اما اينكه در لحظه مرگ حضرت عزرائيل براى قبض روح حاضر میشود، امر مسلمى نيست. بلكه ظاهر قرآنى خلاف آن است. زيرا در قرآن چهار دسته آيات است كه به مرگ اشاره دارد:
دسته اول آياتى كه مرگ را مستقيما به خدا نسبت مىدهند: «الله يتوفى الانفس حين موتها خدا جان را در زمانه مدت آن مىگيرد»،(۲)
دسته دوم آياتى كه مرگ را به حضرت عزرائيل ملك الموت نسبت مىدهد: «قل يتوفاكم ملك الموت الذى و كل بكم بگو جان شما را فرستند مرگ كه بر شما وكيل است، مىگيرد»،(۳)
دسته سوم آياتى كه مرگ را به فرستادگان الهى نسبت مىدهد: «توفّته رسلنا جان او را فرستادگان ما مىگيرد»،(۴)
دسته چهارم آياتى كه مرگ را به فرشتگان الهى نسبت میدهد: آيات ۲۸ و ۳۲ سوره نحل و ۹۷ سوره نساء.
دليل اين اختلاف نسبتها اين است كه مراتب و اسباب مرگ مختلف است. ملائكه (يا همان فرستادگان الهى) علت نزديكتر و سبب قريب مرگ هستند كه مأمور از طرف ملكالموت هستند. و حضرت عزرائيل ما فوق آنها و فرمانده آنهاست كه او نيز، مستقيما از خدا دستور مىگيرد و به ملائكه دستور مىدهد. خلاصه اينكه فرمانده اصلى خداست و فرمانده ميانى حضرت عزرائيل و اقدام كننده ملائكه هستند،(۵)
(۱) (معاد استاد مطهرى، انتشارات صدار، ص ۵۳ ۳۵).
(۲) (زمر/ ۴۲).
(۳) (سجده/ ۱۱).
(۴) (انعام/ ۶۱).
(۵) (الميزان، ج ۱۶، ص ۳۷۶ و تفسير نمونه، ج ۱۷، ص ۱۴۰ ۱۳۹). پرسمان
منبع: hadana.ir
نظرات شما عزیزان: