امام علي عليه السلام :
إنَّما هُوَ عِيدٌ لِمَن قَبِلَ اللَّهُ صِيامَهُ و شَكَرَ قِيامَهُ
امروز تنها عيد كسي است كه خداوند روزهاش را پذيرفته و شب زندهدارياش را سپاس گزارده است
نهج البلاغه ، حكمت ۴۲۸ .
امام علي عليه السلام :
ألا و إنَّ هذا اليَومَ يَومٌ جَعَلَهُ اللَّهُ لَكُم عِيداً و جَعَلَكُم لَهُ أهلاً ، فَاذكُرُوا اللَّهَ يَذكُركُم وَ ادْعُوهُ يَستَجِب لَكُم
امروز روزي است كه خداوند آن را براي شما عيد قرار داد و شما را نيز شايسته آن ساخت ؛ پس به ياد خدا باشيد تا او نيز به ياد شما باشد و او را بخوانيد تا خواستههايتان را اجابت كند
كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۱ ، ص ۵۱۷ .
امام رضا عليه السلام :
إنَّما جُعِلَ يَومُ الفِطرِ العِيدَ لِيَكونَ لِلمُسلِمينَ مُجتَمَعاً يَجتَمِعُونَ فيهِ و يَبرُزونَ لِلّهِ فَيُمَجِّدُونَهُ عَلي ما مَنَّ عَلَيهِم
روز فطر از اين رو عيد قرار داده شد تا روز گردهمايي مسلمانان باشد، و در اين روز گرد هم آيند و براي خدا به صحرا (فضايي باز) درآيند و خداوند را بر منّتي كه بر آنها نهاده است ستايش و به بزرگي ياد كنند
كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۱ ، ص ۵۲۲ .
امام هادي عليه السلام :
إنَّمَا الأعيادُ أربَعَةٌ لِلشّيعَةِ : الفِطرُ و الأضحي و الغَديرُ و الجُمُعَةُ
شيعيان فقط چهار عيد دارند : فطر ، قربان ، غدير و جمعه
بحار الأنوار ، ج ۹۸ ، ص ۳۵۱ .
امام صادق علیه السلام :
(صلى الله عليه و آله) من تمام الصلوة.
تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات
بر پيامبر (صلى الله عليه و آله) كمال نماز است.
وسائل الشيعه : ۶ / ۲۲۱
كنز العمّال :
كانَ صلى الله عليه وآله يَخرُجُ في العيدَينِ رافِعاً صَوتَهُ بِالتَّهليلِ والتَّكبيرِ
رسول خدا صلى الله عليه وآله در روزهاى عيد فطر و قربان از خانه بيرون مى آمد و با صداى بلند
«لا اله الا اللَّه» و «اللَّه اكبر» مى گفت .
کنزالعمال : ۱۸۱۰۱
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :
زَيِّنوا أعيادَكُم بِالتَّكبيرِ
عيدهاى خود را با (گفتن) اللَّه اكبر ، آذين بنديد
کنزالعمال : ۲۴۰۹۴
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :
زَيِّنوا العيدَينِ بِالتَّهليلِ والتَّكبيرِ والتَّحميدِ والتَّقديسِ.
عيد فطر و قربان را با جملات «لا اله الا اللَّه» و «اللَّه اكبر» و «الحمد للَّه»
و «سبحان اللَّه» ، آذين بخشيد .
کنزالعمال : ۲۴۰۹۵
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :
مَن أحيا لَيلةَ العِيدِ ولَيلةَ النِّصفِ مِنشَعبانَ ، لَم يَمُتْ قَلبُهُ يَومَ تَموتُ القُلوبُ .
هركه شب عيد (فطر و قربان) و شب نيمه شعبان را احيا كند ، در آن روزى كه
دلها مىميرند ، دل او نميرد .
ثواب الاعمال : ۱ / ۱۰۲ / ۲
امام رضا عليه السلام :
كانَ أميرُ المؤمنينَ عليه السلام لايَنامُ ثلاثَ ليالٍ : لَيلةَ ثلاثٍ وعِشرِينَ مِن شَهرِ رَمَضانَ ،
ولَيلةَ الفِطرِ ، ولَيلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ ، وفيها تُقسَمُ الأرزاقُ والآجالُ وما يَكونُ في السَّنَةِ .
امير المؤمنين عليه السلام سه شب را نمىخوابيد : شب بيست و سوم ماه رمضان ، شب
عيد فطر و شب نيمه ماه شعبان ؛ در اين شبها ، روزيها تقسيم و مدّت عمر و هر آنچه در آن سال رخ خواهد داد ،
تعيين مى شود .
بحارالانوار : ۹۷ / ۸۸ / ۱۵
امام على عليه السلام :
مَن أدّى زكاةَ الفِطرَةِ تَمَّمَ اللَّهُ لَهُ بها ما نَقَصَ مِن زكاةِ مالِهِ .
هر كه زكات فطره را بدهد ، خداوند به سبب آن زكاتى را كه از مالش كم شده است
جبران كند .
وسائل الشیعه : ۶ / ۲۲۰ / ۴
امام صادق عليه السلام :
إنّ مِن تَمامِ الصَّومِ إعطاءَ الزَّكاةِ - يعني الفِطرَةَ - كما أنَّ الصَّلاةَ على النبِيّ صلى الله عليه وآله
مِن تَمامِ الصّلاةِ ، لأ نّه مَن صامَ ولَم يُؤَدِّ الزَّكاةَ فلا صَومَ لَهُ إذا تَرَكَها مُتَعَمِّداً .
از شرايط درستىِ روزه ، دادن زكات - يعنى فطريه - است ؛ همچنان كه تماميت نماز به صلوات
فرستادن بر پيامبر صلى الله عليه وآله مىباشد ؛ چه ، اگر كسى روزه بگيرد و عمداً فطريه ندهد روزهاش بىفايده است .
الفقیه : ۲ / ۱۸۳ / ۲۰۸۵
امام على عليه السلام :
إنَّما هُوَ عيدٌ لِمَن قَبِلَ اللَّهُ صِيامَهُ وشَكَرَ قِيامَهُ ، وكُلُّ يَومٍ لا يُعصَى اللَّهُ فيهِ فهُوَ عيدٌ .
همانا اين عيد براى كسى عيد است ، كه خداوند روزه و نمازش را پذيرفته باشد
و هر روزى كه در آن نافرمانى خدا نشود ، آن روز عيد است
نهج البلاغه : حکمت ۴۲۸
نظرات شما عزیزان: