باب دوم : بهداشت زناشویی
الف) بهداشت جسم
1- بر طرف ساختن بوی نا مطبوع
بوی خوش بدن در ایجاد جاذبه جنسی و تهییج و تشدید علاقه زن و مرد به یکدیگر بسیار موثر است و بر عکس بوی بد و زننده بسیار موثر است برای برطرف کردن بوی نامطبوع باید دندانها را مسواک زد، و بدن را با آب گرم و صابون خوش بو شست و شو داد یا از عطرهای مناسب استفاده کرد.
2- خالی کردن مثانه پیش از آمیزش
از جمله توصیه های پزشکی این است که باید پیش از آمیزش و پس از آن مثانه را از ادرار خالی کرد، متخصصان ادرار پیش از آمیزش را برای زنان ضروریتر میدانند و معتقدند ،رعایت نکردن این امر، زمینه را برای عفونت اعضای تناسلی فراهم میسازد.
3- آمیزش با شکم خالی انجام گیرد نه با شکم پُر
هنگام پر بودن شکم (زمانی که معده به هضم غذا مشغول است) بخش عمده ای از خون بدن متوجه دستگاه گوارش میشود و هر یک از اعضای وابسته به این دستگاه با صرف انرژی زیاد در تلاشند تا با انجام وظیفه خود زمینه هضم غذا را فراهم سازند از طرفی، آلت تناسلی مرد نیز به وسیله خون برای آمیزش آماده میشود و با پر شدن رگهای خونی اطراف آن متورم میگردد؛ بنابراین اگر هنگام پر بودن معده آمیزش انجام گیرد به علت پر مصرف بودن دستگاه گوارش و مشغول بودن بخشی از خون در آلت تناسلی دیگر اعضای بدن دچار کم خونی میشوند و همین امر، انسان را با خطرهایی روبه رو میسازد.
شهید دکتر پاک نژاد در این باره مینویسد: در موقع هضم غذا قسمت مهمی از خون متوجه دستگاه گوارش میشود در آمیزش نیز مقداری از خون به دستگاه تناسلی منتقل میگردد در نتیجه عضله قلب مواجه با کم خونی شده و دچار حملات قلبی میشود بنابراین باید آمیزش با شکم خالی انجام گیرد.(101)
4- ترک آمیزش هنگام عادت
آمیزش جنسی در چنین حالتی افزون بر تنفر آور بودن، زیانهای بسیاری نیز به بار میآورد که عقیم شدن مرد و زن، ایجاد یک محیط مناسب برای رشد میکروب ،شیوع بیماریهای آمیزشی چون «سفلیس» و «سوزاک» و نیز التهاب اعضای تناسلی زن از آن جمله است.(102)
دکتر پاک نژاد میگوید:مردی که در زمان قاعدگی زن خود آمیزش کند دستگاه تناسلی مجروح زن را که مستعد پذیرش عفونت است مبتلا میسازد و از طرفی احتمال دارد خود او نیز بیماریهای التهابی آمیزش و... دچار شود. او میگوید: زن در زمان قاعدگی عصبانی است، کم خون است و ناراحتیهای دیگر دارد که قرآن آن را در کلمه «اذی» خلاصه کرده و زن در اذیت است.(103)
ضررهای آمیزش در حال حیض:
نزدیکی کردن در حال حیض، اثر سوء در موجودیت نسل و جنس میگذارد و غیر قابل جبران است آمیزش در حال قاعدگی موجب بی میلی به مسائل جنسی و تنفر از عمل زناشویی و سرد مزاجی و نهایتاً انحرافات جنسی میشود.(104) آمیزش در زمان حیض موجب احتقان خون و افزایش خون ریزی در زن میشود(105)
5- اعتدال در آمیزش
برای حفظ سلامتی و برخورداری از عمر طبیعی باید از افراط و تفریط جلوگیری کرد همان طور که بی توجهی به این غریزه ناملایمات روحی و روانی مختلفی را به همراه دارد زیادهروی و تند روی در ارضای آن نیز میتواند منشأ بسیاری از بیماریها از جمله ضعف اعصاب، فرسودگی قوا، آسیب رسیدن اجزای اصلی بدن و پیری زود رس را به همراه داشته باشد.
پیامبر اسلام(ص) فرمودند: من اراد ابقاء فلیباکر اغزاء و ایجود احزاء ولیخفف الرداء لیقل جامعه النساء: هر کس بخواهد در این جهان ناپایدار، باقی بماند باید هر روز صبح به قدر کافی غذا بخورد و کفش خوب بر پا و لباس سبک بپوشد و کمتر با زنان بیامیزد.(106)
بوعلی سینا درباره آمیزش جنسی می گوید تا میتوانی آمیزش با زنان را کم کن چرا که منی، آب زندگانی است که در رحمهای زنان ریخته میشود.(107)
نمیتوانیم برای آمیزش عدد یا مقدار آن را مشخص کرد ولی صاحب نظران میگویند بهترین روش این است که اجازه بدهیم قدرت و میل طبیعی تعداد مقاربت را تحت کنترل در آورد مثلاً اگر کسی پس از مقاربت یا روز بعد از آن شدیداً احساس خستگی کرد بهتر است دفعات مقاربت را کم کند ولی اگر مقاربت باعث آرامش او شد باید بداند که ارتباطهای جنسی او زیاد نبوده است.(108)
6- ارضای جنسی
صاحب نظران در این باره گفتهاند مرد و زنی که به اقناع جنسی نمیرسند و همدیگر را تأمین نمیکنند تحت فشارهای بیشتری قرار میگیرند و به دردهای بیشتری گرفتارند برای مثال زود رنج و عصبانی میباشند ولی این حالت پس از انجام آمیزش و رسیدن به اوج لذت جنسی پایان میپذیرد.(109)
میگویند: آمیزش بدون بازی و فراهم کردن شرایط بدن برای اوج لذت جنسی مورد نکوهش قرار گرفته است و در این باره پیامبر اسلام(ص) میفرمایند:«لا یَتَعُ اَحَدسکم علی اهله کما یَقَعُ البهیمه لیکن بینهما رسول فقیل: ما الرسول یا رسول الله؟ فقال القبل و الکلام: هیچ یک از شما نباید با همسر خود همانند چهار پایان آمیزش کند بلکه باید واسطه ای بین آنها باشد پرسیدند واسطه چیست؟ فرمود: بوسیدن و گفت و گو (عشق بازی)(110)
پزشکان میگویند: لذت بخش ترین آمیزشها این است که مرد مقاومت کند تا اوج لذت زن با وی همزمان شود و زن هم به آن اوج لذت جنسی برسد وگرنه دچار کمر درد میشود. ایشان میفرمایند اگر مرد زود انزال است، برای رساندن زن به اوج لذت جنسی چه باید بکند؟ مینویسد: راه صحیح این است که در حد متوسط مدت آمیزش زن و مرد که تقریباً 5 تا 10 دقیقه است به مدت 8 دقیقه دخولی صورت نگیرد تا بلکه مرد با نوازش و بازی، زن را آماده سازد از این رو پیامبر(ص) میفرمایند: اذا ارادَ احدکم عن یأتی زوجتهَ فلا یعجلها فإنَّ للنساء حوائج: هنگامی که یکی از شما خواست با همسر خود بیامیزد عجله نکند چرا که زنها نیازهایی دارند که باید بر آورده شود.(111)
نکته دیگر این است که مرد از انجام حرکات ناگهان و با فشار زیاد هنگام نزدیکی خودداری نماید، رعایت این نکته از بروز بسیاری جراحات وارده به مجرای تناسلی جلوگیری میکند.
عمل مقاربت نباید بی درنگ انجام شود پیامبر(ص) فرمودند: «إذا جامع احدکم اهله فلا یا تیهن کما یاتی الطیر لیکُثُ و الیلبت: هرگاه یکی از شما با همسرش هم بستر شد نباید مانند پرندگان سریع و با شتاب آمیزش کند باید درنگ کند.(112)
7- جلوگیری نکردن از خروج منی
پس از رسیدن به اوج لذت، منی از جای خود حرکت کرده و با شتاب بیرون میریزد جلوگیری از خروج منی زیان آور است زیرا موجب بزرگی پروستات، حبس بول و سنگ مثانه میشود.(113)
8- استراحت پس از آمیزش
پس از عمل نزدیکی، بدن باید استراحت کند حتی افرادی که بدن ورزیده دارند باید نیم ساعت پس از انجام عمل جنسی استراحت کنند.
ب) بهداشت روان
بخش اعظمی از عوامل تأثیر گذار در موفقیت یا ناکامی زندگی مشترک به مسائل روانی یا روحیات و رفتار زن و شوهر مربوط میشود. زن و شوهر هرچند از زیباییهای ظاهری، امکانات مادی، موقعیت اجتماعی و رفاه زندگی برخوردار باشند تا زمانی که به بهداشت روان و اصلاح رفتار خود نپردازند و از نظر روحی به نقطه مطلوب و مورد پسند نرسند، نمیتوانند به ثبات و دوام زندگی مشترک خود مطمئن باشند.
عواملی که باعث جدا شدن 2 زوج، پس از مدتی از ازدواج میشود عبارتند از:
1- اظهار محبت و دوستی
در این باره سخن شهید مطهری را بیان میکنم که در کتاب نظام حقوق زن بیان فرمودند: «مرد بنده شهوت است و زن در بند محبت مرد است مرد زنی را دوست دارد که او را پسندید ه و انتخاب کرده باشد و زن مرد را دوست دارد که ارزش او را درک کرده باشد و درستی خود را قبلاً اعلام کرده مرد میخواهد شخص زن را تصاحب کند و در اختیار بگیرد و زن میخواهد مرد را مسخر کند و از راه دل بر او مسلط شود مرد میخواهد از بالای سر زن بر او مسلط شود و زن میخواهد از درون قلب مرد در مرد نفوذ کند مرد میخواهد زن را بگیرد، زن میخواهد او را بگیرند زن از مرد شجاعت میخواهد و مرد از زیبایی و دلبری، زن حمایت مرد را گرانبهاترین چیزها برای خود می شمار و مرد دلش میخواهد هر روز به همان حالت همیشگی باقی بماند، اما یک زن همیشه میخواهد موجود تازه ای باشد و هر صبح با قیافه تازه تری از بستر برخیزد بهترین جمله ای که یک مرد میتواند به زن بگوید جمله «عزیزم تو را دوست دارم» است و زیباترین جمله ای که یک زن به مرد مورد علاقهاش میگوید جمله «من به تو افتخار میکنم» میباشد. خوشبختی از نظر مردها به دست آوردن مقام و شخصیت قابل احترام در میان اجتماع است و خوشبخت برای یک زن به دست آوردن قلب یک مرد و نگهداری او برای تمام عمر است.
پیامبر (ص) فرمودند: قول الرجل للمرأه أنی اُحبک لا یذهب من قلبها: سخن مرد به زن که «تو را دوست دارم» هرگز از دل او بیرون نمیرود.(114)
2- رضایت از روابط جنسی
نخستین انگیزه ای که آدمیان را به سوی ازدواج و زندگی مشترک با جنس مخالف فرا میخواند همین نیاز غریزی و زیستی است. در بسیاری از خانوادهها، وجود شرم و حیا موجب میشود زن و شوهر نتوانند ارضایتی خود را از نحوه یا میزان رابطه جنسی ابراز کنند اما این نارضایتی را در رفتارها و برخوردهای دیگر بروز میدهند در بسیاری از موارد تندخویی و پرخاشگری مرد ریشه در عدم رضایت او از رابطه جنسی با همسر دارد.
3- چشم چرانی نکردن
یکی از عوامل که امنیت خاطر زن را پیوسته به خطر میاندازد توجه و نگاه شوهر به زنان دیگر است این پدیده این فکر را در زن تقویت میکند که او نتوانسته است علاقه همسرش را به خود جلب کند بنابراین چشم او پیوسته به دنبال این و آن است .
نگاه های شهوت آلود و خیره شدن به زیباییهای این و آن انسان را به مقایسه میاندازد و او را نسبت به همسر خود دلسرد میکند، یکی از هدفهای اسلام از ممنوع کردن نگاه های شهوت آلود به دیگران، مراقبت از کانون گرم خانواده، ثبات پایه های زندگی خانوادگی، و حفظ اخلاق جامعه است زن و شوهر برای اینکه یکدیگر وفادار بمانند باید از چشم چرانی و نگاه های آلوده به دیگران خودداری کنند.
امام صادق(ع) فرمودند: النظرهُ سهمُ من سام ابلیس و کم من نظرهٍ اَورثت حسره طویله: نگاه شهوت آلود تیری زهرآگین از تیرهای ابلیس است و چه بسا نگاههایی که سبب اندوه و حسرت طولانی میشود.(115)
حضرت علی(ع) فرمودند: من غَضَّ رفهُ أَراح قلبه: هرکس چشم خود را فرو بست دل خود را آسوده ساخت.(116)
نظرات شما عزیزان: