.post img { max-width: 500px; /* Adjust this value according to your content area size*/ height: auto; آیا «مهدی» عنوان جعل شده توسط شیعیان است؟

Mahdi.svg

آیا «مهدی» عنوان جعل شده توسط شیعیان است؟ و یا در دیگر فرق از این پدیده اثرى دیده می‏شود؟ نظر اهل سنت در این‏باره چیست؟

  پاسخ

تأملی زودگذر در احادیث مربوط به امام مهدی(ع) در کتب مسلمانان کافى است تا به متواتر بودن آن‏ها از پیامبر اسلام(ص) یقین حاصل شود، به شکلى که کوچک‏ترین تردیدى باقی نماند؛ امّا از آنجا که گردآورى همه احادیث پُرشمارى که درباره امام مهدی(ع) وارد شده، در حوصله این بحث نمی‏گنجد، به ذکر پاره‏اى از مطالب که بر قطعیّت صدور این احادیث از پیامبر اسلام(ص) دلالت دارند، بسنده می‏کنیم:

 


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی های اعتقادی

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 26 / 8 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

دانلود مقاله برابری یا عدم برابری دیه زن و مرد و دلایل آن

چرا دیه زن و مرد برابر نیست؟

دیه، نمایان‏گر بها و ارزش انسان نیست، چون ارزش انسان بسیار بالا است و قابل مبادله مالى نبوده و با معیار هاى مالى نمى توان سنجید.

دیه مربوط به جبران خسارت جانى با توجه به بُعد اقتصادى آن است. توضیح این که: انسان‏ها ابعادى دارند، از جمله:

 

چرا دیه زن و مرد برابر نیست؟

دیه، نمایان‏گر بها و ارزش انسان نیست، چون ارزش انسان بسیار بالا است و قابل مبادله مالى نبوده و با معیار هاى مالى نمى توان سنجید.

دیه مربوط به جبران خسارت جانى با توجه به بُعد اقتصادى آن است. توضیح این که: انسان‏ها ابعادى دارند، از جمله:

1- بُعد انسانى و الهى: همه (چه زن و چه مرد) از روح ملکوتى الهیّه بهره‏مندند و از این جهت بین زن و مرد هیچ تفاوتى نیست. زن به همان درجه و مرتبه از کمال انسانى مى تواند دست یابد که مردان مى توانند دست یابند . هیچ یک از قوانین و احکام اسلامى در این جهت بین زن و مرد تفاوتى قرار نداده است.

2- بعد علمى و دانش‏طلبى: خداوند در هر دو ابزار شناخت قرار داده است و هر دو مى‏توانند به معارف عالى دست پیدا کنند. در این بعد نیز بین زن و مرد تفاوتى نیست.

3- بعد جسمانى و مادى: در این بعد بین زن و مرد تفاوت هست. این تفاوت باعث مى‏شود که هر یک از دو جنس (مذکر و مونث) به مقتضاى شرایط وجودى خویش مسئوولیت هایى را پذیرا باشند. اسلام با توجه به همین امر مسئوولیت‏هاى اقتصادى خانواده را بر دوش مرد خانواده قرار داده و بر آنها تکلیف نموده است نه بر زنان و زنان نیز هیچ گاه نمى گویند که چرا این مسئولیت بر ما تکلیف نشده است.

 واقعیت این است که مردان در اقتصاد خانواده (با توجه به مسئولیت هاى تعیین شده در اسلام بر آن ها )بیشتر نقش دارند، از این رو با فوت آنان ضربه اقتصادى بیشترى به خانواده وارد مى‏گردد.

زنان با شرایط فیزیکى شان باردار مى‏شوند و بچه شیر مى‏دهند. این‏ها کارهاى خوب و با ارزشى است اما این چیزها اقتصاد خانواده را تأمین نمى‏کند.

بنابر این زن و مرد از جهت توان جسمى متفاوتند که این فرق موجب تفاوت در نقش آن دو در امور اقتصادى مى‏شودو بر طبق آن مسئولیت هائى بر عهده آنها گذاشته و تکلیف مى شوند.پس تفاوت‏ها بر اساس تناسب است، نه نقص و کمال.

نتیجه:

همان گونه که قرار دادن مسؤولیت‏هاى اقتصادى همانند: نفقه، مهریه و دیه عاقله که در اسلام بر دوش مردان قرار داده شده است، طبعاً از دست رفتن مرد خانواده، ضربه اقتصادى به افراد خانواده (زن و فرزندان) وارد مى‏شود.

شریعت اسلام براى جبران این ضربه و کاهش آن، مسئله دو برابر بودن دیه مردان را مطرح کرده است.

 اگر با دقت در این حکم شرعى نگاه کنیم، متوجه مى‏شویم که در این جا، اسلام مراعات حال زنان خانواده را نموده است؛ زیرا دو برابر بودن دیه مرد به این معنا است که مبلغ دو برابرى نصیب دیگر افراد خانواده (زن و فرزندان) شود. در طرف دیگر نصف بودن دیه زن به این معنا خواهد بود که در صورت قصاص باید نصف دیه پرداخت شود تا زن و فرزندان مرد (که مورد قصاص قرار خواهد گرفت) از این درآمد بتوانند زندگى کنند؛ بنابراین از هر طرف نگاه کنیم، در این مسئله مراعات حال زن و فرزندان خانواده شده است، و اصولاً در برخى موارد مرد و زنى که دیه آن‏ها طرح مى‏شود، وجود ندارند تا از آن بهره‏مند شوند؛ بنابراین مسئله دیه در قانون اسلامى، هماهنگ با شرایط مردان و زنان و مسئولیت‏هاى آن‏ها در خانواده تنظیم شده و کاملاً حکیمانه است.



برگرفته شده از menbar1.blog.ir

موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی های اعتقادی

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 26 / 8 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

تقوا عامل برکت در زندگی

 

تقوا و خشیت عوامل بهره‌مندی از هدایت الهی
قرآن در معرض استفاده‌ی ما است، امّا اینکه آیا ما استفاده میکنیم یا نه، آیا ما میتوانیم استفاده کنیم یا نه، خودش مسئله‌ی مهمّی است. بله، قرآن درس را در اختیار ما گذاشته، هدایت را به ما عرضه کرده، امّا ما کِی میتوانیم از این هدایت قرآنی استفاده کنیم؟ هُدًی لِلمُتَّقین؛(۱) وقتی تقوا وجود داشته باشد. وقتی تقوا وجود داشت، این هدایت به معنای واقعی کلمه و به تمام معنی‌الکلمه در اختیار ما خواهد بود. البتّه تعبیرات در قرآن مختلف است لکن مرجع همه‌ی آنها یکی است؛ اینجا در اوّل قرآن «هُدًی لِلمُتَّقین» است، در یک جا «هُدًی وَ بُشریٰ لِلمُؤمِنینَ»(۲) است، در یک جا «هُدًی وَ رَحمَةً لِقَومٍ یُؤمِنون»(۳) است، در یک جا «هُدًی وَ بُشریٰ لِلمُسلِمین»(۴) است، در یک جا «هُدًی لِلنّاس» است؛ این مراتبِ مختلفِ هدایت است: «هُدًی لِلنّاس» یعنی در اختیار آنها است، میتوانند استفاده کنند، «هُدًی لِلمُتَّقین» یا «هُدًی وَ بُشریٰ لِلمُؤمِنین» [هم] مراتب‌بهره‌مندی از این هدایت را برای انسانها مشخّص میکند. خب این در مورد تقوا که مراتب هدایت نشان داده میشود.
در آیات دیگری، «خشیت» ملاک قرار گرفته است که حالا عرض میکنم مرجع آن هم باز به تقوا است: «اِنَّما تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکرَ وَ خَشِیَ الرَّحمٰنَ بِالغَیبِ فَبَشِّرهُ بِمَغفِرَةٍ وَ اَجرٍ کَریم»(۵) -در سوره‌ی مبارکه‌ی یاسین- آن کسی میتواند از اِنذار قرآنی استفاده بکند و در جان او اثر بگذارد و دست او را بگیرد و پیش ببرد که دارای خشیت باشد. یا در سوره‌ی مبارکه طٰه: طٰه، ماٰ اَنزَلنا عَلَیکَ القُرءانَ لِتَشقیٰ، اِلّا تَذکِرَةً لِمَن یَخشیٰ.(۶) در قرآن چندین آیه‌ی دیگر هم هست که مربوط به همین خشیت است. خشیت هم صفت اهل تقوا است؛ یعنی وقتی ما تقوا داشته باشیم، خشیت هم به سراغ ما می‌آید که حالا اینجا این آیه‌ی شریفه را من بخوانم: وَ لَقَد ءاتَینا موسیٰ وَ هٰرونَ الفُرقانَ وَ ضِیاٰءً وَ ذِکرًا لِلمُتَّقین؛(۷) آنچه به هارون و موسیٰ (علیهما السّلام) داده شد، هدایت و ذکر بود برای متّقین؛ متّقین چه کسانی هستند؟ متّقین را قرآن معنا میکند: الَّذینَ یَخشَونَ رَبَّهُم بِالغَیب.(۸) پس بنابر‌این، تقوا و خشیت هم یا همراهند یا اساساً جدا از هم نیستند و تحت یک مفهوم قرار میگیرند.
البتّه خشیت با خوف فرق دارد. خشیت عبارت است از آن حالتی که ناشی از فهم عظمت طرف مقابل است که به انسان دست میدهد؛ به این حالت میگویند خشیت. خشیت در مقابل پروردگار عالم ناشی از درک عظمت حضرت حق (جلّ و علا) است که «اِنَّما یَخشَی اللهَ مِن عِبادِهِ العُلَمَاءُ»؛(۹) آن کسانی که معرفتشان بیشتر است، دانایی‌شان بیشتر است، خشیت از پروردگار مال آنها است. البتّه خطا نشود در فهم معانیِ خوف و خشیت و این چیزها که به معنای ترساننده بودن ذات مقدّس پروردگار فهمیده بشود؛ نه، اِنَّما تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکرَ وَ خَشِیَ الرَّحمٰنَ بِالغَیب؛ خشیت هست، امّا رحمانیّت محفوظ است؛ همان رحمان، آن که مظهر لطف و عنایت به بشر است، خشیت در مقابل او است به خاطر عظمت او.۱۴۰۰/۰۱/۲۵

بیانات در محفل انس با قرآن کریم
تقوا, خشیت الهی, قرآن, هدایت الهی


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: مطالب جالب وخواندنیاعتقادی

تاريخ : یک شنبه 16 / 7 / 1400 | 9:15 | نویسنده : اکبر احمدی |

 حرام بودن سلام, زمان حرام بودن سلام, مکروه بودن سلام

به چه کسانی نباید سلام کنیم؟

سلام کردن از جمله مستحباتی است که در دین اسلام بر آن بسیار تأکید شده است. اما در بعضی موارد، این عمل، مستحب، مکروه و در بعضی موارد حرام می باشد. در ادامه به موارد مکروه بودن سلام کردن و حرام بودن سلام کردن پرداخته ایم.

 


موضوعات مرتبط: اعتقادی

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 17 / 6 / 1400 | 20:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

عکس قرآن و گل و فانوس برای پروفایل و استوری و تم گوشی با طرح جدید

مراتب یقین در قرآن

همان گونه که گفته شد، در قرآن کریم در مسایل مربوط به شناخت و معرفت بر روی واژه یقین تأکید فراوانی شده است. یقین خود دارای مراتبی است.

در اینجا به مراتب یقین در قرآن اشاره می شود:


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی های،اعتقادی

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 6 / 4 / 1400 | 8:51 | نویسنده : اکبر احمدی |

تفاوت یقین و ایمان در قرآن

«وَالَّذینَ یُؤمِنونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیکَ وَ مَا أُنزِلَ مِنْ قَبلِکَ وَ بِالأَخِرَةِ هُمْ یُوقِنُون.» (بقره: 4)؛ و آنان که به آنچه بر تو نازل شده، و آنچه پیش از تو بر پیامبران پیشین نازل گردیده ایمان می آورند و به رستاخیز یقین دارند.

 


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی های،اعتقادی

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 6 / 4 / 1400 | 8:49 | نویسنده : اکبر احمدی |

امکان شناخت یقینی از دیدگاه قرآن

قرآن کریم علاوه بر تصریح به قضایای قطعی و شک ناپذیری که با عباراتی نظیر «لاریب فیه» بیان می نماید، انسان ها را دعوت به ایمان تحقیقی نسبت به قضایای یقینی نموده و ایمان تقلیدی نسبت به آن ها را آن گاه که مبتنی بر ظن و گمان باشد، کافی نمی داند. این همه دلیل بر آن است که شناخت یقینی از دیدگاه قرآن امکان داشته و راه آن بر روی همگان باز است، گرچه راهیان این راه اندک اند.

 


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی های،اعتقادی

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 6 / 4 / 1400 | 8:44 | نویسنده : اکبر احمدی |

آیا صحابه معصوم هستند؟

چرا شیعیان احترام یاران پیامبر اکرم(ص) را بجاى نمی‏آورند؟ و چه دلیلى در نقد نظریه عدالت صحابه که مورد قبول اهل سنت است، می‏آورند؟

  پاسخ

 تعریف صحابى از دیدگاه مذهب خلفا

ابن حجر در مقدّمه فصل اول کتاب اصابة در تعریف صحابى می‏نویسد:


 


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی های،اعتقادی

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 30 / 1 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

امام زمان(عج)

آیا «مهدی» عنوان جعل شده توسط شیعیان است؟ و یا در دیگر فرق از این پدیده اثرى دیده می‏شود؟ نظر اهل سنت در این‏باره چیست؟

  پاسخ

تأملی زودگذر در احادیث مربوط به امام مهدی(ع) در کتب مسلمانان کافى است تا به متواتر بودن آن‏ها از پیامبر اسلام(ص) یقین حاصل شود، به شکلى که کوچک‏ترین تردیدى باقی نماند؛ امّا از آنجا که گردآورى همه احادیث پُرشمارى که درباره امام مهدی(ع) وارد شده، در حوصله این بحث نمی‏گنجد، به ذکر پاره‏اى از مطالب که بر قطعیّت صدور این احادیث از پیامبر اسلام(ص) دلالت دارند، بسنده می‏کنیم:

 


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی های،اعتقادی

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 30 / 1 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

چرا دیه زن و مرد برابر نیست؟

دیه، نمایان‏گر بها و ارزش انسان نیست، چون ارزش انسان بسیار بالا است و قابل مبادله مالى نبوده و با معیار هاى مالى نمى توان سنجید.

دیه مربوط به جبران خسارت جانى با توجه به بُعد اقتصادى آن است. توضیح این که: انسان‏ها ابعادى دارند، از جمله:

 


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی های،اعتقادی

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 30 / 1 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

نظر اهل سنت درباره حضرت مهدي(عج) چیست ؟

حصرت مهدی در منابع اهل سنت

از نظر منابع معتبر اهل سنت «مهدی» وعده داده شده از طرف پیامبر اکرم(ص) که از اولاد و نوادگان وى است، شخصیتى است که هنوز زاده نشده و در آخرالزمان که دنیا آماده ظهور وى می‏شود به اذن خداوند خلق و براى احقاق دین حق قیام می‏کند!، براى رد به این شبهه چه پاسخى دارید؟

 


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی های اعتقادی

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 3 / 11 / 1399 | 9:21 | نویسنده : اکبر احمدی |

ختم نبوت

ختم نبوت

چه شرایطى اقتضا مى کرد که بعد از حضرت محمد(ص) پیامبر دیگرى با این نام و نشان نیاید و نبوت ختم شود.

پاسخ:

در رابطه با تجدید نبوّت‏ها در دوران قبل از خاتمیت، علل متفاوتى ذکر گردیده است؛ از جمله این که:

 


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی های اعتقادی

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 3 / 11 / 1399 | 9:17 | نویسنده : اکبر احمدی |

چرا پیامبر حفصه دختر عمر ازدواج کرد؟

چرا پیامبر اسلام (ص) با عایشه و حفصه ازدواج کردند ؟

پاسخ :

در مورد این ازدواج پاسخ هاى فراوان داده شده است :

 


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی های اعتقادی

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 3 / 11 / 1399 | 9:11 | نویسنده : اکبر احمدی |

حدیث غدیر خم

آيا دليل كافي بر متواتر بودن حديث غدير اقامه شده است؟

دهمين سال هجرت، رسول خدا(ص) قصد زيارت خانه خدا را نمودند فرمان حضرت مبني بر اجتماع مسلمانان، در ميان قبايل مختلف و طوائف اطراف، اعلان شد، گروه عظيمي براي انجام تكاليف الهي (اداي مناسك حج) و پيروي از تعليمات آن حضرت، به مدينه آمدند. اين تنها حجّي بود كه پيامبر بعد از مهاجرت به مدينه، انجام مي‏داد، كه با نام‏هاي متعدد، در تاريخ ثبت شده است، از قبيل: حجةالوداع، حجة الاسلام، حجةالبلاغ، حجةالكمال و حجةالتمام.

 


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی های قرانی

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 20 / 9 / 1399 | 9:44 | نویسنده : اکبر احمدی |

اسلام و شادی

به طور کلی شادی در اسلام چه جایگاهی دارد؟

برخی می گویند اسلام دین شادی نیست، و در این راستا به فرمایش قرآن کریم که می فرماید: «پروردگار شادي كنندگان را دوست ندارد» و یا سخن امام خمینی(ره) که «ما ملت گريه سياسي هستيم» استناد می کنند. به طور کلی شادی در اسلام چه جایگاهی دارد؟

 


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: شادی ،شادی در اسلام ،اسلام و شادی ،نشاط در اسلام ،تفریح در اسلام ،تفریح شادی اسلامی، شادی دینی، نشاط دینی

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 20 / 9 / 1399 | 9:36 | نویسنده : اکبر احمدی |

امر به معروف و نهی از منکر در آموزه های اسلامی

 

انسان به دلیل اجتماعی بودنش، به جمعی نیاز دارد که انیس او باشند، تا از غم ها و سختی ها رهایی یابد و استعدادهای نهفته اش را به فعلیت برساند؛ وگرنه انسانیت انسان، بی معنا خواهد بود. به همین دلیل زندگی انسان، شکل گروهی به خود گرفته و اجتماعات متفاوت در عین حال، شبیه به هم را به وجود آورده است. رشد و تعالی انسان ها تنها در محیط و اجتماع سالم و پاک، امکان پذیر است؛ زیرا افراد یک اجتماع سالم، همانند اعضای یک بدن، در طریق حیات اجتماعی و سازمان دادن به زندگی صحیح انسانی سهیم و شریک اند و هیچ یک از آنان نمی تواند خود را در قبال سودها و زیان های اجتماعی بی تفاوت دانسته و عکس العملی از خود نشان ندهد. در چنین شرایطی است که مسئله امر به معروف و نهی از منکر (نظارت همگانی) ضرورت می یابد و موقعیت اساسی و بنیادی آن که چون خون در تمام اعضا و جوارح انسان جریان دارد، در صحنه حیاتی انسانی جلوه می کند.


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی های اعتقادی

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 8 / 7 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

چهار علت نمازهای روزانه از زبان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)

 

چرا نماز صبح می خوانیم؟
صبح آغاز فعالیت شیطان است، هر که در آن ساعت نماز بگذارد و خود را در معرض نسیم الهی قرار دهد از شر شیطان در امان می ماند.

چرا نماز ظهر می خوانیم؟
ظهر، همه عالم تسبیح خدا می گویند زشت است که امت من تسبیح خدا نگویند. و نیز ظهر وقت به جهنم رفتن جهنمیان است لذا هر که در این ساعت مشغول عبادت شود از جهنم بیمه می شود.

چرا نماز عصر می خوانیم؟
عصر زمان خطای آدم و حواست و ما ملزم شدیم در این ساعت نماز بخوانیم و بگوییم ما تابع دستور خداییم.

چرا نماز مغرب می خوانیم؟
مغرب لحظه پذیرفته شدن توبه حضرت آدم است و ما همه به شکرانه آن نماز می خوانیم.

چرا نماز عشا می خوانیم؟
خداوند متعال نماز عشا را برای روشنایی و راحتی قبر امتم قرار داد.

علل الشرایع ، شیخ‌ صدوق (ره)، ص ۳۳۷


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی های اعتقادی

تاريخ : چهار شنبه 8 / 7 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

ترانه ی معنا

نماز از کلید واژه‌های قرآنی است و تنها با ماده‌ی «صلوهٌ» (و بدون احتساب کلمات دیگری مانند عبارت، فکر، قیام، رکوع، سجده، تسبیح و ...) در 91 مورد از آیات کریمه آمده، و این مقدار «فراوانی» نمایانگر جایگاه و اهمیت آن است.
«صلوة» در قرآن واژگانی فراگیراست. اختصاص به دوره‌ی پس از بعثت پیامبر اسلام (ص) ندارد و در برنامه و تعالیم انبیا و رسولان پیشین (ع) نیز بوده است .1
همانگونه که حکیمان الهی نیز به نماز سفارش و تأکید کرده‌اند .2

 


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی های اعتقادی

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 8 / 7 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

 اقسام توحيد و شرك:

توحيد بر چهار قسم است

توحيد ذاتى: يعنى ذات خداوند هيچ شبيه و مانندى ندارد (... لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ... الشورى، 11)

توحيد صفاتى: يعنى اوصاف او مانند حيات و علم و قدرت، عين ذات اوست (هُوَ الْحَيُّ لاَ إِلهَ إِلاَّ هُوَ... غافر، 65؛... وَ هُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ الروم، 54)

توحيد افعالى: اعتقاد به اينكه همه امور، حركت ها، تاثير و تاثّرها و سلسله علل به ذات خداوند پايان مى پذيرد (اللَّهُ خَالِقُ

كُلِّ شَيْءٍ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ الزمر، 62؛... قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّهِ... آل‌عمران، 154)

توحيد عبادى: يعنى عبادت و پرستش منحصر به خداوند متعال است (وَ قَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ... الإسراء، 23)

15بنابراين شرك نيز بر چهار قسم است

شرك در ذات: يعنى انسان براى جهان بيش از يك مبداء قائل شود

شرك در صفات: يعنى صفات خداوند را زائد بر ذات او بدانيم

شرك در افعال: يعنى اعتقاد به استقلال مخلوقات در كارها باشيم

شرك در عبادت: يعنى غير خدا را شريك در پرستش بدانيم

شيعيان در توسل و درخواست حاجت از پيامبراكرم (ص) و امامان (ع) معصوم هيچ يك از اقسام شرك فوق را معتقد نيستند بلكه آن بزرگواران را تنها واسطه در فيض مى دانند، به جهت تقربى كه در نزد خداوند دارند با اذن او برخى از كارها را انجام مى دهند

چنانكه حضرت عيسى (ع) با اذن پروردگار پرنده را خلق مى كرد و مرده را زنده مى ساخت و مريض را شفا مى داد (... أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ

16 فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ... آل‌عمران، 49)

همانطورى كه فرشتگان در اداره نظام هستى واسطه در كارها هستند مانند تدبير و تقسيم امور (فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْراً النازعات، 5؛ فَالْمُقَسِّمَاتِ أَمْراً الذاريات، 4) پيامبراكرم و امام معصوم نيز واسطه در هدايت مردم و اجابت دعاى آنها به اذن خداوند هستند.

با توجه به مطلب فوق اين سوال وهابيون پاسخ داده مى شود كه گويند: تنها خداوند مشكلات را مى تواند حل كند، پس چرا شما شيعيان حل مشكلات را از امام مى خواهيد؟ با اينكه قرآن مى فرمايد: أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ... النمل، 62 و نيز مى فرمايد: فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِنْ ضُرٍّ... الأنبياء، 84

17پاسخ اينكه ما شيعيان امام معصوم (ع) را واسطه در فيض مى دانيم كه خداوند متعال به بركت آن ها دعاى ما را به اجابت مى رساند.


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی ها

تاريخ : چهار شنبه 6 / 5 / 1399 | 9:40 | نویسنده : اکبر احمدی |

جشن مبعث پيامبر اكرم (ص) هم زمان با سراسركشوردرخوزستان برگزارشد

مذهب تشيع در زمان پيامبر اكرم (ص)

يكى از مطالب مخالفان آن است كه مذهب تشيع بعد از رحلت پيامبر اكرم (ص) بوجود آمده است از اينرو ما نسبت به آن توجهى نداريم

پاسخ آنكه تشيع به معناى پيروى از دستورات پيامبر اكرم (ص) است و اصولا نام تشيع و شيعه را پيامبر اكرم (ص) بر اميرالمومنين (ع) و شيعيان و پيروان او منطبق ساختند.

شوكانى از دانشمندان اهل سنت در فتح القدير جلد 5 صفحه 477 گويد: هنگامى كه آيه شريفه 7 سوره بينه نازل شد (إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ) پيامبر اكرم (ص) به اميرالمؤمنين (ع) فرمود:

هو انت و شيعتك يوم القيامة راضيين مرضيين

 

 


موضوعات مرتبط: اعتقادی
برچسب‌ها: دانستنی ها

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 6 / 5 / 1399 | 9:38 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 صفحه بعد