ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

زنان کمتر از مردان به بهشت می روند؟

بطلان ادعای انکار بهشت و جهنم در آخرت


سوال

نظر شما در مورد عقیده بعضی از مدعیان صوفی گری که می گویند: «بهشت و جهنم و پاداش و جزای اخروی وجود ندارد و این ها را برای این گفته اند که مردم از راه مستقیم خارج نشوند» چیست؟(در صورتی که خداوند در قرآن می فرماید وعده الهی راست است)

 پاسخ

 قرآن مجید تکلیف ما را روشن و مشخص کرده است و فرموده است: « ... فَبَشِّرْ عِبَادِ* الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئکَ الَّذِینَ هَدَئهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئکَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ [1] ..پس بندگان مرا بشارت ده! * همان کسانی که سخنان را می‏شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می‏کنند آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند.»

راستی چه کلامی از کلام الهی و کلام پیامبر (ص) و اهل بیت پیامبر (ع) نیکوترو محکم تر است؟

قطعا وظیفه ما رجوع به آیات کلام الله و تدبر در آنها و آشنایی با تفسیر آنها، با استفاده از کلمات نورانی ائمه معصومین علیهم السلام است. اگر ما خود را بر فهم و درک معانی قرآن مجهز سازیم، آن وقت بطلان تمامی اندیشه­هایی که در خلاف جهت آیات قرآنی است بخوبی روشن و آشکار خواهد شد و فرقی نمی­کند که این اندیشه باطل چه اسمی داشته باشد و یا از سوی چه کسانی باشد. این عقیده منسوب به صوفیان (در فرض سؤال) در تعارض جدی با بسیاری از آیات قرآن مجید و فرمایشات پیامبر (ص) و ائمه طاهرین علیهم السلام که درباره بهشت و جهنم و پاداش و جزاء وارد شده است، آیاتی مانند:«* وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها أَبَداً وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قیلاً [2] .و کسانی که ایمان آورده‏اند و اعمال صالح انجام داده‏اند، بزودی آن را در باغهایی از بهشت وارد می‏کنیم که نهرها از زیر درختانش جاری است جاودانه در آن خواهند ماند. وعده خداوند حق است و کیست که در گفتار و وعده‏هایش، از خدا صادقتر باشد؟!

* وَعَدَ اللَّهُ الْمُنافِقینَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْکُفَّارَ نارَ جَهَنَّمَ خالِدینَ فیها هِیَ حَسْبُهُمْ وَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ لَهُمْ عَذابٌ مُقیمٌ [3] خداوند به مردان و زنان منافق و کفّار، وعده آتش دوزخ داده جاودانه در آن خواهند ماند- همان برای آنها کافی است!- و خدا آنها را از رحمت خود دور ساخته و عذاب همیشگی برای آنهاست!

* وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها وَ مَساکِنَ طَیِّبَةً فی‏ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ [4] .خداوند به مردان و زنان باایمان، باغهایی از بهشت وعده داده که نهرها از زیر درختانش جاری است جاودانه در آن خواهند ماند و مسکن‏های پاکیزه‏ای در بهشتهای جاودان (نصیب آنها ساخته) و (خشنودی و) رضای خدا، (از همه اینها) برتر است و پیروزی بزرگ، همین است!

* یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیاةُ الدُّنْیا وَ لا یَغُرَّنَّکُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ [5] .ای مردم! وعده خداوند حقّ است مبادا زندگی دنیا شما را بفریبد، و مبادا شیطان شما را فریب دهد و به (کرم) خدا مغرور سازد!

* وَ إِذا قیلَ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ السَّاعَةُ لا رَیْبَ فیها قُلْتُمْ ما نَدْری مَا السَّاعَةُ إِنْ نَظُنُّ إِلاَّ ظَنًّا وَ ما نَحْنُ بِمُسْتَیْقِنینَ [6] .و هنگامی که گفته می‏شد: «وعده خداوند حقّ است، و در قیامت هیچ شکّی نیست»، شما می‏گفتید: «ما نمی‏دانیم قیامت چیست؟ ما تنها گمانی در این باره داریم، و به هیچ وجه یقین نداریم!»

به دلیل این آیات و بسیاری از آیات دیگر ،چنین اوهامی به هر اسمی که باشد برای ما هیچ گونه ارزشی ندارد، کدام انسان عاقلی است که بین کلام خدا و رسول خدا و ائمه طاهرین علیهم السلام و کلام و عقاید این مدعیان دروغین حقانیت، کلام پروردگار و معصومین علیهم السلام را رها نماید و به سراغ کلام انسان­های غیر معصوم و جایز الخطا و سیراب نشده از زلال وحی برود؟



[1] - سوره زمر، آیات 17 و 18 * وَ الَّذِینَ اجْتَنَبُواْ الطَّغُوتَ أَن یَعْبُدُوهَا وَ أَنَابُواْ إِلیَ اللَّهِ لهَُمُ الْبُشْرَی‏  فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ  أُوْلَئکَ الَّذِینَ هَدَئهُمُ اللَّهُ  وَ أُوْلَئکَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ

و کسانی که از عبادت طاغوت پرهیز کردند و به سوی خداوند بازگشتند، بشارت از آن آنهاست پس بندگان مرا بشارت ده! *

همان کسانی که سخنان را می‏شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می‏کنند آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند.

[2] - سوره النساء آیه 122. 

[3] - سوره التوبة آیه 68.  

[4] - سوره التوبة آیه 72. 

[5] - سوره فاطر آیه 5.

[6] - سوره الجاثیة آیه 32.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: یستمعون القول فیتبعون أحسنه أولئک ،بطلان ادعای انکار بهشت ،ادعای انکار بهشت و جهنم ،أحسنه أولئک الذین هدئهم الله وعد، فیتبعون أحسنه أولئک الذین هدئهم، خدا

تاريخ : شنبه 12 / 12 / 1399 | 9:5 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.