ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

بسیج؛ ادامه‌دهنده راه امام حسین (ع)

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

بسیج؛ ادامه‌دهنده راه امام حسین (ع)

عکس نوشته تبریک هفته بسیج دانش آموزی

درس هایی از قرآن؛ بسیج؛ ادامه‌دهنده راه امام حسین (ع)

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی: هفته بسیج آغاز شده است. بسیج خصوصیاتی دارد. هرکس یک کاری را بدون ادعا و مخلصانه بکند بسیجی است؛ چفیه داشته باشد، یا نداشته باشد. ممکن است زن خانه‌دار باشد، ولی حرکاتش بسیجی باشد. یعنی وقتی تشخیص داد که کاری را خدا راضی است سر از پا نمی‌شناسد.


1 - اخلاص در کار و دوری از نام و عنوان. امام حسین فرمود: من که کربلا می‌روم، برای کشورگشایی یا قدرت‌نمایی نمی‌روم. دنیا جنگ‌هایش یا برای قدرت‌نمایی است یا برای غارت نفت و معادن است. برای انتقام یا هوس است. ولی امام حسین فرمود: «لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِرا» (بحارالانوار/ج44/ص329) من برای اهداف مادی نرفتم. قرآن می‌گوید: ما بهشت را به کسانی می‌دهیم که هدفشان خودنمایی نباشد. «تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا یُریدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً» (قصص/83)

2 - نیت و انگیزه خدمت به همه انسان‌ها. در دعا داریم: «وَفِّرْ بِلُطْفِکَ نِیَّتِی» (صحیفه سجادیه/ص92) پولم کم است، نیتم که کم نیست. نیت‌هایتان میلیونی باشد. صدقه که می‌دهی برای سلامتی خودت نباشد، برای سلامتی همه انس و جن باشد. دعا هم که می‌کنی، من نگو. بگو: ما. در نماز باید بگویی: السلام علینا، «ایاک نعبد». امام فرمود: ما باید پایگاه‌های بسیج را در کره زمین ایجاد کنیم.

3 - برچیده شدن فتنه‌ها، با حضور بسیج در صحنه. قرآن می‌گوید: «حَتَّی لا تَکُونَ فِتْنَة» (بقره/193) بجنگید برای اینکه فتنه را از بین ببرید. بسیج جنگش برای دفاع از حق و مظلومین است. قرآن می‌گوید: «وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی سَبیلِ‌الله وَ الْمُسْتَضْعَفین» (نساء/75) چرا شما حامی مستضعفین نیستید؟ در قانون اساسی ماست که جمهوری اسلامی حامی مستضعفین کره زمین است، هرجا که بتواند. بسیج دفاعش برای تنبیه یاغی و متجاوز است: «فَقاتِلُوا الَّتی تَبْغی» (حجرات/9)

4 - ترس دشمن از قدرت بسیجیان. بسیج باید دشمن خدا را بترساند: «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ‌الله» (انفال/60) هدف بسیجی کشورگشایی، خودنمایی، سلطه و استثمار نیست. هدفش یا دفاع از مکتب است، یا دفاع از ناموس یا دفاع از وطن. دفاع از وطن هم در راه خداست. چون قرآن می‌گوید: «نُقاتِلَ فی سَبیلِ‌الله وَ قَدْ أُخْرِجْنا مِنْ دِیارِنا وَ أَبْنائِنا» (بقره/246) می‌گویند: بسیجی بی‌ترمز است. این خیلی بد است. ما بی‌ترمز نداریم. قرآن می‌گوید: وقتی گفتیم: «کُفُّوا أَیْدِیَکُم» (نساء/77) ایست ایست! برو برو.

5 - حضور فعال بسیجیان در عرصه‌های عبادی و دینی. در صلح حدیبیه، هنگام نماز شد و پیغمبر در برابر مشرکین پیش‌نماز شد و مسلمانان اقتدا کردند. رهبر مشرکین طرحی در ذهنش آمد که در نماز بعدی وقتی همه به سجده رفتند، حمله کند. آیه 102سوره نساء نازل شد: «وَ إِذا کُنْتَ فیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ» پیغمبر وقتی می‌خواهی در جبهه نماز بخوانی، همه اقتدا نکنند بلکه «فَلْتَقُمْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ» یک گروهی اقتدا کنند و «فَلْیَکُونُوا مِنْ وَرائِکُمْ» پشت سر اینها یک عده پست بدهند و حفاظت کنند، یک رکعت که تمام شد، گروه اول قصد فرادی کنند و پس از نماز بروند و سلاح را از آنها بگیرند. آنهایی که سر پست هستند بیایند به رکوع رکعت دوم برسند. می‌خواستم بگویم: بسیج هم باید در نماز جماعت شرکت کند، هم باید چابک باشد. چون قرآن می‌گوید: رزمنده مسلمان کسی است که بتواند در فاصله یک رکعت شیفت عوض کند. عدالت حتی در نماز جماعت هم باید رعایت شود، نه اینکه نماز را یک عده اقتدا کنند و یک عده سر پست باشند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ویژه نامه گرامیداشت هفته بسیج

تاريخ : پنج شنبه 5 / 9 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.