ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

#قرآن #القرآن #القرآن_الکریم #quraan #quran #قرآن_کریم #قران...

معنای (عذاب روز عقیم) در قرآن

منبع: پایگاه حوزه

 سوال

خواهشمندم بفرمایید که (عذاب روز عقیم) چیست؟

 پاسخ

 قرآن کریم می فرماید :( وَ لا یَزالُ الَّذینَ کَفَرُوا فی مِرْیَةٍ مِنْهُ حَتّی تَأْتِیَهُمُ السّاعَةُ بَغْتَةً أَوْ یَأْتِیَهُمْ عَذابُ یَوْمٍ عَقیمٍ ،  کافران همواره در باره قرآن در شکّ هستند، تا آن که روز قیامت به طور ناگهانی فرا رسد، یا عذاب روز عقیم ( روزی که قادر بر جبران گذشته نیستند) به سراغشان آید!) [i]

دو عبارت بغته و عقیم که در این آیه به کار رفته است نشان دهنده آن است که مقصود از این عذاب عذاب روز قیامت است و خاصیتش آن است که روز هلاک و بدبختی آنان است به گونه ای که روز دیگر بعد از آن نمی آید تا بتوانند گذشته را جبران کنند پس نه حیله و چاره ای برای این افراد باقی است و نه روز دیگری و فرصتی تا جبران مافات کنند و بالأخره قادر بر جبران آن نیستند.

اگر چه این افراد دچار تردید و شک بوده اند و تا این مرحله پیش آمده اند و در حقانیت قرآن دو دل شده اند و مرتبه ای از کفار دیگر جلوترند اما تعصّبها و خود خواهیها به آنان اجازه نداده است تا بیشتر مطالعه و تحقیق کنند و به حق برسند.

پس توصیف قیامت به عقیم (نازا) اشاره به این است که آنها روز دیگری پشت سر ندارند تا بتوانند به جبران گذشته بر خیزند و در سر نوشت خود تغییری ایجاد کنند.

بعضی از مفسرین یوم عقیم را به یوم بدر و جنگ بدر معنا کرده اند و چون در این روز اولاد زنان کشته می شود و در واقع مثل این است که عقیم بود ه اند و فرزندی نزائیده اند یوم عقیم گفته شده است و گروهی عقیم را به چیزی معنا کرده اند که در آن خیر و برکتی نباشد مانند ریح عقیم یعنی بادی که باران در آن نباشد و درختان را هم تلقیح نکند (بدون سود و خیر باشد) و بعضی هم گفته اند منظور روز قیامت است که هر ذات حملی حمل خود را وضع می کند. [ii] و همه عقیم از زاد و ولد می شوند. [iii]


[i] سوره حج آیه 55.

[ii] سوره حج، آیه 2.

[iii] نک: ترجمة المیزان ج : 18  ص :  80 ، تفسیر نمونه ج : 24  ص :  192




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: عذاب روز عقیم ،عقیم، قرآن ،عذاب عذاب روز قیامت ،بدر و جنگ بدر معنا ،روز قیامت

تاريخ : سه شنبه 30 / 3 / 1400 | 8:58 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.