هشدار روسیه به آمریکا درخصوص بحران در شورای امنیت

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

هشدار روسیه به آمریکا درخصوص بحران در شورای امنیت

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

هشدار روسیه به آمریکا درخصوص بحران در شورای امنیت

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف روز سه‌شنبه در کنفرانس سیاسی شورای روابط بین‌المللی نیویورک درباره مسائل مربوط به روابط روسیه و آمریکا که به صورت وبینار اجرا شد، گفت: تهدید ایالت متحده برای مطرح کردن مساله بازگرداندن همه تحریم‌های لغو شده در مورد ایران، می‌تواند منجر به بروز بحران جدی در شورای امنیت سازمان ملل شود.

وی افزود: این رفتار انزجار آور است که دولت آمریکا سعی دارد آزادانه بنا به ملاحظه خود هر اقدامی را که به نفع خود است برگزیند و مواضع دیگران و حتی منطق را نادیده می‌گیرد و تلاش می‌کند برجام را به شکست بکشاند و این توافق بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را اجرا نمی‌کند.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: اگر این هدف (آمریکا) تحقق بیابد همان طور که کارشناسان مراکز تحقیقاتی پیش بینی می‌کنند ما شاهد بروز وضعیت بحران جدی در شورای امنیت سازمان ملل خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این مساله به اختیارات شورای امنیت سازمان ملل ضربه بزرگی می‌زند، اظهار داشت: آمریکا مسئول بروز چنین وضعیتی خواهد بود.

 

وزیر امور خارجه روسیه ضمن غیرمسئولانه خواندن تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، تاکید کرد که این سیاست کاخ سفید باید با محکومیت جهانی مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرگئی لاوروف دیروز (۱۹دوشنبه خرداد) در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت، دولت آمریکا را متهم کرد که کارزاری با انگیزه‌های سیاسی علیه ایران به راه انداخته است.
وی همچنین خواهان «محکومیت جهانی» تلاش‌های واشنگتن برای وادار ساختن شورای امنیت به تحریم تسلیحاتی دائمی ایران شد.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با یادآوری خروج آمریکا از برجام نوشت، این کشور هیچ حق قانونی برای استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل برای تداوم نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی که ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) پایان می‌یابند، ندارد.
به نوشته لاوروف، تصمیم دولت آمریکا برای قطع پایبندی به تعهدات برجامی و توسل به حقوق برآمده از قطعنامه‌ای که برجام را تائید کرده «مسخره و غیرمسئولانه» است.

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام کرد: واشنگتن علیه تعدادی از شرکت‌های کشتیرانی ایران تحریم‌هایی وضع کرده است زیرا سیاست شکست خورده آمریکا در مورد ایران همچنان ادامه دارد.

وی روز سه‌شنبه در توئیتر نوشت: مساله حتی نبود خلاقیت (در بین مقام‌های آمریکایی) نیست بلکه عدم وجود دیدگاه و تفکر راهبردی (در مورد ایران) است.

گفتنی است وزارت خزانه‌داری آمریکا در تازه‌ترین اقدام تروریستی علیه مردم ایران، ۱۲۵ کشتی و نفتکش مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم‌های منع اشاعه هم قرار داد.

دستور کار مثبت در روابط روسیه و آمریکا وجود ندارد

معاون وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری گفت: روسیه و آمریکا هیچ گونه دستور کار مثبتی در روابط دوجانبه ندارند و امکانی برای تغییر این وضعیت نمی‌بینند.

به گفته وی، شیوه‌های استاندارد خروج از این وضعیت از راه مذاکره موثر نیست. فهرست اقداماتی که این گونه بکار گرفته شده است بسیار کوچک است. ما واقعا در شرایط کنونی دستور کار مثبت نداریم.

ریابکوف گفت: جای بسیار تاسف است که اشخاصی که در ایالات متحده آمریکا در مقام تصمیم گیر هستند روسیه را به عنوان منبع مسائل و بازیگر مسموم کننده در عرصه بین‌المللی می‌بینند.

در زمان حاضر ایران، سوریه، لیبی و فلسطین مهمترین مناقشه‌های منطقه ای مسکو و واشنگتن در خاورمیانه هستند و روسیه خواستار عدم دخالت آمریکا در امور داخلی این کشورهاست در مقابل واشنگتن با ادعای رهبری جهان تمایل به مداخله در امور داخلی کشورها دارد.

روابط روسیه و آمریکا تیره است و واشنگتن بیش از ۸۵ بسته تحریمی در مورد روسیه وضع کرده است.

ادعای مداخله روسیه در امور داخلی آمریکا در سطح حرفه‌ای بررسی شود

ریابکوف در بخش دیگری از سخنان خود گفت که روسیه به آمریکا پیشنهاد داده است که از سطح مجادلات بین دو کشور پیرامون ادعای مداخله روسیه در امور داخلی آمریکا کاسته شود و این مساله در سطح حرفه‌ای مورد بحث قرار گیرد.

وی افزود: ما معتقدیم که بهتر خواهد بود به این اتهامات در مورد مداخله روسیه از دور نگاه کرده و آرام بگیریم و سعی کنیم گفت وگوهای حرفه ای را جانشین آنها کنیم.

به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، در گذشته مواردی بوده است که روسیه و آمریکا چنین اختلافات سیاسی را در سطح حرفه ای حل کردند.

آمریکا از سال ۲۰۱۶ و در کارزار انتخابات ریاست جمهوری این کشور روسیه را به مداخله در امور داخلی خود متهم کرده و به تازگی نیز سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، این احتمال را بعید ندانست که روسیه بطور پنهانی در اعتراض های آمریکا که در حدود ۲۵۰ شهر این کشور در اعتراض به قتل جورج فلوید سیاه پوست آمریکایی برگزار شد، مداخله کرده باشد.

پیمان استارت باید تمدید شود

معاون وزیر امور خارجه روسیه بر لزوم تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی که اعتبار آن سال آینده پایان می یابد، تاکید کرد.

ریابکوف گفت: باید از وضعیتی که بر اثر اقدامات یکجانبه آمریکا، ساختار کنترل تسلیحات بطور کامل نابود شود، جلوگیری کنیم.

به گفته وی، تمدید پیمان استارت-۲ فرصت خواهد داد تا تدابیری برای کنترل بر تسلیحات جدید ازجمله سلاح های مافوق صوت اندیشیده شود.

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت که افزایش شمار شرکت کنندگان در توافق ها برای کنترل تسلیحات در آینده نزدیک بعید بنظر می‌رسد اما روسیه علاقه مند به چنین احتمالی است.

وی گفت: روسیه برای موضع کشورهای دیگر در این مساله ازجمله چین احترام قائل است. بعید است چین با شرکت در این توافق ها (برای کاهش تسلیحات) موافقت کند.

باراک اوباما رییس‌ جمهور وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی برای دومین بار در سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت قرارداد استارت دو، اجازه یافتند تا سال ۲۰۲۱ میلادی حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند، حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت اول که سال ۲۰۰۹ میلادی پایان یافت.

اعلام آمادگی روسیه برای کاهش تنش با آمریکا در سوریه

معاون وزیر خارجه روسیه گفت که روسیه علاقه مند به همکاری با آمریکا برای جلوگیری از حوادث نظامی در سوریه و سایر موارد است.

وی گفت: ما در گفت وگوهای فشرده و حرفه‌ای با آمریکا از کانال‌های نظامی قرار داریم. جلوگیری از حوادث نظامی بین روسیه و آمریکا موثر است و تجربیات خوبی به دست آمده است.

ریابکوف خاطرنشان کرد: ما امیدواریم این تجربه ها در موارد دیگر بکار گرفته شود. ما به علاقه مندی خود برای برای بهبودی روابط دوجانبه با آمریکا در جلوگیری از حوادث نظامی تاکید می کنیم.

روسیه از منافع خود در قطب شمال دفاع می‌کند

ریابکوف همچنین خاطرنشان کرد که روسیه در صورتی که کشوری بخواهد آمادگی این کشور برای دفاع از منافع خود در قطب شمال را آزمایش کند، آرام نخواهد نشست.

به گفته وی، قطب شمال باید عرصه برای همکاری و نه رقابت باقی بماند.
روسیه، آمریکا، نروژ، کانادا و دانمارک کشورهای قطبی را تشکیل می‌دهند که برای حضور در این منطقه در شمالی ترین نقطه کره زمین تلاش می‌کنند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: هشدار روسیه به آمریکا درخصوص بحران در شورای امنیت

تاريخ : جمعه 21 / 3 / 1399 | 9:46 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.