ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

فراموش کردن معاد عامل بیراهه رفتن است

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

فراموش کردن معاد عامل بیراهه رفتن است

حضرت آیت‌الله جوادی آملی:فراموش کردن معاد عامل بیراهه رفتن است

    

حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی گفت: گروهی از انسان‌ها معاد را فراموش می‌کنند و به بیراهه می‌روند زیرا معاد با سرنوشت ابدی آدمی سر و کار دارد و محدود به تعداد مشخصی از سال نیست.
به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، استاد برجسته حوزه علمیه قم ظهر امروز در درس تفسیر قرآن خود در مسجد اعظم با اشاره به روایتی از حضرت محمد(ص) اظهار کرد: ایشان فرمودند هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن هم سوره «یس» است.
او افزود: در این زمینه اختلاف نظر هست؛ برخی می‌گویند منظور ملک و ملکوت هر چیز است که در نزد خداست؛ ملکوت در واقع جنبه ارتباط هر چیز با خدا به شمار می رود.
مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان اینکه فخر رازی می‌گوید معاد عنصری‌ترین و محوری‌ترین مسائل دینی است و در سوره «یس» آمده است گفت: به نظر رازی این امر موجب شده که این سوره را قلب قرآن بنامند.
او ادامه داد: گروهی از انسان‌ها معاد را فراموش می‌کنند و به بیراهه می‌روند زیرا معاد با سرنوشت ابدی آدمی سر و کار دارد و محدود به تعداد مشخصی از سال‌ها نیست.
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به ضرورت داشتن فکر ابدی برای به دست آوردن آسایش ابدی خاطرنشان کرد: به همین دلیل پس از توحید مهمترین مسأله اندیشیدن به معاد است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: برخی اینگونه استدلال می‌کنند که چگونه خداوند اجزای بدن آدمی را در قیامت گرد هم می‌آورد و او را زنده می‌کند؛ قرآن می‌گوید حقیقت شما که جان شماست زمینی نیست و در دست فرشتگان است و خداوند قادر بر هر کاری است.
او اضافه کرد: انسان نباید دچار استبعاد شود و معاد را انکار کند و بپرسد چگونه خدا می‌تواند همه انسان‌ها را در روز قیامت زنده سازد و به پای حساب بیاورد.
آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه علوم تجربی مهمترین موضوعات مورد نیاز انسان در حیطه تجربه را شامل می‌شوند عنوان داشت: در مورد سرنوشت زمین پس از قیامت نیز عقیده‌های فراوانی وجود دارد و برخی می‌گویند به زمینی تبدیل می‌شود که گناهی بر روی آن صورت نگرفته است.
مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: انسان باید حیات خویش را در دنیا بررسی کند و هر چه عضو بدنش شد جزئی از اوست چه تدریجی باشد و چه دفعی مانند آنکه ذرات بدن آدمی تغییر کند یا اینکه عضوی را به شخص مصدوم اهدا کنند.
او با اشاره به سوال مشرکان مبنی بر اینکه آیا اگر استخوان پودر شده بشویم باز هم بر می‌گردیم گفت: خداوند به آنها جواب می‌دهد شما نبودید و آفریدیمتان بنابراین حال که پراکنده می‌شوید باز هم توانایی بر بازگردانتان داریم؛ حقیقت آن است که مرگ گودال عدم نیست بلکه نوعی هجرت به شمار می‌رود.
آیت‌الله جوادی آملی برزخ را میلاد دوباره انسان دانست و تصریح کرد: برزخی‌های مومن از انسان تازه‌ وارد می‌پرسند دوستان ما در چه حالت هستند و اگر گفته شود زنده هستند برای او دعا می‌کنند و اگر بگوید مرده‌اند می‌گویند به گودال جهنم افتاده و سقوط کرده زیرا اگر مومن بود به نزد ما می‌آمد؛ اینجاست که مشخص می‌شود مرگ پایان زندگی نیست.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: خداوند قدرت خود را در آیات فراوانی به انسان نشان می‌دهد؛ چوبی که در آن آب است اگر بسوزد آتش بیرون می‌آید و این امر و دیگر نشانه‌ها، برهانی بر عظمت و قدرت او هستند.
او علیم بودن خداوند را امری مطلق دانست و گفت: خلقت مجدد آسان‌تر از خلقت اولی است و این یک استدلال برای مشرکانی است که معاد را زیر سوال می‌برند.

------------------------------------------------------------------

منبع:www.shafaqna.com/persian


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: بهشت

تاريخ : جمعه 14 / 5 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.