سومین مناظره

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

سومین مناظره

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

سومین مناظره

رییسی: تصمیم بنزین با دولت بود / همتی: لیست ابر بدهکاران را داده بودم، اما برخی پرونده‌ها پیش نرفت

 

مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «دغدغه‌های مردم» برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ سومین و آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری امروز شنبه ساعت ۱۷ با موضوع «دغدغه‌های مردم» برگزار شد

ترتیب صندلی نامزدها در سومین مناظره انتخاباتی به شرح زیر است:

  علیرضا زاکانی صندلی شماره ۲

 محسن رضایی صندلی شماره ۷

 محسن مهرعلیزاده صندلی شماره ۵

 سیدابراهیم رییسی صندلی شماره ۴

  عبدالناصر همتی صندلی شماره ۳

 سیدامیرحسین قاضی‌زاده صندلی شماره ۶

 سعید جلیلی صندلی شماره ۱

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود. سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییس‌الساداتی (رییسی)، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلی‌زاده و عبدالناصر همتی، هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند.

در سومین مناظره هم ترتیب صندلی نامزدها (همانند دو مناظره قبلی) بر اساس قرعه‌کشی مشخص شد. انتخاب سؤالات نیز به قید قرعه انجام می‌شود. مناظره سوم هم در دو قسمت برگزار می‌شود و زمان تقریبی هر قسمت از مناظره حدود ۹۰ دقیقه خواهد بود. در پایان مناظره هر ۷ نامزد فرصت جمع‌بندی مطالب بیان شده را خواهند داشت.

هر کدام از نامزدها ۷ دقیقه فرصت دارند تا تصویری کلی از دولت خود و دغدغه هایشان ارائه کنند.

طرح جامع و ۷ دغدغه مردم که در مناظره سوم به آن‌ها پرداخته می‌شود به این شرح است:

۱ - گرانی و نرخ بالای تورم

۲- عدالت و کاهش فاصله طبقاتی

۳- رکود اقتصادی و کسادی کسب و کار

۴- شفافیت مقابله با فساد اقتصادی و رانت خواری

۵- ساماندهی یارانه های پنهان و آشکار

۶- بیکاری به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان

۷ - تامین مسکن

****

بخش اول مناظره سوم

مردم بین نان و جان مانده‌اند/ آقای روحانی با شما مناظره می‌کنم

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، از نامزدهای ریاست جمهوری در پاسخ به اولین سوال گفت: این دغدغه‌هایی که شما اشاره فرمودید، دغدغه‌های عموم مردم است اما لازم است ریشه یابی بشود و روش اصلاحش بیان شود.

وی افزود: من قبلا چندین عکس در خصوص نحوه توزیع منابع و درآمد در کشور خدمت عزیزان نشان داده بودم که در آن یک عدم توازن سراسری در کشور را مشاهده کردیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عنوان کرد: روند بیکاری و وضعیت اشتغال در حوزه‌های مختلف بر اساس شاخص‌های موجود از  سال ۴۵ در حال تکرار است. در خصوص وضعیت اشتغال در بخش تولید در حال کاهش و در بخش خدمات در حال افزایش است.

وی با اشاره به افزایش تولید مسکن در کشور تصریح کرد: با این حال که تولید مسکن در کشور افزایش یافته است اما آن هم محصور در چند استان مشخص است. این موضوع موجب مهاجرت سراسری جمعیت و تغییر ترکیب جمعیت کشور شده است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: مهاجرت سراسری جمعیت عوارضی چون طلاق، از بین رفتن هویت اجتماعی و از بین رفتن سرمایه اجتماعی دارد. دلایل این عوارض کاملا مشخص است و به این دلیل است که منابع کشور به صورت نادرست در حال توریع است و متاسفانه ساختارها استضعاف‌گر هستند.

این کاندیدای انتخاباتی توضیح داد:‌مردم این مشکلات را ناشی از ناکارآمدی و نابلد بودن مدیریت مسئولین می‌دانند و موضوعی که موجب دلزدگی مردم شده این است که ما در پنجره طلایی هستیم اما متاسفانه وضعیت کشور دچار قفل و انسداد شده است.

در خصوص کارنامه دولت‌ها در این بخش افزود: کارنامه همه دولت‌ها کاملا روشن است و همه دولت‌ها نقاط مثبت و ضعفی داشته‌اند. اما کلان روندها و موضوعات اساسی حل و فصل نشده است. اگر دقت کنیم مشکلاتی که در گذشته ذکر می شد در مناظرات امروز نیز ذکر می‌شود.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: چه بسا افت هم کردیم مفاهیم متعالی مثل آزادی و امثال اینها در گذشته ذکر می‌شده ولی الان مساله ما حداقل معیشت است. این اختلالات اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی را مردم ناشی از نحوه مدیریت مسئولین می‌بینند.

وی در خصوص نحوه مدیریت پاندمی کرونا افزود: مردم به شدت گرفتار شدند و به نوعی اختلال رفتار دچار شده‌اند. مردم یک سال است از کار و زندگی افتاده‌اند و بین نان و جان مانده‌اند و ۶۰درصد مشاغل ما روزمزد هستند و ما به آنها می‌گوییم کار نکنید. این گروه از مردم مجبور هستند برای اینکه از گرسنگی نمیرند فعالیت کنند.

کاندیدای انتخاباتی افزود: بعد هم که صحبت می‌شود مورد عتاب و خطاب قرار می‌گیریم من اینجا خطاب به مسئولین مربوطه به خصوص جناب آقای روحانی عرض می‌کنم که مناظرات را مورد تفقد قرار دادند، در این جمع حاضر کسی حاضر نیست عملکرد دولت را گردن بگیرد. بنده اعلام آمادگی می‌کنم شما از دفترتان خارج شوید و تشریف بیاورید صدا و سیما، بنده حاضرم هم در مورد کرونا و هم در مورد موضوعات مختلف با شما مناظره کنم.

وی در خصوص ماجرای گرانی بنزین افزود: در مورد گرانی بنزین معلوم نشد که چه کسی مسئول است. یک سری ساختار و ستادهایی درست کرده‌ایم که همه پشت آن پنهان می‌شوند و نهایتا مقام معظم رهبری مجبور است بیایند وسط کار بخاطر اینکه از مسئولین مربوطه کسی حاضر نشد اظهار تاسف و پشیمانی بکند یا استفعا بدهد.

وی ادامه داد: عزیزان من مساله ما در داستان دولت، مساله گرانی، مسکن و برنامه اصلاحی که برای بخش‌های مختلف آماده کرده‌ایم هست اما مساله اصلی نظام دیوان سالار کشور است که حدود ۷۰ ،۸۰ سال است تغییر پیدا نکرده و باعث شده است مردم روز به روز مستضعف‌تر بشوند و به جزء یک عده خاصی از مردم که به رانت دولت، سیاست و قدرت متصلند اینها برخوردار بشوند و مردم ضعیف‌تر.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد:‌موضوع این است که سازوکارهای کشور باید تغییر کند. باید طرز تفکر مدیران و نوع نگاه آنها به مردم تغییر پیدا کند.

وی با استناد به اصل ۵۶ قانون اساسی تصریح کرد: این اصل نحوه حاکمیت را اعمال حاکمیت مردم ذکر کرده است اما ما مردم را روز به روز از میدان خارج کرده‌ایم.

وی با اشاره به سخن حاج قاسم سلیمانی گفت: حاج قاسم عزیز می‌گفت هرجا مردم در عرصه بودند آنجا عرصه موفقیت بود و هرجا ما مردم را خارج کردیم با شکست مواجه شدیم.

قاضی زاده هاشمی توضیح داد: ما پیش بینی کرده‌ایم که دولت را به مردم واگذار کنیم و منظومه‌ای به نام دولت مردم تشکیل داده‌ایم. این واگذاری اختیارات اجرایی طبق اصل ۱۲۷ قانون اساسی به فرمانداران، بودجه ها تجمیع شده، سرانه به فرمانداری و شورای برنامه ریزی شهرستان و همچنین اختیار عزل و نصب مدیران به مردم داده شده است.

وی افزود:‌اگر یک سوم مردم شهرستانی یا مجموعه ای از مدیری ناراحت باشند و او را استیضاح کنند دولت موظف است او را عزل کند. ما نظام هرمی‌ای که تمام اختیارات را از مردم گرفته و فقط و فقط در اختیار دولت مرکزی قرار گرفته در سراسر کشور توزیع می‌کنیم و همه شهرستان‌ها از نظر ما پایتخت هستند و اختیارات هیات وزیران را دارند. یک ماموریت ملی به عنوان پایتخت موضوعی به او واگذار کرده‌ایم که او مسئول توسعه کل سرزمین ایران باشد.

قاضی‌زاده در سومین مناظره انتخاباتی: کابوس 8 ساله در حال تمام شدن است/ مساله بورس را حل می‌کنم

برای دریافت کلیک کنید

دولت درگیر جنگ زرگری است و به مشکلات رسیدگی نمی‌کند/اگر دزدی نشود و رانت‌ها قطع شود، می‌توان به مردم یارانه ۴۵۰ هزار تومان داد

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت معصومه سلام‌الله علیها و روز دختر اظهار کرد: این دغدغه‌ای که دوستان صدا و سیما تهیه کرده‌اند را قبول دارم، ولی دغدغه‌های مردم بسیار بیشتر از اینها است. ضمن اینکه این دغدغه‌ها باهم یک منظومه به هم پیوسته‌ای تشکیل می‌دهند که ما باید ببینیم چرا اینها حل نشده است.

رضایی افزود: ۵۰سال است که ما گرانی داریم، ۵۰سال است که ما بیکاری داریم، ۵۰سال است که ما کاهش ارزش پول ملی داریم، ۵۰سال است که رشد اقتصادی کشور معیوب است؛ هم نوسانی و هم رو به پایین است.

وی در ادامه اذعان داشت: خب، چرا این مسائل حل نمی‌شود؟ در همین مدت ما می‌بینیم که ایران اقتدار از دست رفته خود را بعد از ۳۰۰سال به دست آورده و در بعضی از زمینه‌های دفاعی و امنیتی پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای کرده است. وقتی مردم این دو مورد را می‌بینند و مقایسه می‌کنند، احساس می‌کنند که یک جایی از کار گیر است.

رضایی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند راه‌حل‌ها مشخص است، نمی‌دانیم چرا نمی‌شود. من می‌خواهم در این جلسه رونمایی کنم که چرا نمی‌شود. وقتی در ابتدا نگاه می‌کنیم، می‌بینیم چادر مشکی در اختیار یک عده است، ذرت در اختیار یک عده است، گوشت در اختیار یک عده است. آن طرف‌تر که می‌رویم، آقازاده‌ها را می‌بینیم، آن طرف‌تر که می‌رویم مافیاها را می‌بینیم. خب چرا این درست شده است؟ پس دولت‌ها چه می‌کنند؟ مدیران کشور چه کاری می‌کنند؟ مدیران کشور جای دیگری مشغول هستند.

کاندیدای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ تاکید کرد: در جنگ زرگری که بین جناح‌های سیاسی در ایران اتفاق افتاده، همه آنجا درگیر هستند. یک مرتبه حجاب مطرح می‌شود. یک عده فیلترینگ را مطرح می‌کنند، ایران چرا در سوریه است، موشک، دیوارکشی، کنسرت... هر چند مدتی یک موضوع درست می‌شود و یک عده با آن موافق و عده‌ای مخالف هستند. یک جنگ زرگری پیدا می‌شود، همه انرژی‌ها و همه افکار به آن سمت می‌رود.

وی تصریح کرد: امام جامعه، رهبر جامعه به این موضوع پایان می‌دهد و بعد از یک مدتی دوباره این قائله راه می‌افتد. در حقیقت این تاخت و تازی که در سیاست راه افتاده، این میدان‌های انحرافی که به وجود آمده، اصلا اجازه نمی‌دهد انرژی ملت ایران و دولت‌ها روی گرانی، عدالت، رکود اقتصادی، یارانه‌های پنهان متمرکز شود. پس باید اول این مسائل را حل کرد. یعنی قرار است رییس‌جمهوری بعدی دوباره مثل رییس‌جمهورهای گذشته شود؟ یعنی می‌خواهیم دوباره قصه همان دولت‌ها تکرار شود؟ باید پایان دهیم.

رضایی بیان کرد: اینجا نیاز به دو جراحی بزرگ در کشور وجود دارد؛ اولین جراحی اصلاح از درون قدرت است. این باید اصلاح شود. حمکرانی، مدیرت، ساختارها، قوانین، قواعد، رفتارها. یک جراحی اساسی از درون قدرت باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: مساله دوم معماری نوین اقتصاد ایران است. اقتصاد ایران باید معماری شود؛ وگرنه شما برای گرانی و نرخ بالای تورم پیشنهاد دهید. وقتی این زمین اقتصادی زمین گرمی است که هر چه برف در آن می‌ریزد بخار می‌شود و هوا می‌رود، همه این برنامه‌ها خنثی می‌شود. بنابراین، برنامه دولت ما این است که اولا با به کارگیری همه اقوام ایرانی، همه شایستگان؛ از اصولگرا، اصلاح‌طلب، به کارگیری همه بانوان کشور، به کارگیری تمام ظرفیت‌هایی مثل اهل تسنن، اقلیت‌ها، دوباره یک حرکتی شبیه انقلاب، دوباره یک حرکتی شبیه بسیج در دفاع مقدس درست کنیم، همه با هم بیاییم یک دولت قوی و کارآمد، پاسخگو و مسئولیت‌پذیر ایجاد کنیم. بعد این دولت شروع کند.

وی افزود: اولا از درون قدرت اصلاحاتی را انجام دهد، وضعیت نهادهای درون قدرت، از خود نهادهایی که منتسب به رهبر معظم انقلاب هستند و همه آنها برای دولت کار می‌کنند تا خود دولت، رابطه سه قوه با همدیگر، که معمولا در نزاع و درگیری دست به یقه می‌شوند و مشکل مردم را فراموش می‌کنند، دنبال مسائل دیگری می‌روند تا خود دیوان‌سالاری، تا خود وزارت‌خانه‌ها، برای اینها ما برنامه داریم، از بالا تا پایین را انشالله اصلاح خواهیم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با اقتصاد گفت: در سه سطح برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ اقتصاد زندگی، اقتصاد استانی و اقتصاد ملی. من اسم اقتصاد زندگی را طرح کفایت زندگی گذاشته‌ام. یارانه ۴۵۰هزار تومان را می‌دهم. مدام نگران نشوند که این منابع از کجا می‌آید. اگر شما دزدی نکرده‌اید ناراحت نشوید. آنقدر دزدی بوده که درست می‌کنیم. آنقدر رانت‌هایی است که مافیا می‌خورند، آنها را حل و فصل می‌کنیم.

محسن رضایی در مورد یارانه‌ها اظهار کرد: ما مشکلی در تهیه منابع ۴۵۰هزار تومان نداریم. به خانم‌های خانه‌دار حقوق می‌دهیم. مساله مسکن سهل و ارزان را با قسط‌های ۴۰-۵۰ساله درست می‌کنیم.

وی ادامه داد: کسب و کارهای خانگی و ۳۰درصد سهام صنعت ملی نفت را به مردم می‌دهیم. بعد در تمام استان‌ها ما برنامه‌ریزی کردیم. اجازه ندادند من همه اسناد استان‌ها را بیاورم. در حال حاضر استان آذربایجان غربی، استان بوشهر، استان خوزستان، استان اصفهان، برای تک تک استان‌ها ما برنامه‌ریزی کردیم و در سطح ملی، اقتصاد ملی، ۱۴مگاپروژه، ۴پروژه بسیار بزرگ، که یکی از آنها مساله مسکن و انرژی‌های نو بوده، اینها را برنامه‌ریزی کردیم که هم در سطح اقتصاد ملی، اقتصاد استان، اقتصاد زندگی، اقتصاد ملی ایران را ما بازمعماری کنیم تا اینکه بتوانیم، این نوع مشکلاتی که ۵۰سال است ادامه پیدا کرده، ۵۰سال بیکاری، ۵۰سال کاهش ارزش پول ملی... اینها را بتوانیم در یک

دریافت کلیک کنید

بانک‌ها را مانع تولید می‌دانم / تورم باید تک رقمی ‌شود

ابراهیم رییسی، نامزد سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که راهکار شما در مقابله با تورم، عدالت، رکورد، مقابله با فساد، یارانه‌ها و اشتغال چیست؟ گفت: دغدغه‌هایی که اعلام شد بخشی از دغدغه‌های مردم است و دغدغه‌های مردم بسیار است.

سید ابراهیم رییسی، کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوع دغدغه مردم، ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه (س)، روز دختر و دهه کرامت اظهار داشت: نشست‌های کارشناسی و نشست‌های زیادی با مردم داشتیم. در دورانی که در دستگاه قضایی و به خصوص در دورانی که در آستان مقدس رضوی (ع) بودم، ارتباط زیادی با مردم داشتم و از نزدیک در جریان بسیاری از خواسته‌ها و مشکلات مردم قرار گرفته‌ام و به دلیل ارتباط با مردم، برای مهم‌ترین دغدغه‌ها در وضعیتی که برای دولت آتی پیش‌بینی کرده‌ایم، اگر رای مردم به بنده تعلق گرفت، راهکار پیدا کرده‌ام.

وی افزود: به نظر من باید مهم‌ترین برنامه‌های اقتصادی را در سه بخش اصلاح دولت و مبارزه با فساد، ناکارآمدی و تبعیض، حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم و جهش تولید و تقویت کسب و کار خلاصه کنیم. البته ابر موضوعاتی وجود دارد که در وقت دیگر به آنها اشاره خواهم کرد.

رییسی اضافه کرد: به نظر من یکی از مشکلاتی که امروز، مردم آن را مطرح می‌کنند، موضوع فساد است. ما در دستگاه قضایی، با مفسدان برخورد کردیم. اما جای برخورد با فساد در دولت است. به طور حتم جای افرادی که آلوده هستند یا زمینه رانت و فساد دارند، در دولت نیست.

این نامزد انتخابات تصریح کرد: به طور حتم باید سامانه اطلاعات اقتصادی ایجاد کرد که تمام داده‌های اقتصادی را رصد کند.

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌های ما در دولت، موضوع شفافیت است که تمام قراردادها، عملکرد شرکت‌ها و مدیران دولتی در سامانه‌ای پشت ویترین برای مردم قرار گیرد. ما این عمل را در خصوص شرکت‌های اقتصادی در آستان قدس انجام دادیم و ۳۵ تا ۴۰ شرکت را پشت ویترین قرار دادیم تا همه مردم مشاهده کنند. این موضوع، موجب اعتماد مردم می‌شود.

وی اظهار داشت: شفافیت، یکی از مسائل مهمی است که موجب افزایش اعتماد عمومی خواهد شد. زمانی که من وارد قوه قضاییه شدم، یکی از مسائلی که مردم، رسانه‌ها و نمایندگان مجلس مطرح می‌کردند، حساب خاص در اختیار رییس قوه قضاییه بود. به دوستان اعلام کردیم که تمام تلاش خود را برای گزارش به مردم به کار گیرند و منبع درآمد و هزینه‌ها را مشخص کنیم. ما به مردم، هر سال گزارش دادیم و این موضوع، بحث‌ها را تمام کرد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: شفافیت، موضوع بسیار مهمی است. یقین داشته باشید که اگر شفافیت اجرا شود، اجرای کامل مقررات، زمین‌خواری، قاچاق کالا، فرارهای مالیاتی و بسیاری از فسادها، کنترل خواهد شد.

رییسی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر، تحول ساختاری است. موضوع مهم در تحول ساختاری، تحول در نظام بانکی است. دولت‌های مختلفی بر سر کار آمدند و اذعان کردند که قصد تحول در نظام بانکی را دارند. اما امروز، بانک‌ها را به عنوان یکی از موانع تولید می‌دانیم و این موضوع باید با قدرت حل شود.

وی افزود: اصلاح سوم، اصلاح نظام مالیاتی است که به طور حتم باید صورت گیرد. باید دموکراسی زائد و فسادزا در سازمان مالیاتی با ایجاد سامانه هوشمند حل شود و این سامانه، جزء برنامه‌های جدی است. مالیات نیز باید واقعی و عادلانه شود. مالیات واحدهای تولیدی باید با یک شیب ملایم از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد برسد.

نامزد انتخابات ۱۴۰۰ اظهار داشت: فساد اداری قبول نیست. بسیاری از ادارات و سازمان‌های ما، تراز انقلاب اسلامی نیستند و باید فسادزدایی شود. من به همه کارکنان دولت در همه بخش‌ها احترام می‌گذارم، اما نظام اداری باید اصلاح شود. ضابطه‌هایی که دست و پاگیر هستند، باید برداشته و مجوزهایی که حال تولیدکننده را می‌گیرند، کم شوند. بسیاری از نظارت‌های پیشینی باید به نظارت‌های پسینی تبدیل شوند. برای انواع کارها باید مجوز دریافت شود و این موضوع، تولید را با مشکل مواجه می‌کند.

کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری تصریح کرد: معوقات بانکی می‌تواند صورت نگیرد و با پیگیری ما، بخش مهمی از معوقات بانکی دنبال شد. اصلاح نظام بانکی، یکی از ضرورت‌های دولت و کشور است.

رییسی اضافه کرد: کنترل گرانی و گران‌سازی، اولین مساله از بخش دوم، یعنی حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم است. تورم ۳۲۰درصدی در هشت سال گذشته، قابل قبول نیست. قیمت گوشت، خودرو، مسکن و... به ترتیب پنج، هشت، هفت برابر شده است. مردم چگونه این وضع را تحمل کنند؟

وی با بیان اینکه اقدامات ما باید در راستای رسیدن تورم به نیم و پس از آن، یک رقمی کردن حرکت کند و قابل انجام است، توضیح داد: یکی از راهکارهای آن، مدیریت بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی است و مدیریت باید صورت گیرد. نکته دوم، رفع وابستگی کالاهای اساسی و سفره مردم به نرخ ارز و خودکفایی در سفره مردم است که امکانات و زمینه‌های آن در کشور ما قابل انجام است. افزایش نظارت و مقابله با انحرافات بازار، تامین حداقل معاش مردم به ویژه اقشار ضعیف، ارائه کارت اعتباری خرید برای سه دهک پایین، از دیگر راهکارها است که می‌تواند صورت گیرد.

وی ادامه داد: نکته سوم، جهش در تولید و اشتغال و تقویت کسب و کار است. ما بیش از پنج میلیون بیکار و شبه بیکار داریم. یعنی اشخاصی که از کار ناامید شده‌اند. ایجاد چهار میلیون شغل در چهار سال اول، یک امر دست‌یافتنی و امکان‌پذیر است. به طور حتم باید در این راه، حرکت و از فعالیت‌های غیرمولد، جذابیت‌زدایی کرد.

 

رئیسی در سومین مناظره انتخاباتی: اگر من نبودم کاندیداها چه می‌خواستند بگویند؟/ برجام را یک دولت مقتدر باید اجرا کند

دریافت کلیک کنید

ام المسائل کشور تورم است /  همتی پاسخگوی رشد پایه‌پولی باشد

علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات دوره سیزدهم، در اولین فرصت زمانی خود برای بیان نقطه نظرات خود در رابطه دغدغه های مردم گفت:

میلاد حضرت معصومه و روز دختر را به ویژه به دختران مدافعان حرم تبریک عرض می‌کنم. من سعی می‌کنم ناظر به همین هفت نکته‌ای که مطرح شد بحث کنم. ام المسائل کشور گرانی و تورم است به ویژه که با تشدید در حوزه خوراک و پوشاک مردم را بیچاره کرده است. تورم سال ۹۰ ، برابر با ۱۹ درصد بود و در سال ۹۹ یرابر با ۳۹ درصد بود که به صورت مستمر و نقطه‌ای برابر با ۵۲ درصد بود. این فاجعه‌ای است که دولت آقای روحانی ایجاد کرده است. همچنین نقدینگی از ۶۰۰ هزار میلیارد به ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است یعنی تقریباً شش برابر شده است و پایه پولی هم از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان قریب ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که باید آقای همتی پاسخگو باشند.

وی افزود: اساس این است که دولت توجه کرده که از جیب مردم خودش را اداره کند یا یه عبارت دیگر از تورم ارتزاق کند.

زاکانی در رابطه با راهکار خود برای کنترل تورم گفت: بنده حتماً در کوتاه مدت با کنترل نرخ ارز، مدیریت مناسب بهره بانکی و در میان مدت با اصلاح ساختار بودجه و شفاف سازی، و اصلاح ناترازی بانک‌ها که بالغ بر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است و سوق دادن نقدینگی به سمت تولید، حتماً در سال اول تورم را به نصف تورم موجود می‌رسانم.

زاکانی با تاکید عزم جدی خود در مقابله با فساد خاطر نشان کرد: ناظر به عدالت و کاهش فاصله طبقاتی، امروز رقابت بین غارتگران و غارت شدگان است. بنده تلاشم این بوده که در این ۴۲ سال صدای مظلومین وخفتگان و غارت شدگان باشم. اینجا موضوع مفاسد و بی عدالتی فوق العاده بالاست. سعی‌ام بوده که با گردن کلفت‌ها درگیر شوم. با دادستان اسبق تهران، با وزیر ۲۰ سال پیش اطلاعات، وزیر نفت با معاون رییس جمهور، با برادر رییس جمهور طرف شده‌ام و غیر از مقابله با گردن کلفت‌ها هم راه چاره‌ای برای مبارزه با فساد وجود ندارد. بنده معتقد هستم که باید ریشه فساد را خشک کرد.

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ تصریح کرد: به مردم عزیز وعده می‌دهم که در دولت اقدام و اصلاح، ریشه فساد را خشک کنم. من با دستان خالی امروز مقابل مفسدین ایستاده ام. راه را بلدم و ریشه فساد را خشک خواهم کرد. شبکه‌هایی که در دولت، مجلس و دستگاه قضایی قبلاً شکل گرفته بود را می شناسم و امیدوار هستم این ریشه را با کمک مردم ریشه کن کنم.

وی با اشاره به خصوصی سازی‌های دهه‌های اخیر گفت: برخی از واگذاری‌ها در دهه ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ صورت گرفته که یک قلم آن فقط ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است که به سه برادر داده شده است. من این را از حلقوم اینها به همت مردم بیرون می‌کشم و این پول را در خدمت مردم قرار خواهیم داد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با برنامه خود برای جهش تولید افزود: رکود اقتصادی به رویکرد دولت برمی‌گردد که به خارج از کشور برای رفع مشکلات تکیه کرده بود. بنده اینجا جهش تولید را ملاک و میزان قرار خواهم داد و در جهش تولید بحث مجوز ها مقررات زدایی‌ها، ثبات سیاست‌ها، تامین مالی و تامین نیازها و بحث مالیات و بیمه که هر دو بلای جان تولید هستند را و بحث صادرات و بحث توزیع را سامان خواهم داد و در واقع این ۹ خوشه‌ای را که ناظر به این ۹ پیشران هست تامین خواهم کرد.

زاکانی با تاکید دوباره بر لزوم فساد زدایی گفت: ناظر به شفافیت، مقابله با فساد اقتصادی و رانت خواری، بنده تمرکز زدایی و هویت دهی به شهرستان‌ها را موضوع کار خودم قرار دادم و برنامه استان‌ها را نوشتم و برنامه نظام مسائل همه ۴۵۱ شهرستان را در تمرکز زدایی به دست آوردم.

زاکانی دولت الکترونیک را لازمه ایجاد شفافیت عنوان کرد و افزود: نکته بعد هم دولت الکترونیک با حکمرانی داده‌ها و دولت الکترونیک شفافیت و کار جدی را به فضل الهی انجام خواهیم داد و قول داده‌ام تا پایان سال اول دولت الکترونیک را مستقر کنم. ناظر به مبارزه با مفاسد اقتصادی همان طور که عرض کردم در دولت اقدام و اصلاح، به هیچ وجه رانت وجود ندارد و آنچه که هست برای مردم و شفاف هست.

وی همچنین با ناعادلانه خواندن نظام یارانه‌ای فعلی گفت: ساماندهی یارانه پنهان و آشکار هم در سال ۹۷ سازمان برنامه اعلام کرد که ۶۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان است. سال ۹۸ هم آژانس بین المللی انرژی هم اعلام کرد ۸۶ میلیارد دلار یارانه پنهان در کشور وجود دارد. یارانه پنهان هم چنانچه هفته قبل سوال کردم چیزی نیست که به سادگی بتوان آن را مهار کرد. شدت انرژی ما خیلی بالاست که باید به نفع مردم مهار شود. الان بخشی از جامعه ۱۵ برابر سطح پایین جامعه در حال استفاده از این یارانه هستند. حتماً این یارانه را ما ساماندهی خواهیم کرد. یارانه آشکار هم ۲۵۵ هزار میلیارد تومان از ۳۳۴ هزار میلیارد تومان که ۷۹ هزارمیلیارد تومان آن برای هزینه است. این را ما مستقیماً به سمت مردم می‌بریم.

زاکانی با پرده برداری از طرح‌های حمایتی خود در این مناظره گفت:  در دولت اقدام و اصلاح مردم غیر از درد بیماری درد بی پولی نخواهند کشید. ۷۰ میلیون بن کالای ۴۰ هزار تومانی ماهانه دریافت خواهند کرد. سه دهک پول نقد دریافت می‌کنند. یک دهک ۲۵۰ هزار تومان، یک دهک ۲۰۰ هزار تومان، یک دهک ۱۵۰ هزار تومان در یافت می‌کنند که همه این پول داخل بودجه امسال هست و من حواله به غیب نمی‌دهم.

وی نرخ بیکاری اعلامی دولت را غیر دقیق خواند و افزود: با تمهیدی که خواهیم کرد شش میلیون و ۷۰۰ هزار شغل را طی زمان بندی مشخص به فضل الهی ایجاد خواهم کرد. سال اول ۵۰۰ هزار تا الی آخر.

در پایان زاکانی برنامه مسکن دولت خود را این چنین بیان کرد: ناظر به تامین مسکن هم عرض کنم که یک میلیون مسکن تکلیفی مجلس است که بنده علاوه بر این، ۳۰۰ هزار مسکن حمایتی در سال می سازم که در پایان دوره ۴ ساله مجموعاً ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن ساخته خواهد شد که یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد آن حمایتی خواهد بود که از این تعداد ۶۰۰ هزار واحد برای زوج‌های جوان و ۶۰۰ هزار واحد برای خانواده‌های کم درآمد است.

 

زاکانی در سومین مناظره انتخاباتی: همتی پاسخگوی افزایش 6 برابری نقدینگی باشد/ در دولت اقدام و اصلاح به مردم دروغ نمی‌گوییم

دریافت کلیک کنید

رییس جمهور باید بر نقش هر وزارتخانه مشرف باشد/ نیازمند یک برنامه جدی هستیم

سعید جلیلی با اشاره به هفت مسئله مطرح شده در مناظره سوم گفت: این موضوعات مطرح شده موضوعات درستی هستند اما دغدغه مردم چیز دیگری است. دغدغه مردم این است که چرا این موضوعات حل نمی‌شود. دوستان درباره این موضوعات پاسخ‌هایی را بیان فرمودند و حتما من هم در این باره پاسخ‌هایی دارم. نه مسائل و نه پاسخ این موضوعات مثل کرونا نیست که ناشناخته باشد. سوال این است که چرا تا بحال این موضوعاتی که هم مسئله و هم پاسخ آن‌ها شناخته شده اند، حل نشده است. این دغدغه مردم است.  جلیلی در ادامه درباره تورم گفت: امروز متوسط نرخ تورم کشورهای دنیا ۲.۵درصد است. بیش از ۱۰۰ کشور تورم خود را زیر ۵ درصد آورده‌اند. سوال این است که چرا این مسئله حل نشده و پاسخ آن هم مشخص است.

وی در مورد مسئله مسکن تاکید کرد: می‌گویند ما زمین داریم، مصالح داریم، نیروی انسانی هم داریم. پس امکان ساخت مسکن هم داریم. پس چرا این مسئله حل نشده است. دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند. ما صحبت از مقام رییس جمهور می‌کنیم. آن هم رییس ایران. یعنی کشور با این همه ظرفیت‌هایی که دارد و می‌تواند موفق باشد و جهش پیدا کند. با این وجود سوال امروز ما این است که چطور ابتدایی‌ترین موضوعات را حل کنیم. به نظر من دغدغه مردم این‌طور چیزها است. خود مسائل که مشخص است. مردم در کوچه و بازار این‌ها را می‌گویند و با زندگیشان لمس می‌کنند.

وی افزود: دغدغه این است که چرا این راه حل‌ها پایدار نیست. برای مثال دولت می‌گوید دو سال تورم را کنترل کردیم. اما تورم مثل باران نیست که بگوییم آیا سال دیگه باران می‌بارد یا نمی‌بارد. اما مردم نگرنی دارند که آیا سال آینده هم تورم پایین خواهد بود یا نخواهد بود؟ این یک روند ثابت خواهد بود یا نخواهد بود؟ سوال مردم این است که اگر این هفت موضوعی که می‌گویید مسئله مردم هستند و درست هم است، مسائل اصلی‌اند، پس چرا مسائلی دیگر به عنوان مسائل اصلی و با قدرت بیشتر مطرح می‌شوند.

جلیلی درباره رویکرد دولت خود تصریح کرد: رویکرد دولت ما این است که اگر شما می‌خواهید این مسائل را حل کنید، به برنامه‌ای جدی نیاز است. برای بافت یک قالی ایرانی هم به یک نقشه نیاز است. اصلا مگر می‌شود بدون یک نقشه جامع کار کرد؟ کار رییس جمهوردقیقا همین است. رییس جمهور باید به این نقشه و به نقشی که هر یک از وزارت‌خانه‌ها باید ایفا کند تا تورم، مسکن و... حل شوند، اشراف داشته باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: برنامه یک شبه نوشته نمی‌شود. با سفارش به اندیشکده که برنامه نوشته نمی‌شود. رییس جمهور باید به برنامه اشراف داشته باشد تا در بزنگاه‌ها و در جاهایی که ظرافت لازم است، بتواند تصمیم بگیرد و نگذارد که کار متوقف شود. بحث مهمی که درباره نقش رییس جمهور وجود دارد این است که از روزی که مسئولیت را عهده‌دار می‌شود، زمان را چقدر مغتنم می‌شمارد؟ یکی از دغدغه‌های مردم این است که ناگهان چهار سال یا هشت سال می‌گذرد و می‌بینند چیزی انجام نشده است. بعد یا یک نفر اگر منصف باشد معذرت خواهی می‌کند و اگر نباشد تازه از مردم طلبکار می‌شود. بنابراین دغدغه مردم این است که برنامه باید مشخص باشد و بدانند بعد از رای دادن قرار است بعد از ۶ماه یا ۹ماه به چه نقطه‌ای برسند؟ این نقطه حداقلی است یا حداکثری؟

وی در ادامه توضیحات خود گفت: رییس جمهور، رییس جمهور ایران با همه ظرفیت‌هایش است. این که بگوید تعداد کمی مسئله را حل کردم خیلی حداقلی است. یا ایران و ظرفیت‌هایش را نشناخته و یا اشرافی روی موضوعات ندارد. برنامه ما باید خیلی فراتر از این موضوع باشد.

دغدغه مردم این است که آیا رییس جمهور تعارفات را کنار خواهد گذاشت یا نخواهد گذاشت؟ آیا دوباره مشغول کارهای نمایشی خواهد شد یا کار واقعی خواهد کرد؟

مردم می‌خواهند یک آینده‌ای حداقل در چهار سال آینده داشته باشند که مطمئن باشند کارها جدی پیگیری می‌شوند، نمایشی نخواهند بود و نتیجه مند خواهند بود.

 

دریافت کلیک کنید

دریافت کلیک کنید

آقای رییسی، گرانی‌سازی وجود ندارد/ ترامپ و کاسبان تحریم با هم زیر میز مذاکره زدند

عبدالناصرهمتی در سومین دور مناظره انتخاباتی۱۴۰۰ گفت: بدون اعاده رشد اقتصادی در حد حداقل ۵درصد، نه بیکاری حل می‌شود و نه می‌توان رفاه را به کشور آورد. ظرف یک دهه گذشته میانگین رشد اقتصادی‌ کشورنیم درصد بیشتر نبود و در طول یک دهه گذشته تقریبا سرمایه‌گذاری شیب منفی نزولی داشته است، چراکه بدون سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی معنایی ندارد.

وی با تاکید بر ضرورت وجود محیطی امن برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: دوستان راجع به یکسری روبناها صحبت می‌کنند، اقتصاد مفاهیم ومعادلات خودش را دارد، علم اقتصاد به ما می‌گوید که محیط سرمایه‌گذاری باید امن باشد و بر مبنای یک محیط سرمایه‌گذاری امن بتوانیم به رشد اقتصادی برسیم و این رشد اقتصادی را بتوانیم بین مردم عادلانه تقسیم کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ضمن اشاره به معضل تورم، تاکید کرد: آقای رییسی می‌گویند باید جلوی گرانی‌سازی را بگیریم درحالی‌که گرانی وجود ندارد، تورم عامل گرانی است. در دنیایی که تورم دو تا سه درصد شده، گرانی وجود ندارد، آیا شما در اروپا می‌بینید که مبارزه با گرانی وجود داشته باشد؟

همتی اضافه کرد: چرا قیمت ارز و مسکن بالا رفت؟ آقای رییسی خودمان را به راه دیگری نزنیم. خواهشا به این نکته توجه کنید تحریم در یک دهه گذشته مبادلات اقتصادی با دنیا را به هم زده است. چرا این اتفاق افتاده است؟ شما یک کشور در دنیا نشان دهید که بدون مبادلات اقتصادی جهانی بتواند رشد کرده باشد.

وی توجه به مسئله تحریم و تاثیر آن بر مشکلات کشور را ضروری دانست و بیان کرد: آقای جلیلی می‌فرماید اگر هفت مورد از مشکلات گفته شده، مشکل است پس چرا درمورد مسائل دیگر صحبت می‌کنیم. چیزهای دیگر مثل تحریم خیلی مهم است، البته برنامه‌های من برای همین هفت مشکل گفته و تدوین شده و من برای اشتغال جوانان، مسکن جوانان، کنترل تورم، اعاده رشد اقتصادی حداقل ۵درصدی و برگرداندن تورم به دامنه ۸ تا ۱۲درصد برنامه دارم اما چون در هفت دقیقه فرصت نمی‌شود من چند نکته را عرض می‌کنم.

عبدالناصرهمتی در ادامه با تاکید بر ضرورت ارتباط با دیگر کشورها تصریح کرد: همین جریانی که دوستان می‌گویند چرا از علت‌های دیگر صحبت نمی‌کنید، می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم، بدون دنیا زندگی یعنی چی؟ اولا شما بلد نیستید بدون دنیا زندگی کنید، اگرهم بلد باشید نتیجه‌اش این است که رشد هشت درصدی که داشتیم به رشد صفر درصدی یا منفی تبدیل می‌شود.

همتی به مشکلاتی که تحریم‌ها ایجاد کرده، اشاره کرد و گفت: من می‌گویم هزینه این مشکلات را چه کسی می‌دهد؟ از جیب مردم برمی‌دارند. این هزینه را مردم عزیز می‌‌دهند؛ به مردم بگویید ما الان یک کشتی با پرچم ایران نمی‌توانیم به دریا بفرستیم، پرسپولیس و استقلال بعد از برد نمی‌توانند پولشان را از ای‌اف‌سی بگیرند، بگویید به خاطر مبادلات محدود برای تجارت خارجی ما هر سال ۲۰درصد هزینه می‌دهیم و بخاطر تحریم‌ها سالی ۱۶میلیارد دلار هزینه به کشور تحمیل می‌کنیم. پس چرا می‌گویید درمورد عوامل دیگر صحبت نکنیم.

کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری خطاب به رییسی گفت: آقای رییسی سوال من این است، حضرتعالی که به عنوان سرگروه این پنج نفر هستید و در مقابل من ایستاده‌اید بفرمایید که اگر قدرت دست تندروها بیفتد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر قدرت دست شما بیفتد چه خواهد شد؟ من راحت می‌گویم تحریم‌های جدید با اجماع جهانی بیشتر اتفاق خواهد افتاد.

به گفته همتی، برجام راه حلی بود که آقای ظریف با راهنمایی و حمایت مقام معظم رهبری جلوی پای کشور گذاشت اما شما مردم حق دارید بگویید که چرا هیچ نفعی برایشان نداشت، به این دلیل که اگر تحریم نبود کاسبان تحریم سالی ۳۵۰هزار میلیارد تومان ضرر می‌کردند، این ۳۵۰هزار میلیارد تومان شش برابر حقوق پرستاران و معلمان کشور است. پس راحت از کنار آن نگذریم. فکر می‌کنیم همین طور وضع اقتصاد خراب شده است؟ تورم چرا ایجاد شده چون دولت کسری بودجه پیدا کردهاست. حالا چرا کسری بودجه دارد، زیرا سالی ۴۰ تا ۵۰میلیارد تومان درآمد کشور به خاطر تحریم کم شده است.

وی کاسبان تحریم را دلیل نبود سرمایه‌گذاری خارجی دانست و تصریح کرد: این کاسبان تحریم برای اینکه پول از دستشان نرود، اجازه ندادند سرمایه‌گذاری خارجی در کشور انجام شود، ترامپ و کاسبان تحریم با هم به زیر مذاکره برجام زدند. من مطمئنم یک دولت عاقل با پشتیبانی و حمایت رهبری می‌تواند به زودی تحریم‌ها را بردارد.

همتی اذعان کرد: آیا می‌خواهید فردای برداشته شدن تحریم‌ها، ایران از منفعت اقتصادی برجام بی‌بهره بماند؟ من فکر می‌کنم شما اصلا نمی‌خواهید سرمایه وارد کشور شود؛ چند سال است که نتوانسته‌ایم سرمایه جذب کنیم. نمی‌خواهید برای جوانان شغل ایجاد شود؟ مردم که می‌خواهند اما من فکر می‌کنم آقای رییسی و آن‌هایی که در ستاد شما شبانه‌روز فعالیت می‌کنند، مخالف برجام هستند مخالف تصویب اف‌ای‌تی‌اف هستند.

رییس سابق بانک مرکزی با بیان اینکه جمعی که در مقابل من نشسته‌اند آقای رییسی، جلیلی، زاکانی، رضایی و قاضی‌زاده هاشمی دو سال است که اف‌ای‌تی‌اف را معطل گذاشته‌اند، افزود: این افراد می‌گویند رابطه با خارج را می‌خواهیم چه کار؟ بانک‌هایمان برای چه باید با خارج ارتباط برقرار کند؟ خب معلوم است که وضع کشور اینطور می‌شود، نرخ ارز بالا می‌رود، می‌گویند گرانی‌سازی کالا‌ها، خب وقتی نرخ ارز بالا برود گرانی‌سازی هم طبیعی است.

همتی صراحتا بیان کرد: من هم اقتصاد خوانده‌ام و هم در سه دهه گذشته مسئولیت اقتصادی داشته‌ام، دنیا را دیده‌ام و حتی برای کشورهای همسایه و منطقه که حاج قاسم توانست امنیتش را تامین کند برنامه گسترش روابط اقتصادی دارم؛ در سیاست خارجی من عربستان و امارات دشمن نیست، خودروساز داخلی می‌تواند پیشرفت کند اما باید بتواند با خودروساز خارجی رقابت کند اینطور نیست که ما پراید را با قیمت فورد آمریکایی تحمیل کنیم.

کاندیدای ریاست جمهوری۱۴۰۰ در پایان گفت: خاک‌ریز‌های این جنگ تحمیلی در خانه مردم است، الان روزی چند نفر به خاطر داروهای خاص از بین می‌روند، مشکل مدافعان تیم خودمان است. آقای رییسی شماهایی که با همه دوستانتان مخالف اف‌ای‌تی‌اف هستید گل به خودی زده‌اید، شما در این مدت با تندروی در زمین ترامپ بازی کرده‌اید، خواهشا به این نکته توجه کنید که تعامل با خارج و دفاع از منافع اقتصادی اصل اساسی برای پیشرفت اقتصادی است.

 

دریافت کلیک کنید

می‌ترسم رییسی جای سید محرومان سید مرحومان شود/ مرجعیت رسانه از تهران به لندن منتقل شده است

محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  ۱۴۰۰  در بخش ابتدایی نیمه اول مناظرات انتخاباتی اظهار داشت: من فکر می‌کنم با توجه به محدودیت زمان یک اشاره کلان داشته باشم به این هفت مورد ذکر شده و بپردازم به مسائلی که دغدغه‌های اساسی هستند و به آن‌ها در این هفت دغدغه مورد نظر شما اشاره‌ای نشده است.

وی تصریح کرد: برنامه دولت زندگی برنامه اقتصاد محور است که تنظیم شده و برنامه اقتصاد اجتماعی که هم به توسعه اقتصادی و هم به تامین اجتماعی و معیشت مردم می‌پردازد، شامل مسائلی از جمله افزایش تولید، کلان تولید، سرمایه گذاری، از بین بردن موانع سرمایه گذاری، افزایش جی دی پی، معلمان ،کارگران، جوانان، ایجاد صندوق درآمد پایدار، ایجاد صندوق بیمه تکمیلی رایگان، توسعه امر گردشگری، تنش‌زدایی در سطح دنیا، ورود به عرصه رقابت‌های جهانی، پنج برابر کردن یارانه‌های نقدی، واکسیناسیون کرونا تا قبل از اتمام سال، اجرای سه جانبه‌گرایی در تامین اجتماعی، افزایش حقوق و دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است که من سی و چند مورد از آن را یادداشت کردم که از مردم عزیز خواهش می‌کنم به این برنامه‌ که  در سایت خودم در روز نخست مناظرات گذاشتم توجه کنند.

این نامزد انتخابات ۱۴۰۰ درباره سایر دغدغه‌ها اظهار کرد: من یکی از دغدغه‌های اصلی را در حال حاضر مساله از بین رفتن اعتماد مردم به مدیران و به دولت می‌دانم. احساس می‌کنم که مردم عدم صداقت را در رفتار و کردار و گفتار مدیران احساس می‌کنند و این بی‌اعتمادی به عملکرد دولت‌ها باعث می‌شود مردم همکاری نکنند و حتی کار خوب را هم نبینند و به دنبال همکاری با دولت نباشند.

وی ضمن انتقاد از صدا و سیما گفت: شما در نظر بگیرید کاری شده که  مرجعیت رسانه از تهران به لندن انتقال پیدا کرده است. در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد مردم اخبارشان را از رسانه ملی دریافت می‌کنند. فیلم تبلیغاتی بنده را سانسور کردند برای اینکه در آن تصویر حضرت امام، رهبری، سخنان طالقانی و شهید بهشتی بود. امروز صدا و سیما متاسفانه نماینده اقلیت هم نیست.

مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه ریشه مشکلات امروز عمدتا در سیاست‌زدگی است، گفت: بینش‌ها و روش‌ها باید عوض شود. نگاه ارباب و رعیتی باید از بین برود. بعضی‌ها می‌خواهند همه جا باشند. بعضی‌ها می‌خواهند همه کاره باشند. بعضی‌ها می‌خواهند همه جا دخالت کنند. آنجا که باید باشند نیستند و آنجا که نباید باشند هستند. امروز اقتصاد و معیشت مردم هم متاسفانه دچار این فضای سیاست‌زدگی سنگین است. بعضی‌ها هیچ التزامی به قانون و برنامه ندارند. برنامه‌های زیادی در این برنامه گفته شد اما افسوس هیچ التزامی به اجرای قانون نیست. مشکل از عملکرد مدیران و ساختارها است. مردم از چه ناراضی هستند؟ چرا کوچکترین مشکل اجتماعی در اسرع وقت به یک بحران تبدیل می‌شود. مردم راه حل این بحران‌ها را می‌دانند، اما بعضی‌ها راه حل‌هایی ارائه می‌دهند که آن‌ها راه حل‌های مورد نظر و واقعی نیستند.

مهرعلیزاده تصریح کرد: ما می‌توانیم بحران‌ها را کنار بزنیم و بر مشکلات فائق آییم. می‌توانیم بر اساس برنامه‌هایی که من ارائه کردم مشکلات را حل کنیم. به شرطی که با هم باشیم. جوانان ما امروز در پروژه‌های سنگین در سطح بین المللی در ناسا کار می‌کنند و اگر ما آن جوان را اینجا می‌داشتیم و اگر جوان را برابری نمی‌دادیم مشکلات کمتری داشتیم.

وی یکی دیگر از دغدغه‌ها را مساله شفافیت دانست و تصریح کرد: در کنار مسائل معیشت، اشتغال، امنیت شغلی، آزادی‌های اجتماعی مردم شفافیت و صداقت می‌خواهند. اگر شفافیت بود این همه رانت‌خواری و اختلاس که موجب بی‌اعتمادی مردم به مدیریت در کشور شده نبود. اگر تکلیف پرونده‌هایی مثل پرونده عیسی شریفی که وصل بود به شهردار وقت، پرونده بابک زنجانی‌ها و تبری‌ها مشخخص می‌شد مردم اعتماد می‌کردند.

مهرعلیزاده در پایان این بخش گفت: مردم می‌خواهند بپرسند که آیا واقعا کرونا خطرناک است؟ باید در خانه‌ها بمانیم؟ کسب و کارمان باید تعطیل شود؟ اگر کرونا خطرناک است چرا در خوزستانی که وضعیت آن قرمز است، آقای رییسی شوآف و تبلیغات می‌کنند و هزاران نفر را جمع می‌کنند. مردم می‌پرسند ما باید به چه اعتماد کنیم؟ کرونا هست یا نیست؟ خطر هست یا نیست؟ من می‌ترسم به این ترتیب جناب آقای رییسی می‌خواستند سید محرومان بشوند این دفعه بشوند سید مرحومان. ده نفر از مدیران سیستم قضایی واکسن زدند، می‌پرسم، آیا این واکسن زدن‌ها قانونی و شفاف بوده است؟

دریافت کلیک کنید

نقد اظهارات مطرح شده از سوی هر کاندیدا در بخش اول

دولت فرصت مذاکره را خراب کرد/ لزوم تغییر نسل سیاست‌گذاران

قاضی زاده هاشمی، از نامزدهای ریاست جمهوری خطاب به مردم گفت: مردم عزیز ایران سپردن درمان و سپردن حل مسائل امروز به بانیان وضع موجودمثل سپردن درمان مالاریا به پشه آنوفل یا سپردن درمان ویروس کرونا به ویروس کرونا است. دوستان ما طوری حرف می‌زنند که انگار در مجموعه مدیریتی کشور نبوده‌اند، از بیرون آمده‌اند و خودشان از یک  طرف سابقه ۳۰ساله و ۴۰ساله ذکر می‌کنند.

وی افزود: کمترین فرد در نقش آفرینی حوزه‌های اجرایی موجود در کشور را، بنده دارم و بعد هم به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی منتخب مردم بوده‌ام. بعد از یک موضعی که چرا چنین شده است؟ چرا چنان شده است؟ حرف‌هایی هم می‌زنند که هشت سال پیش نیز زده شده و با یک لفظ و لسان قوی‌تری که تحریم شده است و جملاتی از این دست ... شد آنچه که امروز می‌بینیم.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: بهتر است برگردیم و این اختیار فوق العاده‌ای که مقام معظم رهبری در این هشت سال به دولت داد  ولی دولت فرصت مذاکره را از بین برد و بد مذاکره کرد.

وی همچنین از اختیار فوق العاده این دولت در خصوص مذاکره مستقیم با آمریکا یاد کرد که هیچ یک از دولت‌های قبلی آن را نداشتند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: روندها ۴۰ - ۵۰ ساله است و مشکلات ساختاری و نهادی است. او با خطاب قرار دادن دولت فعلی گفت: اگر بلد نبودید کشور را اداره کنید، اگر ساختارها استضعاف‌گر بود، اگر همه موضوعات در تهران جمع شده است، اگر اینکه جوانان، نوآوران، فنآوران و زنان کنار گذاشته شده‌اند؛ اینها تقصیر کس دیگری است؟

وی گفت: راه حل امروز تغییر نسل سیاست مداران است. امروز ما جوانان و زنان قوی داریم نه اینکه آنها به ما محتاج باشند ما به آنها احتیاج داریم تا بتوانیم از توانایی‌های آنها استفاده کنیم برای اینکه آنها ما را از وضع موجود، از این مشکلات نهادی تکرار شده خارج کنند.

وی ادامه داد: دغدغه مردم این است که چرا مسائل حل نمی‌شود؟ چرا مسائل مزمن می‌ماند؟ برای اینکه یک عده‌ای با شوآف و شومن بازی و پرت کردن حواس ها به جای اینکه بروند جراحی کنند و تومورهای بدخیم را بردارند و پایشان را از روی گلوی مردم بردارند، دولت‌های ضدمردمی و ریاستی شده‌اند و متعلق به طبقه خاصی هستند.

وی افزود: فامیل‌ها رفته‌اند فامیل‌های جدید آمده‌اند. تبار گرایی، قومیت گرایی و حزب بازی آمده است. مردم اینها را می‌بینند و ناراحتند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد:‌ بنده ۲۰برنامه و پروژه دارم که در بخش بعدی توضیح خواهم داد. اما به عنوان راه حل می‌گویم جوانان باید بیایند، تغییر نحوه حمکرانی باید به سمت مردم اتفاق بیفتد درست همانند اوایل انقلاب که جوانان انقلابی رفتند در پهنای این سرزمین و در کنار مردم قرار گرفتند و دغدغه مند دست آنها را گرفتند و با انقلاب حرکت دادند.

وی تصریح کرد: همچنان آن جوانان هستند دانش آموختند سواد آموختند تجربه آموختند.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: انتخابات
برچسب‌ها: ره توشه انتخابات ره توشه انتخابات ۱۴۰۰ ره توشه تبلیغی ره توشه

تاريخ : سه شنبه 23 / 3 / 1400 | 9:3 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.