‌حنفی ‌و شیعه‌ و برخی‌ شافعیان ‌بر این ‌شرط‌ (عدالت) بسیار تأکید کرده ‌و صریحاً نماز جماعت‌ با امام ‌فاسق ‌را باطل ‌دانسته‌اند؛ ولی فقهای ‌دیگر مذاهب ‌اهل ‌سنّت ‌بیشتر بر اصل‌ اقامه‌ نماز جماعت ‌تأکید کرده‌اند و امامت ‌شخص ‌فاسق ‌را، به‌ ویژه ‌در نماز جمعه ‌و نماز عید، جایز می‌دانند.(4)
و حتی ‌به ‌گفته ‌شافعی‌ جایز است‌ که‌ مسافر به ‌فردی ‌اقتدا کند که ‌در اصلِ مسلمان ‌بودنِ او تردید دارد.(5) البته ‌اگر مسافر بعداً از مسلمان ‌نبودن ‌او اطمینان ‌یابد، باید دوباره ‌نمازش ‌را به جای‌ آورد(6).
مالکیان ‌هم معتقدند امام‌ نباید مرتکب ‌فسقی‌ شود که ‌به صحت ‌نماز خلل ‌وارد کند، مثلاً نباید نمازش‌ را بدون‌ وضو یا بدون ‌قرائت‌ سوره‌ حمد به‌ جای‌ آورد؛ ولی ارتکاب ‌فسق های ‌خارج از ‌نماز؛ مانند شرابخواری ‌یا زنا، موجب ‌بطلان ‌امامت ‌او نمی‌شود‌.(7)
***************************
(1). کنزالعمال، ج 5، ص 54، ح 14815؛ تاریخ بغداد، ج 6، ص 403؛ طبقات ابن سعد، ج 4،ص 149؛ عوالی اللئالی، ج 1، ص 28؛ ومحاضرات الأدباء ومحاورات الشعراء والبلغاء، ج‏2، ص461.
(2). الفقه علی المذاهب الاربعه، ج1، ص 409-428.
(3). السوادالاعظم، سمرقندی، تصحیح عبدالحی حبیبی، کابل، چاپ بنیاد فرهنگ ایران، ص 34.
(4). ابن‌ قدامه‌، ج‌2، ص‌22؛ ‌زحیلی‌، ج‌2، ص‌1200؛ شافعی‌، ج‌1،ص‌193.
(5). رجوع کنید به کتاب شافعی، ج‌1، ص‌190.
(6). خطیب‌ شربینی‌، ج‌1، ص‌241.
(7). ‌زحیلی‌، ج‌2، ص‌1200.



موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: اقتدا به امام جماعت فاسق!

تاريخ : سه شنبه 14 / 8 / 1396 | 7:55 | نویسنده : اکبر احمدی |

فضیلت نماز جماعت

 
 

 

 

دین مقدس اسلام به اتحاد و اجتماع مسلمانان اهمیت زیادی داده است چنان كه قرآن می خواهد مردم اتحاد داشته باشند و از پراكندگی بپرهیزند(1). رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «یدالله مع الجماعة»(2)دست (= قدرت و عنایت) خداوند با جماعت است. بنابر بعضی از روایات، وقتی عده ای جمع شوند و دعا كنند دعایشان به اجابت می رسد.(3) طبق روایت معتبری، اگر چهل مؤمن بر جنازه مؤمنی حاضر شوند و به خوبی او شهادت دهند. خداوند متعال شهادت آنان را می پذیرد و گناهان او را می آمرزد.(4) و بالاخره اینكه نماز جماعت از اموری است كه فراوان روی آن تأكید شده است، و خواندن نمازهای واجب، خصوصاً نمازهای یومیه به صورت جماعت از مستحبات مؤكده (مورد تأكید) می باشد. و به قدری در فضل آن و در مذمت ترك كننده آن تأكید شده است كه نزدیك است آن را به واجبات ملحق كند.(5)در ذیل بعضی از آموزه های دینی در این رابطه با استفاده از منابع معتبر ذكر می گردد: قرآن كریم می فرماید: وَ أَقِیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِینَ(6)، و نماز را بپا دارید و زكات را بپردازید، و همراه ركوع كنندگان ركوع كنید و نماز را جماعت بگزارید.» در بعضی از تفاسیر، قسمت پایانی این آیه، ناظر به نماز جماعت دانسته شده است.(7) چنان كه آیت الله جوادی آملی در ذیل این آیه می فرماید: «... به اهل ایمان دستور داده شد كه اولاً، هر یك اهل نماز و ركوع باشند، و ثانیاً، نماز را با هم بخوانند. معیار این معیت همان و حدت نماز است. این وحدت اعتباری فقط در جماعت (اعم از جمعه و غیر آن) متبلور است.»(8)


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: فضیلت نماز جماعت

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 14 / 8 / 1396 | 7:53 | نویسنده : اکبر احمدی |


چرا در شبانه روز پنج نوبت نماز میخوانیم ؟

 
 

پاسخ:
در ابتدا ببینیم آیا ما می توانیم فلسفه احكام را درك كنیم یا نه؟ و آیا ما چنین حقی داریم كه از فلسفه احكام الهی سوال كنیم یا نه؟
بحث از فلسفه احكام و قوانین و مقررات اسلامى، از مهمترین بحثهایى است كه امروز با آن سروكار داریم و قسمت قابل توجهى از پرسشها و پاسخهاى ما را تشكیل میدهد.
هركس از خود می‏پرسد ما چرا باید نماز بخوانیم، به زیارت خانه خدا برویم، چرا رباخوارى در اسلام حرام است، تحریم خوردن گوشت خوك چه فلسفه ‏اى دارد، جواز تعدد زوجات در اسلام براى چیست و علت تحریم ظروف طلا و نقره و مانند اینها چه می‏باشد؟
ما چنین حقى را هم داریم و هم نداریم.
توضیح این كه : مطالعه متون اسلامى - قرآن و احادیث پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه (علیهم السلام) و گفتگوهاى اصحاب و یاران آنها - نشان می‏دهد كه همواره بحث از فلسفه احكام در میان آنها رایج بوده است و باید هم چنین باشد؛ زیرا روش قرآن را یك روش استدلالى و منطقى آزاد می‏دیدند و به خود حق میدادند در مباحث مربوط به احكام نیز از این روش استفاده كرده و سؤال از فلسفه حكم كنند.


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: چرا در شبانه روز پنج نوبت نماز میخوانیم ؟

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 14 / 8 / 1396 | 7:42 | نویسنده : اکبر احمدی |

پاداش نماز شب 

51804048455238761456.jpg

حضرت علی(ع) فرمود:
«
هرکسی که یک  سوم از شب را نماز بخواند، هیچ فرشته ای را ملاقات نمی کند ، مگر آن که به مقام و منزلت او در نزد پروردگار غبطه و حسرت می برد و به او پیشنهاد میشود که از هرکدام از درهای هشتگانه بهشت که میخواهد وارد شود

آثار و برکات نماز در دنیا،برزخ و قیامت،ص198

 


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: پاداش نماز شب

تاريخ : سه شنبه 26 / 6 / 1396 | 9:14 | نویسنده : اکبر احمدی |

 

نماز شب و وسعت رزق

17944312138290797289.jpg

از امام صادق (ع) روایت شده است که مردى نزد امام از تهی دستى زبان به گله گشود و گله از حدّ گذراند تا آن جا که نزدیک بود از گرسنگى نیز گله کند. امام (ع) به او فرمود: اى مرد! آیا نماز شب می ‏خوانى؟ عرض کرد: آرى. امام (ع) به همراهش رو نموده و فرمود: آن کس که می پندارد که نماز شب می خواند و روز گرسنه می ‏ماند دروغ می ‏گوید. به راستى که خداى گرامى و بزرگ با نماز شب، روزى روز را بر عهده گرفته است.[۱]

در روایت دیگری آن حضرت(ع) می فرماید: «نماز شب، چهره را نورانی، بوی بدن را خوش و موجب جلب روزی می شود».[۲]

[۱]. صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۴۷۴، ح ۱۳۷۱، انتشارات جامعۀ مدرسین، چاپ دوم، قم، ۱۴۱۳ ق.

[۲]. شیخ صدوق، علل الشرائع، ج‏۲، ص۳۶۳، داورى، چاپ اول، قم. «وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع صَلَاهُ اللَّیْلِ تُبَیِّضُ الْوَجْهَ وَ صَلَاهُ اللَّیْلِ تُطَیِّبُ الرِّیحَ وَ صَلَاهُ اللَّیْلِ تَجْلِبُ الرِّزْق».

 


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: نماز شب و وسعت رزق

تاريخ : سه شنبه 26 / 6 / 1396 | 9:12 | نویسنده : اکبر احمدی |


کیفیت نمازهای هدیه

روایت شده از معصومین ـ علیهم السّلام ـ ، کسی که روز جمعه هشت رکعت نماز گزارد، یعنی بعد از هر دو رکعت سلام بگوید. چهار رکعت آن را هدیه به حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله ـ کند و چهار رکعت دیگر را به حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ هدیه نماید.

و در روز شنبه چهار رکعت بخواند و به حضرت امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ هدیه نماید.

هم چنین هر روز از هفته را چهار رکعت بخواند و به امامی هدیه کند به ترتیب آنها تا آن که در روز پنجشنبه چهار رکعت هدیه به جعفر صادق ـ علیه السّلام ـ گرداند.

باز در روز جمعه هشت رکعت نماز بخواند، چهار رکعت آن را هدیه حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله ـ و چهار رکعت دیگر هدیه به حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ گرداند.

و در روز شنبه چهار رکعت هدیه به حضرت امام موسی ـ علیه السّلام ـ کند و هم چنین هر روز چهار رکعت نماز بخواند و به امامی هدیه نماید، به ترتیب تا روز پنج شنبه چهار رکعت را هدیه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) گرداند و مابین هر دو رکعت از این نمازها این دعا را بخواند: «اللّهمّ انتَ السّلام و منک السّلامُ» که در مفاتیح الجنان ذکر شده است.[1]

پی نوشت

[1] . مفاتیح الجنان، ص 388.

 


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: نماز هدیه به معصومین(علیهم السلام)

تاريخ : سه شنبه 26 / 6 / 1396 | 9:10 | نویسنده : اکبر احمدی |

 شخصی که نماز نمی خواند...

در مورد شخصی که نماز نمی خواند، ممکن است دو حالت وجود داشته باشد:

الف. فردی که نماز نمی خواند، نسبت به این موضوع هیچ نگرانی ندارد و هر از گاهی به دیگران نیز راه نماز نخواندن را توصیه می کند و به اصطلاح فقهی متجاهر به فسق است و در بین مردم خود را به این صفت معرفی می نماید.

از پیامبر اکرم (ص) آمده است: “من اتقی جلباب الحیاء فی وجهه فلاغیبه له”؛ کسی که پردۀ حیا و شرم را از روی خود کنار زند غیبتش حرام نیست.[۱] از مفهوم این روایت می توان بهره برد که اگر فردی به زشتی ها افتخار می کند و هیچ حیایی قایل نمی شود، حرمت و شخصیت خود را از بین برده و این رفتار او موجب تجویز بدگویی (غیبت) شده است.

ب. اما گاهی افراد نماز نمی خوانند، ولی خودشان در باطن امر از این کار شرمنده و خجل اند، و نمی خواهند آبرویشان برود و در صدد هستند در آینده جبران کرده و نماز را بجای آورند، در این صورت غیبت این فرد جایز نیست و حتی ممکن است غیبت چنین افرادی -به خاطر لجبازی و غرور این افراد- آنها را مجبور به ترک نماز نماید.[۲]

 


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: شخصی که نماز نمی خواند

تاريخ : جمعه 18 / 5 / 1396 | 8:31 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد