اصول عقاید

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اصول عقاید

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اصول عقاید

يک داستان تاريخي در اعجاز قرآن
بعد از آنکه قرآن با آن آيات، همگان را به مبارزه دعوت کرد دشمنان الام از تمام مردان فصيح و بليغ عرب کمک خواستند ولي هر بار که به مبارزه آمدند شکست خوردند و به سرعت عقب نشيني کردند، از جمله کسانيکه براي اين مبارزه دعوت شد وليد بن مغيره بود از او خواستند فکري کرده و نظرش را اعلام کند وليد از پيامبر اسلام خواست آياتي از قرآن را بر او بخواند حضرت قسمتي از آيات سوره حم سجده را تلاوت فرمود اين آيات چنان شور و هيجان در وليد ايجاد کرد که بي اختيار از جا برخاست و به محفل دشمنان آمده و گفت: به خدا سوگند از محمد سخني شنيدم که نه شبيه گفتار انسانها است و نه پريان... و ان له لحلاوه و ان عليه لطلاوه و ان اعلاه لمثمر و ان اسفله لمغدق و انه يعلوا و لا يعلي عليه گفتار او شيريني خاص و زيبائي مخصوص دارد بالاي آن همچون شاخه هاي درخت پر ثمر و ريشه آن پرمايه است گفتاري است که بر هم چيز پيروز مي شود و چيزي بر آن پيروز نخواهد شد اين سخن سبب شد که در ميان قريش گفتند وليد دلباخته محمد شده و مسلمان شده است.
اين اظهار نظر ضربه سختي براي مشرکان بود لذا ابوجهل مامور شد چاره اي بينديشد او هم نزد وليد آمد و ماجراي مشرکان قريش را گفت و او را به مجلس آنها دعوت کرد، وليد به مجلس آنها دعوت کرد، وليد به مجلس آنها آمده و گفت آيا فکر مي کنيد محمد ديوانه است؟ آيا هرگز آثار جنون در او ديده ايد؟ حاضران گفتند: نه. گفت تصور مي کنيد دروغگو است مگر او بين شما به راستگو و امين معروف نبود؟ بعضي از سران قريش گفتند: پس بايد چه نسبتي به او بدهيم؟ وليد فکري کرد و گفت بگوييد او ساحر است زيرا هر کس به او ايمان آورد در راه او از همه چيز مي گذرد. مشرکان اين شعار را همه جا پخش کردند تا توده هاي مردم را که شيفته قرآن شده بودند از پيغمبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم دور کنند ولي با همه تلاشي که انجام دادند نقشه آنان اثر نکرد و تشنگان حقيقت گروه به گروه به سوي حضرت مي آمدند و از اين پيام آسماني و جذابيتش سيراب مي شدند در سوره مدثر اشاره به شيطنت قريش و وليد بن مغيره شده است.
نسبت سحر در حقيقت يک اعتراف به جذابيت قرآن بود. آنها اسم اين جاذبه را سحر گذاشتند در حاليکه ربطي به سحر ندارد.
قرآن خزينه همه فضائل و علوم است، کتاب فقه نيست اما داراي قوانين عبادي، سياسي، اجتماعي، کيفري، جرائي و غيره است، قرآن کتاب فلسفه نيست اما براهين فلسفي بسيار دارد، کتاب نجوم نيست ولي نکاتي بسيار دقيق درباره ستاره شناسي و علوم نجوم دارد که همه دانشمندان را به خود جذب کرده است قرآن کتاب علوم طبيعي نيست ولي آيات فراواني درباره علوم طبيعي دارد پس قرآن معجزه است و فوق علم و دانش است.
حضرت علي عليه السلام درباره قرآن مي فرمايد: و ان القرآن ظاهره انيق و باطنه عميق لاتفتي عجائبه و لا تنقضي غرائبه بدرستيکه قرآن ظاهري زيبا و باطني عميق دارد شگفتيهايش پايان ندارد و غرائب و تازگيهايش تمام نميشود.4
و در خطبه 175 آمده: فيه ربيع القلب و ينابيع العلم و ما للقلب جلاء غيره بهار دلها در قرآن است، چشمه هاي علم دارد و براي دل روشني غير آن نيست.
تمرين:
1 ـ ويژگيهاي قرآن را بيان کنيد؟
2 ـ داستان وليد بن مغيره در اعجاز قرآن چيست؟
3 ـ حضرت علي عليه السلام درباره قرآن چه فرموده اند؟


1 ـ سوره اسراء، آيه 88.
2 ـ سوره هود، آيه 16.
3 ـ سوره بقره، آيه 22.
4 ـ نهج البلاغه، خطبه 18.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: اصول عقاید

تاريخ : دو شنبه 10 / 11 / 1394 | 15:10 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.