ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چیستی و ماهیت شادی در قرآن و روایات و راهکارهایی برای شاد زیستن

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چیستی و ماهیت شادی در قرآن و روایات و راهکارهایی برای شاد زیستن


 

راز شاد زیستن

باهم به ویژگیهای ده­گانه درباره راز و رمز شاد زیستن از نگاه اندیشمندان می­پردازیم:

1. نوع نگاه و نگرش به خویشتن

جهان، بازتابی از خود ماست؛ وقتی خود را دوست داریم، همه را دوست می­داریم و آن­گاه که از خویش بیزاریم، به هیچ­کس عشق نمی­ورزیم.

گام اوّل شاد زیستن، آن است که همیشه از خود به خوبی یاد کنیم و از واژه­ها و کلمات زیبا و دلپذیر در سخنان خویش استفاده نماییم. با نگاهی به موفقیّتهای گذشته و توانمندیهای امروزمان، زندگی را مطلوب و مورد علاقه خود بدانیم؛ تصویر جالب و دلنشین از خویشتن و پدیده­های اطراف موجب می­شود که جهان به نظر ما دوست داشتنی و مورد علاقه قلبی گردد.

منشأ تمام افکار و حرکات ما، چگونه دیدن خویشتن است؛ تجربیّات، موفقیّتها، شکستها و افکاری که در مورد خود داریم و واکنشهای دیگران نسبت به ما، همه و همه شکل دهنده تصویری هستند که در ذهن داشته و اعتقاد به حقیقی بودن این تصویر زمینه­ساز نگاه ما به طور دقیق در همان چهارچوب خواهد بود.

تعارفات کلامی آهنگین، پرمفهوم و زیبا، ستایش خود در حد تعادل و شایسته، استفاده از بیان مثبت و لبریز از امید و عشق، استفاده از نوشتارهای شهامت آفرین و آرمان ساز، دستیابی به منطقی ارزشمند و مورد قبول، نشانه­های شادی روحی و شادابی روانی است که انسانهای سربلند و موفّق همیشه از آن بهره داشته­اند.

2. توجه به زمان حال

کلید شادی و خرسندی، متمرکز ساختن ذهن در لحظه حال است؛ پی بردن به این حقیقت که تمام دارایی ما این لحظه است و میزان آرامش ذهن و کارایی فردی ما براساس مقدار توانایی برای زیستن در زمان حال مشخص می­شود.

ویکتور هوگو گفته است: «سراسر عمر ما تلاشی است پیوسته برای دستیابی به کامیابی و سعادت، در حالی که خوشبختی، همین لحظه­ای بود که به آن می­اندیشیدیم» (لقمانی، 1380ش، ص82).

توجّه به زمان حال به خوبی در کودکان مشاهده می­شود. آنان خود را به طور تمام وقت در حال غرق می­کنند و درگیر فعالیّت کنونی می­شوند. بدون آنکه از گذشته ناراحت و یا نسبت به آینده نگران باشند! پس، برای شاد زیستن باید مشغول زمان حال شویم و امروز را دریابیم که شاید آینده برای ما دگرگون و دست نیافتنی باشد.

زیستن در زمان حال به معنی گسترش آگاهی انسان برای دلپذیر ساختن لحظه جاری به جای دور انداختن آن است، تا لحظه لحظه زندگی را واقعاً زنده باشیم، خوشیهای آن را بنگریم و دریابیم و با لمس صحنه­های شاد و تأثیر پذیرفتن از آنها، اندوه، ترس و غصّه­های گذشته و آینده را از خود دور سازیم. ارمغان این نگاه نو، روشن بینی خاصّی است که در پرتو آن به سادگی از بدیها گذشت می­کنیم و به آرامی از غوغای غوغاگران در خانواده و محلّه و جامعه خویش دور می­مانیم؛ عمر را سرمایه­ای دانسته که فرصت یکبار دستیابی به آن فراهم می­شود و پس از پایان زندگی هیچ­گاه توان استفاده از آن پدید نمی­آید.

انتخاب، همیشه با ماست، می­توان به سادگی مهار زندگی را در دست گرفت، در حال زندگی کرد و خود را در لجاجتها و پریشانیهای گذشته زنجیر ننمود.


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: چیستی و ماهیت شادی در قرآن و روایات و راهکارهایی برای شاد زیستن

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 24 / 6 / 1394 | 7:28 | نویسنده : اکبر احمدی |

چیستی و ماهیت شادی در قرآن و روایات و راهکارهایی برای شاد زیستن

شادی در قرآن

آیات قرآن، در فرازهای مختلفی خنده و سپس سرور و شادمانی را مورد توجه قرار داده است. ابتدا خنده و گریه را از سوی خدا دانسته و می­فرماید:

«وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَأَبْکَى» (نجم، 43)؛ «و هم اوست که می­خنداند و می­گریاند». زیرا تمامی اسباب خنده و گریه در اختیار اوست و خداوند خالق همه آنهاست. در پی آن به خنده مؤمنان در قیامت اشاره می­کند.

در فرازی دیگر سرور و شادی را مطرح کرده، و جلوه­های مختلف آن را بیان می­نماید. نخست ایمان به تقدیر الهی را مانع شادمانی و بی­قراری بیجا دانسته، سپس خوشیها و شادیهای ناپایدار و جاودان را معرفی می­کند: «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ» (یونس، 58)؛ «بگو به فضل و رحمت خداست که [مؤمنان] باید شاد شوند و این از هرچه گرد می­آورند بهتر است».

به دنبال آن از شادیهای بیجا و آثار شوم آن سخن می­گوید و خوشیهای روبنایی را با نگاهی یک سویه به نعمتهای الهی بیان می­کند: «وَإِذَا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً فَرِحُوا بِهَا وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ إِذَا هُمْ یَقْنَطُونَ» (روم، 36)؛ «و چون مردم را رحمتی بچشانیم، بدان شاد می­گردند و چون به [سزای] آنچه دستاورد گذشته آنان است، صدمه­ای به ایشان برسد، به ناگاه نومید می­شوند».

آن­گاه خوشحالی و فرح مؤمنان و دین باوران را در سرای فردوس و بهشت برین خداوندی توصیف کرده، می­فرماید: «فَأَمَّا الَّذِینَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَهُمْ فِی رَوْضَةٍ یُحْبَرُونَ» (روم، 15)؛ «اما کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده­اند، در گلستانی، شادمان می­گردند».

خوشحالی و خرسندی شهیدان فراز دیگری از آیات قرآن درباره شادی و شادمانی ماندگار است. آنجا که سست عنصران ظاهربین را در زندگانی دنیا از گمانهای نادرست درباره شاهدان عرشی برحذر داشته و می­گوید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ. فَرِحِینَ بِمَا آَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ» (آل عمران، 169و170)؛ «هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده­اند، مرده مپندارید، بلکه زنده­اند که نزد پروردگارشان روزی داده می­شوند. به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است، شادمانند و برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته­اند شادی می­کنند که نه بیمی برایشان است و نه اندوهگین می­شوند».

 


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: چیستی و ماهیت شادی در قرآن و روایات و راهکارهایی برای شاد زیستن

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 24 / 6 / 1394 | 7:26 | نویسنده : اکبر احمدی |

چیستی و ماهیت شادی در قرآن و روایات و راهکارهایی برای شاد زیستن

چیستی و ماهیت شادی در قرآن و روایات و راهکارهایی برای شاد زیستن

نویسندگان
دکتر محمدحسین مردانی نوکنده
دکترای فلسفه و مدرس دانشگاه

چکیده
شادی و نشاط و سرور، یکی از نیازهای روحی و فطری انسان است که در بسیاری از جنبه­های حیاتی انسان نقش مؤثری ایفا می­کند. دین اسلام که به تمام نیازهای روحی و جسمی انسان توجه داشته، این موضوع را نیز مورد توجه قرار داده است. وجود آیات متعدد در قرآن کریم، سخنان پیامبر(ص) و احادیث و روایات منقول از ائمه معصومان(ع) حاکی از اهمیت موضوع شادی در اسلام است. درباره اهمیت شور و نشاط و سرور و جایگاه آن در تعالیم دینی همین بس که مفهوم شادی ۲۵ بار با الفاظ مختلف در قرآن کریم آمده و یکی از اصول کتابهای روایی به باب «ادخال السرور» اختصاص داده شده و از کسانی که موجبات دلخوشی و شادکامی بندگان را فراهم می­آورند، ستایش شده است. سؤال اصلی در این نوشتار، چیستی ماهیت شادی در قرآن و روایات و دیدگاههای پژوهشگران اجتماعی است؟ و اینکه راهکارهای عملی برای شاد زیستن چیست؟
کلیدواژگان

شادی؛ نشاط؛ قرآن کریم؛ روایات؛ امیدواری

اصل مقاله

خنده، شوخی و شادمانی ویژگی شایسته انسانهاست که از گستره احساسات آنان دستچین می­شود، نشان از نشاط روحی داشته و موجب بردباری و شکیبایی آدمی می­شود. ره­آورد این صفات سه­گانه، رهایی انسان از فرسودگی خاطر و دوری از پژمردگی گلبرگهای وجود بوده که در پرتو آن آرامش، آینده­نگری و بصیرت افزون­تری در تصمیم­گیریها فراهم شده و دشواری کمتر و کامیابی بیشتری در مسیر  زندگی خواهد بود. به جرئت می­توان گفت که این موضوع از اهمیت بسیار والایی در زندگانی برخوردار می­باشد.

آیین آسمانی اسلام که دینی کامل و جامع است، با توجه به نیازهای انسان و زمینه­های کمال و تکامل او در جلوه­های مختلف، نگاهی همه سویه به این پدیده نموده و برای تجدید توان و کسب نشاط و طراوت روحی، راهکاری به نام خرسند سازی همنوعان را ارائه کرده و آن را از خصلتهای خداجویان دانسته است. از این رو رهبانیّت یا دوری از لذّتهای زندگی و شادیهای شایسته فردی و اجتماعی را ممنوع ساخته، حضور در عرصه­های مختلف و بهره­گیری از نشاط، تنوّع و شادی را سیره­ای پسندیده، بلکه عبادتی بزرگ معرفی نموده است.

بی­شک آشنایی با مجموعه آموزه­های دینی، احیاگر نوعی اعتدال، روشن­بینی و جامع نگری است تا در کنار اشک و آه، دعا و مناجات و سیاه­پوشی در سوک پیشوایان تابناک، تمامی دین­باوران بینش­مند و خردورز، از ظاهری آراسته و زیبا، پوششی روشن و روح­افزا و بویی خوش و دل­آرا بهره­مند شوند؛ خرسند و خوشحال و پر سرور و شادمان در صحنه­های مختلف اجتماع ظاهر شوند.

علاوه بر معارف ناب دینی، روان­شناسان نیز بین خنده و نشاط روحی با سلامتی سایر اعضای بدن ارتباطی نزدیک دیده، خوش­رویی و خرسندی را بهترین راه ارتباط با همگان به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان ارزیابی می­کنند و حتّی برخی از آنان روان درمانی را با خنده انجام داده و سلامت جسمانی را در افق نشاط و شادابی روانی جستجو می­کنند.

با نگاهی به جامعه و جلوه­های مختلف بینشها و گرایشهای افراد، دیدگاههای متفاوت یا متضادی دیده می­شود که در پاره­ای از صحنه­ها مایه تعجب خواهد بود:

دیدگاه نخست عرصه­های گوناگون زندگی را تالار نمایشی خنده­آور می­داند که در لحظه­های آن باید به خنده و قهقهه پرداخت و به دور از هر مسئولیّتی، همراه با گفتنیهای شادی­بخش، زیبا پوشید و گوارا نوشید، تا در نگاه دیگران خوشبخت واقعی دانسته شده، زندگی لبریز از خوشی و شادمانی داشت! از این رو چون سخن از واقعیات زندگی و حقایق مقدس هستی با اینان مطرح شده و مسئولیت انسان در صحنه­های مختلف اجتماع گوشزد می­شود، سر تکان داده و چهره برمی­گردانند.

دیدگاه دیگر آن است که خنده و شوخی کار انسانهای سبک، جلف و بی­خرد است؛ کسانی که زندگی را بازیچه دانسته و هیچ مسئولیتی در خود احساس نمی­کنند! باید سنگین و باوقار، سخت و همیشه جدّی بود، تا وقار و عظمت و ابهت به دست آورد و اطرافیان نگاه بالایی به ما داشته و بدانند حالات کودکانه در ما وجود ندارد! اینان دوستان و نزدیکان را در حسرت لبخندی اندک فرومی­برند و همواره صورتی فرورفته در قحطیِ نشاط و شادی داشته، تمامی ناهمواریهای زندگی و سنگلاخهای حوادث در نقشه پر چین و چروک چهره آنان نمایان است. با ورود در هر محفلی، خود، خانواده و اطرافیان را در ماتمی جانکاه و لحظاتی سخت و دردآلود فرو برده، رهایی از وضعیتی این چنین را آرزوی قلبی تمامی حاضران می­نمایند!!


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: چیستی و ماهیت شادی در قرآن و روایات و راهکارهایی برای شاد زیستن

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 24 / 6 / 1394 | 7:19 | نویسنده : اکبر احمدی |

معناشناسی آرامش

ـ قرآن:

خدواند فرموده: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ؛[۲۵] بى ترديد، ما قرآن را به تدريج نازل كرده ايم و قطعاً نگهبان آن خواهيم بود.

پس برای کسب آرامش، باید با قرآن مأنوس بود. سعد بن طریف از امام باقر-علیه السلام- و ایشان از پیامبر-صلی الله علیه و آله- نقل می کند:

مَنْ قَرَأ عَشْرَ آيَاتٍ فِي لَيْلَةٍ لَمْ يُكْتَبْ مِنَ الْغَافِلِينَ وَ مَنْ قَرَأ خَمْسِينَ آيَةً كُتِبَ مِنَ الذَّاكِرِينَ وَ مَنْ قَرَأ مِائَةَ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْقَانِتِينَ وَ مَنْ قَرَأ مِائَتَيْ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْخَاشِعِينَ وَ مَنْ قَرَأ ثَلَاثَ مِائَةِ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْفَائِزِينَ وَ مَنْ قَرَأ خَمْسَمِائَةِ آيَةٍ كُتِبَ مِنَ الْمُجْتَهِدِينَ... ؛[۲۶]

هرکس ده آیه در شب بخواند، از غافلان نخواهد بود و هرکه پنجاه آیه بخواند، از ذاکران محسوب می گردد. هرکس صد آیه بخواند، از فرمان برداران خواهد بود و هرکه دویست آیه بخواند، از خشوع کنندگان است. هرکس سیصد آیه بخواند، از رستگاران است و هرکه پانصد آیه بخواند، از تلاش کنندگان خواهد بود... .

آیت الله جوادی آملی در مورد ذکربودن قرآن می فرماید:

سراسر قرآن، ياد خداست. بر اين اساس، تلاوت و تعليم و تعلم قرآن، مطالعه و تدريس و نگارش معارف قرآني، استنباط احكام فقهي از آيات الاحكام و هر آنچه به قرآن بازگردد، ذكرالله است. البته اين ذكر هم درجاتي دارد؛ كسي كه قرآن كريم را تلاوت مي كند، در حال ذكر لساني است و آن كه معارف قرآني را در دل مي پروراند، به ذكر قلبي مشغول است. هر فرد به حسب درجه خاص خود و به اندازه اي كه در خدمت قرآن است، از آن فيض مي برد و به ياد حق بوده و به همان اندازه بيناست. [۲۷]

فیض کاشانی نقل می کند:

زنِ زیبایی چشمش به جوانی زیبا که همواره ملازم مسجد کوفه بود، افتاد و دلباخته او شد. چند بار سر راه او را گرفت تا نظرش را جلب کند؛ اما جوان به او توجه نمی کرد. روزی به او گفت: تمام وجودم را محبت تو گرفته. در کار من و خودت، خدا را منظور دار! جوان به منزل آمد و نامه ای به وی نوشت که ای بانوی محترم! بدان بار اوّل که بنده معصیت می کند، خداوند حلم می ورزد و بار دوم، پرده پوشی می کند؛ اما اگر بنده لباس معصیت بر تن کند، غضب می کند و آیه: يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأعْيُنِ وَ مَا تُخْفِي الصُّدُورُ؛[۲۸] [خدا] نگاه هاى دزدانه و آنچه را كه دل ها نهان مى دارند، مى داند ، مرا به خود مشغول کرده است.

چند روز بعد، زن آمد و گفت: ای جوان! بین من و تو دیگر ملاقاتی نخواهد بود. گریه شدیدی نمود و گفت: بر من منّت بگذار و مرا موعظه ای کن. جوان این آیه را خواند: وَ هُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاکُمْ بِاللَّيْلِ وَ يَعْلَمُ مَا جَرَحْتُمْ بِالنَّهَارِ؛ و اوست كسى كه شبانگاه، روح شما را [هنگام خواب] مى گيرد و آنچه را در روز به دست آورده ايد، مى داند. زن سرش را پایین انداخت و گریه شدیدی نمود. سپس به منزل آمد و ملازم عبادت شد تا اینکه با اندوه درگذشت.[۲۹]

 


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: معناشناسی آرامش

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 12 / 6 / 1394 | 7:21 | نویسنده : اکبر احمدی |

معناشناسی آرامش

عوامل ایجاد آرامش در قرآن

احساس امنیت و آرامش، در آیات قرآن و روایات اهل بیت-علیهم السلام- در سطح وسیعی مورد توجه قرار گرفته حتی نگاهی قدسی به این مقوله شده است و آرامش، فقط از سوی خداوند بر بندگان مؤمن وارد می شود؛ هُوَ الَّذِي أنْزَلَ السَّکِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَاناً مَعَ إِيمَانِهِمْ وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأرْضِ وَ کَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَکِيماً؛[۱۴] اوست آن كس كه در دل هاى مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ايمانى بر ايمان خود بيفزايند. و سپاهيان آسمان ها و زمين از آنِ خداست و خدا همواره داناى سنجيده كار است.

آیه، به صراحت منشأ آرامش را فقط خداوند می داند. بنابراین، سایر عوامل آرامش، به صورت مستقل عمل نمی کنند؛ بلکه بر اساس اذن الهی رخ می دهند؛ مثلاً همسر، در نگاه قرآن عامل آرامش است؛ اما طبق آیه ۲۱ سوره روم، ازدواج، از آیات الهی است و خداوند است که بین دو زوج مودت و رحمت ایجاد می کند؛ وجَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً؛ اوست که ميانتان دوستى و رحمت نهاد. شب نیز عامل آرامش است؛ اما خداست که آن را موجب آرامش قرار داده: جَعَلَ اَللَّيْلَ سَكَناً؛[۱۵] اوست که شب را مایه آرامش قرار داده است.

بنابراین، توقع آرامش از اسباب دنیایی، انتظاری بیجاست. از دنیا نمی توان به آرامش رسید؛ اما در دنیا با اسباب آسمانی و با لطف الهی می شود به آرامش دست یافت. در حدیث آمده است:

أوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى دَاوُدَ علیه السلام يَا دَاوُدُ إِنِّي وَضَعْتُ خَمْسَةً فِي خَمْسَةٍ وَ النَّاسُ يَطْلُبُونَهَا فِي خَمْسَةٍ غَيْرِهَا فَلَا يَجِدُونَهَا؛ وَضَعْتُ الْعِلْمَ فِي الْجُوعِ وَ الْجَهْدِ وَ هُمْ يَطْلُبُونَهُ فِي الشِّبَعِ وَ الرَّاحَةِ فَلَا يَجِدُونَهُ، وَضَعْتُ الْعِزَّ فِي طَاعَتِي وَ هُمْ يَطْلُبُونَهُ فِي خِدْمَةِ السُّلْطَانِ فَلَا يَجِدُونَهُ، وَ وَضَعْتُ الْغِنَى فِي الْقَنَاعَةِ وَ هُمْ يَطْلُبُونَهُ فِي كَثْرَةِ الْمَالِ فَلَا يَجِدُونَهُ، وَ وَضَعْتُ رِضَايَ فِي سَخَطِ النَّفْسِ وَ هُمْ يَطْلُبُونَهُ فِي رِضَا النَّفْسِ فَلَا يَجِدُونَهُ، وَ وَضَعْتُ الرَّاحَةَ فِي الْجَنَّةِ وَ هُمْ يَطْلُبُونَهَا فِي الدُّنْيَا فَلَا يَجِدُونَهَا؛[۱۶]

خداوند به حضرت داود-علیه السلام- وحی فرستاد: پنج چیز را در پنج چیز قرار دادم و مردم در پنج چیز دیگر دنبال آن می گردند و آن را نمی یابند: علم را در گرسنگی و تلاش قرار دادم و مردم آن را در سیری و راحتی می یابند و آن را به دست نمی آورند. عزت را در اطاعت خودم قرار دادم و مردم آن را در خدمت پادشاه می جویند و بدان نمی رسند. من بی نیازی را در قناعت قرار دادم و مردم آن را در کثرت مال دنبال می کنند و آن را نمی یابند. رضایتم را در ناراحتی و نافرمانی نفس قرار دادم و مردم آن را در خشنودی نفس می جویند و به آن نمی رسند. راحتی و آرامش را در بهشت قرار دادم و مردم آن را در دنیا پی جویی می کنند و آن را نمی یابند.

قرآن کریم در آیات نورانی خود استقامت، اقامه نماز، انفاق، ایمان، باران، پرداخت زکات، تسلیم، تقوا، توکل، خواب، دعا، دلداری، دوستی با خدا، ذکر الهی، زمین، شب، عمل صالح، قصه انبیا، مائده آسمانی، مسکن، مشاهده حقایق، ملائکه، نزول تدریجی قرآن، وعده الهی، وفای به عهد، هدایت پذیری، همسر، مکه، قبول تقدیر الهی و یا کمک به دیگران را از جمله عوامل آرمش بخش مطرح می کند.

در ادامه، به برخی عوامل کلیدی که مایه آرامش می شوند، اشاره می کنیم:

 


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: معناشناسی آرامش

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 12 / 6 / 1394 | 7:18 | نویسنده : اکبر احمدی |

معناشناسی آرامش

هُوَ الَّذِي أنْزَلَ السَّکِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَاناً مَعَ إِيمَانِهِمْ. اوست آن كس كه در دل هاى مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ايمانى بر ايمان خود بیفزایند.

الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أولئِکَ لَهُمُ الْأمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ؛ [۱] كسانى كه ايمان آورده و ايمان خود را به شرك نيالوده اند، برای آنان آرامش است و ايشان راه يافتگان اند.

مقدمه

آرامش، گمشده دیروز و امروز انسان است. در متون دینی، به ویژه قرآن و روایات اهل بیت-علیهم السلام- این امر جایگاه مهمی دارد؛ به گونه ای که شاه بیت دین، یعنی ایمان ، از ریشه أمن به معنای آرامش گرفته شده است. بشر امروز با خلأ معنویت و آرامش دست وپنجه نرم می کند و برای رسیدن به این گمشده، به هر وسیله ای دست می زند. رشد عرفان های کاذب و نوظهور، مصرف روزافزون مواد مخدّر و قرص های آرام بخش، تولید و تکثیر کتاب ها و نرم افزارهای روان شناختی، همگی دلیل روشنی بر این سرگشتگی و احساس فقر و نیاز است.

به راستی مشکل از کجاست؟ علت نگرانی ها، اضطراب ها و تشویش های روزافزون بشر چیست؟ اصولاً آرامش چیست و منشأ آن کجاست؟ عوامل و موانع دستیابی به آن چیست؟ راه رسیدن به آرامش کدام است؟ اینها پرسش هایی است که این نوشتار می کوشد به اختصار به آنها پاسخ گوید.


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: معناشناسی آرامش

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 12 / 6 / 1394 | 7:14 | نویسنده : اکبر احمدی |

آرامش چیست؟

 

یادمان باشد پیمانى راکه در طوفان با خدا مى بندیم

در آرامش فراموش نکنیم . . .

.

.

.

به خدا گفتم : به من همه چیز بده ، تا از زندگی لذت ببرم

خداوند فرمود : به تو زندگی دادم تا از همه چیز لذت ببری . . .

.

.

.

یک دانه بذر میلیون ها دانه را با خود دارد. آیا وفور وغنای هستی را می بینی؟

خداوند در وجود ما هم “روحش” را به امانت گذاشته است

این همان “دانه الهی” است که باید آنرا با عشق و ایمان آبیاری کرد تا شکوفا گردد

.

.

.

معبودم!

متبرکم گردان به نامت

متبلورم گردان به عبادتت

متذکرم گردان به ذکرت

مرحمتم گردان به رحمتت

.

.

.

چه خود ساخته هایی که مرا سوخت ، و چه سوختن هایی که مرا ساخت

ای خدای من ، مرا فهمی عطا کن ، که از سوختنم

ساخته ای آباد از من بجا ماند . . .

.

.

.

الهی دانایی ده که در راه نیفتم

و بینایی ده که در چاه نیفتم

الهی پایی ده که با آن کوی مهر تو پوییم

و زبانی ده که با آن شکر آلای تو گوییم . . .

.

.

.

میگن شبا فرشته ها از آرزوی آدما ، قصه میگن واسه خدا

خدا کنه همین شبا گفته بشه قصه ی تو واسه خدا . . .

.

.

.

خدایا !

من چیزی نمیبینم .

آینده پنهان است.

ولی آسوده ام ،

چون تو را می بینم

و تو همه چیز را . . .

.

.

.

با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت

با هر چه رود نام تو را می توان سرود

بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍

با دستهای روشن تو می توان گشود

.

.

.

ای بنده تو سخت بی وفایی ، از لطف به سوی ما نیایی

هر دم که ترا دهم دردی ، نالان شوی و به سویم ایی

هر دم که ترا دهم شفایی ، یاغی شوی و دگر نیابی. . .

.

.

.

از تمام چیزایی که داری خدا رو جدا کن !

چی داری؟ هیچ

حالا به همه نداشته هایت ،خدا رو اضافه کن !

چه کم داری؟ هیچ

.

.

.

خدایا

همه دنیا بخواد و تو بگی نه /  نخواد و تو بگی آره ، تمومه

همین که اول و آخر تو هستی /  به محتاج تو محتاجی حرومه . . .

.

.

.

و تو این مهربانم مرا یاد کن ، آن دم که خدا را تلاوت میکنی

شاید به صداقت قلب پاکت ، من نیز اجابت شوم . . .

.

.

.

خدایا

شکرت میکنم بخاطر نداشته هام ، که اگه داشتم ارزششون  رو نمیدونستم

شکرت میکنم بخاطر هیچ چیز  و  همه چیز  . . .

 

.

.

.

خدایا

اگر بناست بسوزیم طاقتمان ده

و اگر بناست بسازیم قدرتمان ده

.

.

.

در فصل زمستان و خزان می گردیم / با نیت خوشحالی شان می گردیم

افکار شهید جنگ را ول کردیم / دنبال پلاک و استخوان می گردیم . . .

.

.

خدایا ، آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم

و آنگونه بمیرانم که به وجد نیاید کسی از نبودنم . . .

(کورش بزرگ)

 

.

ای جـمـلـه بـیکـسـان عـالـم را کَـس

یـک جـو کرمـت تـمـام عـالـم را بـَس

مـن بـیکـَسَـم و کـسی نـدارم جز تـو

یا رب به فریاد من بی کَس رَس

(مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری)

.

.

.

به خدا گفتم :

« بیا جهان را قسمت کنیم آسمون واسه من ابراش مال تو

دریا مال من موجش مال تو ماه مال من خورشید مال تو … »

خدا خندید و گفت : « تو بندگی کن ، همه دنیا مال تو …من هم مال تو

.

.

.

خداوندا دستانم خالی ودلم غرق در آرزوهاست.

یا با قدرت بیکرانت دستانم را توانا گردان

یا دلم را از ارزوهای دست نیافتنی خالی کن . . .

.

.

.

انیس قلب خود تنها خدا کن / خدا را در دل شبها صدا کن

ز خوف حق چو اشکی را چکاندی / به حال ما زمینی ها دعا کن

.

.

.

زیباترین ستایش نثار کسی که کاستی هایم را می داند

و باز هم دوستم دارد . . .

.

.

.

اگر تنهاترین تنها شوم…..باز هم خدا هست

.

.

.

خدایا تو را غریب دیدم و غریبانه غریبت شدم ،

تو را بخشنده پنداشتم و گنه کار شدم ،

تو را وفادار دیدم و هر جا که رفتم باز گشتم ،

تو را گرم دیدم و در سردترین لحظه ها به سراغت آمدم ،

تو مرا چه دیدی که وفادار ماندی…؟؟

.

.

.

خدا در دستی است که به یاری میگیری

درقلبی که شاد میکنی

درلبخندی که به لب می نشانی

خدا با من است. خدا با توست…خدایمان را آشکار کنیم

.

.

.


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: آرامش چیست؟

تاريخ : چهار شنبه 29 / 4 / 1394 | 9:23 | نویسنده : اکبر احمدی |

حقیقت آرامش چیست و راه های رسیدن به آن کدام است؟

حقیقت آرامش چیست و راه های رسیدن به آن کدام است؟
پرسش
آرامش در زندگی شعار یا حقیقت؟ آیا در زندگی می توان به آرامش رسید ؟ و آیا این تنها یک شعار نیست؟
پاسخ اجمالی

آرامش به معنای طمأنینه و راحتی فکر در زندگی، حقیقت مطلوبی است که اسلام آن را ستوده است و راه هایی برای رسیدن به آن تعیین کرده است. برخی از عوامل رسیدن به آرامش که در متون اسلامی ما آمده است عبارت اند از: یاد خدا، حسن ظن، اعتماد به نفس، دوری از آرزو های دور و دراز، ازدواج، نظم در زندگی و کارها، استفاده از شب برای استراحت، استفاده از غذا های سالم و طبیعی؛ مثل انگور سیاه، نظافت؛ مانند شستن سر، شستن لباس و...، در مقابل عوامل متعددی وجود دارد که مانع تحقق آرامش اند ؛ مانند رغبت و علاقه به دنیا، حسادت، شک و دو دلی، طمع و... .

 

نتیجه این که در متون دینی ما راه های دست یابی آرامش بیان شده است و همین امر بهترین دلیل بر امکان دست رسی به آن است، علاوه بر آن از مطالعه زندگی بزرگانی که به دستورات دین عمل کرده اند و به آرامش درونی رسیده اند می توان به این واقعیت رهنمون شد که کسب آرامش در زندگی یک شعار نیست و این چیزی است که ما خود می توانیم با به کار بستن دستورات دینی آن را در خود احساس و تجربه نماییم.

پاسخ تفصیلی

آرامش یعنی طمأنینه، تسکین و آسودگی خاطر[1] که در مقابل آن تشویش، نگرانی و اضطراب است.

 

از نظر اسلام آرامش و طمأنینه امری واقعی، حقیقتی و دست یافتنی است. در متون دینی ما راه های به دست آوردن آرامش بیان شده است و همین امر بهترین دلیل بر امکان دست رسی به آن است. علاوه بر این مطالعه زندگی بزرگانی که به دستورات دین عمل کرده اند و به آرامش درونی رسیده اند، می تواند ما را به این واقعیت رهنمون سازد که کسب آرامش در زندگی یک شعار نیست و این چیزی است که ما خود می توانیم با به کار بستن دستورات دینی آن را در خود احساس و تجربه نماییم.

 

عوامل پیدایش و ایجاد آرامش:

 

قرآن و روایات عوامل متعددی را برای آرامش بیان نموده اند برخی از آنها عبارتند از:

 

1. ذکر و یاد خدا: در قرآن آمده است: همانا با یاد الاهی قلب ها آرام می شود.[2]منظور از یاد و ذکر خدا یعنی این که انسان همیشه توجه و یقین داشته باشد که هیچ موجودی در عالم نمی تواند مستقل و جدای از «الله» وجود داشته باشد تا چه رسد به این که بتواند منشأ اثر باشد: «تمام عزت از او است»،[3] و تمام قدرت و ملک و هستی از او است. عزت و ذلت بندگان نیز به دست او است. او بر همه چیز توانا است.[4]

 

چنین انسانی هیچ نگرانی و خوف و حزنی ندارد؛ چنان که قرآن می فرماید: "کسی که دنبال هدایت من باشد او دیگر خوف و نگرانی ندارد".[5] بله اگر انسان واقعا با تمام وجودش باور داشته باشد که هیچ دگرگونی و قدرتی در عالم نیست مگر این که وابسته به خداوند بزرگ است و آن گاه با زبان بگوید: «لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم»، دیگر دغدغه و اضطرابی ندارد. رسول مکرم اسلام (ص) فرمودند: ذکر «لاحول ولا قوة الا بالله» شفای از 99 درد است که کمترین آن دردها، غم و غصه است.[6]

 

2. توکل به خدا: توکل یعنی این که انسان وظیفه خود را در حد توانایی انجام داده و نتیجه کارها را به خداوند واگذار نماید. قرآن مجید می فرماید: "کسی که بر خدا توکل کند خداوند او را کفایت می کند".[7]

 

3. رضایت به خواست الاهی: اگر انسان باور داشته باشد که خداوند متعال همیشه خیر خواه بندگان خود است و به خواست الاهی گردن نهد هیچ دغدغه ای نخواهد داشت.

 

4. ارتباط و اطاعت از اولیای الاهی: خداوند به پیامبرش می فرماید: "نگامی که از مردم خمس و زکات دریافت می کنی بر آنها درود بفرست؛ زیرا که صلوات تو بر آنها، مایه آرامش آنها است".[8]

 

5. ازدواج با همسر مومن و صالح: قرآن می فرماید: "یکی از نشانه ها و آیات الاهی این است که برای شما از جنس خودتان همسرهایی آفرید تا با او به سکونت و آرامش برسید".[9]

 

6. استراحت در شب: خداوند در قرآن می فرماید: "او همان کسی است که شب را برای شما قرار داد تا در آن آرام شوید".[10]

 

7. خوردن غذای سالم و طبیعی: در روایات وارد شده است که خوردن انگور سیاه،[11] غم و غصه را از بین می برد.

 

8. پاکیزگی و نظافت: در روایات زیادی آمده است که: شستن لباس،[12] و شستن سر[13] و... باعث از بین رفتن غم و غصه می شود. اینها بعضی از عوامل ایجاد آرامش است که در روایات و آیات مطرح شده است.

 

از طرف دیگر، اگر انسان از چیزهایی که مانع آرامش است و برای انسان پریشانی خاطر می آورد دوری کند، زمینه رسیدن به حالت طمأنینه و آرامش را فراهم ساخته است. بعضی از عوامل از بین رفتن آرامش که در روایات بدان ها اشاره شده است عبارت اند از:

 

1-دلبستگی به دنیا: پیامبر اکرم (ص) فرمود: "رغبت و علاقه به دنیا موجب غم و حزن انسان است و زهد و بی رغبتی به دنیا موجب راحتی قلب و بدن است".[14]

 

امام خمینی (ره) نیز با توجه به روایات به فرزندشان حاج سید احمد فرمودند: «... من آنچه ملاحظه کردم و مطالعه در حال قشرهای مختلف نمودم، به این نتیجه رسیده ام که قشرهای قدرتمند و ثروتمند، رنج های درونی و روانی و روحیشان از سایر اقشار بیشتر و آمال و آرزوهای زیادی که به آن نرسیده اند بسیار رنج آورتر و جگر خراش تر است... آنچه مایه نجات انسان ها و آرامش قلوب است، وارستگی و گسستگی از دنیا و تعلقات آن است که با ذکر و یاد دایمی خدای تعالی حاصل می شود».[15]

 

2- طمع و چشم داشت به مال مردم: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: "کسی که به مال دیگران طمع و چشم داشت، داشته باشد حزن و اندوهش طولانی خواهد شد".[16]

 

3- حسادت: امیرالمؤمنین علی (ع) فرمود: "غیر از حسود ظالمی را ندیدم که شبیه ترین کس به مظلوم باشد؛ زیرا دارای قلبی غصه دار و حزنی پیوسته است".[17]

 

4- شک و عدم رضایت: رسول خدا (ص) فرمودند: "مانا که خداوند با حکمت و فضلش، راحتی و شادی را در یقین و رضا قرار داده و غصه و ناراحتی را در شک و نارضایتی گذاشته است".[18]

 

پس دست یابی به آرامش تنها یک شعار نیست، بلکه حقیقتی دست یافتنی و دارای راه های عملی بسیاری است که در متون دینی به وضوح بیان شده است.

 



[1] المصباح المنیر، قسمت حرف «ط» کلمه طمأن.

[2] رعد، 28. «الا بذکر الله تطمئن القلوب».

[3] نساء، 139. «ان العزة لله جمیعاً».

[4] آل عمران، 26؛ «قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ».

[5] بقره،38؛ «فمن تبع هدای فلاخوف علیهم...»

[6] بحارالانوار، ج 74، ص 88.

[7] طلاق، 3؛ «ومن یتوکل علی الله فهو حسبه».

[8] توبه، 103. .«ان صلوتک سکن لهم».

[9] روم، 2.

[10] یونس، 67. «هو الذی جعل لکم اللیل لتسکنوا فیه».

[11] 6- سن، [المحاسن‏] عَنْ بَکْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ شَکَا نَبِیٌّ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ إِلَى اللَّهِ الْغَمَّ فَأَمَرَهُ بِأَکْلِ الْعِنَبِ. بحارالانوار، ج 73، ص 323.

[12] قال علی (ع): غسل الثیاب یذهب بالهم و الحزن – بحارالانوار، ج 76، ص 84 و الخصال.

[13] قال الصادق (ع): "من وجد هما فلایدری ما هو فلیغسل رأسه"، بحار الانوار، ج 76، ص 323.

[14] قال رسول الله (ص): "الرغبة فی الدنیا تورث الغم و الحزن، و الزهد فی الدنیا راحة القلب و البدن"، بحارالانوار، ج 73، ص 91.

[15] وعده دیدار، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، نامه 26/4/1363.

[16] قال رسول الله (ص): "من نظر الی ما فی ایدی الناس، طال حزنه و دام اسفه"، بحارالانوار، ج 77، ص 172.

[17] بحارالانوار، ج 73، ص 256.

[18] بحارالانوار، ج 77، ص 61 و تحف العقول.


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: حقیقت آرامش چیست و راه های رسیدن به آن کدام است؟

تاريخ : چهار شنبه 29 / 4 / 1394 | 9:15 | نویسنده : اکبر احمدی |

آیا می خواهید زندگی آرام و دلپذیری داشته باشید؟

 

آیا می خواهید زندگی آرام و دلپذیری داشته باشید؟

1.  زندگی و هر مسئله كوچكی را آنقدر جدی تلقی نكنید، هر چند وقت یك بار زندگی را شوخی بگیرید و با  سرزندگی و  سبكبالی با رخدادها برخورد كنید و بینید كه روز شما چقدر زیبا و شادی آفرین خواهد بود .

2.     از رنج نهراسید ، شادی را جایگزین غم كنید. برای زندگی خود هدف و مقصودی تعیین نمایید . شما به دنیا نیامده اید تا فضایی را اشغال كنید .

3.     دامنه توقعات و انتظارات خود را كوتاه و كوتاه تر كنید تا زندگی آرام و دلپذیری داشته باشید.

4.     در تمام مراحل زندگی مسئولیت كامل اعمالتان را برعهده بگیرید . ازاین كه دیگران را مقصر بدانید و بهانه آورید دست بردارید.

5.     نگران نباشید كه مردم درباره شما چه فكر می كنند. در واقع آنها اصلاً راجع به شما فكر نمی كنند.

6.     هنگامی آرامش و اعتماد به نفس را تجربه خواهید كرد كه بدانید كار درست را انجام می دهید، صرف نظر از این كه به چه قیمتی تمام می شود.

7.     مردم گفته های شما را فراموش می كنند . آنها فقط به آنچه انجام می دهید توجه دارند.

8.     آرامش فكری را بالاترین هدف زندگی خود قرار دهید و بر اساس آن برای زندگی خود برنامه ریزی كنید.

9.     از همین امروز تصمیم بگیرید كه یا از موقعیت هایی كه باعث ناراحتی و ایجاد استرس در شما می شود دوری كنید و یا آنها را حل  و فصل نمایید.

10. زندگی شما بازتاب افكارتان است. اگر افكارتان را تغییر دهید، زندگی تان متحول می شود.

11. تمام كسانی را كه تاكنون به هر صورت به شما آسیب رسانده یا شما را آزار داده اند ، ببخشایید و به این ترتیب خودتان را آزاد و رها كنید.

12. كنترل كامل پیام هایی را كه به ذهن خودآگاه  خود راه می دهید در دست بگیرید.

20. هرگاه دلب

13. وقایع ، تعیین كننده احساسات شما نیست ؛ بلكه واكنش شما نسبت به وقایع است كه احساسات شما را شكل می دهد.

14. هر چه با دیگران روابط بهتری داشته باشید، نسبت به خودتان هم احساس بهتری خواهید كرد.

15. هرچه خودتان را بیشتر دوست داشته باشید و به خودتان احترام بگذارید دیگران را نیز بیشتر دوست خواهید داشت و به آنها احترام خواهید گذاشت و آنها نیز بیشتر شما را دوست خواهند داشت و به شما احترام خواهند گذاشت.

16. بهترین عبارات برای حل یك اختلاف این است: " شاید من اشتباه می كنم". اغلب هم همین طور است ، این را باور كنید.

17. عادت قدر شناسی را در خود تقویت كنید. در زندگی شكرگزار و قدردان همه چیزهای خوبی كه دارید باشید.

18. عمر كوتاه تر از آن است كه حتی لحظه ای از آن را برای انجام كاری كه دوست ندارید یا برایتان اهمیت ندارد تلف كنید.

19. حداقل همان قدر كه برای كارتان تلاش می كنید برای رشد شخصیت تان نیز تلاش كنید.

ستگی جدیدی پیدا كنید ، بر نیروی زندگی خود افزوده اید.


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: آیا می خواهید زندگی آرام و دلپذیری داشته باشید؟

تاريخ : چهار شنبه 29 / 4 / 1394 | 9:13 | نویسنده : اکبر احمدی |

انس با‌‌ قرآن، آرامش در زندگی

انس با‌‌ قرآن، آرامش در زندگی
فاطمه نصیری خلیلی
بررسی نقش انس با قرآن در رسیدن به آرامش روحی است.
در این نوشتار نخست به راهکارهای مختلف کسب آرامش در زندگی اشاره شده و سپس تأثیر انس باقرآن و نقش یاد خداوند به عنوان مهم ترین راه کسب آرامش روحی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نویسنده معتقد است مهم ترین مصداق ذکر که همان تلاوت قرآن است، باعث زدودن غم و ترس از قلوب انسان‌ها می‌شود و نیروی مضاعفی به آنها برای مقابله با انواع مشکلات می‌دهد.
 کلید واژه : یاد خدا، آرامش روحی، انس با قرآن
 ناشر : نویسنده: محمدآصف عطایی
انسان موجودى اجتماعى و داراى قوه گران سنگ تعقل، اندیشه و خردورزى است، قوه و نیرویى که باعث مى شود دارنده آن، در تحلیل و ارزیابى عملکرد روزانه خود، نیم نگاهى به گذشته خویش داشته باشد و چشم اندازى هم براى آینده خود ترسیم و تصویر کند. 
در تحلیل و ارزیابى حوادث و اتفاقات و تصویر و چشم اندازى از زندگى آینده، بدون شک تخیلات، تصورات و حقایقى در ذهن و ضمیر انسان، خطور مى نماید که به نوعى آرامش انسان را بر هم زده اضطراب و نگرانى را فراروى او قرار مى دهد. اضطراب و نگرانى از بایدها و نبایدهاى گذشته که از دسته رفته و قابل بازگشت و جبران نمى باشد. ترس و دلهره از مسایل سیاسى، اقتصادى، فرهنگى و خطرات دشمنان داخلى و خارجى و هزاران حوادث و اتفاقات که هر لحظه و ساعتى، امکان دارد به وقوع پیوسته، سلامت و موقعیت انسان و یا اطرافیان او را به مخاطره انداخته و زندگى را به کام او تلخ و ناگوار سازد. 
تلاش و فعالیت شبانه روزى انسان ها در عرصه هاى مختلف فردى و اجتماعى در طول تاریخ، متوجه همین نکته بوده است که چه باید کرد تا اضطراب و نگرانى از قلمرو حیات و زندگى فردى و اجتماعى انسان ها رخت بربندد و به جاى آن، متاع گمشده بشر «آرامش و آسایش» به نوعى به وجود آمده و پر و بالش را بگستراند. 
اگر آمار و ارقام فعالیت هاى انجام شده به منظور رسیدن به آرامش و آسایش، جمع آورى شود یقیناً کتاب قطورى تشکیل خواهد شد. برخى از محققان بر این باورند که: «هنگام بروز بعضى از بیمارى هاى واگیر همچون وبا، از هر ده نفر که ظاهراً به علت وبا، مى میرند، اکثر آنها به علت نگرانى و ترس است و تنها اقلیتى از آن ها حقیقتاً به خاطر ابتلاء به بیمارى وبا از بین مى روند» [1] خلاصه این که آرامش و اضطراب نقش عمده و محورى در سلامت و بیمارى، سعادت و بدبختى افراد و صعود و سقوط اجتماعات بشرى داشته و دارد.


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: انس با‌‌ قرآن، آرامش در زندگی

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 29 / 4 / 1394 | 9:7 | نویسنده : اکبر احمدی |

چگونگی ایجاد آرامش در زندگی

 

 

 

چگونگی ایجاد آرامش در زندگی

چگونگی ایجاد آرامش در زندگی

اگر نگاهی به انسان های پیرامون خود داشته باشید ، با کمی دقت ، می توانید آنها را در دو گروه جدا از هم قرار دهید . گروه اول ، انسان های متبسم و با نشاط ، و گروه دوم ، انسان های عبوس و گرفته.

افراد گروه اول ، انسان هایی هستند خوش بین ، با روحیه ای شاد ، این دسته از افراد قادرند احساسات خود را کنترل کنند و هنگامی که با مردم برخورد می کنند همواره لبخند بر لب دارند .

اما انسان های گروه دوم ، کسانی هستند که همواره چهره ای گرفته و غمگین دارند ، از همه چیز و همه کس ، شکوه و شکایت دارند . این افراد دارای روحیه ای منفی هستند و امیدی به موفقیت ، رشد و توسعه در زندگی ندارند .

حال سئوالم ، از تو ، این است که : در کدام دسته قرار داری ؟ اگر در گروه اول هستی ، شادی و نشاط زندگیت را به تو و افرادی که در ارتباط با تو هستند تبریک و تهنیت می گویم . اما اگر در گروه دوم قرار داری ، باید بگویم که راه اشتباهی در زندگی انتخاب کرده ای که هر چه در این راه جلوتر بروی از شادی و نشاط و سعادت و سلامت در زندگی بهره کمتری نصیب خودت و کسانی که با تو معاشر هستند خواهی کرد .

اگر تا این لحظه در این گروه قرار داشته ای خودت را نباز . سرنوشت تو این نیست ، که همیشه در این گروه قرار داشته باشی .

امروز می خواهم به تو و به همه کسانی که در گروه دوم قرار دارند ، کمک کنم تا بتوانید خود را از بند دام هایی که به دست و پای شما ها پیچیده شده ، خود را خلاصی دهید . پس با من همراه شوید .

 

 

سر چشمه حالت های روحی انسان کدامند ؟

در صفحات گذشته گفتم که منشاء رفتار آدمی دو چیز است : یکی باورهای او و دیگر روحیه آدمی .

روحیه انسان ، منشاء رفتار او است . گرچه گاهی رفتار نیز بر روحیه آدمی اثر خواهد داشت . به عنوان مثال ، اگر حس می کنید که از روحیه خوبی برخوردار نیستید ، می توانید چند دقیقه ای در یک فضای آزاد قدم بزنید . چند نفس عمیق بکشید و خود را به دست طبیعت شاد و دل انگیز بسپارید و آنگاه خواهید دید که وضع روحی شما تغییر کرده و بهتر شده است . این کار خرج چندانی به دنبال ندارد . پس معطل چه هستید . مناظر زیبای موجود در شهرهای مختلف در این روزهای فرح بخش بهاری من و تو را بخود می خوانند . دعوت طبیعت را لبیک بگوییم . در روزهای تعطیل پای از خانه بیرون بگذاریم و به آغوش طبیعت پناه ببریم . حد اقل این کار ارزش آزمایش برای یک بار را دارد .


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: چگونگی ایجاد آرامش در زندگی

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 29 / 4 / 1394 | 9:1 | نویسنده : اکبر احمدی |

عطر درمانی برای تقویت روحیه

بو کردن یک رایحه خوشبو بین شلوغی کار می‌تواند شما را مهربان‌تر کند

تا با انرژی بیشتری به کارهای‌تان برسید

 

 

در روزهایی که ، کار بیرون از خانه زیاد داریم ، مانند کارهای پایان سال  ممکن است

استرس های ناشی از کار شما را خیلی خسته کند و این استرس ها موجبب بد اخلاقی و

ضعف روحیه در انجام آنکار شود . توصیه میکنم برای اینکه روحیه خودتان را قوی کنید،عطر بزنید .


عطر درمانی برای تقویت روحیه


بو کردن یک رایحه خوشبو بین شلوغی کار می‌تواند شما را مهربان‌تر کند تا با انرژی بیشتری

به کارهای‌تان برسید؛پیشنهاد ما به شما این است که حتما بین فعالیت‌های روزانه‌تان

و فرار از خستگی روزمره و کلافه بودن کمی به خودتان عطر بزنید.



در ادامه بخوانید :


 

   


ما رایحه‌های پیشنهادی که به تازگی در مجله لایف استایل اوپرا برای خوش‌اخلاقیو 

مهربان‌تر شدن افراد توصیه شده است را در اینجا ذکر میکنیم : 


Jeanne Lanvin

برای مهربان‌تر شدن اخلاق‌تان بهتر است سراغ رایحه‌هایی بروید که بویی ترش و شیرین

داشته باشند تا در میان اسانس‌هایی که به مشام‌تان می‌رسد احساس بهتری داشته باشید؛ 

شکوفه میوه گلابی، تمشک وحشی و شکوفه نارنج از اصلی‌ترین درون‌مایه‌های

این رایحه خوشبو هستند. 

در کنار هم قرار گرفتن اسانس تمشک و نارنج انرژی و شادابی را به شما منتقل می‌کند که از

درون احساس آرامش خواهید کرد.

زمانی که رایحه این عطر را بو می‌کنید احساس می‌کنید یک ظرف سالاد میوه

تابستانی و خوشمزه را بو کرد‌ه‌اید.



La Petite Robe Noire Guerlain


اگر تحمل گرمای تابستان را ندارید و از گرما کلافه و بداخلاق می‌شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم

عصاره ترش و خنک لیموترش و مرکبات را بو کنید تا مهربان‌تر شوید؛

ترکیب شکوفه ترنج، لیمو و شکوفه پرتقال در کنار شکوفه گل ختمی در رایحه این عطر به مانند

دوش گرفتن در یک روز گرم تابستانی است و حال‌تان را بهتر می‌کند.



Pretty Hot

بوی ترش و تند رایحه این عطر ناخودآگاه ذهن را بیدار می‌کند؛ شکوفه فلفل قرمز و عنبر در کنار

ترشی شکوفه پرتقال خونی بویی متفاوت را به مشام می‌رساند.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید متفاوت باشید و با بوی عطرتان از

خستگی‌های روزمره نجات پیدا کنید، این عطر را انتخاب کنید.



Island Michael Kors Bermuda

شیرینی نارگیل در کنار وانیل شما را از درون ریلکس می‌کند و روحیه کاری‌تان را بالاتر برده

همچنین تحمل‌تان را در برابر فشارهای کاری و استرس‌های روزمره بیشتر می‌کند؛

اگر می‌خواهید اخلاق مهربان‌تری داشته باشید رایحه این عطر را به شما پیشنهاد می‌کند.



Flowerific

اگر از طرفداران رایحه‌های گلی هستید، رایحه این عطر را از دست ندهید؛ با بو کردن این عطر

گویی در یک باغ پر از گل قدم گذاشته‌اید و احساس می‌کنید روحیه‌تان لطیف‌تر شده است.

شک نکنید با بو کردن شکوفه گل‌ها اعتمادبه‌نفس و روحیه‌تان بالا می‌رود و احساس خوشحالی

بیشتری می‌کنید.

برای مهربان‌تر شدن در محیط کاری به شما پیشنهاد می‌کنیم از این رایحه گلی به خودتان بزنید

تا با اخلاقی بهتر و مهربان‌تر به کارتان ادامه دهید.



Badgley Mischka Couture

رایحه این عطر پیشنهاد ویژه ایده‌آل به شماست! اگر برای یک شب رمانتیک و خاص آماده

می‌شوید تا با همسرتان برای صرف شام و جشن گرفتن سالگرد عروسی، نامزدی یا

مناسبت خاصی بیرون بروید، کافی است در لحظه آخری که آماده شده‌اید یک پیس از رایحه

این عطر را به خودتان بزنید تا بوی مجلل و پیچیده‌اش شما را مهربان‌تر از آنچه که هستید،

نشان بدهد. پخش شدن بوی شیرین شکوفه بنفشه، یاسمین، آلو، توت سیاه، شهد گلابی

و نعناع هندی حس خوشایندتری را به شما و همسرتان منتقل می‌کند.



  فقط لیست بالا در انتخاب عطر نمیتواند معیار انتخاب آن باشد اما ، عطرهای که 

از منبع طبیعی ساخته شده باشند میتوانند به شما آرامش بیشتری دهند 

پس در انتخاب عطر خود دقت کنید .


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: عطر درمانی برای تقویت روحیه

تاريخ : دو شنبه 20 / 4 / 1394 | 7:46 | نویسنده : اکبر احمدی |

هفت دلیل برای خندیدن

نتایج بررسی ها نشان می دهد، لبخند زدن هم برای خود فرد و هم برای اطرافیان مفید است.

 

  

روان شناسان معتقدند که لبخند زدن روی اطرافیان فرد تاثیر مثبت می گذارد. در این مطلب 7دلیلی که باید لبخند بزنیم

بررسی شده که عبارت است از:



افزایش اعتماد

نتایج یک تحقیق نشان می دهد افراد به فردی که لبخند می زند، 10درصد بیشتر اعتماد دارند.


باعث بخشش می شود با افراد خطاکاری که لبخند می زنند ملایم تر برخورد می شود. مهم نیست

این لبخند قلابی، غم انگیز یا واقعی باشد، زیرا در بخشیدن فرد خطاکار موثر است.

 

هفت دلیل برای خنده

 


کسب همدلی دیگران

خرید کادو سالروز ازدواج تان را فراموش کرده اید؟ اسم کسی را از یاد برده اید؟ با لبخند می توانید

همدلی بقیه را به دست آورید. افراد مقابل به جای پافشاری روی آن چه که فراموش کرده اید با دیدن لبخندتان بالاخره شما را می بخشند.

 


درمان درد

لبخند زدن راهی برای کاهش اندوه و درد است.


توانایی فکر کردن 

لبخند زدن، علاوه بر ایجاد احساس راحتی، توجه و توانایی فکر کردن را افزایش می دهد. نتیجه آزمایش این فرضیه نشان می دهد

داوطلبانی که لبخند می زنند در کارهایی که نیاز به کل نگری و دقت بیشتری دارد موفق تر از دیگران هستند.


جذب دیگران

محققان دریافتند، برقرار کردن ارتباط چشمی با دیگران تا 20 درصد و لبخند زدن تا 60 درصد باعث جذب شدن فرد مقابل می شود.


طول عمر

افرادی که عادت به لبخند زدن دارند، عمر طولانی تری می کنند.

 


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: هفت دلیل برای خندیدن

تاريخ : دو شنبه 20 / 4 / 1394 | 7:45 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.